Wat te doen - hervulbaar of niet?

• old_chap
    Advanced
    old_chap op 7 december 2014 · 20:33
    Vorige week een plofzak, mammut ras, gekocht via internet zonder cartridge. Ik was van plan de hervulbare cartridge te kopen maar ben nu aan het twijfelen. Denk niet dat er heel veel duikscholen en paintball shops in de bergdorpjes om de cartridge weer te vullen na gebruik. Is omruilen van de niet hervulbare mogelijk eenvoudiger in de bergen en is het hierdoor verstandiger deze aan te schaffen. Iemand ervaring hiermee? Tips?
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 7 december 2014 · 20:49
    Ga voor standaard.
    ik heb een bca met hervulbare cylinders en hoewel BCA een geweldig bedrijf is en prachtprodukten maakt is het netwerk van flessen navullen in zwitserland iig vrij miniem. Dit zou bij de duikshops en paintball shops moeten kunnen, maar zoals je terecht opmerkt zijn die er niet zo veel in de bergen. Ik moet een uur rijden om mijn flessen om te ruilen terwijl ik in een groot skigebied woon waar ik op elke straathoek een mammut of abs fles kan krijgen. Ik zou dus zeker niet voor navullen gaan maar voor de standaard omruil cartidge.
  • svenk
    Advanced
    svenk op 7 december 2014 · 21:34
    Wat @bertjebertje zegt....
    If in doubt, don't go out!
  • caveman
    Advanced
    caveman op 7 december 2014 · 22:08
    Je kan dit laten opvullen bij de brandweer, die hebben een compressor voor hun ademlucht. Met een gratis biertje kan je veel bekomen 😉
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 7 december 2014 · 22:43
    hebben jullie ook weleens zo'n stemmetje in je hoofd die zich dan afvraagt of hij het nog wel doet? en dan test je hem om het vervolgens weer opnieuw te hebben
  • denniskoopman
    Advanced
    denniskoopman op 7 december 2014 · 23:06
    Herkenbaar @remmie
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 8 december 2014 · 00:01
    @remmie +1. Daarom test ik hem altijd na t seizoen 1x. Weet ik iig dat hij het gedaan `zou` hebben 😉! En je oefent er zo mee natuurlijk.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • mitely
    Expert
    mitely op 8 december 2014 · 08:29
    Het kan zijn dat ik fout lig, maar ik dacht dat die Mammut refil Cartridges aleen voor de
    USA / CA gemaakt, verkocht worden. (hier in EU niet te krijgen.)

dat maakt de keuze ook makkelijker...
    Mitely
  • MDA
    Advanced
    MDA op 8 december 2014 · 09:43
    Ik heb die RAS ook gekocht met de omruil cartirdge, maar om exact de reden die @Remmie aangeeft zou ik best een hervulbare willen hebben. Nou woon ik in Zwitserland voor een van de grote meren, en ben ik er achter gekomen dat een van mijn collegas in het bestuur van de locale duikclub zit... dus als iemand een hervulbare mammut cartridge heeft en die wil ruilen tegen een niet-hervulbare, houd ik mij aanbevolen 😀
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • sanno
    Tourist
    sanno op 8 december 2014 · 12:30
    Heb zelf een BCA en ben wel blij met de hervulbaarheid. nu heb ik thuis zelf een 15L persluchtcilinder waarmee de BCA cilinder kan vullen. aan het eind van elke trip trek ik hem open ter controle.

ik heb geen idee hoe hervullen dan wel wisselen werkt in een skigebied, maar ik neem wel mijn vulkoppelstuk mee. Daarnaast vraag ik mij af of ik nog wel de volgende dag naar boven ga als ik net een near miss situatie meegemaakt heb, dus misschien is de keuze omwisselbaar/hervulbaar niet eens zo relevant.
    Toerisski
  • Markie
    Advanced
    Markie op 8 december 2014 · 13:52
    Waarom zou je een hervulbare cilinder willen? Ze mogen niet mee in het vliegtuig en zijn groter en stuk duurder. Voordeel dat je de druk kunt aflezen.
    Verder kun je beide modellen laten vullen bij je locale dealer voor bijna dezelfde prijs, wellicht slim als je deze even vraagt wat handig is. En waarschijnlijk zijn er meer Mammut dan BCA dealers in Europa @bertjebertje?

Ik heb beide modellen patronen en laat momenteel de hervulbare vullen. Ik wilde die ook zelf gaan navullen maar na gebruik hoef ik niet gelijk de berg weer op dus mag de dealer het doen.
    @Sanno, periodiek testen is slim maar weet je ook wat het maximum aantal keer is dat je de airbag mag activeren? Bij gebruik treed ook slijtage op aan trigger en lijmranden etc. Bij Mammut mag je 20xopblazen en 40x trigger testen zonder opblazen. Daarna dient de tas ter controle opgestuurd te worden.

Succes allen,
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • MDA
    Advanced
    MDA op 8 december 2014 · 14:01
    Waarom zou je een hervulbare cilinder willen? Ze mogen niet mee in het vliegtuig

Volgens mij was het juist andersom... je mag geen cylinder met 300 bar in het vliegtuig meenemen. Dus een lege hervulbare mag (en dan vullen ter plekke), maar een volle niet-hervulbare mag niet (dus nieuwe aanschaffen / huren ter plekke). Of heb ik het verkeerd?
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • sanno
    Tourist
    sanno op 8 december 2014 · 15:57
    @markie je hebt gelijk, misschien toch maar terug naar 1 x per seizoen.

@MDA nog maar eens de IATA richtlijnen er op nagekeken.
    NB Het zijn richtlijnen en daar kan dus altijd door individuele luchtvaartmaatschappijen dan wel landen dan wel unieke vluchten en op elk ander willekeurig moment van af geweken worden.

Er staan geen volumes en druk in gespecificeerd. Dus in principe kan alles gevuld mee. Dit geldt dan voor de categorie 'avalanche rescue bags'. Voor andere cilinders met niet giftige en giftige gassen gelden weer andere regels. Vorig jaar is er nog een discussie geweest over hoe je in de 'avalanche rescue bag' categorie terecht komt. Mijn interpretatie is dat een avalanche rescue bag herkerbaar moet zijn als zodanig. Dus cilinder plus rugzak inchecken.

Ik heb tot nog toe zonder problemen diverse keren met verschillende luchtvaartmaatschappijen met een gevulde 300ml cilinder gevlogen.
    Toerisski
  • Markie
    Advanced
    Markie op 8 december 2014 · 16:17
    Airbag en vliegen is lange discussie en veranderd continu. Voorheen mocht vlgns IATA alleen de 300Bar (249ml) versie en niet de 207Bar (360ml) onder druk mee. Deze regels zijn inderdaad recent echter veranderd en hebben ze het volume geschrapt. Beide mogen mee alhoewel de luchtvaartmaatschappij het zeker nog steeds kan en soms zal weigeren. Lees forum over frustraties hierover 😃
    Lokaal vullen of huren is dan wellicht de makkelijkste optie. @MDA, check mammut sites even daar vind je alle info...

Succes,
    Snowsurfing rules :) www.dryboards.nl
  • bertjebertje
    Advanced
    bertjebertje op 8 december 2014 · 17:06
    En waarschijnlijk zijn er meer Mammut dan BCA dealers in Europa [mention="/profile/1175"][mention=1175]@bertjebertje[/mention][/mention]? Markie op 8 dec. 2014 13:52
    Zeker in chauvinistisch zwitserland!
  • old_chap
    Advanced
    old_chap op 8 december 2014 · 18:26
    Dank allen voor de reacties. Ga denk voor de standaard daar de voordelen van hervulbaar beperkt zijn en verwacht in de bergen makkelijker te kunnen omruilen ipv vullen.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro