Jones Flagship toch too much. Alternatieven?

• Rinus
    Tourist
    Rinus op 29 december 2014 · 15:17
    Dames, heren,

Twee, drie jaar terug heb ik een Jones Flagship 163W op de kop getikt. Fijn board, maar wat te veel van het goede voor mij. Ik zoek minder big mountain en, als ik het goed begrijp, meer 'aggressive all mountain'.

Ik weet alleen niet wat er zoal op de markt is en waar ik naar moet zoeken.Tot nu toe gevonden: K2 Turbo Dream (verschil met Ultra Dream?), Jones Aviator, Rossignol One.

Specs: 75 kg/1,85m/wide nodig/redelijk fit, geen atleet/niveau tikkie beter dan gemiddeld.

Poederknallen heeft mijn voorkeur, maar het ontbreekt aan centen en lawinekennis. Ergo: relatief korte runs in de poeder. Verder pisteknallen en treeruns. Ik hou van stabiliteit op snelheid en de mogelijkheid om ook op snelheid door/over verspoord en/of ijzig terrein te rijden. Switch rijden doe ik soms, spelen af en toe. Geen prioriteit.

Wie heeft ervaring met de Turbo/Ultra Dream, Jones Aviator of Rossignol One? Welke boards moet ik meenemen in mijn overwegingen?
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 29 december 2014 · 15:30
    @Rinus, deze test al gelezen? http://wepowder.nl/snowboardtest
    May the powder be with you.
  • AlexanderHurk
    Beginner
    AlexanderHurk op 29 december 2014 · 15:32
    Ik rijd een ultra dream. Heb hem gekocht als testboard (50% korting) dus prijs was goed te doen.
    Board is erg fijn, stabiel en heerlijk in de poeder. Goed voor hard rijden op de pistes. Maar voor mij totaal niet om te jibben... oid. Switch rijden kan redelijk (rijd er vrijwel niet switch mee).

Ik rijd 164cm ben ongeveer 92 kg en vind hem lekker stijf. Moet wel eerlijk zeggen dat ik hiervoor vrijwel alleen parkboards heb gereden dus wat betreft stijfheid ben ik niet veel gewend denk ik!

Het verschil met de turbo dream is dat de ultra dream net een tikje meer freeride gericht is. Langere nose is de main feature geloof ik.
    Denk dat de ultra dream meer richting de flagship gaat en turbo dream meer richting all mountain...

De rest ken ik niet!
    Riding on the edge!
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 29 december 2014 · 19:57
    [mention="/profile/3029"][mention="/profile/3029"]@Rinus[/mention][/mention], deze test al gelezen? http://wepowder.nl/snowboardtest meteomorris op 29 dec. 2014 15:30

Yes, gekeken. Buitengewoon nuttig!

De review van bijvoorbeeld de Amplid Creamer klinkt als gegoten, maar waar krijg je zo'n ding? De shopfinder op amplid.com toont alleen shops in Zwitserland/Oostenrijk. En iets als de Endeavor Live is ook niet makkelijk te vinden.

Komen nog een paar namen uit wat mij betreft:
    Amplid Creamer (veelzijdig, fits the description, maar niet in wide)
    Burton Barracuda (klinkt goed, ook niet in Wide beschikbaar)
    Endeavor Live (klinkt veelzijdig)
    Flow Black Out (niet in wide)
    Nidecker Mega Light (lijkt me fantastisch! Komt vanaf 163 in Wide. Misschien wat groot?)
    Nitro Team (camberplank met mindere poedereigenschappen?, komt op mij over als een soft en downscaled versie van de megalight)
    Verdad Flying Ace (camber, maar kennelijk ook goed in poeder?)

Thanks voor de input alvast!
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 30 december 2014 · 20:35
    Ik heb een Nidecker Megalight (163 camrock) ben 1,82 /72kg, board voelt super licht(voetig) als een 155 met de stabiliteit van 163. Was vooraf ook sceptisch, maar zou hem niet kleiner willen en nemen als ik jou was. Ten opzicht van de flagship minder full on, minder stijf, gedempter, veel speelser en surfier, maar ook super om mee te carven. Neus wil meer over alles heen, dan doorheen, daardoor zijn ook hopen en slush een speeltuin.

Het verschil met een Nitro Team kan bijna niet groter zijn. De Megalight is een poederboard die het ook bovengemiddeld goed doet op de piste. De Nitro team is een allmountain freestyle board, heeft geen taper/poederneus en nauwelijks setback. Je kunt m ook met gullwing rocker krijgen, dat helpt vast iets de neus boven te krijgen, maar een topper in de poeder zal het niet zijn.

Turbodream zeker ook fijn do it al plankje met poederneus
    evt Ride slackcountry nog wat voor je? meer freestyle backcountry
    Volkl Selecta? meer voor de poeder,
    Burton Barracuda ken ik niet, voorganger Malolo wel en is geen schim vd Megalight
    Fish en Hoovercraft, niet om echt gas mee te geven en vooral leuk voor treeruns
    WE´ve got the POWDER
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 31 december 2014 · 12:14
    Thanks!

Die Megalight blijft me achtervolgen 😃 Heb er jaren geleden ook al eens naar gekeken, maar toen besloten dat hij te duur was. Misschien is het dan nu toch eens tijd... eens kijken of er nog ergens een overjarig model te krijgen is. Als iemand er nog eentje heeft liggen houd ik me aanbevolen.

Nitro Team dan maar niet als ik het zo hoor. Eens kijken naar de Volkl Selecta en de Slackcountry.

Is de Barracuda de opvolger van de Malolo? Dat wist ik niet. Die was niet echt voor de hoge snelheden als ik het mij goed herinner. Ik heb een jaartje gereden op een camber-Fish (zullen nu wel gerockered zijn), maar die was helaas te smal voor mijn grote voeten. Dat board heb ik later aan m'n ex gegeven. Die Fish was echt een soort lepel, waarbij je als het ware op de steel stond en in de poeder zakte, terwijl de neus boven bleef. Reed inderdaad lekker door de bomen.
  • Viper650
    Advanced
    Viper650 op 2 januari 2015 · 01:46
    Hè Rinus,
    Waarom geen mountain twin van jones ... Zoal beschreven is een test nuttig maar blijft een test. Hotknife van Libtech heb ik ook prettige ervaring mee of de TRS van Libtech. Er is natuurlijk erg veel aanbod, maar zou het in de a-merken van het moment zoeken ( jones, libtech, Arbor, capita of Gnu ...

Verder is ook de aviator een topper om lekker old school camber te gaan, rijd nu naast mijn flagship van jones een, een never summer cobra x 161 als mijn allemansvriend ( heerlijk ) en ga volgende week met een libtech speed op stap ( nieuw board, racer met powder eigenschappen ... Laat me verassen )

Leuk om te lezen van die megalight, dat gevoel heb ik ook gehad
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 2 januari 2015 · 04:37
    @Rinus: 163 is niet te lang. Echt, ik vind dat er teveel naar lengte wordt gekeken, maar totale lengte is maar een klein onderdeel van het hele verhaal. Een stijf board van 155 voelt heel anders dan een slap van 166. En dan heb ik het nog niet eens over rocker en radius gehad. Aanraders heb ik niet zo voor je. Zelf testen is het allerbeste. (En ook nog leuk) Succes!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 3 januari 2015 · 09:27
    Dutchess: bij aanschaf is de 163 me ook aangeraden. Ik dacht dat het formaat wellicht ook nog uit kon maken in rijgedrag, maar ik moet 't denk ik toch bij m'n eigen techniek zoeken 😉

Viper: De Mountain Twin leek me wat te freestylerig zo afgaande op de beschrijving. Hoe houdt-ie zich in de poeder?
  • Viper650
    Advanced
    Viper650 op 3 januari 2015 · 09:57
    Hoi Rinus, met een 161w of nog beter de 164w in poeder een heerlijk board, steadygoede float. Vergeet niet jones met zijn blunded nodes eigenlijk allemaal in de basis geschikt zijn voor de Pow! Een absolute aanrader wat mij betreft. ( gezien je lengte kun je ook de 161w pakken, maar zoals je schrijft ..... Techniek kan ik niet beoordelen...)
  • 3zel
    Advanced
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 3 januari 2015 · 23:42
    Thanks, maar helaas niet Wide. Handig man, grote voeten...
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 3 januari 2015 · 23:48
    Tsja, al eens de hovercraft gereden? Ik rij er nu 2 jaar op en vind hem superveelzijdig en speels. Van de week nog dikste poeder gereden ever en zelfs daar verblufte de hovercraft me. Ik heb maatje 45 en rij de 160 zonder toedrag...
    knowledge is powder
  • humulus
    Tourist
    humulus op 4 januari 2015 · 13:34
    [mention="/profile/3029"]@Rinus[/mention]

volgens mij is de amplid een mid-wide boardje als het zo vergelijk met andere merken (Jones, Libtech). Wat is de afmeting van je schoen (buitenzijde)? En wat is je stance? Volgens mij moet het passen. Alleen staat op de website van Amplid niet de gewichtsklasse vermeld. EDIT staat wel in de wepowder snowboardtest (75-95kg)

Voor wat betreft de Jones MT. Check even goodride. De reviews hebben een update gekregen.
    Poeder is verslavend!
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 5 januari 2015 · 14:51
    Dames, heren,
    Twee, drie jaar terug heb ik een Jones Flagship 163W op de kop getikt. Fijn board, maar wat te veel van het goede voor mij. Ik zoek minder big mountain en, als ik het goed begrijp, meer 'aggressive all mountain'.

Ergo: Runs in de poeder. Verder pisteknallen en treeruns. Ik hou van stabiliteit op snelheid en de mogelijkheid om ook op snelheid door/over verspoord en/of ijzig terrein te rijden. Switch rijden doe ik soms, spelen af en toe. Geen prioriteit.
    Rinus op 29 dec. 2014 15:17

Volgens mij zoekt @Rinus een directional all-mountain freeride board. Waarom er hier dan een Jones MT of Hovercraft wordt aangeraden snap ik echt niet.. Ik begrijp dat Jones snowboards nu helemaal "de shit" is hoor, maar soms heeft een merk gewoon geen passend model voor wat iemand zoekt.. Er zijn meer goede plankjes dan alleen huidige marketing giganten Jones (of Libtech of Burton)

@Viper650 Wat de huidige zogenaamde "A-merken" zijn vind ik nogal discutabel, zeker voor Arbor, capita of Gnu..
    WE´ve got the POWDER
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 8 januari 2015 · 21:58
    Bedankt voor de reacties!

@humulus en @3zel: Die Mountain Twin had ik inderdaad een beetje laten liggen omdat iets met 'freestyle'. Aan de andere kant kan ik dan wel fatsoenlijk switch rijden als het nodig is. Hovercraft weggelaten in verband met de vereiste 'pisteknallen'.

Stance -4 en +15 graden. Die -4 is niet handig voor grote voeten, dat weet ik, maar ik vind 't fijn. Boots gemeten, 33 cm over de zool, bindingen 26 cm over de base. Hart bindingen ongeveer 65 cm uit elkaar.
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 9 januari 2015 · 09:53
    [mention="/profile/508"]@koeienlap[/mention]: Ik begrijp je opmerking ivm de Hovercraft. Toch wil ik mijn voorstel kort toelichten:
    Ik lees 'Switch rijden doe ik soms, spelen af en toe. Geen prioriteit.' Dus als switch geen prioriteit is, kan wat mij betreft de Hovercraft best een directional all-mountain freeride board zijn. Misschien wat meer gericht op het poedergebeuren maar voor mij presteert hij niet ondermaats op de piste of op technische stukken dus voor mij ook all-mountain en minder big mountain dan de Jones. De Hovercraft is breed onder de voet en aangezien Rinus een Wide zoekt mijn voorstel.
    Al ooit een fish gereden?
    knowledge is powder
  • koeienlap
    Advanced
    koeienlap op 9 januari 2015 · 10:26
    @3zel: Klopt het is een breed freeride board, die het op veel vlakken erg goed zal doen en ook op de piste nog behoorlijk naar beneden komt.

Ik zou hem echter niet als one quiver board aanraden en zeker niet scharen onder zijn term 'aggressive all mountain' Vergelijk hem op de piste met bv een slayblade en het is een verschil van dag en nacht.

Kortom, er zijn volgens mij veel betere opties voor wat @rinus zoekt.
    WE´ve got the POWDER
  • Jesper2
    Tourist
    Jesper2 op 9 januari 2015 · 12:30

Poederknallen heeft mijn voorkeur, maar het ontbreekt aan centen en lawinekennis. Ergo: relatief korte runs in de poeder. Verder pisteknallen en treeruns. Ik hou van stabiliteit op snelheid en de mogelijkheid om ook op snelheid door/over verspoord en/of ijzig terrein te rijden. Switch rijden doe ik soms, spelen af en toe. Geen prioriteit.
    Wie heeft ervaring met de Turbo/Ultra Dream, Jones Aviator of Rossignol One? Welke boards moet ik meenemen in mijn overwegingen? Rinus op 29 dec. 2014 15:17

Mijn rij-specs komen aardig overeen: rij ongeveer 30 dagen per seizoen en dan ligt er wel eens geen poeder dus dan hoge snelheid piste, beetje jibben en pak ik het park mee. Ben 190cm 76kg en rij een 160 Jones MT. Hoe afgezaagd dat board moge zijn, ik kan me geen beter board wensen want knalt overal solide doorheen. Sluit me dus aan bij @Viper650. Vergeleken met de Burton Custom Twin die in de WP test "All Mountain Freeride board" als 3e naar voren komt vind ik de Jones MT meer bieden, echter geen ervaring met de K2 en Amplid.
  • Viper650
    Advanced
    Viper650 op 9 januari 2015 · 15:45
    Geweldig deze discussie, natuurlijk zijn er veel meer boards als de leading brands Jones, Libtech etc., maar Burton hoort al niet meer leading de laatste jaren. Anyway ook zij maken prima boards.

[mention="/profile/508"]@koeienlap[/mention]: Gnu, Capita en Arbor zijn inmiddels steady in de top 10 van de best vekopende merken (zeg niet altijd wat over kwaliteit natuurlijk, maar Gnu is echt wel top en doet niet onder voor Lib tech, immers zelfde fabriek....

Ik blijf bij mijn advies: Mountain Twin van Jones en dat heeft niets te maken met Jones als 'trend' setter van het moment. Er zijn gewoon maar weinig boards die hier aan kunnen tippen, een heerlijke alleskunner.

Lees ook eens op goodride de updates over de diverse boards, daar vind je de meningen van een aantal 'riders', altijd leuk....
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 31 januari 2015 · 10:28
    De Flagship is inmiddels verkocht aan een forumlid. Afscheid nemen deed pijn :-/ Nu rustig de tijd nemen om internet en aan biedingen maar eens in de gaten houden voor een ander boardje.

Iedereen bedankt voor de bijdragen!
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 29 november 2017 · 09:33
    Even een bejaard topic opgraven...

Vorig jaar heb ik een Amplid Creamer 163 kunnen huren. Voelde voor mij als een mellow Flagship, maar dan met meer camber. In verband met m'n grote poten toch niet gekocht bij de huurtoko. Je betaalt dan toch weer veel voor een board waar je nét niet op past.

Bij Snowworld nog een Ride Berzerker geprobeerd en een LibTech Travis Rice blabla (en nog wat K2-spul, maar dat heb ik niet onthouden), maar was niet overtuigd.

Amplid Paradigma leek ook nog een beetje te voldoen aan m'n wensen, helaas niet kunnen proefrijden.

Uiteindelijk tweedehands een Jones Mountain Twin Ltd gehaald... We gaan het zien eind januari.
  • meteomorris
    Expert
    meteomorris op 29 november 2017 · 10:45
    @Rinus, leuk dat je dit topic weer opgraaft. Ben benieuwd wat je ervan vindt. Ik zal mijn oordeel bewaren totdat je je test achter de rug hebt. Veel plezier.
    May the powder be with you.
  • Rudy
    Tourist
    Rudy op 29 november 2017 · 11:01
    Even een bejaard topic opgraven...

Vorig jaar heb ik een Amplid Creamer 163 kunnen huren. Voelde voor mij als een mellow Flagship, maar dan met meer camber. In verband met m'n grote poten toch niet gekocht bij de huurtoko. Je betaalt dan toch weer veel voor een board waar je nét niet op past.

Bij Snowworld nog een Ride Berzerker geprobeerd en een LibTech Travis Rice blabla (en nog wat K2-spul, maar dat heb ik niet onthouden), maar was niet overtuigd.

Amplid Paradigma leek ook nog een beetje te voldoen aan m'n wensen, helaas niet kunnen proefrijden.

Uiteindelijk tweedehands een Jones Mountain Twin Ltd gehaald... We gaan het zien eind januari.Rinus op 29 nov 2017 09:33

Ik ben zeer te spreken over de Aviator van jones. Het proberen waard..
    powwowwow jippie yoo jippie yee
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 29 november 2017 · 11:31
    @Rinus, leuk dat je dit topic weer opgraaft. Ben benieuwd wat je ervan vindt. Ik zal mijn oordeel bewaren totdat je je test achter de rug hebt. Veel plezier.meteomorris op 29 nov 2017 10:45 Thanks! Ik moet 't maar gewoon proberen. M'n oude boardje heb ik inmiddels wel gezien.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro