Flex off-piste skischoen

• Constant
    Beginner
    Constant op 25 oktober 2014 路 18:13
    Uit de categorie "durf te vragen": Hoe nadelig is een (te) hoge flex? Met m'n smalle voeten neig ik naar de K2 Spyne 130 LV, die zou nog beter sluitender zitten dan de 110LV.

Ik weeg 96/98 kg en ga op bescheiden snelheid door de poeder (en heel rap op de piste). 100 tot 110 flex zou ik normaliter kiezen.

Of ga ik spijt krijgen van een te hoge flex?
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • skiester
    Advanced
    skiester op 25 oktober 2014 路 18:43
    Tis maar wat je lekker vindt. Ik, 73kg, heb de Lange XT 130LV. Tis niet nodig maar gaat prima. Ik kom van slappe scarpa tourschoenen af.

Als t lekker en goed zit, dan verder geen vragen stellen 馃槈
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 25 oktober 2014 路 18:55
    Als je hard gaat kan je een hoge flex goed hebben hoor.
    En inderdaad ze moeten wel goed zitten,
    Ik merk overigens niet echt een verschil tussen flex 90 en flex 130.
    Maar dat komt misschien omdat ik alleen maar focus op genieten馃槂))
    Summer Sucks!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 25 oktober 2014 路 19:33
    Het belangrijkste is dat ze lekker / goed zitten. Ik zit in jouw gewichtsklasse en heb Salomon Max BC 120 en dat gaat pirma en ik ben geen begenadigd skier 馃槂
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 25 oktober 2014 路 20:10
    Flex is wel degelijk van belang en niet te onderschatten invloed. Het hangt allemaal af van hoe sterk je bent. Gewicht heeft wel iets invloed, maar minder dan je misschien zult denken. Om een voorbeeld te geven:

2 seizoenen terug stond ik op flex 110. Daar trapte ik in het begin van het seizoen nog niet door heen, maar na 2,5 maand skien was het alsof ik op pantoffels stond als ik vol t gas erop gooide. Bij elke bult die ik met flink wat snelheid tegen kwam sloeg ik door mijn schoen.

Nu sta ik op 'n Head RD130, ideale schoen voor mijn smalle voet en echt een briljante schoen. Misschien is de RD130 ook wat voor jou, of misschien is een RD115 ook een optie!

Het is wel zo, dat een te stijve schoen op zijn beurt ook absoluut niet goed is. Als een schoen te stijf is kan het heel lastig zijn om voldoende druk op te bouwen. Doorgaans is een wat slappere schoen een stuk fijner rijden als je het rustig aandoet. Eigenlijk hinderde een te slappen schoen mij alleen maar wanneer ik VOL gas door de buckels knalde of offpiste op verspoord terrein.

Hou er ook rekening mee dat schoenen in een winkel veel slapper aanvoelen dan in de sneeuw. In een winkel is immers +20 graden en dat maakt nogal wat uit!

Succes ermee
    Pow!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 25 oktober 2014 路 21:17
    @ThijsKennis hoeveel kilo tik jij af op de weegschaal als ik vragen mag?
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 25 oktober 2014 路 21:21
    Ach,.... flex is ook weer aan te passen, ski zelf op paar Nordica Dobermannetjes, eigenlijk een race schoen mar gekocht om fixatie van hiel. Flex geloof ik 110 of zo op de Nordica schaal, de een na hardst schoen. Het was de enige schoen die daar goed zat, de rest is aangepast. Ik heb " het metaal achterop " losgedraaid en een boosterstrap er op gezet. Zat flex, goed aan te passen. het enige vervelende is dat het gewoon een alpine (race) zool is, dus zonder rubber en loop profiel. Lastig en vervelend bij hikes, zeker als er wat stenen liggen.
    Liever lullig lopen en goed skien 馃槈
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • Reinier
    Advanced
    Reinier op 25 oktober 2014 路 21:41
    Let op dat stijve schoenen mogelijk problemen met je schenen kunnen gaan opleveren. Heb dit zelf ondervonden en ski nu met een iets lagere flex 110. Ondanks dat schoenen lekker zaten in de shop, bleek toch na dagje skien dat het net niet lekker zat bij de schenen. Hoge flex speelde hier ook in mee.
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 25 oktober 2014 路 22:44
    Ik zelf hou wel van stijve schoenen, vind de directheid zeker met bredere latten echt een voordeel.

Zelf gek op schoenen met een progressieve flex (3 piece boot) zoals fulltilts en meeste dalbello modellen.
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 25 oktober 2014 路 22:53
    @reinier,
    Als je shinbang bedoelt met last van je schenen ...dan moet je dalbello krypton, of fulltilts kopen.
    Nooit meer last van gehad daarna, en toch ook wel flex van ruim boven de 100.
    Summer Sucks!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 25 oktober 2014 路 23:10
    Dank voor alle adviezen, dan ga ik de Spyne 130 LV kopen bij een bekende zaak in Bilthoven.

En wat betreft de Shinbang, daar heb ik ook last van bij een lage flex. 馃槂
  • skiester
    Advanced
    skiester op 26 oktober 2014 路 00:12
    Shinbang heeft volgens mij meer met pasvorm te maken dan met stijfheid. Heb het met 1 type schoen gehad, verder nooit.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 26 oktober 2014 路 00:53
    Same here, denk dat het door een ongelijke verdeling van de kracht op de scheen komt
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 26 oktober 2014 路 06:32
    Dank voor alle adviezen, dan ga ik de Spyne 130 LV kopen bij een bekende zaak in Bilthoven.
    En wat betreft de Shinbang, daar heb ik ook last van bij een lage flex. 馃槂 Constant op 25 okt. 2014 23:10

ooohw, bilthoven, praat ook rustig over scheenbeen met Menno, #snaptermeervan
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • edvantijen
    Beginner
    edvantijen op 26 oktober 2014 路 08:59
    @alle shinbangers,
    Toen ik nog geen 3 piece schoenen had . Werkte onderstaande cuffs heel goed.
    Ik ging er ook 2 niveaus beter van skieen ( vond ikzelf馃槂
    http://www.manoove.com/
    Summer Sucks!
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 26 oktober 2014 路 09:42
    @Thijskennis kennende weegt hij wel tegen de 100kg 馃槈 @spookjuh
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 26 oktober 2014 路 11:13
    [mention="/profile/458"]@Roelaano[/mention], Kom ik zo snel naar beneden zetten? 馃榾

[mention="/profile/1966"]@Spookjuh[/mention] Ik weeg +/- 75 kilo!

Ik had trouwens op mn 110 schoen meer last van pijnlijke schenen dan op m'n 130's. Ik denk dat het meer temaken heeft met de vorm van de lip inderdaad!
    Pow!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 26 oktober 2014 路 18:24
    @ThijsKennis Is nogal een verschil qua gewicht dus ik denk dat gewicht wel degelijk een rol speelt.
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 26 oktober 2014 路 20:36
    Het belangrijkste is dat de schoen goed aansluit, je hebt meer aan de schoen van 100 flex die gegoten zit dan aan de 130 die niet aansluit. Als een stijvere schoen echter niet 100% zit krijg je er doorgaans wel eerder last van
  • ThijsKennis
    Expert
    ThijsKennis op 26 oktober 2014 路 21:07
    @Spookjuh

Dat denk ik zeker ook! Alleen niet zo sterk als kracht dat heeft. Als je goed Skied en goed druk op kunt bouwen is het verschil vele malen groter dan die 20kilo meer of minder imho
    Pow!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 1 november 2014 路 15:30
    Even in Bilthoven langs geweest voor de gewenste skischoenen met smalle leest en Low Volume............... (en flex 130).

Dank aan iedereen voor de adviezen!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro