Lawinepieper

• Basjuh
    Beginner
    Basjuh op 22 december 2014 · 16:17
    Druk studerend op sneeuwdek, zon, regen, terrein etc. Nu sta ik op het punt een pieper etc aan te schaffen (eigenlijk 2 want het meisje doet vrolijk mee). Nu heb ik de Pieps DSP in een mooie aanbieding gevonden. Ik heb wat testen gelezen waar die goed uitkwam, maar deze testen zijn veelal gedateerd (2/3 jaar oud). Zit ik nog goed in mijn zoektocht of is het systeem achterhaald.

Alvast bedankt voor de reacties!!
  • Basjuh
    Beginner
    Basjuh op 22 december 2014 · 16:22
  • sanno
    Tourist
    sanno op 22 december 2014 · 16:26
    Is het een DSP (oude model, geel) of een DSP Sport (groen), DSP pro (zwart)

alle 3 zijn volgens mij prima, hoewel de nieuwere wel weer een sprong vooruit gemaakt hebben waardoor ik niet zo snel de oude zou kopen, behalve voor een afbraakprijs.
    Toerisski
  • Basjuh
    Beginner
    Basjuh op 22 december 2014 · 16:32
    199 euro is de aanbieding. Maargoed....safety first
  • doov
    Advanced
    doov op 22 december 2014 · 17:03
    Gewoon kopen. Prima pieper. Prijs is lekker laag.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Constant
    Beginner
    Constant op 22 december 2014 · 17:26
    2-3 maanden terug op Pieperfest deed m'n gele DSP het even goed als het nieuwste model, er zal vast wel wat verbeterd zijn, maar dat lijken me eerder nuances dan grote verschillen.

199 Euro is mijn inziens een super scherpe prijs.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 22 december 2014 · 17:51
    De DSP is al jaren een benchmark in het pieper wereldje. Knap dat ze zo lang geleden een zo solide pieper hebben gemaakt. De kinderziektes zijn er niet (meer), 3 antennes, en een heel groot bereik. Tuurlijk heeft elke pieper zijn eigenaardigheden en daar moet je door te oefenen mee om leren gaan maar met de DSP kun je je geen buil vallen. Gewoon goed.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • nero
    Expert
    nero op 22 december 2014 · 20:18
    DSP is zeker een goede pieper, waar je alleen rekening mee moet houden is dat voor deze pieper geen nieuwe software updates gemaakt worden. En voor de nieuwe modellen wel.
  • Basjuh
    Beginner
    Basjuh op 22 december 2014 · 21:05
    Dus de "groene" een betere optie......
  • doov
    Advanced
    doov op 22 december 2014 · 21:41
    DSP is zeker een goede pieper, waar je alleen rekening mee moet houden is dat voor deze pieper geen nieuwe software updates gemaakt worden. En voor de nieuwe modellen wel. nero op 22 dec. 2014 20:18

Is dat per se nodig?
    Als de firmware eenmaal op orde is, wat moet je er dan nog aan veranderen?
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Haas
    Expert
    Haas op 22 december 2014 · 21:44
    In m'n tijd bij het ssc heb ik heel veel verschillende piepers voorbij zien komen.
    Veel vaker is het (weer) de 'factor mens' die een zoekactie met een pieper de mist in doet gaan dan de pieper zelf. Als je goed oefent met je pieper zul je duidelijk progressie boeken.

Zelf heb ik de oude dsp. Prima apparaat, hoewel er een aantal (profi funkties) op ontbreken die bijv. wel weer op de mammut pulse te vinden zijn.

DSP is zeker een goede pieper, waar je alleen rekening mee moet houden is dat voor deze pieper geen nieuwe software updates gemaakt worden. En voor de nieuwe modellen wel. nero op 22 dec. 2014 20:18

Heb (na checks in het veld) niet het gevoel dat m'n dsp na de laatste twee software updates significant beter is gaan presteren.

Lang verhaal kort: ouwe dsp voldoet nog prima.

Succes met de aanschaf.
    Zorg er ook even voor dat je niet in een lawine terecht komt.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Basjuh
    Beginner
    Basjuh op 22 december 2014 · 22:23
    Doelstelling is om het nooit te hoeven gebruiken buiten het oefenen.... Maar als dan moet ik en die pieper niet weigeren of niet goed werken. Dus stel ik me die vraag liever voor aanschaf af. Maar het zal zo gek veel niet uitmaken als ik de balans opmaak buiten de meest recente software (update mogelijkheden).
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 22 december 2014 · 23:07
    Check ff of die DSP de scan functie heeft. Dat overkomt een van de weinige beperkingen van de DSP. Hij kan bij multiple burial een geblockt signaal weer oppikken. Met de scan functie ben je dan in no time weer op het goede spoor. De andere beperking is dat hij op hol kan slaan als je je mobiel er op legt. Die moet dus uit of zo ver mogelijk weg van de Pieps. Andere merken hebben dit probleem ook dus het is altijd verstandig je mobiel, camera etc ver weg van je pieper te hebben. Op zijn minst oefen je daarmee zodat je weet hoe gevoelig jouw pieper is.
    Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Siryl
    Advanced
    Siryl op 23 december 2014 · 11:46
    Interessant Basjuh!
    Heb je toevallig een tip waar deze aanbieding is? Of is er maar 1? 😃
    Go with the Flow
  • SPAM
    Advanced
    SPAM op 23 december 2014 · 12:01 Wie niet chased moet veel weken boeken!
  • Basjuh
    Beginner
    Basjuh op 23 december 2014 · 13:06
    Ebay.de ook een paar mooie aanbiedingen... In eerste instantie inderdaad bij conrad
  • nero
    Expert
    nero op 23 december 2014 · 20:28
    Blijft een goede pieper maar is wel 11-12 jaar oud....
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 23 december 2014 · 20:52
    @Basjuh , heb de pieper ooit al eens gebruikt?
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • Basjuh
    Beginner
    Basjuh op 23 december 2014 · 21:12
    Ja wel een "workshop/les" van een vriend..... Nee nooit in noodsituatie...
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 23 december 2014 · 21:36

Zorg er ook even voor dat je niet in een lawine terecht komt. Haas op 22 dec. 2014 21:44

goed materiaal is goed, kennis is beter 😉
    Dat gezegd hebbende.... ik heb ook nog steeds een oude Pieps DSP. Werkt perfect.
    May the powder be with you.
  • Basjuh
    Beginner
    Basjuh op 23 december 2014 · 21:40
    @meteomorris: jij hebt genoeg gezegd....vriendinlief kijkt de filmpjes van de cursus iets te vaak...
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 23 december 2014 · 22:15
    @Basjuh

Ok, dan weet je alleszins al of je er zelf mee omkan 😃

Mammut geeft een melding dat je moet omkeren als je weg loopt van het slachtoffer. Mooie extra als je volle gas loopt (tussen en over brokken sneew) en enkel de pijl in de gaten houdt.

Verder vind ik het fijnzoeken van Pieps niet alles. Op een gegeven moment krijg je geen waarde meer (leeg scherm) en dan 1 meter verder weer wel (spike geloof ik, klopt dat? [mention="/profile/56"]@meteomorris[/mention] ). Ik heb hem ook maar 2u getest maar het was genoeg om me te doen twijfelen (ivg met Mammut)...

Puur persoonlijk en oefening baart kunst natuurlijk 😃
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro