ABS sluiting vervangen?

• Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 9 januari 2015 路 21:28
    Is het mogelijk om de ABS heupsluiting te vervangen? Ik zou graag een kliksluiting willen gebruiken ipv de sluiting die er nu in zit. Zo'n kliksluiting zit wat mij betreft lekkerder en het maakt niet zo'n herrie als ze tegen elkaar kletteren. Iemand ervaring?
  • rollie
    Beginner
    rollie op 9 januari 2015 路 21:48
    is dat stevig genoeg? Ze zullen wel met een reden zo'n metalen buckle geplaatst hebben, toch? 馃榾
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 9 januari 2015 路 22:27
    is dat stevig genoeg? Ze zullen wel met een reden zo'n metalen buckle geplaatst hebben, toch? 馃榾 rollie op 9 jan. 2015 21:48

ik zou er inderdaad ook vanuit gaan dat de metalen sluiting nodig is om de krachten die op de rugzak komen te weerstaan. Waarschijnlijk zal een kunstof kliksluiting breken.
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 9 januari 2015 路 22:29
    Daar heb je misschien een punt, maar als ik zie hoe sterk mijn zomer rugzak is met 15 kilo erin (voor 2 weken incl eten), lijkt het mij geen groot probleem. Die krijg ik ook met geen kracht open zonder te drukken
  • Rob64
    Advanced
    Rob64 op 9 januari 2015 路 22:34
    Net nog even op de site van Mammut gekeken en... je raadt het al..... ook zij gebruiken zo'n zelfde metalen sluiting.
    Trouwens ik ben het wel met je eens dat de sluiting herrie maakt en niet echt handig is in gebruik, maar ja het gaat om de veiligheid.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 9 januari 2015 路 22:41
    Deze sluitingen worden ook bij klimgordels gebruikt. En niet zonder reden.

De sluiting moet jouw gewicht en de krachten die tijdens de val cq in de lawine optreden weerstaan. Google maar eens. Er is genoeg over de belasting op gordels te vinden. Doorgaans zit klimmateriaal ergens rond de 20 KN

De sluiting vervangen door een kliksluiting maakt de airbag onbruikbaar! Dit moet je dus nooit doen.
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 9 januari 2015 路 22:50
    Oké, duidelijk dat vervangen dus geen optie is. Bedankt allemaal!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 januari 2015 路 23:06
    Niet helemaal mee eens, er zijn best opties om dit voldoende sterk te doen zonder het gerammel. Heel simpel zou je een karabiner kunnen gebruiken met een omgestikte lus.

Een ander voorbeeld is een Austria-alpin Cobra of iets soortgelijks. Toevallig zat ik vorige zomer in een zweefvliegtuig waar ze die gebruikten, de sterkte staat erbij op de website.

Ik weet niet precies hoe de ABS sluiting is, maar bij Snowpulse is het gewoon een Alu sluiting aan een brede band. Dat gaat zeker geen 20KN houden. Dat zou je zo kunnen vervangen door iets anders mits sterk genoeg.
    splitfest.nl
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 9 januari 2015 路 23:45
    Thanks @ieism, heb zo'n soort gevonden, dus eens gaan kijken!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 10 januari 2015 路 07:47
    Niet helemaal mee eens, er zijn best opties om dit voldoende sterk te doen zonder het gerammel. Een ander voorbeeld is een Austria-alpin Cobra of iets soortgelijks. Toevallig zat ik vorige zomer in een zweefvliegtuig waar ze die gebruikten, de sterkte staat erbij op de website.

Ik weet niet precies hoe de ABS sluiting is, maar bij Snowpulse is het gewoon een Alu sluiting aan een brede band. Dat gaat zeker geen 20KN houden. Dat zou je zo kunnen vervangen door iets anders mits sterk genoeg. ieism op 9 jan. 2015 23:06

Zo bezien heb je gelijk. Ik refereerde met de kliksluiting aan de door Luukie voorgestelde sluiting van zijn zomerrugtas van 15 Kg.

De door jouw aangehaalde Austria-alpin Cobra is goed voor 9 resp. 18KN (900 / 1800Kg). Dan zit je weer in de range van wat jouw Snowpulse sluiting aan zou moeten kunnen.

Ik heb geen Snowpulse. Maar als ik op internet wat foto's bekijk heeft het materiaal toch heel veel weg van mijn Mammut klimgordel. Ik zou verwachten dat de Snowpulse sluiting toch wel goed is voor zeg eens 1800 of 2000 Kg.

Hier nog een artikel over de Raptor, concurent van de Austria-alpin Cobra
    http://privatebloggins.ca/?p=809

Interessant is misschien de veroudering van de riemen. Maar ook de balonnen.
    Zachte klimmaterialen als touwen, slings en gordels worden ivm veroudering van de materialen afgeschreven. Na 10 jaar is het over. Bij veel gebruikt materiaal gaat het veel sneller. Over oude airbagrugzakken hoor je nauwelijks iets.
  • mariekevanasten@hotmail.c
    Advanced
    mariekevanasten@hotmail.c op 10 januari 2015 路 12:28
    Volgens mij heeft de grijze base unit van ABS een andere sluiting. Overigens ook wel met een klip, maar op een neopreen band.
  • Reinier
    Advanced
    Reinier op 10 januari 2015 路 17:38
    Ik snap je punt niet van die rinkelende sluiting. Als je je rugzak om hebt dan heb je ze dicht en rinkelen ze bij mij niet.
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 10 januari 2015 路 18:25
    @Reinier Het gaat om het niet vast hebben en het sluiten zelf. Zo'n kliksysteem gaat gewoon soepeler en als ik even de heupband los heb (naar de lift etc) dan vind ik het gewoon onhandig haha. Misschien ben ik de enige hoor, maar zou zo'n kliksluiting gewoon fijn vinden!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro