Tourski advies ski en bindingen (Solved)

• Buk
    Beginner
    Buk op 2 januari 2015 路 01:51
    鈥婤este wepowder forum leden.

Alvast dank voor alle informatie die ik heb kunnen halen uit dit forum.

Update馃榾us ski's besteld coomback 104 184cm tyrolia bindingen adrenaline.
    Kon er ook nog skins bij kopen mohair mix van bd.
    Buk
    Schoenen en airbag staan op mn wenslijst
    jetforce lijkt mij echt gaaf... Omdat je die kan testen zonder refil (uiteraard wel opladen!)

Maar eerst maar ervaring opdoen met begeleiding!

Originele post:
    Ik hou nu nog een vraag over: Welke ski/binding past nu het beste bij mij?

Hierbij dan wat handige info ik ben 1,80 lang weeg niet minder dan 90 kilo.
    Stukje stijgen met vellen lijkt mij wel wat, maar ik ga niet voor freeride schoenen...
    Heb alpineschoenen 30,0 die nu lekker zitten en waar ik ook wel aardig mee kan lopen. (Merci bootfitter)

Heb van en op de piste met k2 apache recons 184cm lang geskied.
    Voor op de piste heb ik k2 amp charger. Helaas bleven de apaches niet echt goed drijven in de poeder... Waarna ik soms meer naar achter hang om te compenseren.

Ik wil dus een set om via de piste(s) naar backcountry te gaan waarbij ik ipv hiken de vellen er op plak. Uiteindelijk wil ik dus ook met gids een drie daagse basics doen waarna tour voor beginners waar je wel de juiste bindingen en latten voor nodig hebt.

Na van alles te hebben gelezen forum en dr gear kom ik uit bij de volgende opties:
    K2 coomback 104 a 184cm
    Line supernatural 115 a 186cm (cardio steppen...)
    Nordica NRGY 100 a 184cm

Na advies kom ik hier uit bij de coomback 104 of 114
    Omdat ik daarmee beter op de piste en met stijle afdalingen denk te zijn.

Binding L
    Marker tour f12
    Marker duke

Na avies voor bindingen zou ik zeker kijken naar de Tyrolia Adrenalin.
    De Salomon Guardian en atomic tracker ga ik ook onderzoeken.
    Even uitzoeken wie het beste is om mee af te dalen
    Buk
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 2 januari 2015 路 08:39
    Mijn eerste advies zou zijn, ook al geef je aan er vooralsnog niet aan te willen, ga kijken voor andere schoenen. Toen ik mijn eerste tourtje ging doen deed ik dat ook op alpine boots (Rossignol B-Squad Pro 130). Wel een freeride boot, maar zonder hike modus en superstijf. Na 15 minuten was ik al om, touren op gewone alpine boots is gewoon kl*te 馃槂
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 2 januari 2015 路 08:41
    Oh ja, voor bindingen zou ik zeker kijken naar de Tyrolia Adrenalin.
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 2 januari 2015 路 09:06
    ik gebruik nog steeds alpine schoenen met touren maar nooit echt klachten gehad die het touren of het skien onmogelijk maakten. bij mij komt het voort uit gebrek aan budget maar dat gaat wel prima, ook zonder loopstand. wel een aantal keer shin bang gehad maar ik heb me laten vertellen dat dat kwam door teveel zeep in mijn sokken wat dan icm zweet ging irriteren
  • Buk
    Beginner
    Buk op 2 januari 2015 路 09:18
    [mention="/profile/1966"]@Spookjuh[/mention] ik heb nu salomon impact 10 schoenen en de bootfitter heeft ze dan breder gemaakt. Waar kun je dan het beste kijken/passen in Noordholland? (omgeving amsterdam)
    Weet bijvoorbeeld dat Atomic schoenen breder zijn.. en die beter had kunnen kopen (tip van bootfitter) is er een breed freeride merkschoen?

[mention="/profile/18571"]@Remmie[/mention] Dus je hebt freeride ski's met vaste en freeride bindingen?

Heb anwarter gedaan en daar veel rondgelopen met alpineschoenen geen moment last gehad hoewel je uiteraard niet zo zwaar belast wordt als een paar uur rondlopen met ski's aan je voeten. hoewel je wel steeds weer terug het heuveltje op klimt.

Wat ik hieruit haal koop dikke latten met vaste bindingen en wacht tot je freeride schoenen en bindingen kan kopen...
    Buk
  • sanno
    Tourist
    sanno op 2 januari 2015 路 09:36
    @buk Ik heb ong. dezelfde dimensies (soms wat zwaarder nu weer wat lichter). Qua lengte zit je wel goed denk ik (rond 185), qua breedte is het vooral wat je denkt te gaan doen icm de sneeuw ervaring. Wil je meer op de sneeuw staan en poeder dan de Line, wil je meer in de sneeuw, diverse omstandigheden en steil dan zou ik voor de Coomback gaan.

Een goed zittende skischoen is belangrijker dan een toerschoen. Natuurlijk is de loopmodus geweldig op een toerschoen, maar zoals als je aangeeft is er met je huidige schoenen best veel aangepast. waarschijnlijk zal dat ook met een toerschoen moeten en er is weinig erger dan met pijn in je voeten aan een afdaling beginnen. Mocht je een andere schoen willen met loopmodus neem er uitgebreid de tijd voor.
    Toerisski
  • Buk
    Beginner
    Buk op 2 januari 2015 路 10:32
    @sanno merci hier heb ik erg veel aan.

Zijn er nog alpine schoen tour bindingen tips of zit ik wel goed met de marker tour?
    Buk
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 2 januari 2015 路 10:45
    Marker Tour is prima, ik denk wel dat je de F10 moet overslaan.
    90Kg wordt al snel bijna 100kg met gear/tas etc.

Ik hoor goede zaken over de nieuwe coomback, zeker over het 114 versie (gewoon cmtje breder) das ook een hele fijne lichte ski die wat klassieker is!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 2 januari 2015 路 11:41
    Ten aanzien van dat er geen andere tourbindingen voor alpine boots zijn zonder af te stappen om om te schakelen dan de Marker Tour en duke... Die zijn toch allebei juist dat je af moet stappen om om te schakelen? De hendel zit onder je wreef. Daarentegen heb je de Salomon Guardian en Atomic Tracker (andere naam, zelfde unit) met een switch achter de achterbak. Of lees ik je opmerking verkeerd?
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Buk
    Beginner
    Buk op 2 januari 2015 路 12:55
    Oh ja, voor bindingen zou ik zeker kijken naar de Tyrolia Adrenalin. Spookjuh op 2 jan. 2015 08:41

@spookje
    Jeetje dat er hybride bindingen waren wist ik niet. Wel handig dat je hem van achter zo kan omzetten naar tour.
    Buk
  • Buk
    Beginner
    Buk op 2 januari 2015 路 13:00
    [mention="/profile/13228"]@tim3[/mention] kijk dat wist ik niet... Ik kijk wel online maar die info kon ik er moeilijk uit vissen.

Zal zeker naar atomic tracker en salomon guardian kijken.

[mention="/profile/741"]@Vinnie[/mention] nou maak je t wel lastig maar een cm meer heeft waarschijnlijk meer float bij mijn lichaam... Coomback 114 ik zal dat ook opzoeken.
    Buk
  • Anon
    Tourist
    Anon op 2 januari 2015 路 14:36
    @Buk, ik heb Coomback 104 van dit jaar. Lengte 177 gedaan, let op K2 meet erg kort. Zij meten de running length van de ski, dus de absolute lengte is ongeveer 181/182. Ook zijn de sidewalls wat aan de zachte kant, ik heb mijn edge 5mm naar binnen gedrukt door steentje te raken. Verder heerlijke ski, draait snel, heeft prima wat grip door platte staart en drijft redelijk. Prima ski om mee te touren.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 2 januari 2015 路 16:53
    @buk 1cm meer zorgt voor meer oppervlak en dat zou normaal gesproken resulteren in meer float, maar is ook merkbaar zwaarder om op de kant te houden op harde, ijzige stukken.
    Je kan 2 kanten op met de opmerking; een centimetertje breder. aan jou de keuze.
    Toerisski
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 2 januari 2015 路 18:32
    ik heb een salomon guardian 16 en daar kan ik met mijn alpine schoen in.

offtopic: hoe bevalt de charger jou?
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 2 januari 2015 路 18:40
    Whooo, ondertussen al genoeg reacties. Wat @Remmie zegt klopt hoor. Een goed zittende schoen is belangrijk. Ik had gewoon een verkeerde schoen voor wat ik uiteindelijk wilde gaan doen. Ik heb nu de Salomon Quest Max BC 120 en heb nog nooit zo'n fijne schoen gehad. Is niet perse een dedicated tourschoen, maar ik kan er iig tech zolen op zetten 馃槂

Overigens ga ik de Atomic Automatic 102 met Dynafit bindingen aanschaffen. Een veelzijdige ski waar je overal mee kunt glijden. De prijs is ook nog eens erg lekker 馃槂
  • Buk
    Beginner
    Buk op 2 januari 2015 路 20:59
    @remmie het is een echte piste ski waar je lekker mee kan knallen. Omdat ik gebonden ben aan schoolvakanties heb ik een echte piste ski waar ik met elke conditie kan gaan skien. Merkte dat mijn almountain ski te lomp was om daar mee te rutschen en alle anwarter diciplines makkelijk mee uit te voeren. Heb nog geen snelheid kunnen maken 馃槈 maar met mijn apache was 117km pu de top via gps tracker app genaamd mijn routes. Denk dat de Amp op de juiste stukken dit ook wel moet kunnen halen.
    Buk
  • Lennart
    Advanced
    Lennart op 5 januari 2015 路 22:25
    beste Buk, ik heb inmiddels reeds enkele jaren een set K2 Coombacks en ben er meer dan tevreden over! ik heb ze met Dynafit-bindingen en Black Diamond freeride schoenen...
    ondertussen heb ik er van alles mee gedaan: van piste-dagen op ijzig tot freeride dagen in de poeder... maar ook meer dan pittige tochten; zo heb ik de Haute Route (Chamonix-Zermatt) erop volbracht en bijvoorbeeld de Wildspitze ermee beklommen... gaat allemaal prima!
    ben nu alsnog naar nog lichtere schoenen aan het kijken (Dynafit TLT); menig berggids heeft me al uitgelachen als ik met die kilo's omhoog worstelde (ben zelf ook maar 198cm en 95kg)...
    ik weet niet wat je ambities zijn als het op stukken lopen aankomt, maar mijn eerste advies is: koop andere (= lichtere) schoenen! tegenwoordig zijn de lichtere schoenen stijf zat om lekker mee te skiën, je hoeft die kilo's niet mee omhoog te nemen en ze zitten vaak nog lekkerder ook... best fijn in de apres-ski-bar... je keuze voor Coombacks is er een voor een lichte ski, met je zware schoenen doe je die teniet en kun je net zo goed voor een zwaardere ski gaan (K2 Annex? Volkl Mantra? zoiets? minder verstand van)... kortom lichtere schoenen dus.
    de Coomacks zijn top, skiën heerlijk off-piste en prima erop... de breedte zou ik ook weer laten afhangen van je doel (meer lopen = 102mm breed want sporen en op stijl ijs lopen is dat al zwaar genoeg, laat staan met harschijzers; meer skiën = 114mm breed, drijft nóg beter)
    een set Marker-biningen of vergelijkbaar (Tyrolia?) zou ik wel verkiezen boven Dynafit-bindingen... bij veel freeriden en piste-skiën zijn die toch wat fragiel (ik ben met m'n 2e set bezig: dwars doormidden).
    succes!
    LENSKI
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 5 januari 2015 路 23:18
    bij veel freeriden en piste-skiën zijn die toch wat fragiel (ik ben met m'n 2e set bezig: dwars doormidden).
    Heb je het dan over 114mm of 102mm latten?
  • Lennart
    Advanced
    Lennart op 6 januari 2015 路 20:44
    @ Spookje: ik heb 102mm latten (zijn de 114mm latten niet net nieuw)... op de bredere had ik een aantal van m'n touren zeker niet kunnen maken 馃槈
    LENSKI
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 6 januari 2015 路 21:43
    @ Spookje: ik heb 102mm latten (zijn de 114mm latten niet net nieuw)... op de bredere had ik een aantal van m'n touren zeker niet kunnen maken 馃槈 Lennart op 6 jan. 2015 20:44
    Sorry, ik had mijn vraag anders moeten formuleren. Bedoel je dat je onder bredere latten beter een Framebinding (tour) kunt zetten dan een Dynafit of is dat een algemene stelling?

Ik laat op mijn Automatics Dynafit Radical ST zetten en de gedachte is wel om deze als een soort en met van onequiver te gebruiken. Jij hebt minder goede ervaringen met Dynafits vwb afdalen. Begrijp ik dat goed?
  • Lennart
    Advanced
    Lennart op 7 januari 2015 路 07:43
    @ Sppokje: qua skiën zelf heb ik zeker geen slechte ervaringen... je staat met de schoen wel een stuk lager op de ski dan met een traditionele tourbinding, waar het mechanisme a.h.w. onder je schoen zit... of dat prettiger skiën is weet ik niet, persoonlijk denk ik?
    feit is dat omhoog lopen volgens de meeste kenners met Dynafit superieur is...
    mijn opmerking qua degelijkheid ging om de duurzaamheid
    als je niet de lichtste bent - ik bijvoorbeeld: 95kg + 5kg schoenen + 5kg kleding = 105kg... tel daar een rugzak bij op (toeren circa 12,5kg - freeriden circa 5kg) en je weet over welke krachten je het hebt - ga je de ski's vervolgens voornamelijk voor freeriden gebruiken(meer uren skiën dus) dan vraag je een hoop van die kleine pinnetjes
    ik had Vertical FT-bindingen (met zo'n carbon strip ertussen)... die hebben vermoedelijk een keer een eerste tik gekregen (in auto, op straat of bij neerzetten bij restaurant op de berg?) waarna door alle kracht het staal is gaan scheuren... nu heb ik ook Radical ST, die doen het alweer een paar skiweken prima... maar als ik zou stoppen met voornamelijk touren gingen er Markers o.i.d. op...
    hoop dat je m'n punt zo goed begrijpt?
    LENSKI
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 7 januari 2015 路 09:09
    @Lennart Helemaal helder. Ik ben ook niet de lichtste (94kg en losing weight as we speak 馃構) en zal de ski's ook gebruiken voor freeriden en incidenteel piste skien. Nu ben ik een vrij behouden skier en heb geen intenties om keihard te knallen, maar liever relaxed naar beneden glij 馃槂
  • Buk
    Beginner
    Buk op 7 januari 2015 路 23:03
    @lennart ikzal er voorlopig weinig mee lopen en eerst voor de basics gaan met gids.

Ik ga volgend jaar wel weer kijken voor tour schoenen... Of eigenlijk eerst

Dus ski's besteld coomback 104 184cm tyrolia bindingen adrenaline.
    Kon er ook nog skins bij kopen mohair mix van bd.
    Buk
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 8 januari 2015 路 10:14
    Nice

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro