Freeride Pro of marker / Volkl Mantra of Blizzard Cochise

• BigLepowski
    Advanced
    BigLepowski op 28 december 2014 路 20:52
    Ervaren jullie de sta hoogte van een Diamir binding als vervelend? En in vergelijking tot een binding met een lagere sta hoogte zoals Marker?

Ik heb een paar Diamir Freeride pro's overgenomen en wil hier nu een one quiver mee opstellen. Qua ski wil ik stijver dan dan de JJ's die ik nu heb voor de echte sneeuwdagen. Ik denk dan aan de Cochise of Mantra. Beide stijve skis die goed off piste zijn, overal doorheen ploegen en ook nog eens als een tank op de hardpack piste liggen als het er op aan komt.

Ski breedte van bovengenoemden is 108 / 100mm. Qua touren zal het meevallen - hooguit een uur omhoog vellen. Het gaat dus vooral om de downhill.

Heeft de sta hoogte zo'n grote invloed op kantenwissel bij Cochise of Mantra? Wat zou jullie voorkeur hebben?
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 28 december 2014 路 22:58
    Ik heb Fritschi's op mijn Stormriders zitten en ervaar het niet als vervelend. Het enige wat ik niet wist is dat je de ski niet meer kunt flexen onder je voeten vanwege het frame mechanisme van de binding. Als je zoals ik nog flink aan je techniek moet sleutelen is dat dus niet echt handig 馃槂
  • MDA
    Advanced
    MDA op 28 december 2014 路 23:43
    ik heb jaaaaaren op een one-ski-quiver gestaan met naxo's op een paar volkl gotama's. Ik dacht altijd dat die binding prima was, maar pas nu ik weer op een paar echte platte bindingen sta (salomon STH's), merk ik ineens hoe groot het verschil wel degelijk is.

Nou heb ik zelf een grote afkeer van marker (hebben mij ooit eens meerdere pre-releases bezorgd op echt het verkeerde moment), maar veel mensen schijnen er echt tevreden mee te zijn, dus ik zou mijn persoonlijke ervaringen terzijde schuiven, en jou toch een marker tour of salomon guardian of tyrolia adrenalin of ... binding aanraden.

Let wel: de Fritschi FR is geen slechte binding, maar een lagere hoogte en stijvere binding is wel degelijk beter om op te skien. Heb je nu een FR liggen, en wil je niet verder investeren? Nou. Dan is dat ook een prima keuze. Heb je het geld liggen, of kan je een andere binding voor weinig krijgen? dan zou ik het zeker overwegen.

Wat betreft de skis: allebei echt super skis. Ik heb op de Mantras gestaan, en het is dat ik iets breder wilde, anders had ik ze nu ook. De Cochise wordt op Blister de hemel in geprezen als one-ski-quiver, dus die zal ook niet veel fout kunnen doen. Kies degene die je leuker / mooier vindt.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • BigLepowski
    Advanced
    BigLepowski op 29 december 2014 路 09:43
    Thanks voor de feedback.

[mention="/profile/1966"]@Spookjuh[/mention]; hoe merk je de verminderde flex het meest - is dat het directe gevoel / controle met de ski? Overigens geldt voor andere bindingen zoals Guardian, Marker D&B en Tracker dat ze toch ook een stijve binding opleveren maar met een lagere stahoogte?

[mention="/profile/26394"]@MDA[/mention]; kan je het verschil omschrijven? Guardian's of Tracker's etc. zijn ook zeker een optie. Maar zoals je aangeeft heb ik de Fritschi's al liggen, dus ligt voor de hand die te gebruiken. Zoals ik het begrijp zijn de Fritschi's meer touren georeinteerd (langer vellen) en de Duke, Barons, Guardians etc. meer freeride.

Qua ski's zijn beide idd top. Vind de keuze daartussen heel lastig en zou ze erg graag willen testen. Jammergenoeg de test gemist bij snowplanet en nog geen plekken gezien waar et zou kunnen.

Wat zou een paar weinig gebruikte Freeride Pro's met nieuwe Harscheisen waard zijn (maat M/L - 105 mm stopper)?
  • sanno
    Tourist
    sanno op 29 december 2014 路 10:17
    Het zijn gewoon prima bindingen, maar niet meer sexy/hip, maar als je ze al hebt zou ik ze gebruiken. Persoonlijk heb ik net als MDA slechte ervaringen met Marker (prereleases en non-relaeses beide resulterend in gebroken botten) dus persoonlijk zou ik Fritschi nemen boven Marker. Ik gebruik de Fritschis op mijn rock skis.

Die stijfheid van de constructie is voornamelijk van horen zeggen en valt misschien op als je de binding op een heel slappe, met full rocker, ski monteert, maar als je goed kijkt naar de constructie dan zit er ruimte om een beetje te schuiven aan de achterkant, monteren is dus wel een nauwkeurig werkje.
    Toerisski
  • BigLepowski
    Advanced
    BigLepowski op 29 december 2014 路 15:32
    Tnx @Sanno. Dat van de prereleases hoor je nog best vaker, zijn daar dan geen aanpassingen voor gedaan door Marker? Hipsters en sneeuw vind ik geen goede combi dus laat ik daar maar niet aan meedoen 馃槈

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro