DIY splitten Burton ICS

• JimZwa
    Beginner
    JimZwa op 4 januari 2015 · 17:59
    Beste mensen. Ondanks dat ik al 50 weken lid ben en elke winter goed gebruik maak van de informatie (Safety Academy, forum) is dit m'n eerste post.

Tussen 19 maart en 1 april breng ik een bezoek aan Spitsbergen, waar ik graag wat van de backcountry wil rijden. Ik volg hier samen met medestudenten een fieldcourse aan de universiteit, deze fieldcourse duurt 4 dagen waarna ik voldoende tijd heb om het eiland te verkennen. Via de universiteit hebben we ook in de dagen na de cursus de beschikking over gear, zoals drie eenheden, geweren en sneeuwscooters.

Nu heb ik sinds mijn 12e altijd gesnowboard en heb ik zelf geen splitboard. Ik wil dan ook mijn 2008 Burton Custom X 156 (ICS) splitten.

Op internet heb ik niets kunnen vinden over het splitten van boards met ICS kanalen. Mijn vraag is dan ook, heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het splitten van boards met ICS anders dan normale boards?
  • *SEB*
    Tourist
    *SEB* op 4 januari 2015 · 19:23
    It's been done:
    http://www.johncarolin.com/2011/05/malolo-ics-splitboard-waterjet-cut-...

http://splitboard.com/talk/topic/2009-burton-custom-x-with-ics-channel...

Je moet jezelf echter afvragen of dit het allemaal waard is, je moet nog steed een DIY voile kit aanschaffen en waarschijnlijk een goede zaag om door het metaal heen te zagen.
    Daar komt bij dat je er met alleen een splitboard nog niet bent, je hebt minimaal ook vellen en stokken nodig en eigenlijk ook specifieke spiltboard bindingen.

Tel je dan alles bij elkaar op, dan is de besparing door je board doormidden te zagen minimaal.
    Beter kijken voor een goede aanbieding op http://www.sport-conrad.com/splitboards/1024/
  • JimZwa
    Beginner
    JimZwa op 4 januari 2015 · 20:57
    Bedankt voor de links, je ziet inderdaad dat de channels verstevigd zijn met ijzeren plaatjes, wat ik niet wist. Dit kun je waarschijnlijk niet zagen met een normale cirkelzaag.

Misschien zie ik het verkeerd voor me, maar ik ging ervan uit dat ik mijn normale snowboard bindingen op de voile plaat kon schroeven. Dit is natuurlijk niet optimaal omdat mijn binding dan hoger komt te staan en omdat mijn binding wellicht minder stijf is dan een splitboard specifieke binding, maar ik ben bereid dit voor lief te nemen.

De vellen en stokken heb ik in beide situaties (diy vs set aanschaffen) natuurlijk nodig, dus deze zal ik sowieso aanschaffen. Het zal natuurlijk niet optimaal splitten zijn op een diy board, maar het prijsverschil is voor mijn budget groot (€700).
  • AvdL
    Beginner
    AvdL op 4 januari 2015 · 21:16
    Ben geen boarder, dus geen kaas van gegeten. Maar keep us posted over/tijdens je avontuur! 😃
    It's all about the turns duuuuuude!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 4 januari 2015 · 21:38

Misschien zie ik het verkeerd voor me, maar ik ging ervan uit dat ik mijn normale snowboard bindingen op de voile plaat kon schroeven.JimZwa op 4 jan. 2015 20:57

Dat kan. Ik heb het ook gedaan met mijn Burton bindingen. Nadeel daarvan is dat de toestraps er telkens onder uit vallen als je de buckels na het lopen los trekt. Diverse andere merken hebben hetzelfde systeem, waarbij de straps van onder in de binding worden gestoken. Geschroefde straps (bv. Ride) hebben dit probleem niet.
    Heeft iemand hier dé oplossing voor gevonden? (behalve ducktape of zo)
  • ieism
    Tourist
    ieism op 4 januari 2015 · 22:16
    Je kan van mij wel een compleet setje lenen. D an kan je je de kosten van een diy besparen en even doorsparen tot volgend seizoen en bij je locale freeride winkel naar keuze iets leuks kopen als het bevalt.

Het lijkt me een super trip, daar wil mijn plank best bij zijn. 😃
    splitfest.nl
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 5 januari 2015 · 02:57
    En dan moet je bij het posten van de foto's en filmpjes, waar ik erg naar uitkijk, wel erbij vermelden: Sponsored by @ieism ! (Mag ik bij deze mijn hoed voor je afnemen, ieism?)

Lijkt me een super avontuur!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Davy2010
    Beginner
    Davy2010 op 5 januari 2015 · 09:06
    Je kan ook mijn setje huren voor een leuk bedrag 😃
  • JimZwa
    Beginner
    JimZwa op 5 januari 2015 · 10:29
    Bedankt voor alle reacties! Ik zal zeker proberen een leuk filmpje in elkaar te klussen, van zowel de field trip als van het freeriden daar. Je komt ten slotte niet elke winter zo dicht bij de Noordpool!

@Mars, ik snap inderdaad wat je bedoelt, dit gebeurt ook telkens wanneer ik mijn bindingen erop plaats.

@ieism Mocht je nog een oud setje hebben liggen die je weinig gebruikt wil ik hier dankbaar gebruik van maken. Nu ben ik niet de grootste, dus dan is het de vraag of je er een hebt waarmee ik qua maat uit de voeten kan. Heb je hier ook (oude) vellen en stokken bij?
    Een plank huren of lenen is natuurlijk een goede manier om uit te vinden of het me bevalt.

@Davy2010 Wanneer er niets tussen het assortiment @ieism zit waar ik mee uit de voeten kan, zou ik graag gebruik maken van je aanbod. Ik las in je topic dat je je arm gebroken had, is het zo erg dat je half maart nog uit de running bent?
  • Davy2010
    Beginner
    Davy2010 op 5 januari 2015 · 12:10
    @Jimzwa nee maar de week nadat jij weggaat zit ik in canada dus gebruikt ik mn boards toch niet dus dat is makkelijk 😃
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 5 januari 2015 · 13:21

... Diverse andere merken hebben hetzelfde systeem, waarbij de straps van onder in de binding worden gestoken. Geschroefde straps (bv. Ride) hebben dit probleem niet.
    Heeft iemand hier dé oplossing voor gevonden? (behalve ducktape of zo) Mars op 4 jan. 2015 21:38

Daar is voor zo ver ik weet niet echt een handige fix voor, zelf heb ik daarom een 2e hands setje Rides gekocht voor een paar tientjes.

Maar ik heb er over gedacht om een gaatje te boren (midden door de binding en strap) en daar een soort borgpinnetje / ringetje door de zetten.

Alternatief zou je een (dun) plaatje plastic tussen je binding en je slider plate kunnen plaatsen, wat je op maat maakt zodat het de gaten van je straps afsluit.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 5 januari 2015 · 15:43
    @Willem2K

Dank voor het antwoord. Ik heb dezelfde afwegingen gemaakt, maar ben niet echt tot een oplossing gekomen:

Daar is voor zo ver ik weet niet echt een handige fix voor, zelf heb ik daarom een 2e hands setje Rides gekocht voor een paar tientjes.

Daar was ik op Marktplaats.nl, ebay, etc naar op zoek. Maar nog geen geluk gehad. 't is telkens maat medium of smal, een slappe LX of ze vragen een prijs dat ik beter iets meer kan neerleggen en naar Sparks ga kijken.

Maar ik heb er over gedacht om een gaatje te boren (midden door de binding en strap) en daar een soort borgpinnetje / ringetje door de zetten.

Dit heb ik overwogen. Maar de binding wordt op de smalle Voile rail al meer belast als wanneer ze volledig op een board draagt. Om er dan nog eens in te boren? Hoewel, het board buigt ook. De straps verzwak je er ook mee.

Alternatief zou je een (dun) plaatje plastic tussen je binding en je slider plate kunnen plaatsen, wat je op maat maakt zodat het de gaten van je straps afsluit.

Ik heb aluminium voor zo'n afdekplaten te maken. Maar dan sta je alweer zo'n 3 mm hoger.

Kleine kunststof plaatjes er onder lijmen is ook geen optie. Dan passen de bindingen alleen nog op de rails en hoe ga je onderweg een kapotte strap vervangen?

Ik ga voor nu de alu platen maken. En na het seizoen ga ik op zoek naar een mooie aanbieding van (gebruikte) Sparks.
  • Haas
    Expert
    Haas op 5 januari 2015 · 16:06
    Yow @Mars mijn spark r&d gaan eruit.. interesse? maat L
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 5 januari 2015 · 21:02
    @JimZwa

Als je een 159 wil splitten zal deze wel te groot zijn.

Geen nieuwe maar voor 50 Euro was je anders snel klaar.......

http://kleinanzeigen.ebay.de/anzeigen/s-anzeige/amplid-splitboard-tour...
  • JimZwa
    Beginner
    JimZwa op 6 januari 2015 · 10:02
    @Mars, dat lijkt inderdaad geen slechte deal te zijn, maar 166 lijkt me wel aan de grote kant. Ik ben van plan het board van @ieism te lenen, kan ik gelijk kijken of het me bevalt (waarschijnlijk wel) en kan ik sparen voor een eigen setje!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 7 januari 2015 · 22:23
    @Willem2K

De plaatjes zijn gemaakt en het werkt goed. 2 mm alu plaat blijkt stijf genoeg.
    Met 130 gram mogen ze wel nog op dieet. Dat wordt gaten boren en ander overbodig materiaal weg halen.

• Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 8 januari 2015 · 08:53
    [mention="/profile/878"][mention=878]@Willem2K[/mention][/mention]
    De plaatjes zijn gemaakt en het werkt goed. 2 mm alu plaat blijkt stijf genoeg.
    Met 130 gram mogen ze wel nog op dieet. Dat wordt gaten boren en ander overbodig materiaal weg halen.
    Mars op 7 jan. 2015 22:23

Ziet er netjes uit! En die 2mm ga je niet echt merken lijkt me.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro