Wat is het leer-traject van een beginnende toerskier?

• Tim3
    Beginner
    Tim3 op 28 oktober 2014 路 21:57
    Hallo allemaal,

In deze 'durft te vragen' categorie kan ik wel een vraag kwijt die ik heb. Dit is namelijk denk ik een moeilijke vraag, want door op de vraag straks te antwoorden met: 'Altijd met een gids gaan tot je expert bent'.. dan ben je als adviseur 'veilig' maar, denk ik, niet geheel realistisch. Gaandeweg ben ik er achter gekomen hoe je de transitie maakt van piste skien naar offpiste skien; regelmatig met een gids of leraar op pad, lawine cursussen volgen, sidecountry en (vlakker dan) 30 gr hellingen afkrassen etc. Hoe je deze stapjes met zo weinig mogelijk risico zet is mij wel duidelijk. Echter vraag ik mij al lang af hoe de meeste mensen de transitie naar vellen/toeren maken?

Aangezien 'oefening baart kunst' toch voor een deel op gaat (naast kennis en gebruik maken van andermans kennis) vraag ik mij af hoe je begint? Ik verwacht eerst een keer met een cursus mee om de basis onder de knie te krijgen, maar daarna? Aangezien het per definitie de side/backcountry in gaat, en je veel tijd daar moet besteden. Het wordt een onwijs dure grap om al je oefenrondjes met een gids te doen, maar voor de 'oefening' een piste op vellen lijkt mij ook niet echt tof. Of ga je langs pistes omhoog.. Kortom, hoe pak je verstandig en realistisch de fase tussen 'het basis toerskien te hebben geleerd' en 'redelijk ervaren dus mee op grote tochten' aan?

Ik heb het toerskien pas voor over twee winters op het programma staan, dus het is geen vraag voor persoonlijk advies maar puur interesse en een evt discussie op gang brengen.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 28 oktober 2014 路 22:18
    Met het risico om inderdaad een hele discutie op gang te brengen (leuk e, zo een forums):

Je geeft aan al wel wat offpiste te gaan, en daar de gevaren, of ten minste hoe je je inschattingsvermogen van die gevaren kan opbouwen. Wat is dan het verschil met toerskiën? Ook in het toerskiën kan het gaan van zeer mellow gebied rond de 30° tot en met toppen waarbij je touw moet gebruiken, niet alleen om de gletsjer over te steken, maar ook om te top gewoonweg te halen, hier en daar af te zeilen, enzoverder. Maar dan gaan we van toerskiën in de vooralpen tot regelrecht ski-alpinisme...

En dan is het volgens mij kwestie van voorzichtig aftasten. Je gaat eens mee op een toerski-stage, je doet lawinecursussen, je leest veel over de materie, je probeert met vrienden/kenissen af te spreken om een aantal tochten te doen, enzoverder... In die vriendenkring zal je minder ervaren mensen tegenkomen, wat jou plots de gids maakt, en waarbij je zéér conservatief beslissingen moet gaan nemen om toch maar niks voor te krijgen, maar je zal ook mensen met meer ervaring tegenkomen, en dan is het net tijd voor jou om hun beslissingen in vraag te stellen, niet om te gaan wringen, maar zodat je er van kan leren...

Wees je vooral bewust van de gevaren en je verantwoordelijkheden, en doe tochten waarvan je zelf inschat dat je ze op een veilige manier kan ondernemen: Beter wat conservatiever plannen dan niet thuiskomen! Bij lawinegevaar 2 is het TOT 40°, dat wil niet zeggen dat je per sé 40° moet gaan rijden, 35° kan ook, lager ook nog. Er zijn zoveel pareltjes te vinden zonder steil terrein, en daar creëer je in je tochtplanning lekker veel foutenmarge mee. Wanneer je jezelf door je eigen onoplettendheid in een plak triebschnee terugvindt is er minder kans op een dodelijk gevolg in terrein van 30° dan in terrein van 45°, of dan weer bij een 1 of een 3...
  • kanski
    Elite
    kanski op 29 oktober 2014 路 10:34
    Tourskiërs en off-piste skiërs of freeriders zijn allemaal een tikkeltje verschillend!
    Echte tourskiërs gaan voor de lange wandeling door het berglandschap en vinden de afdaling maar bijzaak! Soms zelfs een vervelende bijkomstigheid. Ik ken dan ook zeer veel tourskiërs die in mijn ogen maar amper kunnen skiën en ik vraag me dan wel eens af wat ze daar doen!

Maar zoals ik al zei... het is een andere benadering. Het overgrote gedeelte tourskiërs is waarschijnlijk gewoon begonnen met omhoog vellen en werden zich al doende bewust van de mogelijke gevaren die zich kunnen voordoen in het alpiene terrein! Naar aanleiding daarvan gaan ze dan cursussen mountain awareness volgen of soms met met gids opstap.

Andere tourskiërs willen ook meer plezier uit het afdalen halen en begrijpen dat met een paar lesjes je dubbel zoveel plezier haalt uit een dag touren! Zo heb ik er een aantal onder mijn hoede die jaar op jaar een paar daagjes hun techniek komen bijspijkeren. Ze touren inmiddels ook op bredere ski's 馃槂 !

Maar ja... wat is nou het beste leer traject?

Veel alpine klimmers beginnen ook zelf zonder begeleiding van een gids! Worden vaak hele goede klimmers en soms (vaak) zelfs ook gids! Tja en soms... soms gaat het ook mis!

Mijn inziens is het toch wel waardevol om een beetje redelijke techniek bij het afdalen te hebben. Dus ik zou zeggen; zorg dat je eerst fatsoenlijk beneden kan komen voor je omhoog gaat stappen!

Daarna misschien een initiatie met een berg of skigids om te leren lopen met vellen. Niet dat dit zo moeilijk is, maar een beetje uitleg m.b.t. het opleggen van de vellen, energie sparend lopen en wat onderricht in spoor aanleg en bij het spitzkehre zijn misschien wel prettig onder begeleiding van een professional. Begin daarna vooral met lichte touren en eenvoudig terrein en breid het langzaam uit...

Voor de beginnende tourskiërs die aan zijn uithoudingsvermogen wil werken... stap aan het einde van de dag na het skiën nog een keer, aan de zijkant de piste op met vellen! Probeer lang in een rechte lijn omhoog te lopen (dus zonder spitzkehre) om de techniek van het plaatsen van de voet en de ski en het vooruit duwen van de heupen goed te oefenen. Ook niet te snel de stijghulp gebruiken. Pas wel op voor de pistebully's die de pistes prepareren... deze hangen vaak aan kabels die over de piste slepen. Kan gevaarlijk zijn.

In Haute-Nendaz is de woensdagavond gereserveerd voor tourskiërs. Het resto op 2200m blijft dan open en iedereen kan rustig de pistes omhoog vellen zonder gevaar voor pistebully's. Na middernacht beginnen ze met het preparenren van de piste's.

En voor je vervolg in het hoog alpine terrein... blijf mountain awereness cursussen doen of Snow Safety lawine theorie en praktijkdagen volgen om je knowhow te vergroten en de gevaren vroegtijdig te herkennen in het gebergte.
    Never ski faster than your guardian Angel can fly!
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 29 oktober 2014 路 13:16
    Mooie samenvatting! Voor je eerste eigen tochten nog wat tips;
    Onderschat niet het effect wat een paar uur omhoog toeren heeft op je kracht en flexibiliteit bij het afdalen, en vooral wat die vermoeidheid ook kan doen met je inschattingsvermogen. (dit merk je toch minder als je achter een gids aan gaat) Begin met makkelijk te boek staande toeren. (je hebt veel gidsjes waarin beschrijvingen staan met waardering) en bereid alles tot in de details voor, go-no go momenten kan je bijvoorbeeld al voor je op pad gaat vastleggen, en laat je niet verleiden tot gevaarlijker terrein als short-cut als dit onveilig is.
    In het begin is het makkelijker om je route zo te kiezen dat je afdaalt langs waar je omhoog bent gekomen en niet meteen hele overschrijdingen te doen, zo weet je ook al redelijk wat de sneeuwgesteldheid is en kan je je afdalingsroute goed inschatten. Trekt het ineens dicht en zit je in een white-out dan heb je je spoor en kennis van de weg omhoog nog om toch veilig thuis te komen.
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 29 oktober 2014 路 13:19
    @kanski waarom niet te snel stijghulp gebruiken? om meer gevoel te krijgen?

ik ben ook begonnen door gewoon te gaan. Terrein in waar ik altijd terug zou kunnen skien naar de piste mocht mocht er iets mis gaan met blaren, vellen die niet zouden plakken, spontaan ontbrandende vellen vanwege het moordende tempo of andere factoren die ik de eerste keer nog niet kon inschatten omdat ik een leek was. Zo kwam ik er wel meteen achter dat ik de vellen de eerste keer nog niet meteen perfect gesneden had.
  • Bros
    Advanced
    Bros op 29 oktober 2014 路 20:46
    Gewoon met verstand beginnen!
    Voor (beginnend) toerskien heb je niet veel nodig: een helling en sneeuw. Je kunt daarom al dichter bij huis beginnen om de eerste basis te leggen, zelfs in Nederland (als er wat sneeuw ligt en creatief bent), of net over de grens. Ik ben zelf in de jura en noorwegen begonnen op hellingen minder dan 30graden. Kortom, je bent dus niet gebonden aan skigebieden en hebt dus oneindig veel mogelijkheden om terrein -en ook niet voor de hand liggende landen- te kiezen! Vooral in het voorjaar (bij stabiele weercondities) kun je door eenvoudig terrein te kiezen (incl omliggende hellingen!), firnsneeuw en (heel) vroeg op pad te gaan lawinegevaar vrijwel uitsluiten. Een goede planning en goed kaart kunnen lezen is wel een minimaal vereiste.
    Bros
  • kanski
    Elite
    kanski op 29 oktober 2014 路 21:30
    [mention="/profile/27217"]@Bros[/mention] ; ook leuk stukje op je WP space! Super.

@Remmie ; stijghulp is een soort van drugs! Het is beter om het wat langer uit te stellen, met name in het begin. Het zijn tenslotte maar een paar standjes. Op het moment dat je vermoeid raakt kan de stijghulp een prettig fenomeen zijn om weer wat motivatie uit te halen. Als je vroeg begint ga je ook vaak schakelen en te regelmatig schakelen tussen de standen vergt ook veel energie.
  • Bros
    Advanced
    Bros op 29 oktober 2014 路 21:34
    @kanski Dankje!
    Bros
  • Niels
    Advanced
    Niels op 29 oktober 2014 路 21:46
    Je kunt ook op een langlaufpiste beginnen 馃槈 http://wepowder.nl/weblog/3576/Splitboarden-door-een-beginner...

Los van alle gidsen/trainingen etc (wat ongetwijfeld kan helpen) kun je met een beetje basiskennis heel veel zelf proberen. Gezien je paspoort is die aanwezig. Die kennis, een beetje gezond verstand en je kunt al heel veel zelf doen. Rustig beginnen en opbouwen, op dezelfde manier als je met freeriden begonnen bent.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 29 oktober 2014 路 22:30
    Ha leuk topic! En voel me zeker aangesproken als tourskier die niet kan/kon skiën. Gelukkig neemt de @kanski me dit seizoen weer mee voor een weekend 馃槂

Qua tourskien is het inderdaad gewoon beginnen. Ben zelf begonnen met hele easy tourtjes die vlak maar vooral ook kort waren.
    Bedenk dat je immers met alles veel meer tijd kwijt kan zijn dan aangeven in de gidsjes. Route zoeken, doe ik hier mn harscheisen onder, jas aan uit. Spitzekehren die niet zo goed gaan en minder efficient vellen spelen allemaal mee.

Wat ook helpt om te beginnen zijn de wat populairdere touren te doen. Hier ligt eigenlijk altijd wel een spoor en is het dus allemaal wat duidelijker. Let wel je moet altijd zelf goed blijven nadenken over of je de goede kant op gaat.

Over het verschil tussen touren en freeride kan ik kort zijn. Niets beter om een enorm poederveld te hebben onder een bergtop waar je zelf net op hebt gestaan. (met meestal minder kamikaze noobs uit het skigebied).
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 29 oktober 2014 路 22:33
    Oja over touren op brede skis. Had vorig seizoen een paar hele verwarde blikken toen ik van die tandenstokers met 125mm bakken onder de voet inhaalde in het stijgspoor. 馃榾馃榾
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 29 oktober 2014 路 22:51
    Bedankt allen voor de uitgebreide reacties. Hier zitten goede tips, verhalen en insights tussen! Ben me nauwelijks bewust van alle mogelijkheden die je (dus) hebt om het toerskien op te pakken. Bijvoorbeeld tripjes net over de grens om in glooiende velden te oefenen en buiten sluitingstijden van gebieden (al dan niet in gevecht met pistenbully's) extra afdalingen rond pistes te doen. Ik denk dat het touren voor mij, ondanks dat ik freeride, een ver-van-mijn-bedshow lijkt en 'a whole different ballgame', maar dat die stap waarschijnlijk minder groot is dan gedacht als je het simpelweg rustig opbouwt.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 29 oktober 2014 路 23:21
    @Tim3 (en ook een beetje @ijsbeer met z'n serieuze latten): http://wepowder.nl/forum/topic/76163

Geeft een idee hoe een freerider (me 馃槂) een week tourskien ervaart.. ik vind het een erg leuke uitbreiding van m'n winter - ook dit jaar alweer wat in de planning & ideeën genoeg 馃槂.
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 30 oktober 2014 路 00:03
    Ach, die stap is helemaal niet zo groot. Hoe dikwijls heb ik een berggids in een freeride-week (zoals de seaon kickoff) niet horen zeggen van kom, we gaan een stukje wandelen. 400 hm later bied ie je een prachtige helling aan. Ben je dan aan het freeriden of aan het toerskiën? Het is 1 pot nat, waarbij je van niks hiken naar alles hiken kan varieren.

En het mooiste van toerski: inderdaad elke helling, met of zonder skilift, is een optie, en dat aan je eigen tempo en kunnen, en daarmee ook hoe groot of hoe klein die berg ook is. En dat geeft je net ruimte om veel veilige tochten te plannen, terwijl met freeride in een skigebied naar mijn gevoel toch veel meer de aanwezige liften, rotsbandjes en het al dan niet afgekrast terrein dicteren wat mogelijk is, waarbij je dan maar moet hopen dat je die ene leuke route in het huidige lawinegevaar gepast krijgt.

Voor mij ervaar ik een toerskitocht op een "puist" van 2000 meter overigens als even leuk dan een 3000-er. Ideaal dan om ervaring op te doen, toch?
  • kanski
    Elite
    kanski op 30 oktober 2014 路 19:26
    @JohanP ; eens, maar 400hm is voor mij toch echt freeriden! Als we het nou hebben over 1000hm en meer gaat het voor mij richting touren.
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 30 oktober 2014 路 20:28
    @kanski: de macho in mij vindt 400hm ook nog freeriden hoor, maar wat ik wou aangeven is dat de grens tussen de 2 eigenlijk niet zwart wit is...
  • kanski
    Elite
    kanski op 30 oktober 2014 路 21:23
    馃槂
  • The_O
    Tourist
    The_O op 30 oktober 2014 路 22:18
    Interessante discussie. Benader zelf toch wel heel bewust het touren en freeriden als 2 verschillende activiteiten. Bij het touren is het afdalen voor mij bijzaak en ligt de nadruk op de beleving van het totaal: verplaatsen, camperen, slapen etc in de natuur. Bij freeriden gaat het om de sport van het afdalen: liefst veel poeder, speels terrein en lekker steil als het inbounds is. De combinatie kan maar is pittig.

Denk dat je ook bijna wel in de bergen "moet" gaan wonen wil je je vanaf een bepaald punt verder ontwikkelen. Denk ook veel en goed na waar voor je de grens ligt ivm het risico aspect, naast denken praat er ook regelmatig over met familie en vrienden. Kijk zelf met veel bewondering en jaloezie naar professionele avonturiers (voorbeeld zie actuele vimeo hieronder) maar ben gaande weg voor mezelf tot conclusie gekomen dat het voor mij een brug te ver is.

And Also The Trees
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 30 oktober 2014 路 22:51
    @The_O Ik mis toch een beetje de skis in je filmpje 馃槈
    Wat het verschil is tussen touren en freeriden is voor iedereen anders. Wat sommige normaal vinden bij een tour toch zien anderen weer als ski alpinisme. Anderen noemen het pas touren als je meerdere dagen onderweg bent en freeriden als je dezelfde dag weer terug bent. Zo blijf je bezig.
    On topic: klein beginnen, groot dromen. Stap voor stap groeien. Mogenlijkheden zien en vinden zonder de veiligheid uit het oog te verliezen. Zelf ben ik ook in de zomer in de bergen te vinden. Huttentochten icm wat gletsjer en klim werk. Op skis een vergelijkbaar rondje doen lijkt me prachtig, dan gaat het minder over eindeloze poeder scoren maar meer om avontuur. Korte stukjes vellen voor gewoon een vette lijn of een overspoord poeder veld is ook mooi. Alles op skis is mooi. Zelfs 's ochtends op je poeder bakken even een paar flinke GS bochten strepen op de nog verse pistes is lekker 馃槈 Allemaal vrijheid. Dus [mention="/profile/13228"]@Tim3[/mention] lekker rustig wat stappen maken, kom je er van zelf wel achter of het wat voor je is. Niet iedereen vindt het hiken of uren vellen het waard.
  • The_O
    Tourist
    The_O op 30 oktober 2014 路 23:33
    @The_O Ik mis toch een beetje de skis in je filmpje 馃槈

Is ultiem tourtje; "We zijn hier niet aan het spelen in de Alpen dit is gewoon de Himalaya" ...
    And Also The Trees

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro