freeride board

• shibby
    Beginner
    shibby op 17 november 2014 · 19:19
    Komend seizoen ga ik het hele seizoen les geven in Wagrain. Echter ben ik voor mijn vrije dagen nog op zoek naar een nieuw boardje.

Voor het lesgeven en park (en wat piste) heb ik mijn skate banana.

Gezien ik al een twintip plank heb ben ik opzoek naar een directional om op te knallen en poeder mee te rijden.

Het zal ongeveer 70% offpiste zijn en 30% piste en 0% park. Het wordt zeer waarschijnlijk niet het echte big mountain werk omdat ik daar simpel we nog te weinig ervaring heb.

Ik ben 1,83, weeg 80 kilo en heb schoenmaat 44.

Uit de freeride test leken me de volgende boards interessant

Rossignol XV Magtek 160
    Jones Flagship 160

Maar twijfel of deze niet te specifiek zijn,hoewel de XV magtek wel als erg toegankelijk wordt omschreven.

Tevens kom ik op internet de Jones hovercraft 156 tegen welke mijn interesse wekt door zijn goede reviews in poeder maar toch ook op de piste.

Hebben jullie enig advies ?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 november 2014 · 20:46
    Waarom niet bij Libtech blijven, maar meer poederspecifiek model? doen het zeer goed op de piste (bah!).

XV en flagship zijn behoorlijk big mountain, hovercraft is meer big fun. Die plank is voor iedereen goed (zelfs ik ben er stiekum verliefd op).
    splitfest.nl
  • denniskoopman
    Advanced
    denniskoopman op 17 november 2014 · 23:01
    Model van Travis Rice van Libtech is ook een knalplank op de piste maar ook zeker daar buiten!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 18 november 2014 · 09:11
    Voor 70% piste zou ik persoonlijk geen hovercraft kopen. Super leuk board, maar niet echt gemaakt om keihard rechtdoor te gaan.

Of de XV toegankelijker is dan de Flagship zou ik je niet kunnen zeggen. Maar een beginnersplankje zal het sowieso niet zijn. (Sterker nog, ze hebben/hadden zelfs nog een 'zachtere' versie van de zelfde shape die ze de krypto noemen.)

Misschien is dit wat voor je? (Neversummer Ripsaw)
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 november 2014 · 09:34
    @shibby Ik geloof niet dat je in Wagrain een big mountain killer nodig hebt. Wat wil je precies doen met het board?
    May the powder be with you.
  • shibby
    Beginner
    shibby op 18 november 2014 · 10:53
    @Willem2k, dank voor je reactie het is voor 70 % offpiste. Een echte beginnersplank hoeft het ook niet te zijn, maar ik het uiteraard ook niet de skills van Xavier dus vroeg me af of ik dan niet een technisch board koop voor mijn kunnen
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 18 november 2014 · 11:01
    @shibby,
    Hangt er vooral vanaf wat je met zo'n VX wilt doen. Hard naar beneden knallen? Check... Grote airs en pillows? Check.. Steile wanden? Check.. Swith? hmmmm... Lowspeed jibben in de poeder... hmmm, er zijn betere boards.

Maar... het board is makkelijker dan de flagship en was echt een fijne surprise in de test. Maar koop 'm niet te lang. 163 is echt okay voor je. 159 zou ook nog moeten kunnen (check wel of het past met je schoenen). Zeker niet langer.
    May the powder be with you.
  • shibby
    Beginner
    shibby op 18 november 2014 · 11:04
    @Meteomorris , ook dank voor jou reactie. In Wagrain is een big mountain killer inderdaad niet echt nodig gezien het terrein.

Gezien het terrein in wagrain en omliggende gebieden en mijn ervaring zullen het geen grote coulloirs of mega techinsche lijnen worden maar vooral mooie afdalingen tussen de bomen, en open velden in zauchensee.

Daarnaast zal ik er nog een klein aantal pistes op rijden en wil ik het board gebruiken om meer technische progressie te boeken.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 18 november 2014 · 11:39
    [mention="/profile/878"]@Willem2k[/mention], dank voor je reactie het is voor 70 % offpiste. shibby op 18 nov. 2014 10:53

My bad. Ik had m'n koffie nog niet op 😃
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 18 november 2014 · 17:59
    Dan is een hovercraft best wel weer geinig 😉
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • josvboxtel
    Advanced
    josvboxtel op 11 december 2014 · 14:35
    Lastige keuze. Ik twijfel ook nog! Mijn eerste board was een Rossignol Nomad maar is spontaan doorgebroken in de eerste week. Sindsdien niet meer naar het merk gekeken. Nu weet ik dat de Flagship een kopie is van de Rossi Experience, maar toch. Flagships hebben bij mij ook niet het eeuwige leven, maar heb er weer vertrouwen in omdat ze weer meer staalkant in het nieuwe board hebben gezet.

In een review van het NSKiV wordt de Flagship omschreven als: "De Flagship is een vaste waarde in de Jones lijn. "Doet wat je van hem vraagt. En meestal krijg je er zelfs wat extra's voor terug", glundert Martin. Ook krijn is zeer te spreken over dit makkelijk draaiend poederschip met nieuwe houten kern. " Stuurt lekker over de nose op technisch terrein en ligt stabiel." Het is is echter niet per se een expertboard. Sean ziet ook de lichtgevorderde poedervreter nog aan z'n trekken komen."

De Rossi XV Magtek: "De XV is een aparte verschijning. Niet alleen vanwege de inkeping in de tail, maar ook door het gaatje in de puntneus. Die gebruikt freeride-icoon Xavier de le Rue om de XV energiebesparend achter zich aan te slepen. Handig, want je zult al je kracht nodig hebben om dit beest te temmen. "Hard rechtdoor en niet klooien", aldus het voltallige testteam. De XV is het werkpaard in deze klasse. De stabiele topplank voor de expert, maar hel voor de minder geoefende benen."

Wel bijzonder dat de Rossi hier "makkelijker" dan de Flagship wordt gevonden! Zegt misschien iets over de benen van het wepowder testteam? Of de sneeuwcondities?
  • Edgar2
    Beginner
    Edgar2 op 11 december 2014 · 18:01
    Jones Hovercraft is erg fijn off piste en daar kan je eigenlijk niet fout mee gaan. Lekker breed ook, is perfect voor jouw maatje 44. Wel een heel specifiek board en is op de piste wel prima maar eigenlijk niet echt leuk. Ik pak de hovercraft echt voor 90%+ poeder dagen met misschien soms een klein beetje piste tussendoor.

Als de condities wisselend zijn sta ik veel liever op de Salomon Sick Stick kan je nog een beetje switch rijden en dat board is zowel op de piste als er af zo lekker speels. Niet echt big mountain maar goed dat gaf je aan dat je dat niet hoeft. Ik was echt verbaast hoe goed die plank is. En volgens mij zijn er ook vele fans hier op wepowder.

Als je bij libtech blijft dan zijn de travis rice boards ook erg goed in de poeder. Helaas heb ik die vorig jaar gesloopt. Maar dan heb je niet echt een directionele plank en ik zelf had een 157 wat voor mij te klein was als het echt diep wordt.
    Om dat board te vervangen heb ik de Banana Magic gekocht en dat board ook echt heel goed in de poeder ondanks de korte lengte maar is ook niet directioneel.

Voor 70% off piste zou ik echt kijken naar de sickstick.
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 19 december 2014 · 15:07
    Ben het met Edgar eens. Naast mijn Hovercraft heb ik afgelopen weekend voor het eerst op mijn Sick Stick gereden. En dat is toch wel een hele fijne toevoeging op mijn quiver. Ik ben verliefd op de Hovercraft. Vind 'm zelfs op de piste prima knallen. Alleen switch rijden en 180's zitten er niet echt in. Daarom de Sick Stick er naast gekocht. Moest de eerste afdaling een klein beetje wennen, maar daarna gaat ie als een dolle. Je gaat automatisch speelser rijden. Misschien geen plankje voor heupdiepe poederdagen, maar voor al het andere off-piste werk (en ook op de piste) is het een absolute aanrader.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • josvboxtel
    Advanced
    josvboxtel op 19 december 2014 · 18:30
    Een Sick Stick (of in mijn geval een Split Stick) is inderdaad een leuke plank. Ik heb een 168 en die geeft naast het speelse ook een surfy feel. Maar wel echt iets anders dan een Flagship!
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 22 december 2014 · 09:59
    Nidecker Megalight, je wilt nooit meer anders. Top poederboard (2cm taper), carved super, lekker licht en gedempt, speeltuin als er veel hopen en suiker is. Niet zo stijf, speelser en vergevingsgezinder dan de rossi en flagship, maar een heel stuk allrounder en serieuzer dan een hovercraft.

Ik heb een 163 en die voelt als een 155 gooi en smijt plank, met de stabiliteit van een 163.

Check: http://thegoodride.com/snowboard-reviews/nidecker-megalight-review-and...
    WE´ve got the POWDER
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 22 december 2014 · 13:19
    Ja, die ga ik dus volgend seizoen in Zwitserland even uitproberen, @koeienlap mag jij op mijn sicksticky. (of een Dupraz, als ik die tegen die tijd heb, daar zit ik al een tijdje onrustig naar te kijken..)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Robert-marieke
    Advanced
    Robert-marieke op 23 december 2014 · 16:57
    Wat dacht je van rad air tanker, ik zweer erbij voor op de piste als ernaast.
    Snowboarder
  • josvboxtel
    Advanced
    josvboxtel op 23 december 2014 · 19:29
    En de Neversummer? Ripsaw ofzo? Iemand hier ervaring mee? Bizar profiel, maar klinkt wel goed! En zoiezo eindelijk een stevig board!
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 24 december 2014 · 12:16
    @Dutchess, lijkt me mooi plan! Ik heb nog een paar plankjes die je wel kunnen bekoren denk ik😉
    WE´ve got the POWDER

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro