Lawine cursus

• rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 4 januari 2015 · 18:54
    Ik twijfel ook niet aan de kwaliteit van de cursussen (persoonlijk mogen van mij bij wp en ssc 1 en 2 wel gecombineerd worden, maar misschien leer ik snel of blijft er gewoon veel hangen omdat ik het erg interssant vind).
    Ik vind het alleen niet overtuigen dat hier nu op het forum voor het 2e jaar achter elkaar onduidelijkheid is.
  • Haas
    Expert
    Haas op 4 januari 2015 · 19:55
    @rutgerberge
    Nogmaals, Je hebt gelijk.
    Wellicht moet je overwegen de ombudsman in te schakelen.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Sterre
    Beginner
    Sterre op 4 januari 2015 · 20:10
    Serieus? Je krijgt feedback van een bezoeker en dan reageer je daar zo op? @Haas
    wooptiedoo
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 4 januari 2015 · 20:17
    Ik twijfel ook niet aan de kwaliteit van de cursussen (persoonlijk mogen van mij bij wp en ssc 1 en 2 wel gecombineerd worden, maar misschien leer ik snel of blijft er gewoon veel hangen omdat ik het erg interssant vind).
    Ik vind het alleen niet overtuigen dat hier nu op het forum voor het 2e jaar achter elkaar onduidelijkheid is. rutgerberge op 4 jan. 2015 18:54

[mention="/profile/4146"]@rutgerberge[/mention], klopt. Goed ook dat je kritisch meedenkt.

Afgelopen zomer hebben we de stap kunnen maken dat Safety Academy 1 sinds deze winter ook direct toegang biedt tot praktijk Lawine 1 van het SSC.

We hadden ook gehoopt de aansluiting tussen Safety Academy 2 en praktijk Lawine 2 van het SSC direct te kunnen maken. Helaas is dat niet gelukt en moet men nog een dag naar de schoolbanken (http://www.snowsafety.nl/inschrijven-2/?ee=115). Overigens kan ik je niet zoals je eerder vraagt vertellen wat de verschillen op dit vlak zijn tussen Academy 2 en Lawine 2, omdat ik het huidige Lawine 2 onvoldoende ken, maar dat kan [mention="/profile/170"]@Opa[/mention] je wel vertellen.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar jouw perspectief. Je hebt blijkbaar alles gevolgd. Hoe kijk jij er tegen aan?
    May the powder be with you.
  • Haas
    Expert
    Haas op 4 januari 2015 · 20:53
    +1
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 4 januari 2015 · 21:24
    Ik vind het wel logisch: waarom zou je na academy 2 meteen naar lawine 2 kunnen? Als je ssc theorie 1 en 2 hebt zul je toch ook niet meteen lawine 2 praktijk kunnen doen?

Logischer lijkt het me om naar de datum van het halen van academy/ ssc theorie te kijken: langer dan jaar geleden: update. Anders niet. My 2cts.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 4 januari 2015 · 21:43
    @skiester, dat is ook niet het punt.

De vraag van een aantal is waarom je na Academy 1 + lawine 1 praktijk + Academy 2 nog een extra dag in de (theorie)banken van het SSC (http://www.snowsafety.nl/inschrijven-2/?ee=115) moet voordat je lawine 2 praktijk kunt doen.

Is dit zo wel duidelijk?
    May the powder be with you.
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 4 januari 2015 · 22:45
    Ik heb lawine 1 theorie gedaan, want ik wilde graag naar praktijk, daar ben ik ook geweest.
    Toen heb ik na de demo van module 1 van de academy maar deel 2 gekocht omdat ik graag mijn steentje bij wilde dragen.

Ik heb geen ervaring met ssc lawine 2 dus kan daar niks over zeggen.

Vanuit mijn perspectief vind ik de stof van ssc l1, academy deel 1 en 2 te veel van hetzelfde.
    Dat is denk ik ook de reden dat ik me niet inschrijf voor lawine 2.

Lawine 1 praktijk kan wat mij betreft prima worden gecombineerd met theorie, en zoals ik hier lees zelfs met lawine 2 (de experts zijn namelijk van mening dat je na academy 2 door kan stromen naar lawine 2 praktijk, en academy 2 is naar mijn mening echt niet zo veel extra op lawine 1)

Ik vind dan ook dat academy 1 en 2 makkelijk gecombineerd kunnen worden.

Het wordt door mensen gedaan die er allemaal serieus mee bezig zijn en deze cursussen doen om hun hobby safe te beoefenen, de stof blijft dan veel makkelijker hangen dan een verplichte cursus waar je verder geen interesse in hebt.
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 5 januari 2015 · 02:51
    Ikzelf ben dan juist weer van mening dat een update dag altijd goed is, het menselijk brein is ab-so-luut niet te vertrouwen en herhaling helpt met het beter laten bezinken van de theorie.

Natuurlijk is er ergens een grens waarbij je zegt dat is wel weer genoeg herhaling, en die grens zal bij ieder anders liggen, maar ik snap het wel als een organisatie als snowsafety zegt: voor de lawine 2 praktijk willen wij zeker weten dat iedereen de theorie goed kent, want we willen daar geen tijd meer mee verspelen in het veld.

De onduidelijkheid... tja. Dit is een online platform, en de mensen achter wepowder zitten niet dag en nacht achter het bureau (had dat met keuzes te maken?) en dat de onduidelijkheid dan gewoon zo besproken kan worden op het forum vind ik eigenlijk een pluspunt.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Opa
    Advanced
    Opa op 5 januari 2015 · 11:22
    Het is jammer dat er sprake is van onduidelijkheid!

Aan het begin van het seizoen zijn er wel degelijk duidelijke afspraken gemaakt tussen WP en het SSC: Academy deel I geeft directe toegang tot praktijk Lawine I en Academy deel II plus een update-dag geeft toegang tot praktijk Lawine II. Dat laatste is noodzakelijk omdat de theoretische basis van beide niet helemaal gelijk is en we in Lawine II praktijk behoorlijke vaardigheid verwachten in de omgang met alpine kaarten en het plannen van routes.

Ik moet even rekenen en organiseren, maar ik zal in de loop van de dag een extra aanbieding voor WP cursisten voor Lawine II mbt onze praktijkdagen in Nendaz maken.
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • Opa
    Advanced
    Opa op 7 januari 2015 · 15:28
    Morgen gaat er een nieuwsbrief uit van WP waarin een cursus Lawine II in Nendaz staat waarbij we de update-dag integreren in de praktijk (omdat het zo kort dag is)!
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 7 januari 2015 · 17:21
    Ik heb twee jaar geleden L1 theorie en praktijk gedaan. Vorig jaar L2 theorie en dan is er voor de praktijk van L2 de academy 1 en 2 uitgekomen. Ik heb beide gekocht en ze volledig doorgenomen. Ik was blij als een vis dat ik in mijn (bijna)moedertaal (ben Belg) kon beschikken over een eenvoudig te raadplegen naslagwerk ondanks dat het toch veel herhaling was. Academy 2 gaat wat mij betreft een stukje verder dan L2.

Vorig jaar L2 praktijk gedaan en dit jaar L3 theorie en eind van de maand praktijk L3.

Wat vind ik goed / wat werkt er goed voor mij:
    -Theorie SSC is op 1 dag in groep waardoor je geconfronteerd wordt met vragen van anderen waar je mss zelf niet bij stilstaat. Het is ook een hands-on les. TOP, dit zorgt ervoor dat je de materie toepast en beter onthoudt.
    -Theorie SSC L2 en L3 verschillen niet heel veel van L1. Eerst is er een opfrissing van de materie waarna er telkens een stukje theorie en een methode/inzicht bijkomt. De methode leer je dan in de praktijk toepassen. Je ontdekt en ervaart telkens de moeilijkheden van elke methode en vanaf L2 herken je situaties (3*3). telkens krijg je de tijd om onder begeleiding fouten te herkennen/maken en er uit te leren. Je krijgt steeds meer zelf de touwtjes in handen. Super!
    -Theorie Academy: makkelijk beschikbaar, uitgebreid, case's en de toetsen.

Wat vind ik minder:
    -Theorie SSC: beperkt tot geen naslagwerk in eigen taal, wel de White Risk-CD die Mieters is 😉. Toegang tot de mobiele versie zou een verbetering zijn, maar dat maakt het ook weer kostelijker.
    -Theorie Academy: Geen zoekfunctie, moeilijk om bepaalde info terug te vinden. Een inhoudslijst met doorklikmogelijkheid zou voor mij een verbetering zijn.
    Indien je de cursus meerdere malen doorneemt, valt het me zwaar om alles opnieuw te lezen maar dat is waarschijnlijk een pluspunt indien je geen SSC theorie hebt gevolgd.

Ik denk dat je nooit genoeg kan investeren in je kennis. Iedereen heeft echter een ander leerproces en snelheid. De voorgestelde oplossing van de academy 1+2 en een update-dag lijkt mij een meerwaarde.

Allemaal sterk bezig... BEDANKT!!
    knowledge is powder
  • skiester
    Advanced
    skiester op 8 januari 2015 · 08:22
    Ah ok. Snap t. Vond het al raar. Mss is een update (mid)dag idd helemaal niet zo slecht. Kort voor de trip, of zoals nu during de trip. Zeker als theorie al langer geleden is. (Of dat nou theorie ssc of academy is).
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro