Ski en snowboard onderhoud

• Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 8 januari 2015 路 17:07
    Beste allemaal,

Even een verhaaltje vooraf: Zo'n 4 jaar geleden ben ik begonnen met het zelf onderhoud plegen aan ski's (en snowboards). Toentertijd heb ik veel cursussen zowel theoretisch als praktijk gevolgd bij een aantal bekende Skimannen van onder andere Holmenkol. Ik vond het toen erg leuk en heb sinds dien mijn eigen werkruimte steeds verder uitgebreid en inmiddels alles compleet na heel veel investeringen. Ik doe sindsdien vele ski's uit de omgeving. Ik heb ook 2 seizoenen bij de lokale skiwinkel gewerkt waar we machinaal onderhoud doen. Enkele weken terug heb ik de snowboards van een ander forumlid mogen doen en ik vond het erg leuk om eens wat onderhoud buiten mijn standaard kring te doen, wat me op het idee bracht wat meer reclame te maken. Ik vind het erg leuk om veel aandacht aan het materiaal te besteden en niet het soort lopende band werk van de skizaken toe te passen. Vooral omdat ik tot nu toe enkel heel positieve reacties heb ontvangen!

Het handmatig waxen van ski's (meerdere lagen) is veel beter voor het materiaal en doet de glijprestaties goed (gaat langer mee en droogt niet uit) en het handmatig slijpen maakt de kant nog scherper en zorgt ervoor dat de kant langer meegaat. Reparaties doe ik ook, zolang dit niet al te grote zijn (aangezien de vulling dan wél machinaal moet).

Normaal is het handmatig (professioneel) slijpen en waxen zo rond de €40. Ik vind het erg leuk om te doen, dus vraag niet zulke idiote prijzen.

Voor €17,50 per paar ski's of per board slijp ik het materiaal op elke gewenste hoek, repareer ik kleine beschadigingen en wax ik met ten minste 2 lagen (eventueel als toplaag met fluor houdende wax). De helft van dit bedrag dekt de materiaal kosten en met de andere helft helpen jullie mij als student mijn volgende trip te financieren 馃槂

Ik woon in Hoofddorp, nabij Amsterdam en daar is het dus afleveren, waarna het materiaal binnen ongeveer een week (spoed is nagenoeg nooit een probleem) weer klaar is om op te halen!

Wellicht zijn hier een aantal mensen uit de buurt geïntresseerd die mij hun materiaal toevertrouwen, wat ik erg leuk zou vinden!

Greetz Luuk
    luuk 馃槂 lupanas.nl
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 8 januari 2015 路 17:20
    Klinkt goed! Was het niet dat ik onlangs de boel bij MK heb laten doen, anders had ik je mijn spullen wel toevertrouwd. Ben altijd erg fan van doe-het-zelfers met passie voor materiaal!
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 8 januari 2015 路 17:29
    Thanks @Tim3! Wie weet later dit seizoen haha 馃槂
  • Michiel_H
    Beginner
    Michiel_H op 8 januari 2015 路 19:15
    Sinds een jaar doe ik ook mijn eigen onderhoud. Geen aspiraties om andermands spullen te doen, dus je hoeft niet bang te zijn voor concurrentie 馃槈

Ik vroeg me af of jij kwalitatief verschil merkt in staal kanten van snowboards? Mijn SickStick bijvoorbeeld heeft relatief snel last van braam vorming op de staalkant.

Verder kan ik iedereen aanraden om het zelf te doen of naar een vak idioot te gaan.
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 8 januari 2015 路 19:35
    [mention="/profile/15202"]@Michiel_H[/mention] Wepowder is groot 馃槂 Maar om op je vraag terug te komen; zeker!
    De staalkanten van snowboards zijn inderdaad vaak van lagere kwaliteit. Ten eerste worden ze veel sneller rond en moet je dus veel meer slijpen om weer een hoek erin te krijgen. Dat gaat ook gepaard met meer braampjes en dus meer polijsten etc. Er blijven vaak wel een paar kleine braampjes over dan die zich weer kunnen uitbreiden, zeker bij harde sneeuw. Toevallig had ik vorige week een snowboard die wel weer top staalkanten had en nergens last van het, terwijl het 2e board weer compleet rond was. Bij onze skiwinkel waar ik het onderhoud doe zijn de meeste staalkanten van snowboards ook van lagere kwaliteit.
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 8 januari 2015 路 19:50
    Tof!
    Wat doe je met belagreparaties? Uitsnijden en P-tex erin? Ik heb zelf een reparatie gedaan, maar jij kunt het vast mooier uitvoeren.
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 8 januari 2015 路 20:44
    @Rinus Uitsnijden probeer ik te vermijden, wat ik normaal doe is de base opruwen, zodat de aanhechtingsoppervlakte groter is en dan (na uitvoerig schoonmaken) inderdaad met P-Tex vullen die ik verhit met een apparaatje, zodat er geen carbonvorming plaatsvindt en de hechttemperatuur langer hoog is zodat er betere hechting plaatsvindt.
  • Rinus
    Tourist
    Rinus op 8 januari 2015 路 21:38
    You've got PM!
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 8 januari 2015 路 21:44
    Had dat nou iets eerder gezegd 馃槈

Misschien volgende keer
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 8 januari 2015 路 22:29
    @Haagje Helaas! Twijfelde lang of ik t wel of niet op t forum zou zetten en of dat wel of niet positief zou worden ontvangen 馃槂
  • rollie
    Beginner
    rollie op 8 januari 2015 路 23:10
    nja zolang je geen commercieel bedrijf bent heb je kans dat de admins het toestaan haha, zelf vind ik het een leuk initiatief en hebben mn spullen zeker weer een, vrees ik, grote beurt nodig na 2 weken zonder goede base. Ik PM je tzt 馃槈
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 8 januari 2015 路 23:13
    Precies dat: Ik noem het een goed doel haha 馃槂 Ik hoor 't tegen die tijd!
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 9 januari 2015 路 00:10
    Sinds een jaar doe ik ook mijn eigen onderhoud. Geen aspiraties om andermands spullen te doen, dus je hoeft niet bang te zijn voor concurrentie 馃槈
    Ik vroeg me af of jij kwalitatief verschil merkt in staal kanten van snowboards? Mijn SickStick bijvoorbeeld heeft relatief snel last van braam vorming op de staalkant.
    Verder kan ik iedereen aanraden om het zelf te doen of naar een vak idioot te gaan. Michiel_H op 8 jan. 2015 19:15

Heeft waarschijnlijk vooral met de staalsoort en nabehandeling te maken. De ene staalsoort heeft een wat hoger koolstof gehalte en is daardoor harder. Harder betekend ook dat het wat moeilijker te slijpen/bewerken is, daar zullen fabrikanten dus keuzes maken. Verder kunnen ze de staalkanten nog nabewerken met oa warmtebehandelingen, en dat dan weer voor het hele ijzer of alleen een oppervlakkige laag. Nogal veel mogelijkheden dus馃槂. Dat je ene boardje dus wat sneller bot wordt/braamt dan het andere is dus niet zo gek.

Verder verander je bij het slijpen ook de oppervlakte gesteldheid weer, bijvoorbeeld door het wegslijpen van zo'n geharde oppervlakte laag. Dan kan het dus zijn dat je kanten na de eerste keer slijpen sneller bot worden dan daarvoor na de originele fabrieksbehandeling
  • mark75
    Beginner
    mark75 op 9 januari 2015 路 08:48
    pm gestuurd. mensen met passie altijd goed....
    Onequiver
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 11 januari 2015 路 15:49
    De eerste ski's (@kickinghorse) zijn weer weg en afgewisseld!
  • maatuh
    Tourist
    maatuh op 11 januari 2015 路 16:03
    Verder kan ik iedereen aanraden om het zelf te doen of naar een vak idioot te gaan. Michiel_H op 8 jan. 2015 19:15

Heeft waarschijnlijk vooral met de staalsoort en nabehandeling te maken. De ene staalsoort heeft een wat hoger koolstof gehalte en is daardoor harder. Harder betekend ook dat het wat moeilijker te slijpen/bewerken is, daar zullen fabrikanten dus keuzes maken. Verder kunnen ze de staalkanten nog nabewerken met oa warmtebehandelingen, en dat dan weer voor het hele ijzer of alleen een oppervlakkige laag. Nogal veel mogelijkheden dus馃槂. Dat je ene boardje dus wat sneller bot wordt/braamt dan het andere is dus niet zo gek.
    Verder verander je bij het slijpen ook de oppervlakte gesteldheid weer, bijvoorbeeld door het wegslijpen van zo'n geharde oppervlakte laag. Dan kan het dus zijn dat je kanten na de eerste keer slijpen sneller bot worden dan daarvoor na de originele fabrieksbehandeling Surfertje op 9 jan. 2015 00:10

Wellicht zit ik er volledig naast, maar zou het ook te maken kunnen hebben met het feit dat snowboarders op 1 staalkant rijden en skiërs op 2 staalkanten?

Ltr
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 11 januari 2015 路 16:32
    @maatuh, dat verschil zul je inderdaad ook nog hebben tussen ski's en snowboards, een snowboard kant krijgt uiteraard wat meer te verduren. Michiel_H vroeg echter naar het verschil tussen de staalkanten van snowboards 馃槂.
  • maatuh
    Tourist
    maatuh op 11 januari 2015 路 19:51
    @Surfertje scherp馃槈. Was eigenlijk ook bedoeld als reactie van @Luukie25... Misschien toch maar eens gaan skiën ipv boarden, 2 keer zoveel staalkanten klinkt wel luxe.

[mention="/profile/15202"][mention=301]@Michiel[/mention]_H[/mention] Wepowder is groot 馃槂 Maar om op je vraag terug te komen; zeker!
    De staalkanten van snowboards zijn inderdaad vaak van lagere kwaliteit. Ten eerste worden ze veel sneller rond en moet je dus veel meer slijpen om weer een hoek erin te krijgen. Dat gaat ook gepaard met meer braampjes en dus meer polijsten etc. Er blijven vaak wel een paar kleine braampjes over dan die zich weer kunnen uitbreiden, zeker bij harde sneeuw. Toevallig had ik vorige week een snowboard die wel weer top staalkanten had en nergens last van het, terwijl het 2e board weer compleet rond was. Bij onze skiwinkel waar ik het onderhoud doe zijn de meeste staalkanten van snowboards ook van lagere kwaliteit. Luukie25 op 8 jan. 2015 19:35
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 11 januari 2015 路 20:17
    LOL, 2x zo scherp ook? 馃槂
  • Rudy
    Tourist
    Rudy op 12 januari 2015 路 21:23
    PM!
    powwowwow jippie yoo jippie yee
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 12 januari 2015 路 21:29
    PM terug 馃槈
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 18 maart 2015 路 23:03
    Veel onderhoud mogen doen bij veel mensen van wepowder en wintersporters.nl Erg leuk en gezellig! Voor mij zit het seizoen er wel zo'n beetje op, maar voor een ieder die nog gaat of die zijn materiaal goed wil wegzetten deze zomer... Dit is hét moment! 馃槂
  • ronaldophuis
    Advanced
    ronaldophuis op 27 maart 2015 路 11:24
    Ha Luukie, Ik houd me aanbevolen. Ik heb er nog een paar staan...3x pisteski's en 1x freeride's

Je mailadres?:

luuk@lupanas.nl

Groet,

Ronald

ronaldophuis@xs4all.nl
    SnArty!
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 27 maart 2015 路 12:01
    Hé Ronald, leuk! Dank voor je bericht. Dat is inderdaad zijn email adres 馃槂 Anders zal ik jou een email sturen, ook goed! Wellicht wol je de adressen (mijne in ieder geval) straks weer verwijderen in verband met de spam 馃槈

@ronaldophuis
  • kimmy68
    kimmy68 op 8 februari 2016 路 16:11
    Hi Luuk,
    Ik werk in Hoofddorp. Ga eind Februari weer naar wintersport. Wil de ski (2 sets) laten onderhoud.
    Heb jij nog tijd om te doen?

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro