freeride ski

• bouke
    Tourist
    bouke op 24 november 2014 路 22:23
    Beste forumleden,

Vorig jaar wat actiever begonnen off piste te skiën. Erg veel plezier in, maar mijn ski`s zijn er echt te smal voor.Nu aan het zoeken voor geschikte ski die zowel op als off piste goed zijn. Heb er nu 1 gevonden met 89 mm breedte onder de voete. Is dat voldoende of moet ik nog breder gaan zoeken, wil ik lekker in de poeder gaan rijden? Lengte is overigens 187 en ben zelf 191, is dit ook niet te lang?

Ik hoor het graag.

Gr
    Bouke
  • skiester
    Advanced
    skiester op 24 november 2014 路 22:30
    89 is erg smal voor off piste. Je kunt er ook voor kiezen je oude skis te houden voor on piste, en voor off piste gewoon echt breed te nemen. 100mm of meer. En off piste skis zijn meestal eigen lengte of langer.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 24 november 2014 路 22:34
    Als het een topdeal is: doen!

Maar liever zoek je even door naar een ski met +/- 100mm onder de voet & 190cm lang. Daar zul je nog meer plezier op hebben!

O, en http://www.wepowderacademy.com / http://www.snowsafety.nl: we willen je graag heelhuids terugzien hier 馃槂
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 24 november 2014 路 22:35
    89 is erg smal voor off piste. skiester op 24 nov. 2014 22:30

Is 89 tegenwoordig "echt smal"?? Pfff.. zelfs ik begin me nu oud te voelen...
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 24 november 2014 路 22:56
    Haha RuudvW, ik ben vrij nieuw in de poeder dus ken niet anders dan 100+ als goede bakken, dus dan vind ik 89 ook erg smal! Ik herinner me de eeuwenoude uitspraak, die mij werd meegegeven toen ik op zoek was naar poederbakken; Go big or Go home! 馃榾 (en dan hebben we het zowel over de lengte (helemaal icm rocker).. gelijk aan of groter dan lichaamslengte, en de breedte.. lekker breed, mocht je er naast nog een dedicated piste ski hebben)
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Gaius
    Beginner
    Gaius op 24 november 2014 路 23:10
    Ben nog niet echt overtuigd van die hele brede jongens ook al heb je dan rationeel meer float. Misschien maar gelijk twee snowboards aanschaffen. Skibindingen er op schroeven en klaar 馃槂

Die ski toer dames en heren hebben dan weer liever wat smaller en zij 'moeten' ook door de poeier naar beneden.
  • sebastiaanvk
    Beginner
    sebastiaanvk op 24 november 2014 路 23:15
    Ik zou zeggen huur eens een brede ski 100mm + en kijk hoe het voelt.
    @gaius Tourski dames en heren moeten ook omhoog en smaller is lichter
  • 49
    Advanced
    49 op 24 november 2014 路 23:36
    Op 89mm kan je best alles skiën, geen probleem. Als je het lekkere gevoel van de poeder goed wil voelen dan is breder echt beter! En als je juist echt veel met vellen wilt toeren dan is 89mm juist perfekt.
    montagna bianca, ti amo
  • Gaius
    Beginner
    Gaius op 25 november 2014 路 00:09
    Reden van de smallere tourski was me duidelijk @sebastiaanvk
    bredere ski wordt in de kerstweek getest. Helaas nog te lang wachten. 馃槂

M'n andere paar ski's gaan voor sowieso ook mee. dagje pisteknallen wordt ik ook heel blij van
  • monk
    Beginner
    monk op 25 november 2014 路 09:02
    Ik ken je gevoel. Twee jaar geleden zelf ook de switch gemaakt en toen eerst gekozen voor een "all mountain" ski (tussen de 90-100mm). Icm rocker heb je voldoende flow off piste maar kun je ook nog lekker naar beneden komen op de piste. Bedenk voor jezelf hoeveel procent je on en off piste bent en probeer daar een ski naar uit te zoeken. Ben je van plan om alleen te knallen als ze vallen kies dan voor een dikke 100+ poederbak naast je piste ski. Loop even naar binnen bij een speciaalzaak, daar kunnen ze je vaak goed helpen en hebben ze meestal nog wel een modelletje van afgelopen jaren staan voor weinig.
    Hier al gekeken: http://wepowder.nl/skitest ?

Oja en wat eerder al vermeld is, investeer in je eerste jaren niet alleen in materiaal maar zeker ook in kennis!!
  • bartus
    Beginner
    bartus op 25 november 2014 路 10:00
    Mijn ervaring is min of meer het omgekeerde van wat de meeste mensen hier aangeven. Ik ben zelf van 82mm onder de voet naar 118mm gegaan. Beide ski's hadden echter een vergelijkbare radius en daar zit voor mijn persoonlijke gevoel de truc.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 25 november 2014 路 10:27
    De goede man heeft het over lekker in de poeder rijden. Dus dan wil je breed. punt.

Ik begon met 92. Kwam erachter dat dat niet breed genoeg was. Kocht een 112 en hield de 92 voor de piste. Nooit meer op gestaan dus verkocht. Nu is mn smalle ski 108 en daar ram ik ook zwarte ijs pistes mee af, ski ik meestal op 118 en als het heul diep is 128. En nee ik ben verre van pro. Wat Bartus zegt over radius klopt ook wel, maar ook weer niet helemaal. Als een ski weinig of geen camber heeft en een enorme radius kan is toch makkelijk te draaien zijn. Ligt ook aan de opbouw van de ski, torsiestijfheid etc.

Ik had vorig jaar maanden lang een stel kneissl piste skis staan (White stars). Heb ze nooit gepakt, ook niet met gezins piste tripjes. Mn brede skis skien prima en ik kan ermee off piste wanneer ik wil. Zal ook wel gewoon kwestie van wennen zijn.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • joepvandenbogaert
    Beginner
    joepvandenbogaert op 25 november 2014 路 11:03
    Als je toch voor de allmountain gaat heb ik hier mogelijk een leuke optie voor je: http://m.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langlaufen/m868774...
  • bouke
    Tourist
    bouke op 25 november 2014 路 11:15
    Bedankt voor alle antwoorden. Het gaat om de Movement Thunder ski uit 2009. inclusief bindingen voor 150 euro. Leek mij mooie deal. Budget is niet heel groot hier. Ik sta denk ik 30% off-piste. We zijn pas jaartje bezig met offpiste en gaan dus nog niet de wildernis is, maar meer de gebiedjes naast de pistes, ik kwam er goed doorheen met oude heads van 62mm breed onder de voeten, maar zakte echt de sneeuw in. Dus wil gewoon iets makkelijker door die poedersneeuw heen, maar zeker ook nog veel gewoon de piste afknallen. Als we nog wat gevorderder zijn kan ik misschien voor nog breder gaan, ook inderdaad goed om dat een dagje te huren en dan te testen.
  • woutertichelaar
    Advanced
    woutertichelaar op 25 november 2014 路 11:25
    Thunders zijn fijne ski's! Vragen wel wat input, want zijn behoorlijk stijf. Dit is ook mijn 'overstapski' geweest, vervolgens naar 105mm te gaan, en nu ski ik op 123mm onder de voet. Ik zou nu die Thunders er nog wel bij willen als allmountainski, alhoewel ik dan liever een skietje met wat rocker in de neus zou willen hebben.

Moraal; probeer gewoon! Je verkoopt ze ook vast wel weer als ze niet bevallen....
    one way to go down
  • sanno
    Tourist
    sanno op 25 november 2014 路 14:25
    nw ski voor 150 incl binding is een goede deal, maar ik zou 89 niet meer willen kwalificeren als poederski. dus als je een beperk budget hebt en poederlatten zoekt zou ik nog even verder zoeken. Zelf zou ik kijken naar 95-105 waar je makkelijk mee op de piste uit de voeten kunt, maar het ook makkelijk begint te worden in de poeder. Qua lengte zou ik zeker 190 zoeken.
    Toerisski
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 25 november 2014 路 19:28
    Kocht een 112 en hield de 92 voor de piste. Nooit meer op gestaan dus verkocht. Nu is mn smalle ski 108 en daar ram ik ook zwarte ijs pistes mee af, ski ik meestal op 118 en als het heul diep is 128. skiester op 25 nov. 2014 10:27

+1. Mijn piste ski's gaan ook telkens ongebruikt mee (misschien moet ik ze maar gewoon thuis laten) omdat ik met mn 123mm (BC's) overal af kan en met veel plezier. Ik denk dat het voor mij ook een kwestie is van vooral doen, er aan wennen en er van genieten. Als het op de piste is dan onder de noemer 'goede oefening'. Alleen van ijzige zware buckels wordt ik niet heel gelukkig. Zit er ook over na te denken iets rond de 100mm te nemen voor nog iets meer all-mountain eigenschappen, maar smaller heb ik echt niet nodig voor wat ik doe. Lijkt een beetje off topic, maar wellicht dat dit de koper kan overtuigen dat je echt wel voor de brede bakken kan gaan zonder twijfel en met groot risico op een dagenlange glimlach.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • bouke
    Tourist
    bouke op 1 december 2014 路 10:26
    OK, nogmaals bedankt voor alle reacties.
    laatste vraag ik ben 192 lang. Is dan 187 voor een ski te klein, of is dit verschil zo miniem dat het niet veel uitmaakt?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 1 december 2014 路 10:41
    Gewicht is misschien nog iets belangrijker dan lengte. Het advies is om (minimaal) lichaamslengte te nemen voor poeder. Maar voor 150 euro kun je het in ieder geval proberen, en als ze niet bevallen in de poeder doe je ze weer van de hand, of gebruik je deze voor tourtjes op de poederloze dagen bijvoorbeeld. Ik heb begrepen dat ze ook redelijk licht zijn namelijk.
  • bouke
    Tourist
    bouke op 1 december 2014 路 16:16
    Gewicht is misschien nog iets belangrijker dan lengte. Het advies is om (minimaal) lichaamslengte te nemen voor poeder. Maar voor 150 euro kun je het in ieder geval proberen, en als ze niet bevallen in de poeder doe je ze weer van de hand, of gebruik je deze voor tourtjes op de poederloze dagen bijvoorbeeld. Ik heb begrepen dat ze ook redelijk licht zijn namelijk. Emmer op 1 dec. 2014 10:41

Ik ben 93 kilo. Moet je dan langer of lliever korter hebben?
  • SaintUsuge
    Beginner
    SaintUsuge op 1 december 2014 路 17:16
    Ik heb een aantal jaren geleden all-mountain ski's gekocht met 78mm onder de voet. Ik gebruik deze ski's nu als piste ski's. twee jaar geleden de Armada JJ's gekocht als poederbakken en dit bevalt mij erg goed. Vooral die ski's zijn erg makkelijk en erg breed terwijl ik er op de piste ook nog aardig mee overweg kan. Als ik nu een paar aanbiedingen op we-powder zie van de JJ's dan zou ik je die aanraden.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro