kantenslijper

• seppe
    Advanced
    seppe op 29 december 2014 · 18:13
    Iemand ervaring met zo een verstelbare kastenslijper met wieltjes? of toch maar gaan voor de kantslijpers met een vaste hoek?
    thanks!
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 29 december 2014 · 21:29
    Al 4 jaar, werkt prima hoor! Heb die van TOKO.

Edit: vaste hoek heeft mijn voorkeur omdat je dan iets meer gevoel hebt en netter kunt werken. Ook heb je iets meer controle. Maar in het begin werkt eek verstelbare wat mij betreft prima, je hoeft niet 3 verschillende hoekjes, zeker als je snowboarden als skis doet en alle soorten vijlen gaan erin.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 30 december 2014 · 08:47
    Vaste hoek 88 graden heeft mijn voorkeur.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 30 december 2014 · 10:18
    heeft iemand van jullie weleens in de praktijk tijdens skien iets gemerkt van het feit dat je bij het slijpen niet over je hele ski dezelfde druk kan toepassen? of dat je de ski op slijpt?
  • RuBeL
    Beginner
    RuBeL op 30 december 2014 · 10:20
    Nu het hier toch over slijpen gaat. Ik heb vorige week in Oostenrijk een verstelbare slijper gekocht met een stalen vijl. Nu zag ik bij de filmpjes van waxenenslijpen.nl dat ze daar meerdere vijlen gebruiken, zoals ook nog diamantvijlen en s-vijlen.
    Zijn deze een echte must?

@Constant: waarom kies je voor 88 graden? Heeft dat nog enige betekenis in de poeder of is dat puur voor op de piste?
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 30 december 2014 · 10:31
    @RuBeL Ik heb zelf 6 stuks vijlen en ik gebruik ze allemaal (en merk het verschil no ook 😃 ). Officieel begin je met Cut 0- Cut 1- Cut 2- Coarse diamant- fine diamant- kan nog fijner. En als je het echt gek wilt maken kun je nog verder gaan. Aan te raden is om zoiezo een cut 0 en cut 2 te hebben en na elkaar te gebruiken. Ik zou er zelf ook minstens één diamantsteen bij nemen maar dat is eigen keuze. Je kunt ook bramen verwijderen met een slijpgummie, echter kost dat je je scherpte in tegenstelling tot de diamantsteentjes. Even bemoeien met de 88° haha: over het algemeen slijp je je base hangend 0,5° oid, waardoor er een effectieve hoek overblijft van 88,5° (even nakijken zo). Hoe kleiner je hoek, hoe scherper je ski. Als je ze dan ook gepolijst hebt met diamant kun je verschrikkelijk netjes kanten. Je sidewall gaat er echter sneller doorheen en hij is sneller bot. Mocht je meer detail vragen willen, altijd leuk om te antwoorden 😃
  • RuBeL
    Beginner
    RuBeL op 30 december 2014 · 10:44
    Haha kijk, je hebt duidelijk redelijk wat ervaring met slijpen. Hoeveel kost zo'n hele set je ongeveer want lijkt me best prijzig?
    Merk je dit verschil off piste eigenlijk wel? Want dit lijkt me logischer bij een setje slalom latten voor op de piste.
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 30 december 2014 · 11:08
    Zeker weten dat je meer effect merkt op de piste. Ik moet eerlijk bekennen dat ik met mijn off piste latten eigenlijk nooit heb 'uitgeprobeerd', altijd mijn standaard gedaan. Bij een meter vers merk je het nauwelijks als er een braampje in je sidewall zit, correct me of I'm wrong.. Maar bij een passage, een vielbefahren helling oid merk je het wel. Je ski blijft nog veel minder hangen in de kant. Kosten van zo'n setje, (ik lach mijzelf ook nog steeds uit haha) zo'n €35 per diamantvijl en €20 per gewone vijl. Dus compleet ben je wel €130 kwijt. Maar diamantvijltjes gaan heel lang mee. Vijlen zelf worden bot, zeker als je ze zomaar op een ski zet. Als je eerst ABS sidewall iets verwijderd zodat die niet in je vijlen komt en netjes werkt blijven zeker je cut 1 en cut 2 lang goed!
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 30 december 2014 · 11:10
    heeft iemand van jullie weleens in de praktijk tijdens skien iets gemerkt van het feit dat je bij het slijpen niet over je hele ski dezelfde druk kan toepassen? of dat je de ski op slijpt? Remmie op 30 dec. 2014 10:18

Je kunt niet overal dezelfde druk toepassen, maar je slijpt wel in lange halen meerdere keren over je kanten heen. Verder zet je weinig kracht natuurlijk: nee dus 😃 Of bedoel je iets anders?
  • Constant
    Beginner
    Constant op 30 december 2014 · 11:54
    @Rubel: 88 graden omdat alle geraadpleegde experts dat aanraden voor mijn ski's en omdat ik graag veel grip heb op ijzige pistes. Niet dat ik graag op ijzige pistes kom, maar soms zijn steile ijzige hellingen niet te vermijden. En dat geeft het een groot gevoel van voldoening als je een echte bocht kunt maken in plaats van een gecontroleerde rutsch-partij 😃
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • GBSS
    Advanced
    GBSS op 30 december 2014 · 14:14
    [mention="/profile/25948"]@Luukie25[/mention]
    waarom slijp jij je skies hangend? En doe je dat over de volle lengte of alleen over de voorste halve meter? Ik slijp zelf ook erg veel skies, heb zo'n apparaatje aangeschaft om hangend te slijpen maar twijfel nog wel. Normaal heb ik mijn pisteskies ook op 88 gr. staan,bij mijn freeriders uiteraard niet van toepassing.
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 30 december 2014 · 14:31
    @GBSS Daardoor worden ze draaivriendlijker, uiteraard moet de sidewall zelf dan ook teruggeslepen worden om geen grip en scherpte te verliezen.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 30 december 2014 · 17:56
    Iemand ervaring met zo een verstelbare kastenslijper met wieltjes? of toch maar gaan voor de kantslijpers met een vaste hoek?
    thanks! seppe op 29 dec. 2014 18:13

Vijlen passen altijd wel in verstelbare slijpers.
    Slijpstenen en diamantplaatjes willen wel eens te dik zijn voor de opname van de verstelbare slijper. Ik heb hier wat Holmenkol materiaal liggen wat niet in de Holmenkol Ergo-profislijper past. Maar wel in een vaste slijper van Profeel.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro