Schuim ski maken

• JoostW
    Beginner
    JoostW op 17 december 2014 · 19:04
    Ik ben dus van plan mijn eigen ski te maken. Nu ben ik vandaag naar een bedrijfje geweest waar ze windturbines maken. Dit doen ze door schuim te combineren met glasvezel. Dan krijg je een heel erg stevige turbine.

Nu was ik daar voor mijn project van eigen ski's te maken. Kom ik daar, zijn ze heel erg enthousiast! Kan daar mijn project doen.
    Nu zeiden ze dat ik het ook met schuim kan maken als kern. PVC schuim om precies te zijn. Dan vorm je hem qua dikte en leg je hem in de mal en dan vormt die naar de mal en tijdens het pompen van vacuum wordt er epoxy door de zak heen gehaald zodat overal evenveel epoxy zit!
    Het resultaat van als je dat doet is geweldig! Je krijgt een goed plaatje die niet te stijf is en die je goed kunt doorbuigen.

Ik weet niet of er uberhaupt ski's bestaan van schuim maar als die er nog niet zijn ga ik proberen van schuim een setje ski's te maken en een board!
    Wat je dan krijgt is zijn erg lichte ski's. Omdat schuim niet zo zwaar is + de toplaag is niet nodig omdat het hout toch niet kan rotten!

Is dit een goed idee of is schuim geen goeie optie voor ski's?

http://wepowder.nl/forum/topic/103826
    A winter without powder isn't a winter!
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 17 december 2014 · 19:30
    Bcomp verkoopt kernen die van PVC foam gemaakt zijn:

http://www.bcomp.ch/59-0-flax-und-recycled-pet-cores.html...

Ik geloof dat zij die o.a aan Movement verkopen.
    Rex Monte - Amor Nix
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 17 december 2014 · 19:32
    Kun je er een ski van maken denk je? @sneeuwhaas
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 17 december 2014 · 19:35
    Movement doet het al, dus ja 😋

Onze eigen ervaring met 'alternatieve kernen' is niet bijzonder goed. Veel werk nodig om het goed te krijgen, maar hebben zelf nooit met PVC foam gewerkt. Voorlopig gewoon weer met bamboe werken.
    Rex Monte - Amor Nix
  • CPet
    Advanced
    CPet op 17 december 2014 · 19:57
    Elan heeft het ook meen ik een keer gedaan. Is wel al lang terug. Ik denk dat de huidige materialen zeker een optie van proberen waard zijn. Zie in de fabricage van sportauto's (Lamborgini) wordt het ook toegepast met een overlay van Carbon. Paar stringers van titanium er in en.....
    Let the snow come!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 17 december 2014 · 21:47
    Crazy Creek maakte een jaar of 8 á 10 geleden snowboards met schuim kern.
    Dat deden ze voor de boards goedkoop te houden. De kwaliteit was navenant.

Hun bijnaam was crazy crap. Wat wil je ook van een merk wat zomers stoelen en in de winter snowboards maakt.

Van de andere kant heeft @Cpet gelijk dat de huidige kunststof materialen veel beter zijn en dat Lamborgini kunstof kernen met een overlay van carbon gebruikt.

Maar dat zijn engineeringsplastics. En dat is iets anders als een doehetzelf schuimkern. Tav die carbon delen van Lamborgini. Die onderdelen worden oa bij Eurocarbon hier vlak bij gemaakt. Ze breien over een mal die naderhand wordt gesmolten.

Je hebt dus veel kennis nodig voor iets moois te maken. Niet iets voor de eerste ski's.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 17 december 2014 · 21:53
    Gelukkig heb ik een bedrijfje die wieken van windturbines maakt van Schuim met glasvezel. Heel erg veel verstand hebben ze er dus van!
    Het werkt in principe het zelfde. Zolang je het maar goed lijmt en goed zorgt dat de glasvezel er goed op ligt. En daar weten hun gelukkig wel wat van.

Ze lieten een paar plaatjes zien waar schuim met glasvezel is gecombineerd... Gigantisch sterk spul ga er maar met zijn tweeen op staan als die schuin staat. Buigt een beetje door voor de rest niks...

Maarja het is het proberen waard, 75 euro voor een zelfbouwski. Als die klaar is test ik eerst de stijfheid en of die een beetje stootjes kan hebben. Zodra die dat kan hebben monteer ik de bindingen...
  • SneeuwHaas
    Advanced
    SneeuwHaas op 17 december 2014 · 22:04
    Hun bijnaam was crazy crap. Wat wil je ook van een merk wat zomers stoelen en in de winter snowboards maakt.

Wow.. die kende ik niet! 😀
    Rex Monte - Amor Nix
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 17 december 2014 · 22:05
    Ik dacht dat veel 'cap' skis van vroeger (?) een schuimkern hadden. Mij staat bij dat de Salomon Pocket Rocket (eerste 'brede' ski) ook van schuim was maar kan me vergissen...
    White room,Pillow lines,I rule
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 17 december 2014 · 22:14
    Wat met bevestiging van de bindingen?
    Inserts inschuimen?
    knowledge is powder
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 17 december 2014 · 23:21
    Ik dacht dat veel 'cap' skis van vroeger (?) een schuimkern hadden. Mij staat bij dat de Salomon Pocket Rocket (eerste 'brede' ski) ook van schuim was maar kan me vergissen... telemikey op 17 dec. 2014 22:05idd hele slappe foamshit. Maar ook alle niet expert ski's van Atomic waren van dat spul. 9.18 net zo legendarisch voor piste rakkers als de pocket rocket voor ons was.

Toch als je licht was en na 4 weken wel aan een nieuw ontwerpje toewas was het een optie
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 17 december 2014 · 23:24
    Ff serieuze reactie voor topic starter: hout en bamboe heeft spanning die niet te evenaren is. Foam buigt mee maar geeft bv veel minder rebound en duurzame voorspanning.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 17 december 2014 · 23:33
    @3zel Hmm das waar ook... niet aan gedacht. Maar dat kan eventueel met epoxy die je bij een starters setje bij geleverd krijgt bij quiver killers.

@SPAM Klopt. Maar als vervanging van die rebound gebruik ik VDS rubber.
    En het principe met foam valt altijd te proberen... Het is namelijk niet zo heel duur. En zo als ik het heb gezien en gevoeld daar is het heel erg stevig spul wat best lang mee gaat.
    En het is natuurlijk lichter, maar ik weet niet of dit heel erg veel nut heeft.
  • Tim2
    Beginner
    Tim2 op 17 december 2014 · 23:45
    Het grote probleem met schuimkernen is de stijfheid/gewicht verhouding. PVC schuim is inderdaad een goede keuze. Echter kan het niet op tegen hout. Je zal dus een veel minder stijve kern hebben.
    Dit moet je compenseren met extra lagen glasvezel. Gelukkig is dat gewoon prima materiaal en kan dat ook tegen de nodige flex.. (zeker de holle vezels)
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 17 december 2014 · 23:49
    Je kunt hem inderdaad stijver maken door verschillende lagen glasvezel in te voeg. Zo kun je lagen die in verschillende richtingen gaan maken. Je kunt bijvoorbeeld triaxial glasvezel gebruiken maar je kunt ook glasvezel gebruiken die over de lengte gaat en dan nog een laag die over de breedte en die schuin gaat. In ieder geval dat is mijn bedoeling. dan krijg je hem redelijk stijf en dan is het ook nog niet de meest lichte ski.
    @Tim2
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 18 december 2014 · 10:07
    Met glasvezel zal je ski wel stijver worden, maar ik vrees dat je ski nog steeds niet de kwaliteiten zal bezitten die je wilt dat een ski heeft. Als je hout buigt geeft het een bepaalde kracht terug af (iets als actie=reactie). Volgens mij gaat de ski redelijk levensloos aanvoelen door gebrek aan spanning. Ook rubber zal dit probleem niet helemaal verhelpen aangezien rubber vooral veel dempende kwaliteiten heeft.
    Skiproducenten maken vaak gebruik van verschillende houtsoorten, waarvan de hardste wordt gebruikt onder de binding. Vaak voor extra stevigheid en stijfheid, ik heb geen idee of je dit kan opvangen met glasvezel.
    Ik denk wel dat je met die kern een ski kan maken, maar imo zou dit vooral voor een echte poederski moeten lukken. Ik dach echter dat jij niet echt een dedicated poederski aan het onderwerpen was?
    Skis met een capconstructie worden wel vaak opgespoten met schuim.
    Over movement, zij gebruken die kernen enkel in hun extreem lichte tourlatten (of sla ik de bal mis?) en als die eens in je handen hebt gehad dan weet je ook genoeg.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 18 december 2014 · 10:51
    PVC schuim met carbon is misschien iets om ervoor te zorgen dat het niet te zwaar wordt en ook de spanning goed blijft.
    Maar misschien hebben die composieten jongens wel iets leuks op de plank liggen.
    Toerisski
  • -Jurjen-
    Advanced
    -Jurjen- op 18 december 2014 · 19:16
    Heel interessant, heel erg benieuwd naar het resultaat.
    Misschien moet je ook eens naar de fabricage van surfplanken kijken. Deze industrie heeft al jaren ervaring met glasvezel en schuim. En trouwens ook met het plaatsen van inserts voor de vinnen. Ik denk alleen dat er meer kracht op skibindingen komt te staan, dus wellicht dat je daar nog een versteviging voor moet bedenken. Heb je daar al ideeen over?

Ik denk ook wel dat een te lichte ski wat zenuwachtig gaat worden. Ik heb dat ook met de surfplanken van een lichter schuim. Super reactief, maar in choppy condities heel erg zenuwachtig.

Maar vooral super leuk initiatief. Succes!
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 18 december 2014 · 20:30
    @crashtestdummy
    Daar heb je wel gelijk in maar wat Sanno zegt, als je de spanning een beetje kunt regelen met carbon dan is dit natuurlijk wel heel handig. Ik kan namelijk carbon stringers gebruiken als ik wil. Als dit met schuim niet lukt neem ik als nog een bamboe ski. Of beide 😃

@Sanno Bedankt, als ik met carbon de spanning kan regelen is dit wel heel erg fijn. Want zoals ik hierboven al zei kan ik carbon gebruiken als ik wil.

@yuryen Klopt ik zelf ook wel haha. Thanks kan er even naar kijken hoe hun dit doen.
    Als versteviging ga ik wel wat extra glasvezel bij de bindingen doen. Zorgt in ieder geval voor genoeg versteviging ga ik van uit.
    Hmm ja misschien is het op een of andere manier wat lichter te maken. Anders is het een hele mooie park ski. Alhoewel als je dan weer kijkt naar de schokdemping die je dan minder hebt, is dit misschien weer niet de perfecte park ski...
    Maar toch denk ik dat ik een park ski maak.
    Dankje!!
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 20 december 2014 · 18:41
    Tof project, alle nadelen van hout zijn natuurlijk prima te overkomen met composieten. Ski's zijn echt niet ingewikkelder dan windmolens, (race-)surfmasten of andere producten die al jaren niet meer van hout gemaakt worden. Vraag is alleen hoeveel trial, error, design en nauwkeurigheid je nodig hebt voor je het goed krijgt.. Succes!

Ik bied je alvast 150 piek voor een carbon/foam paar toerski's met stevige inserts en een normaal flex/rockerprofiel dat onder de 1600 gram blijft (188cm), dat is 200% marge 😃.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 20 december 2014 · 20:03
    Zo'n kunststof propeller is een doosconstructie.

idd hele slappe foamshit. Maar ook alle niet expert ski's van Atomic waren van dat spul. 9.18 net zo legendarisch voor piste rakkers als de pocket rocket voor ons was.SPAM op 17 dec. 2014 23:21

Daarom maakte Atomic er bij de 9.XX chanels in. Een soort buis uit een of ander komposietmateriaal. Dat zie je nog terug in het dek van de skies.
    In feite twee kleine propellerbladen in je ski (een doosconstructie) wat de wat de houten kern vervangt.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 20 december 2014 · 20:54
    Aardig artikel op backcuntry(death to the citygirls).com:

http://www.backcountry.com/explore/ski-construction-explained...

Ik heb ooit eens begrepen dat foam in een foamski de matrix is die wordt gebruikt om de krachten intern op de doosconstructie (meestal titanal platen met sidewalls) of capconstructie te kunnen overbrengen.

Met een carbon stringer (smalle reep over de hele lengte) kun je in een bamboe ski al veel stijfheid toevoegen aan het ontwerp zonder dat de kerndikte wordt aangepast. Misschien werkt dat ook voor een ski met schuimkern.

Gaaf project en cool dat zo'n hi-tech bedrijf je support geeft. Keep us posted!
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 20 december 2014 · 21:03
    Hmm Carbon channels,.... Koop een paar carbon skistokken en voeg die als channels toe.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 20 december 2014 · 22:03

Ik heb ooit eens begrepen dat foam in een foamski de matrix is die wordt gebruikt om de krachten intern op de doosconstructie (meestal titanal platen met sidewalls) of capconstructie te kunnen overbrengen.

Een doos constructie bestaat uit twee lichamen die op een afstand van elkaar worden gehouden. De afstandshouder wil je zo ligt mogelijk maken.
    Bij buiging van de constructie wordt het binnenste lichaam op druk belast en het buitenste op trek. Zonder de afstandshouder zouden de lichamen in de bocht elkaar raken.

Buig maar eens een tuinslang. Een lege slang knikt. De binnen en buitenzijde raken elkaar bij de neutrale buiglijn. Een tuinslang die op druk staat buigt.

Bij de propeller vormen de vlakken aan loef en lijzijde de lichamen. Het schuim is de afstandshouder die de lichamen van de buiglijn verwijderd houden.
    In de bouw/contructie wordt dit principe gebruikt door spaceframes te maken. Denk maar aan de Eifeltoren.

Een ski met een houten kern heeft een massief lichaam op de buiglijn. De weerstand tegen buigen kun je beïnvloeden door op de houten kern extra lagen materiaal te leggen.

De invloed van de lagen wordt bepaald door de elastischteitsmodulus, breedte en dikte.
    In dit topic http://wepowder.nl/forum/topic/105423 staat info over de elestischteitesmodulus.
    In het weerstandsmoment tegen buiging werkt de afstand tot de buiglijn in de derde macht.
    De dikte van de kern en volgorde waarin de materialen worden gestapeld is van groot belang.

Van een schuimgevulde ski met alleen een topsheet en belag mag je dus niet veel verwachten.

Succes met het samenstellen van de skies.
    Misschien krijgen we heel gevanceerde skies met heliumvulling? smile.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 20 december 2014 · 22:15
    Ha, iemand die het snapt. Dat dus.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 20 december 2014 · 22:20
    Interessant wordt dan het effect van die carbon stringer (zeer goed bestand tegen trekkrachten) die evt. steeds dieper (verder naar onderen richting belag) in de ski wordt gelegd. De trekkrachten zijn groter in de 'buitenbocht' van het materiaal en zo wordt de weerstand tegen het buigen vergroot. Dat zou de ski stijver maken. Of mis ik wat?
  • Mars
    Tourist
    Mars op 20 december 2014 · 22:57
    @Dio

Stijver in het naar boven buigen van de tip en tail.
  • Dio
    Advanced
    Dio op 20 december 2014 · 23:03
    @Mars (y)

Volgende redenering, daarmee kun je tip en tail dunner/lichter maken in een poederspecifieke ski indien je accepteert dat er meer torsie in die tip en tail kan/mag optreden. Volgende dilemma natuurlijk, hoe voorkom je dan toch de torsie zonder in te leveren op de gewichtsbesparing?
  • Mars
    Tourist
    Mars op 21 december 2014 · 09:55
    @ Dio

Hout, bamboe, carbon aramide, dynema, glasvezel, etc hebben allemaal een vezelstructuur. De (torsie)stijfheid spanning en demping van de ski word door de samenstelling van materiaal, vezelrichting, hoeveelheid en plaats bepaald. Hoe, dat is het geheim van de ski/boardbouwer.

Je kunt dit ook kunstmatig in een spaceframe proberen na te bouwen.

In plaats van staven kun je ook vlakken gebruiken en een honycomb bouwen.

Een van de meest geavanceerde propellers van [mention="/profile/27311"]@JoostW[/mention] zijn helicopterbladen.

Waar de militairen met de aluminium honeycomb bladen van de apache voorop lopen heeft Burton de honeycomb technologie in de T6 en Vapor snowboard toegepast.

Maar aluminium heeft een lage rekgrens en maakt het een kwetsbaar board.
    Als je een shark raakt heb je een bult in je dek.

Het is een fijn board voor te rijden maar ook de reden dat ik een verzameling tweedehandsjes heb.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 21 december 2014 · 11:39
    Een paar lagen grafeen. Schijnt voor alles de oplossing te zijn.
    Is het meteen ook bombproof. En te dun om te zien met het blote ooh. Misschien iets voor James Bond. Wel moeilijk bindingen monteren.
    Toerisski

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro