PA#1: Go Gotthard!

• evan
    Advanced
    evan op 25 november 2014 · 21:29
    [mention="/profile/1971"]@Emmer[/mention] vorige week maandagochtend: “Hey Evan, hoe zit jij komend weekend?”
    Ik, er niet van opkijkend dat Arjen wil gaan, maar de poeder zou toch al vroeg in de week vallen en daarna bluebird?: “Ik laat even verstek gaan. Als ik me bedenk, dan laat ik het je weten.”
    [mention="/profile/4146"]@rutgerberge[/mention] even later: “Ken jij de weg in Andermatt?”
    Ik: “Nee, nooit in Andermatt geweest.”
    Rutger: “Donderdag rijden, zondag terug?”
    Ik: “Hmm … moet dan wel wat regelen qua werk. Andermatt is vrijdag niet open.”
    Rutger: “Zaterdag first chair dan maar?”

Zo ontstond het idee voor een poedertrip. PA#1 pas, maar waarom ook niet?
    Zoals beloofd Arjen ook meegevraagd, maar helaas moest hij ter elfder ure afhaken met een knieblessure, die hij donderdagavond opliep in die dekselse ijskast in Zoetermeer. Beterschap, Arjen!

Vrijdagmiddag met z'n tweeën op weg dus. Iets later dan gepland door een moment van chaos van mijn kant, maar om half twee reden we daadwerkelijk richting Zuid-Limburg, om daar nog even te profiteren van de tankpas van Rutger.
    Op onaangename intermezzo's in Luik (niet de E25 volgen!) en Luxemburg (wegwerkzaamheden) na, konden we lekker doorrijden naar Gästehaus Schäfli in Intschi, ongeveer 20km voor Andermatt.
    Het was al laat, dus de keuken was dicht, maar we hoorden de barvrouw iets over McDonald's zeggen (of droomden we dat?). McDo bleek echter onvindbaar en na raadpleging van mcdonalds.ch ook niet te bestaan. We zochten ons heil toen maar in Andermatt. Daar bleek ook niet meer dan Flammbrot te krijgen in een café vermomd als bordeel.

Na een korte nacht (nog een biertje in het hotel en gepruts met het monteren van m'n bindingen met een Leatherman, want schroevendraaier vergeten) gingen we om half negen op weg naar de Gemsstock. De failcompilatie bleek nog niet compleet, want halverwege bedacht ik dat ik mijn stokken in de hotelkamer had laten liggen (d'oh!).

Met een ontbijtje van de plaatselijke bakker achter de kiezen en poging twee van de rit naar Andermatt achter de rug, konden we aansluiten in de lange rij; ik naar de kassa en Rutger alvast naar de kabinelift (waarom houden Zwitsers toch zo van die ondingen?). Andermatt doet in het voorseizoen niet aan kortingen (de mensen komen toch wel ondanks het kleine aantal geopende liften), dus CHF116 lichter kon ik me bij Rutger voegen in de lange rij naar de lift.

Ruim een uur na aankomst waren we dan ook echt onderweg naar boven, waar de volgende rij wachtte bij de kabinelift naar de top. Dan maar even een sleepliftje pakken. De sneeuw was nog in topconditie, maar de vroege sprinkhanen waren zich al aan het volvreten. Vervolgens richting top. Wat een uitzicht!
    Markante ijstaart

De rest van de ochtend en het begin van de middag hebben we ons vermaakt met verschillende off-piste-varianten van de Bernhard Russi Run (http://wepowder.nl/playgrounds/andermatt/routes/415...) en het terrein rondom de Lutersee-sleeplift.
    Zei ik 'verspoord'?

Toen vrijwel elke vierkante meter op de Gemsstock verspoord was begonnen we aan de dalafdaling door het schitterende Felsental (http://wepowder.nl/playgrounds/andermatt/routes/301...), waar wonderwel nog amper sporen stonden. Yiiiiiihaaaaaaaa!
    De keerzijde van deze afdaling ontdekten we toen we niet ver meer van de auto waren; roetsjend tussen de struikjes legden we de laatste tweehonderd hoogtemeters af.
    De struikrovers weer terug bij de auto

Na Käsekuchen bij Bäckerei Baumann en pizza prosciutto met bier bij Spycher reden we voldaan terug naar ons hotel voor een douche, de specialiteit van het huis (iets met kaas, rösti en ham voor te veel franken) en een goede nachtrust.

[mention="/profile/3414"]@ieism[/mention] wist te melden dat er in Airolo niet veel meer te halen was, tenzij de bovenste liften open zouden gaan of wij de vellen onder zouden plakken (http://wepowder.nl/forum/topic/103557), dus gingen wij zondagochtend kijken of dat waar was. In tegenstelling tot de vorige dagen liep de gehele logistieke operatie gesmeerd, dus om kwart voor negen draaiden wij de parkeerplaats van Funivia (ja, weer zo'n kabine) Airolo-Pesciüm op.

Er bleken opnieuw slechts drie liften te draaien. Het gebied werd verder bevolkt door carving Carlo's en Carla's, dus wij hadden het minst verspoorde terrein rondom de lange sleeplift voor onszelf (http://wepowder.nl/playgrounds/airolo/routes/497).
    Voor het middaguur hadden we het wel gezien. We ragden daarom de piste naar de parkeerplaats af om onze vellen en Rutgers Trekkers te halen. Weer boven aangekomen namen we de sleeplift, om halverwege de piste de vellen onder te plakken en aan de wandeling te beginnen.
    Skin to win

Het is lekker op de Trekker

Zoals Ivar al wist te melden had een pistenbully een pad naar boven geplet. Waar Ivar en [mention="/profile/878"]@Willem2k[/mention] naar de top van de kabinelift waren afgebogen (http://wepowder.nl/forum/topic/103606), vervolgden wij onze weg naar Varozzei, de top van het gebied op 2250m.
    Helemaal daarheen?

Diepe poeder, dus met rocker

Ik Trekker niet meer

Onderweg naar boven hadden we de sporen van Mario en Luigi –die aan de overtuigende bochten te zien de weg wel kenden– gespot, dus we besloten die te volgen (http://wepowder.nl/playgrounds/airolo/routes/498). De sneeuw was fantastisch en het terrein idem dito; de kers op de taart van het weekend!
    Super Mario Land @ Airolo

Bij het dalstation van de stoeltjeslift aangekomen stelde Rutger de retorische vraag: "Was het nou een nadeel of een voordeel dat die lift niet draaide?".
    Tot slot jakkerden we Candide Thovex-style (OK, in mijn beleving dan) over de piste naar de auto.
    Bij de parkeerplaats troffen we tot onze schrik Oberflächenreif aan. Dat wordt dus oppassen geblazen als je er na de volgende dump parkeert!
    Oberflächenreif!

Hevig geschrokken reden we de tunnel weer in naar huis, toch wel nagenietend van onze Gotthard-trip. Seizoen '14/'15 is AAN en Andermatt & Airolo, we'll be back!

Panoramissima
  • MarcD
    Beginner
    MarcD op 25 november 2014 · 21:41
    Lekker om de eerste verslagen weer te lezen. Mooie trip mannen.
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 25 november 2014 · 21:47
    Haha super report!
    Bij luik is het niet de a25 volgen, ik heb het nog even op maps nagekeken!
    Was een mooie trip en zeker voor herhaling vatbaar
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 25 november 2014 · 21:47
    Gelukkig was k geen thee aan t drinken anders had ik de waterproofheid kunnen testen van mn Xperia. Episch mannen!
  • rollie
    Beginner
    rollie op 25 november 2014 · 21:53
    like!!! 😀
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 25 november 2014 · 21:56
    Like! 😀
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • svenk
    Advanced
    svenk op 25 november 2014 · 22:16
    Wepowder komt weer tot leven. Like!
    If in doubt, don't go out!
  • WoutM
    Expert
    WoutM op 25 november 2014 · 22:42
    Haha gaaf mannen, leuk om te lezen😃😃 PA#2 met personal coach naar super mario land @evan? Blijkbaar is hij nog steeds vergeetachtig @ernsthendriksprenger.
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 25 november 2014 · 22:53
    Evan is gewoon een eindbaas, hij heeft al die dingen gewoon niet nodig 😀...

Anyway top verslag!
    FUCK YEAH I AM FREE
  • RuudvW
    Advanced
    RuudvW op 25 november 2014 · 23:03
    Leuk heren! Rommelig maar goed begin van de winter dus 😃
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 25 november 2014 · 23:31
    Nomnomnomnomnom 😃
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 26 november 2014 · 07:07
    Leuk verslag @Evan 😃 Jammer dat ik het heb moeten missen.
  • philipc
    Advanced
    philipc op 26 november 2014 · 09:06
    Lekker verslag, @rutgerberge dus flink gebuffeld met de trackers 😃
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 26 november 2014 · 10:05
    vet vet vet!!!!!
    En @evan voor een schroevendraaier mag je altijd bellen als je in de buurt bent 😉
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 26 november 2014 · 11:23
    @philipc, prima te doen die trackers...
    Voordeel is dat je altijd met je alpine bindingen skiet
    Ook touren ze prima.

Grootste nadeel is dat je ze los in de tas mee moet nemen...

Uiteindelijk toch wel een beetje jaloers geworden op de Beasts van @evan
  • evan
    Advanced
    evan op 26 november 2014 · 13:02
    Edit: ik heb nog een mooie quote van @rutgerberge en een paar plaatjes toegevoegd.

Lekker om de eerste verslagen weer te lezen. Mooie trip mannen. MarcD op 25 nov. 2014 21:41 Wepowder komt weer tot leven. Like! svenk op 25 nov. 2014 22:16Meer trip reports en minder marktplaats!
    Gelukkig was k geen thee aan t drinken anders had ik de waterproofheid kunnen testen van mn Xperia. Episch mannen! elisa.tmc op 25 nov. 2014 21:47@elisa.tmc, ben jij ook zo onhandig dat je een waterdichte telefoon hebt aangeschaft? 😉 Ik ben er erg blij mee. 😃
    Haha gaaf mannen, leuk om te lezen😃😃 PA#2 met personal coach naar super mario land [mention="/profile/16669"][mention=16669]@evan[/mention][/mention]? Blijkbaar is hij nog steeds vergeetachtig [mention="/profile/5769"][mention=5769]@ernsthendriksprenger[/mention][/mention]. WoutMartens op 25 nov. 2014 22:42Haha, jij bent blijkbaar niet vergeetachtig, @WoutMartens! But I learn!
    Na een trip of vijf ben ik een geoliede machine en dan begin ik volgend seizoen weer van voren af aan.
    Evan is gewoon een eindbaas, hij heeft al die dingen gewoon niet nodig 😀...ErnstHendrikSprenger op 25 nov. 2014 22:53@ErnstHendrikSprenger, Airolo rijmt op ... 😉
    Ik ben misschien vergeetachtig, maar jij bent hardleers, Ernst. Misschien moeten Wout en ik je meenemen naar de Zuidalpen. Super Mario Land bijvoorbeeld. vet vet vet!!!!!
    En [mention="/profile/16669"][mention=16669]@evan[/mention][/mention] voor een schroevendraaier mag je altijd bellen als je in de buurt bent 😉 ijsbeer op 26 nov. 2014 10:05
    @ijsbeer, beter neem ik die schroevendraaier gewoon zelf mee. 😃
    Maar ik zal het laten weten als ik weer in de buurt ben. Woon je in Ticino of aan de andere kant van de tunnel?
  • skiester
    Advanced
    skiester op 26 november 2014 · 13:58
    Ok, ik was dus opeens twee keer anoniem, maar ik vond het dus een leuk verslag! 😉
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 26 november 2014 · 15:04
    Classic @Evan, classic 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • RP
    Advanced
    RP op 26 november 2014 · 16:16
    Nice!
    Explore the Outdoor!
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 26 november 2014 · 16:18
    @evan ik woon aan de noordkant van de Gotthard vlak bij de Vierwaldstättersee.
    Gelukkig is Airolo net zover als Andermatt.
  • Jeffrey2
    Advanced
    Jeffrey2 op 26 november 2014 · 17:19
    Ziet er top uit mannen!
    Dit verslag maakt de zin om zelf te gaan nog velen malen hoger dan ie al was😀
  • Caspar
    Advanced
    Caspar op 26 november 2014 · 19:26
    Markant verhaaltje hoor. Dat verdient een sigaar. Groet uit Trondheim!
  • CPet
    Advanced
    CPet op 26 november 2014 · 21:20
    Gadver "das lekker werk mannen" Mooi verslag trouwens!
    Let the snow come!
  • evan
    Advanced
    evan op 27 november 2014 · 17:35
    [mention="/profile/16669"][mention=16669]@evan[/mention][/mention] ik woon aan de noordkant van de Gotthard vlak bij de Vierwaldstättersee.
    Gelukkig is Airolo net zover als Andermatt. ijsbeer op 26 nov. 2014 16:18
    Strategische locatie hoor, @ijsbeer. Waar ski je vooral?

Bedankt voor alle leuke reacties. Zin in trip #2!
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 27 november 2014 · 21:06
    haha zaaalig !!!
    sbs roelz
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 27 november 2014 · 21:53
    Hey @evan, Zeker centraal. Ski vooral in Stoos, Andermatt, Airolo en alles in de buurt daarvan.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro