PA#4, Mini roadtrip noordalpen

• elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 6 januari 2015 路 21:20
    Hallo, Ik ben Elisa, 26 jaar oud en ski nou ongeveer 5 jaar (ik ben een van de weinigen die helaas die paplepel nooit heeft gehad, maar beter laat dan nooit) en aangezien mijn vriend (Rutgerberge) heel enthousiast is met off piste skien ga ik toch wel eens mee kijken hoe dat is. Ik ben al met een off piste trip mee geweest met Ripstar en heb vorig jaar in Tonale een dag met een gids offpiste geskied. Dit is mijn eerste reisavontuur met z’n tweetjes totaal geënt op offpiste skiën.

Dit jaar dachten wij: laten we de kerst eens skippen! Maar toen was alles volgeboekt en kneiterduur, dus dan toch maar kerst, eten is immers ook wel leuk. In de dagen rond kerst hebben we koortsachtig de PA in de gaten gehouden want we wilden toch wel ergens gaan knallen, of iig dat was de bedoeling. Uiteindelijk zijn we maandag gaan rijden richting de Noordalpen (want sneeuw in Nederland is geen succes op de weg)

Fahren auf die autobahn!

Zo gezegd zo gedaan, tassen volgegooid, auto nog voor de grens volgetankt en gaan met die banaan, op naar Kempten want dat was onderweg nog te boeken en t was toch wel blizzard in Duitsland af en toe dus doorrijden was sowieso een drama geweest. Bij aankomst gelijk een dikke (of wat zeg ik, 2 pp, avondeten in Duitsland is nog steeds hoeveelheid trucker-die-al-20-uur-non-stop-rijdt) schnitzel op met een lekker biertje en lekker vroeg slapen zodat we de dag erna lekker konden knallen.

Dag 1
    Ochtend, half 8 de wekker (uuuugh ik ben geen ochtendmens) ontbijtje naar binnen douwen en off we go, naar Oberstaufen, de Hochgratbahn om precies te zijn, want dat was episch hadden we horen zeggen. De rit ernaartoe was ook al een avontuur met al die sneeuw, hellingen en bomen die zich ontdeden van hun sneeuw als wij er net onderdoor reden. Uiteindelijk bij de lift aangekomen, er stonden misschien 20 auto’s en wij hadden er zin in! Onze skischoenen dachten op dat moment “NEIN” want die waren natuurlijk de hele nacht in de auto gebleven en gewoon ijskoud. Na een kwartier proppen en trappen lag Rutger z’n zooltje onder z’n binnenschoen in 2 stukken en kreeg ik eindelijk mijn voeten in die martelwerktuigen….

zicht vanuit de Hochgratbahn

Hup de lift in, was verder geen kip, het sneeuwde nog steeds, onderweg naar boven allemaal geluiden van puur plezier onder ons vandaan en we hadden er zin in! Boven een licht windje, wat freeriders die gingen hiken en wij gingen de boel even verkennen. Gelijk naast de piste naar beneden want er lag heeel veel sneeuw en het was niet zo steil en toen stond er opeens een bully. Ofja, hij hing naast het pad, pisteur ernaast en wijzen, blijkbaar kwam ie dus dat hele pad niet meer op en had ie de handdoek in de ring gegooid, er werd niet geprepareerd vandaag! Dikke prima, we hadden al bekeken waar we vooral niet moesten zijn (boomstompjes en stenen) dus daar gingen we dan.

Ik eerst want dan kon k nog van boven voorzien worden van informatie. Onder begeleiding van een hoop AAAAH’s (en dan niet de stoke-AAH maar de OMGWTF AAH) en veel remmen, nog wat paaltjes ontweken (thank god for mensen die zo lief zijn om hun schrikdraad/prikkeldraad eruit te halen voor de winter) en een groot stuk hout… maar het ging! En toen ging Rutger. Eerste bocht gelijk ondersteboven en gelijk met z’n ski’s over een steen natuurlijk. Verder ging ie lekker naar beneden en dan die poeder, wat een feest! Rutger ging verder als een trein, maar meer als thomas de trein met een hoop woehoe’s en een hoop plezier, ik deed m’n best om ongehavend beneden te komen en er lukte toch een aantal bochten en ik had er ook wel plezier in!

dat was dus niet de goeie kant op

En toen lag ik daar, ondersteboven… en dan omrollen, bijna staan en weer achteruit de berg af vallen (oh had ik onze Go-Pro maar op gehad, was n mooi filmpje voor een failcompilatie geweest), foto momentje gehad en dan weer uit die bergen sneeuw klauteren, gelukkig had ik m’n ski’s nog aan maar het duurde alsnog een half uur voordat ik weer de goeie kant op ging en m’n ski’s weer op sneeuwniveau waren ipv een halve meter eronder. Ondertussen nog “landgenoten” geroepen naar een paar, je raad t al, landgenoten en toen lekker naar beneden gegaan, wat een plezier en wat een poeder! En dit rondje hebben we 3x gedaan in totaal, elke keer een andere route, veel poeder overal en ondertussen nog een dikke curryworst naar binnen gepropt en de binnenzool van Rutger z’n schoen aan elkaar getaped met de tape uit de ehbo set (hebben we die toch ook niet voor niks gekocht 馃槈 ) Uiteindelijk een erg toffe poederdag gehad en na een dikke high five en de auto ontsneeuwen met een geodriehoek (dé ijskrabber voor geeks) weer de weg op (en bijna de vangrail, glad) richting Bludenz want daar was het volgende hotel, onderweg weer n hoop vertraging door al die sneeuw maar uiteindelijk aangekomen, gedoucht en een pizza naar binnen gewerkt en de binnenstad van Bludenz doorgewandeld. Daarna heerlijk geslapen en de wekker om 7.30 gezet.

Parkeerplaats Oberstaufen

Dag 2
    De eigenaresse van het hotel zei gisteren dat het mooi weer zou worden, internet zei van niet. Montafon was nog steeds grotendeels afgesloten dus gingen we maar naar Brandnertal, dichtbij, en ook wel zat te halen en half in en half boven de boomgrens dus ook wel voldoende zicht. Auto bij Bürserberg onderaan de Einhornlift geparkeerd om erachter te komen dat zowat alles dicht was waar je een beetje wat aan had (lorenzital, alle freerideroutes, verbindingspiste met Brand) en de knul in t verkoophokje wist ons ook nog op t hart te drukken dat die hele rechterkant van de pistekaart toch echt voor wandelaars was en wij daar sowieso niet moesten komen.. oké, top. Lekker die Einhornlift in en gaan met die banaan… door de wolken en niet met al te best zicht uiteindelijk bovenaan de Loischkopf was het toch nog een feestje, eerst rechts van het pad af tussen de boompjes door wat wel erg vet was, uiteindelijk op een soort van poederveld met allemaal paden ertussenin uitgekomen en die ook afgehopst en wieder de lift in. Daarna boven een stukje gehiked (nou snap ik ook waarom mensen vellen hebben, dat lopen met je ski’s op je tas door de poeder is best zwaar, gelukkig waren er twee tour skiërs met vellen die even het bootpack van de boarders voor ons platgewalst hadden 馃槈.

yeah!

Nadat ik duizend keer misstapte en omviel had Rutger maar het voortouw genomen en ging het een stuk beter, bij het kruis aangekomen (yes, heb ik ook n keer n top bedwongen!) even een tijd uit gehijgd en toen naar rechts een mooie route die goed te doen was (Rut z’n woorden, ik had de spreekwoordelijke duizend kleuren in m’n broekje zitten natuurlijk) uiteindelijk afgegaan, was na de eerste paar bochten toch erg tof ondanks het zicht dat n beetje foggy was.

gaat ze hoor

Rutger gapt even een boompje

Into the fog

Hier en daar wat boompjes ontweken en daarna weer de lift gepakt en nu de afgesloten zwarte piste gepakt (als we het pistehekje terug zouden prikken mochten we er wel langs van de knul bij de lift) en daar nog even techniektraining gedaan (zwarte pistes met poeder zijn ook erg tof), daarna als de brandweer richting Brand met de cabine en daar omhoog naar Glattjoch om erachter te komen dat alles er toch n beetje link bij lag, dicht was of totaal nog niet bereden en toen maar de pistes afgeknald om weer richting de cabine te gaan, maar toch ergens een verkeerde afslag genomen waardoor t hele circus opnieuw kon beginnen, we de laatste cabine hadden en toen door de dichte mist gevolgd door de pistedienst “ja gewoon naar beneden” terwijl je geen hond zag, of mensen, of pistepaaltjes. Uiteindelijk totaal verzuurd halverwege uitgekomen en was de piste naar het dal ook dicht en mochten we de laatste stoeltjeslift naar beneden nemen. (met wat grapjes over mijn natuurlijk aangeboren gebrek aan haast maken)En hebben we de jaarwisseling gevierd onder het genot van een schnitzelschotel voor 2 (hier geld hetzelfde voor het formaat voer, 2 truckers hadden hier nog moeite mee gehad) en alle walsen die ooit gecomponeerd zijn en een hoop leuk vuurwerk 馃槂

Dag 3
    Vandaag ging de wekker wat later want algehele gaarheid, lekker ontbijtje en op naar Montafon want dat is ook het beloofde land en t weer zou opklaren dus wij gingen nach Schrunz. Gelukkig was ik goed voorbereid, al m’n kleingeld uit m’n portemonnee gegooid want “wat moet je er nou mee” en dan moeten er muntjes in de parkeerautomaat, pistes en liften dicht, freerideroutes dicht, half uur beneden in de file voor de Hochjoch 1 maar gelukkig had Rutger onderweg een eekhoorn gezien dus dat was wel een pluspunt. Uiteindelijk nog de stoel naar boven en daar een stuk zwarte ijsvlakte gepakt en daarna richting de stoel naast de piste,

(plaatje voor de plaatjesdenkers onder ons)

weer omhoog en hetzelfde stuk maar daarna nog verder naar beneden het bos in, aantal keer omvallen en een v/d 2 ski’s kwijt (en dan prikken, denken dat je ze hebt en dan een steen uitgegraven hebben) en na een paar gelukte bochten van mijn kant waren we via t bos op een rodelbaan uitgekomen. Het hele stuk bos onder ons was dus wildschutz gebied dus rodelbanen en paden it is. Vervolgens verkeerde pistekeuze maken en heeeeelemaal in Kapell uitkomen bij een dwergen lift waar je niet inpast met je rugtas (gelukkig was de koffie 80 cent en wel lekker) en die ook nog duizend jaar erover doet voor je weer bij de bewoonde wereld bent. Daarna die flashy nieuwe cabinelift (met wifi, jawel) in die op een totaal rare plek uitkomt, en daarna naast de zwarte piste in een nog mooi onverspoord stuk nog wat goeie bochten gemaakt (teller stond voor mij inmiddels op 5 oid), daarna een verkeerde afslag genomen, skitunnel door (grappig bouwwerk!) en daarna weer naar de alom bekende stoeltjeslift om de route door de lawinehekken heen te pakken(Rutger riep nog “naar links” waarmee hij dus een hoop hekken naar links bedoelde ipv 5 meter maar hey, I made it!

Mooie bocht van Rutger

wooohooo

Onderweg een avontuur, ski’s kwijt (wederom 1 voor 1), uitgegraven worden door passanten (supertof by the way), omvallen op je bindingen... Totaal uit je stekker gaan, daarna wat afgekoeld en lekker door de bomen zoeken en weer op de rodelbaan uitkomen. Maar gelukkig hadden we deze keer de juiste piste naar beneden en ging het niet-sterren-glijden-op-het-ijs circus van start want er gaat niks boven een kaalgeschraapte piste aan het eind van de dag als je je benen toch al niet meer voelt 馃槈. Maar gelukkig was de apres ski bar nog open dus hebben we nog mee gelald en een pasje gedaan. en daarna richting hotel en gewoon om half 11 totaal gesloopt in slaap gevallen.

Dag 4, nieuwe ronden nieuwe kansen!
    Grapje, we hadden de wekker vroeg gezet maar ik kon lichamelijk echt niet meer skiën dus hebben we onze spulletjes ingepakt en richting Stuttgart (want dat leek ons een leuke stad) maar helaas was er heel veel file en regen dus maar gewoon naar huis gegaan…. Met een gemiddelde snelheid over de eerste 6.5u van een whopping 81km/u.
    Het was een erg leuke roadtrip, wel een aanslag op mijn lijf maar ik heb echt genoten 馃榾

Bedankt voor het lezen van mijn tripreport, dat er nog veel mogen volgen voor iedereen in het nieuwe jaar 馃槂
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 6 januari 2015 路 21:26
    Lekkeruh report hoor. En heerlijke pics.
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 6 januari 2015 路 21:39
    Leuke tripreport! En +1 voor de eekhoorn 馃槂
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 6 januari 2015 路 21:44
    thanks 馃槂
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 6 januari 2015 路 21:55

zo diep ongeveer 馃槂
  • evan
    Advanced
    evan op 6 januari 2015 路 22:52
    Leuk verhaal, Elisa! Lekker kort. 馃槈
    Best vermoeiend hè, dat skiën? Gelukkig is die kurkdroge poeder een zachte leerschool. 馃槂
  • Borrie
    Beginner
    Borrie op 6 januari 2015 路 22:53
    Helemaal top, gaaf verslag!!
    Leuk om te lezen, dank!
    The first fall of snow is a magical event. You go to bed in one world and wake up in another...
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 6 januari 2015 路 23:11
    Mooi verhaal!

Maar je bent zeker niet de enige hier die het skiën niet via de paplepel geleerd heeft
  • Vinnie
    Advanced
    Vinnie op 6 januari 2015 路 23:35
    Leuk verhaal Hochgrat blijft bijzondere plek馃槂

ik zeg bindingen 1 standje hoger en blijven gaan, laat beginnen betekend niks!
    Sharing Secrets, Sharing freedom!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 6 januari 2015 路 23:38
    ...met wat grapjes over mijn natuurlijk aangeboren gebrek aan haast maken ...elisa.tmc op 6 jan. 2015 21:20
    Herkenbaar 馃榾 En bedankt voor 't delen, mooi verslag!
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 6 januari 2015 路 23:46
    Wat een aanstekelijke enthousiasme !! ... en dan.... Rutger aka Thomas de Trein !! 馃槂 Die ga ik onthouden !
    Never a last run..
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 7 januari 2015 路 03:58
    Gaaaaaaaaan!

En misschien zoiets aanschaffen: (bestaan ook met autostekker..)

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 7 januari 2015 路 07:28
    Mooi verhaal. 馃槂
  • RP
    Advanced
    RP op 7 januari 2015 路 07:45
    Hey Elisa, lekker hoor, lekker doorbikkelen, komt goed!
    Explore the Outdoor!
  • philipc
    Advanced
    philipc op 7 januari 2015 路 08:42
    Top, het plezier spat er vanaf!! De dag weer begonnen met een dikke smile, thanks!!
  • rollie
    Beginner
    rollie op 7 januari 2015 路 08:59
    Leuk verhaal!!!
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 7 januari 2015 路 13:33
    Mooi tripreport! Heb het met veel plezier gelezen 馃槂
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 7 januari 2015 路 14:02
    Goed bezig!
    En je bent heus niet de enige laatbloeier hoor.
    馃槂
    powpowwowjippiajippieee
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 7 januari 2015 路 15:21
    Hey Elisa,
    was leuk jullie te ontmoeten in dat tochtrijke resto bovenop de Hochgrat.
    Fijn te lezen dat jullie je verder nog geamuseerd hebben...
    knowledge is powder
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 7 januari 2015 路 17:24
    ah kan ik weer een naam aan een internet avatar koppelen 馃槂
    Altijd leuk om gelijkgestemden tegen te komen!
  • evan
    Advanced
    evan op 7 januari 2015 路 17:38
    Gaaaaaaaaan!
    En misschien zoiets aanschaffen: (bestaan ook met autostekker..)
    Dutchess op 7 jan. 2015 03:58
    @rutgerberge heeft die dingen al, maar vergeet ze weleens.
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 7 januari 2015 路 20:10
    馃槂 ben blij dat ik jullie kan vermaken! en verder @3zel ahaaa hoi 馃榾 en wat @evan zegt, die hadden we wel, maar die lag in de hotelkamer en de schoenen niet 馃槈 maar 2 paar is idd niet verkeerd...
  • Powder_gast
    Tourist
    Powder_gast op 17 februari 2015 路 14:51
    Heej gaaf stukje hoor... Ik ben wel benieuwd mbt jullie ervaring in Brandnertal....
    Kan je mij wat tips geven (waar naar de top hiken, waar zijn de velden)
    Thanks
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 17 februari 2015 路 17:28
    Bovenaan de loischkopf lift gelijk naar links en daar zit n heuveltje met n kruis erop. Als je bij dat kruis bent een kort stukje traverseren en dan kan je tussen de bossen in recht naar beneden. Best veel stronken dus wel veel sneeuw voor nodig. En je kan ook bij dat pad uit de lift gelijk naar rechts de bomen in. Komt op n blauwe piste uit maar dat is op sommige plekken best steil en dicht dus zou wel even goed kijken wat je doet. Hierna zaten de veldjes, parallel aan de lift. Volgens mij was dat ook n beetje n wandelroute maar toen wij er waren konden ze niet met hun bullies rijden dus weet ik niet hoe het er normaal uitzag.
    Sowieso wel even goed kijken wat je doet

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro