G3 Ion eerste impressie

• sanno
    Tourist
    sanno op 30 december 2014 路 13:50
    Na een seizoen met Dynafit Speed lites was ik wel overtuigd van de toer voordelen van een tech binding, maar nog niet van de skivoordelen.
    Ondanks dat dit seizoen de nieuwe G3 Ions gekocht. gisteren gemonteerd en vanochtend even op de piste wat testruns gemaakt.

Montage:
    Eerst een boormal gemaakt voor de G3 Ion. Hiervoor heb ik een lat van 95mm breed en 30mm dik gebruik. in eerste instantie het ik de binding hierop gemonteerd, vervolgens uitgeboord met een 8mm boorbitje (breedte van mijn 3.6mm binding montage bitje). Door de dikte van het hout functioneert het hout meteen als geleider en kan je dus net als met een echte binding mal blind boren.

Voor het goed positioneren van de boormal op de ski natuurlijk bootcenter op de mal getekend, net als een middellijn en vervolgens met hout klemmen op de ski vast gezet. daarna nog eens meten en kijken of het allemaal wel echt gecentreerd staat, nog maar eens kijken en dan boren!

Gaten boren geeft toch iedere keer weer een gek gevoel dat je iets kapot maakt, maar na de eerste is er geen weg meer terug (behalve als je opeens bedenkt dat het toch verkeerd is gegaan)

Montage van de voorbak is heel makkelijk. Bij de achterbak is het een beetje zoeken naar de juiste positie van de het hielstuk en stopper. Dit kost wel wat tijd omdat je het hielstuk moet draaien om goed bij de achterste schroeven te komen.

Fine tuning is erg belangrijk, althans dat maak ik op uit de beschrijving van G3. Wat opvalt is het grote bereik van de stelschroef van de achterbak. Volgens mij kan de achter bak over 4cm verschoven worden wat erg veel is. Of zou ik een rental versie hebben? Verdere afstelling is duidelijk en makkelijk bereikbaar.

Ski-impressie:
    ik heb de bindingen alleen op de piste van mijn lokale oefen helling gebruikt. Daar merk je ook het beste hoe een binding functioneert.

De G3 Ion bindingen zijn een verademing na de Dynafit speeds. Eindelijk niet het geklooi bij het inklikken van je binding, en ook geen geklooi met vangriemen.. Het instappen gaat bijna vanzelf en is vergelijkbaar met een normaal alpiene binding.
    De binding voelt heel degelijk aan waardoor ik hem niet 1 klikje of zelfs geheel gelockt heb.
    Skien doet tie ook prima. Stuurt direct zoals het moet. ITT de Dynafit Speed heb ik met de G3 Ion wel het gevoel dat ik hiermee alles mee kan.
    Het enige nadeel wat ik nog kan bedenken is de overgang van loopstand naar skistand. G3 heeft hiervoor wat tips hoe je dat mbv je stokken kunt doen, maar ik vraag mij af of dat allemaal wel zo makkelijk werkt. aan de andere kant moet ik toch mijn skis uit doen om mijn vellen op te ruimen na een toertje omhoog.

Al met al was dit een zeer goede aankoop. hoewel, het skigevoel is nu zo goed was dat ik meer ski km's wil maken en daarom een sterkere voorkeur heb om met de lift te gaan ipv lopen. 馃槈
    Toerisski
  • sanno
    Tourist
    sanno op 30 december 2014 路 13:51
    dubbel
    Toerisski
  • sanno
    Tourist
    sanno op 19 januari 2015 路 14:45
    Na een aantal dagen de bindingen in het terrein gebruikt te hebben vind ik het nog steeds top bindingen. Ze voelen gewoon erg solide. ik heb geen moment van twijfel dat het goed zijn. Springen (althans kleine sprongetjes tot 2,5m) geen probleem.
    Op de G3 site staat ook een filmpje hoe je de binding van loop naar ski stand kan veranderen zonder je ski uit te doen. ik had daar een beetje mijn twijfels over, maar het is erg eenvoudig dat te doen. In ieder geval makkelijker dan met mijn oude Dynafit waar ik altijd ruzie had om mijn skistok weer los te krijgen nadat ik de stand stand had gedraaid. Ook het aanpassen van loophoogte is simpel te doen met je skistokken (teller)
    ik had alleen een probleem met switch skien dat als ik een hobbeltje tegen kwam dat de binding open ging. Mogelijk heeft dit met de voorspanning te maken. Dit is 2 keer gebeurd. Nadat ik de binding nog wat gefine-tuned had niet meer gebeurd.
    al met al goede aankoop en van harte aanbevolen.
    Toerisski
  • MDA
    Advanced
    MDA op 19 januari 2015 路 15:34
    Ik heb er nu ook een heel aantal ski dagen op zitten met de combo G3 Synapse 109 en ION, en ik kan niks anders zeggen dan dat ie prima bevalt.

Zelfde als Sanno: kleine sprongen zonder ook maar welke vorm van pre-release. Als je tussen twee bulten staat (boekels of gewoon het terrein) kun je de elasticiteit van de binding gewoon zien met het blote oog... dus technisch gezien doet ie alles wat ie belooft.
    Dan de creature comforts: instappen is echt zo makkelijk, remmen werken top, stijghulpjes met de stok is super makkelijk...

Ik sluit me bij Sanno aan: een top binding. Van harte aanbevolen (ik zal in een apparte post even een review van de G3 Synapse doen).
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 19 januari 2015 路 15:35
    Interessant om te zien allemaal. Bedankt voor 't delen!
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 19 januari 2015 路 15:48
    (ik zal in een apparte post even een review van de G3 Synapse doen). MDA op 19 jan. 2015 15:34

Daar ben ik erg geinteresseerd in. eigenlijk wil ik een Synapse 109 maar die is full rocker en ik wil iets met camber. Dan kijk ik naar de 101 maar ergens als ik dat de neus iets breder zou moeten zijn. en dan kom ik uit op de Zenoxide 105, maar die had ik 4 jaar geleden kunnen kopen.
    Toerisski
  • MDA
    Advanced
    MDA op 19 januari 2015 路 16:21
    Dan hier effe snel speciaal voor Sanno:

G3 Synapse 109; Een bizar lichte brede ski, met low rocker. Ik heb ze geprobeerd op snoeiharde pistes, op afgeblazen off piste sneeuw, in sneeuw met een korst, en in 20cm poeder. En een kleine hike.

Eerst de snoeiharde piste: Je hebt weinig grip. De combinatie van het lage gewicht, de rocker en de breedte zorgen ervoor dat de neus echt 0 grip heeft op ijzige stukken. Wat wil je ook met zo'n ski. Dit zij echt niet de omstandigheden voor deze ski. Maar... er hoeft echt maar 1 cm aan zachtere sneeuw op te liggen, en ze veranderen spontaan: zodra de kant een minimum aan grip heeft, is het opeens een super wendbare ski. Weinig swing weight, en een relatief kort aanvoelende radius.
    Dan off piste. Op hard aangeblazen sneeuw doet ie het prima. Op hoge snelheid klappert ie wat, maar van bijna stilstand tot 90% vol gas doet ie zij werk prima. Makkelijk te draaien, heeft bijna overal grip, en door de zachte neus en breedte blijft ie heel lang op de korst van de aangblazen sneeuw, en mocht ie er doorheen gaan, dan komt ie heel voorpselbaar er weer uit. In zachte sneeuw (20cm poeder) is het een genot. Makkelijk te draaien, altijd op de sneeuw, en het is mijn makkelijkste ski om sprongen goed te landen (ik heb verder Volkl Katana's, en heb hiervoor Gotama's gehad).

En met hiken is het lachen: 1350 gram per ski. Niks aan toe te voegen toch?

Conclusies: Niet gemaakt voor ijzige pistes (duh), maar speels en makkelijk in bijna al het andere terrein, en geeft je extra vertrouwen met drops.

Nog specifiek vragen? 馃槂
  • MDA
    Advanced
    MDA op 19 januari 2015 路 16:29
    En inderdaad, als je iets met camber had gewild, dan ben je beter af bij de Zenoxide, maar dat is een al wat ouder model...

Kan ik je voorstellen om te kijken naar zoiets als een Countdown 107? Wel iets zwaarder, maar veel positieve feedback over gehoord...
  • Anon
    Tourist
    Anon op 19 januari 2015 路 17:54
    Dank Sanno, zit al een tijdje naar deze bindingen te kijken, ben beetje aan het twijfelen tussen deze en Plum.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 19 januari 2015 路 17:57
    @MDA welke lengte heb je?
    Toerisski
  • Anon
    Tourist
    Anon op 19 januari 2015 路 18:06
    @Sanno nog een vraagje. Hoe schat je deze bindingen in voor piste gebruik om op dagen dat er te slechte sneeuw is om off piste te gaan of als er met de familie geskied moet worden? Tech bindingen worden vaak niet aangeraden om op de piste te worden gebruikt als je een wat agressievere ski-stijl hebt. Daarom paar jaar geleden voor guardians gekozen maar vindt ze wat aan de zware kant.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 19 januari 2015 路 18:07
    @R.E.Q.U. ik zag vorige week iemand met Plums; mooie binding, maar heeft voor mij een iets te veel old skool techie uitstraling.
    De verschillen zijn eigenlijk zo klein. Ik vind de step-in assistants van de ION super handig en natuurlijk de forward pressure.

Als je de binding op een enorm stijve lat wilt zetten en je blindelings de tech inserts in je schoenen kan vinden, dan zie ik niet direct voordelen voor de ION en blijven de looks en de prijs over.
    Toerisski
  • sanno
    Tourist
    sanno op 19 januari 2015 路 18:21
    @R.E.Q.U. Ik heb de eerste keren alleen op de piste erop geskied. Dat ging prima. Kort en lang gesneden geen probleem. Ik heb er ook nog een buckelpiste mee gedaan, zowel directe lijn als GS bochten op lage snelheid. Was geen probleem. Het gevoel van deze binding benaderd voor mij mijn gevoel dat ik heb met een Look Pivot.
    ik zou zo de G3 ION kiezen voor een one-quiver setup.
    Toerisski
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 19 januari 2015 路 18:38
    @REQU Ik ski tegenwoordig tech only, op Plum Yaks. Geen problemen, ook met snelheid, bumps en verspoorde of harde sneeuw niet. Ik gooi mezelf alleen niet van meters hoge cliffs. Al doen genoeg Plum rijders dat wel.. Uitstraling doet me weinig, ben vooral blij dat er weinig kapot aan kan gaan. No-nonsense bombproof tech binding. De Yak heeft trouwens standaard een heel pad, die vangt grotere klappen op en ontziet de pinnetjes aan de achterkant.
    De ION heeft forward presure dat voegt zeker wat toe. Icm remmetjes stap je makkelijk in wat in het resort soms wel fijn is. Ik werk zelf met leashes, die van Plum zelf, rot dingen al went het snel en kost het niet heel veel tijd. Ga andere gebruiken en een oogje op mn schoenen maken, dan klik je ze zo vast. Remmetjes van Plum staan naar voren gericht. Zag dat zelf niet zitten maar ze schijnen het wel goed te doen, nog geen horror verhalen gehoord.
    Komend jaar komen Salomon en Atomic alleen met een hele basic tech binding, maar als je nog even geduld hebt..... De do-it-all tech binding komt er aan..
    Anders Yak of ION.. Blijkbaar ligt het er aan of je van old skool techie uitstraling houd of niet 馃槈
  • Anon
    Tourist
    Anon op 19 januari 2015 路 20:40
    [mention="/profile/4051"]@Sanno[/mention],
    dank voor de reactie. Klinkt goed, de forward pressure is inderdaad wat mij als eerste naar de G3 heeft doen kijken. Ik heb pivots op mijn grote poederbakken en guardians om mijn Coomback 104, maar aangezien mijn coombacks kanten binnen twee dagen verbogen waren zit ik te kijken om gelijk over te stappen naar coomback + tech. Drie paar skis mee leek mij beetje overdreven worden.

[mention="/profile/1136"]@Faberge[/mention]
    Ik ga inderdaad even wachten, ik heb net even op internet gezocht en Marker komt met KingPin en Atomic/Salomon schijnen ook met tech binding te komen.
    KingPin site: http://marker.net/kingpin/
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 19 januari 2015 路 23:26
    Zoals ik al zei, die Salomon en Atomic binding zal komend jaar nog heel basic zijn. (Zit verstopt in deze video:
    de zwart met oranje tech binding) Er komen twee varianten, en komend jaar komt er nog geen variant met remmetjes.. Ze werken nog een 3e do-it-all binding..maar die komt zeker nog niet volgend jaar..
    KingPin is leuk maar mist voorlopig nog release in de voorbak. Zonder die release in de voorbak haal je weinig voordeel uit die goed ontworpen achterbak..
    Als je wel een tech binding wilt die meer biedt dan twee dicht naast elkaar geplaatste pinnetjes, dan is er alleen de TR2. Erg goede binding die te weinig aandacht krijgt maar dat komt doordat er nog maar weinig schoenen beschikbaar voor zijn. Komend jaar wel meer.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 20 januari 2015 路 09:27
    @Sanno: Ik ski op de 1.80m en ik ben zelf 1.80m en 70kg.

Over de ION op de piste: Ik heb ze hard geskied ook op boekels etc, en het skiet echt perfect. Forward pressure en elasticiteit doen hun werk goed (lees: ik merk niet dat de binding anders skiet dan een traditionele piste binding). En ook de remmetjes werken net zo goed als die van welke piste binding dan ook. Voor mij is dit (op dit moment) de beste one-ski-quiver binding die er op de markt is, misschien samen met de Beast (maar gewicht, kosten etc etc). En we moeten natuurlijk afwachten wat Salomon en Atomic ons gaan brengen...

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro