Blog redding Greg Hill

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 16 november 2014 · 23:22
    Ik zie dat het al een paar maanden oud nieuws is, maar 't blijft het lezen waard als je 't mij vraagt.
    Zeker voor mensen die nog 'ns een cursus bij @MennoBoermans gaan volgen denk ik zo...

http://www.greghill.ca/pages/the-rescue/
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 17 november 2014 · 00:19
    Nog niet eerder gezien, indrukwekkend stukje escalatie. Het blijft moeilijk om in te schatten hoe groot de gevolgen kunnen zijn van 'simpele' (daar bedoel ik deze natuurlijk niet mee) ongelukjes als je zo ver van de bewoonde wereld bent. Zoals hij zegt is een korte step van 100 m geen enkel probleem in je ski-beleving, maar nu ineens een groot obstakel in de nieuwe situatie. Goed stukje illustratie!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 18 november 2014 · 09:05
    Impressive story! In dezelfde catagorie is onderstaande filmpje. Het zijn geen skiërs, maar toch, van die Amerikaanse zelfredzaamheid mentaliteit, kunnen we veel leren.

Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 november 2014 · 09:38
    maar toch, van die Amerikaanse zelfredzaamheid mentaliteit, kunnen we veel leren.
    MennoBoermans op 18 nov. 2014 09:05

@MennoBoermans, dat was wel een eyeopener voor me tijdens je Masterclass EHBBO van afgelopen week.. Bij Noord Amerikanen zit zelfredzaamheid (en dientengevolge het regelmatig volgen van EHBO cursussen) veel dieper in het DNA. Zie jij daar aanwijsbare verklaringen voor?
    May the powder be with you.
  • Zimoski
    Beginner
    Zimoski op 18 november 2014 · 09:42
    De verklaring die ik uit de masterclass van Menno op het FFF haalde was dat het in Amerika veel meer zwart wit is. Normaliter kun je de beste zorg verwachten omdat ze bang zijn dat je hulpverleners anders aanklaagt. In de wilderness teken je echter dat je helemaal zelf verantwoordelijk bent en alles wat je qua hulp krijgt mooi meegenomen is maar niet gegarandeerd.

In de alpen is het meer grijs, de bergen zijn bijna gelijk aan een stedelijke omgeving, afhankelijk van de (weers)omstandigheden kun je rekenen op relatief snelle hulpverlening.
    Stoked, stokeder, stokedest!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 november 2014 · 09:46
    @Zimoski, klopt. Maar dan nog. Waarom hebben we de neiging om ons afhankelijk te maken van de reddingsdiensten? Ik weet dat we eens met Roelaano op de diensten hebben gewacht tot het donker was en zijn toen toch maar zelf naar beneden gegaan omdat het anders echt te laat was.
    May the powder be with you.
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 18 november 2014 · 09:57
    Speelt zoiets triviaals als afstand misschien ook mee? Kan me indenken dat je in Amerika al snel wat verder van de dichtstbijzijnde hulppost zit en dat de cavalerie dan eenvoudig weg niet zo snel over de volgende heuveltop kan komen...
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • MennoBoermans
    Tourist
    MennoBoermans op 18 november 2014 · 09:57
    Hoe het precies komt dat zelfredzaamheid meer in het DNA van de Amerikaan zit, zoals [mention="/profile/56"]@meteomorris[/mention] mooi verwoord, weet ik niet... Ik ga daar eens over brainstormen...

Het volgen van een Wilderness First Responder cursus (http://www.nols.edu/wmi/courses/wfr.shtml) is in de USA heel normaal, zeker wanneer je vaak de outback in gaat.

Ik moest daar ook aan wennen hoor. De eerste keer dat ik in de USA met een redding mee was, baalde ik enorm dat de heli niet kwam en we de hele dag het slachtoffer moesten voortslepen. "You European sissie" heb ik nog lang moeten horen 😃 Maar achteraf gaf het veel voldoening. We hadden het met elkaar opgelost, met pure manpower. En dat geldt ook voor buitensporters: je eigen kont afvegen, dat hoort er bij in de wilderness. Het is part of the adventure.

En zoals [mention="/profile/7824"]@Zimoski[/mention] mooi concludeert: in de Alpen kennen we geen echte Wilderness meer. Het is langzaam verschoven naar een Urban setting, met bijbehorend gedrag. Noem het lui, noem het verwend, noem het luxe... het is in ieder geval anders. En op zich is dat ook geen probleem. Zolang een Europeaan maar zijn mindset verwisseld zodra hij naar de USA gaat.
    Poeder, Kiekjes en Pleisters
  • RP
    Advanced
    RP op 18 november 2014 · 10:11
    Wat @Zimoski zegt: Europa is zo 'over'georganiseerd dat 'men' er wel vanuit gaat dat er voor ze gezorgd gaat worden... op alle fronten....

Redding is nabij, waar je ook bent is de gedachte en meestal is dit natuurlijk ook waar....

Laten we eerlijk zijn, de gemiddelde Nederlander schiet al in de stress als de stroom er meer dan een uur uitklapt dus laat staan dat hij/zij zich weet te redden in meer extreme omstandigheden.

In Noord Amerika - vooral Canada en Alaska groei je op met het besef dat je jezelf moet kunnen redden. Natuurlijk zijn skills en gear best belangrijk maar het draait volgens mij vooral om 'mindset'.

Toen ik mijn examen tot Wildernisgids deed in de Yukon en North West Territories werd ik heel duidelijk met de neus op de feiten gedrukt dat we het in Europa inderdaad wel heel makkelijk hebben.... In Noord Canada is er niet eens een GSM netwerk!

Dat is ook de reden van PAWGI dat men wil dat de examens in die gebieden worden afgenomen, er zijn weinig gebieden in de wereld die zo hostile en afgelegen zijn en dat is iets dat je moet ervaren en vooral 'voelen'....

Daarom ben ik vaak wat 'overdreven' in mijn zelfredzaamheid en sleep ik best wel wat spullen mee: http://wepowder.nl/weblog/4539/Off-piste%2C-wat-neem-je-mee%3F...

Ik moet eerlijk bekennen dat ik afgelopen zondag een aantal zaken niet in de tas had: survival kit, Blizzard Bag, SAM splint en zo nog wat dingen.... Was dit omdat we maar een dag gingen?

Of was dit omdat ik wist dat het sublieme Alpine Rescue Center om de hoek zat?

Of omdat het tot nu toe altijd overbodig is geweest?

Daar moet ik nog eens goed over nadenken..... en vooral: wat neem ik op de volgende trip mee? Een tas die zo'n 4 kilo lichter is namelijk ook niet vervelend en de skills heb ik sowieso bij me....
    Explore the Outdoor!
  • 49
    Advanced
    49 op 18 november 2014 · 10:17
    "How the west was won" zit er nog erg in daar aan de overkant. Het wilde land temmen met eigen hand, dat was nog niet zo lang geleden business as usual.

Zou je in de Alpen gemiddeld sneller worden gered dan uit een weiland in Friesland of van een bootje op het IJsselmeer?
    montagna bianca, ti amo
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 18 november 2014 · 10:30
    @49 mooie vergelijking 😃

Hebben jullie eigenlijk allemaal een satelliet telefoon? Telefoon bereik is toch niet overal super of überhaupt aanwezig.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 18 november 2014 · 17:26
    Die blizzard bag heb ik juist altijd bij me. Als er iets gebeurt waar geen heli kan komen (storm/mist), dan komt de hulp (in Europa tenminste) wel binnen 24 uur. Moet je wel kunnen overleven. En kou is het gevaarlijkste dan.

Zelfredzaam? mwoa, dan blijf ik bibberend in een stuk folie zitten wachten op hulp, dat klinkt niet zo redzaam. Maar das beter dan bevriezen met een SAM splint om....
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Bros
    Advanced
    Bros op 18 november 2014 · 22:23
    @Fabergé, Satteliet telefoon is een interessant punt!
    In de afgelegen dalen in de franse alpen (bv. diep in de Ecrins) of Italiaanse zuidalpen west (piemonte, Argentera) is er vaak slecht/geen mobiel bereik. Er zijn dus nog wel stukjes "wilderness" in de alpen waar je in de winter niet altijd in een paar uur hulp kunt halen (als je geen bereik hebt)...In Noorwegen geldt dit trouwens nog in heel veel gebieden. Maar goed, dat is eigenlijk denk ik toch meer een ding voor de toerskiers die meerdaagse tochten maken en niet alleen in hutten slapen.

Een satteliettelefoon is soms het overwegen waard, vooral als je met 2-3 mensen op pad gaat. Mijn ervaring is dat alleen Iridium goed werkt, Inmarsat is goekoper maar werkt alleen op bergtoppen en vooral dichtbij de evenaar (gemaakt voor op zee).
    Bros

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro