Een freeride situatie waar je niet wil zijn. En dan?

• FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 21 januari 2015 · 21:01
    Wij freeriders hebben het vaak over hoe we voorkomen dat we in lawine gevaarlijke situaties komen.
    Hoe voorzichtig, of soms toch ook niet voldoende doordacht, we ook zijn… vroeg of laat sta je in een situatie waar je niet wil zijn.
    En dan?

Afgelopen weekend waren @Easy (ski) en ik (snowboard) zoals zovelen in Livigno.
    We hadden een topweekend. Je hebt de verslagen, foto’s en filmpjes vast voorbij zien komen van al die poederjagers. Of misschien was je er wel bij.
    Maandagochtend (de 19e) gingen @Easy en ik met z’n 2-en op pad en kwamen we in een uitdagende situatie.

Lawinegevaar 3 op alle windrichtingen op alle hoogtes van Livigno. Boven de boomgrens een hoge 3. Onder de boomgrens een gemiddelde 3.
    Temperatuur onder 0. Zon staat laag en net wel/niet op de helling.

Rond 10.15 uur stonden we bovenaan de Valfin Monte Neve lift naar ruim 2700 meter.
    We reden eerst de flink verspoorde rode lijn hieronder in de 2 plaatjes.
    Het terrein is hier +/-32 graden bovenin en vlakt snel uit. We hoorden hier geen woom geluiden en zagen geen scheuren (tijdens eerdere dagen wel op een andere flank).
    Bovenin was dat logisch ivm flink verspoord. Meer onderin zaten we meer links dan de andere lijnen (onder 30 graden), ook daar geen wooms en/of scheuren.

Om 10.35 reden we de groene lijn in de 2 plaatjes hieronder.
    Ons plan was verder traveseren, het minder verspoorde stuk in en door de bossen naar het langlauf pad in het dal.
    Op het 2e plaatje zie je onze groene route en zie je iets links in het blauwe vlak een geul liggen. Daar wilden we rechts van blijven. Vanaf boven was deze geul niet te zien.
    Bovenin geen wooms en geen scheuren. Het terrein is hier +/-33 graden (schatting) en vlakt uit naar de boomgrens.
    We daalden af tot aan de groene pijl in de beide plaatjes.

De foto is genomen bij de groene pijl. Dit is ons uitzicht.

De situatie is hier:
    -We bevinden ons iets meer naar links dan we wilden: Recht boven de geul.
    -We bevinden ons precies op de boomgrens
    -Wat de kaart niet laat zien, maar de situatie wel is: De geul start breed, met een kammetje in het midden, daar staan we op. De geul start dus eigenlijk als 2 geulen die later samen komen.
    -Rechts (skiërs rechts uiteraard), 20 meter hoger, is eerder een lawine losgekomen op het exacte begin van de rechter geul. De hellingshoek maakte hier een kleine knik, precies daar was hij losgekomen (en daarom hebben we hem van boven niet gezien). Er loopt daar geen ski/board spoor, maar zou natuurlijk op afstand getriggerd kunnen zijn (er lopen 6 sporen hoger op de helling)… of zelf lozend. Je ziet de sneeuwbrokken rechts op de foto. De helling is hier niet stijl genoeg om een grote lawine los te maken (interpretatie). Maar als het hoger op de helling los komt, dan wel.
    -Het lawine puin is de rechter geul in gegleden tot zover wij kunnen zien. Je kunt op de foto zien dat de verre wand van de rechtergeul er nog in zit. Deze vertoond geen scheuren.
    -Als je verder naar rechts kijkt dan zit er op de boomgrens een knik in de helling. We kunnen de steilheid onder de knik niet zien.
    -Schuin links voor ons bevindt zich de 2e geul. Deze kun je op de foto niet zien. Vanaf dit punt kunnen we niet de geul in kijken. De verre wand die we kunnen zien is +/- 35 graden stijl en zit stampvol scheuren.
    -Rechtdoor van ons is het kleine kammetje. Dit is vlak terrein. Zeker onder de 30 graden.
    -Het kammetje zit stampvol scheuren (kun je zien op de foto). Dit glijdt niet omdat het terrein te vlak is. @Easy rijdt vooruit naar de kam om te verkennen.
    -@Easy ziet hier dat het kammetje richting het dal / de geul een knik maakt. +/- 35 graden. Alles wat hier potentieel los kan komen zou direct de geul in glijden.
    -In de geul links van ons is al een plak van 30 meter breed losgekomen en heeft 50 gegleden.
    -Boven ons de wand die oploopt naar 33 graden (schatting) waar we indropten. De top is iets steiler (35 graden, schatting), meer dan 300 hoogtemeters weg vanaf waar we nu staan.

Nu valt er veel te zeggen over of we hier wel of niet hadden moeten zijn… maar ik hoop eigenlijk op een andere invalshoek in de reacties die straks hopelijk volgen:

We staan in een situatie waarin niemand wil staan. Er zijn alleen slechte en nog slechtere opties.
    Hoe minimaliseren we het risico? Hoe komen we zo veilig mogelijk uit deze situatie?

Let op, ik sta op een snowboard. 1.98 lang, 100 kilo. Lopen = door (zwakke) sneeuwlagen heen trappen.
    @Easy op ski’s en een stuk lichter.

Een paar schoten voor de boeg:
    A. Recht omhoog klimmen, terug naar de piste (steiler terrein in, kost een half uur, boven de geul)
    B. Schuin skiërs rechts omhoog klimmen, terug naar de piste (blijft boven de 30 graden, kost een uur, weg van de geul)
    C. Door de linker geul afdalen (lawine puin, geulen komen straks samen)
    D. Door de rechter geul afdalen (lawine puin, geulen komen straks samen)
    E. Rechts de geul oversteken, de wand omhoog klimmen (@Easy met ski’s aan, ik moet board uit) en zo hoog mogelijk blijven (boven de knik in het terrein) en daar opnieuw de situatie inschatten
    F. Links traverseren, in of voorbij de geul, de wand met scheuren op.
    G. De helikopter bellen.
    H. You name it…

Vragen stellen over wat we geobserveerd hebben mag uiteraard.
    Ik zal later beschrijven wat we gedaan hebben en waarom dat volgens ons op dat moment de beste optie was.

Wat zou jij doen?
    Dromen zijn er om te realiseren
  • Niels
    Advanced
    Niels op 21 januari 2015 · 21:32
    Rechts traverseren, tot je ver op die rug zit en dan afdalen over de minst steile lijn. Omdat A, minder steil volgens je enige bron, google (ga ik vanuit) en B, de bossen hopelijk minder triebschnee hebben.

Als skikwaliteiten het toelaten, skiër eerst traverseren, vervolgens snowboarder erachter aan, zodat snowboarder makkelijker hoog kan blijven. Zo snel als mogelijk zonder vallen, met grote afstand, maar zonder elkaar uit het oog te verliezen. Zodra de de rug bereikt is minst steile lijn naar beneden kiezen.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 21 januari 2015 · 21:35
    B, maar je hebt slecht en slechter idd
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 21 januari 2015 · 21:44
    Ik weet niet of ik de situatie goed begrepen heb, maar ik denk aan het volgende:

1 Niet van je board stappen.
    2 Niet te lang blijven staan lullen.
    3 Rechts traverseren dóór de geul naar het hogere deel waar weer bomen staan en daar afdalen.

Waarom?

A. Rechts van waar je staat is de boel boven je al losgekomen, terwijl links de boel nog onder (hoog)spanning lijkt te staan.
    B Rechts is voor zo ver je kunt zien een geleidelijke helling terwijl je weet dat de kam waar je op staat steiler wordt op een ongunstige plek.
    C Je zit daar zo te zien vrij snel tussen de bomen waar de wind hopelijk minder invloed gehad heeft.

En los van alles: Hulde voor het lef om deze 'case' te delen. 😃
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 21 januari 2015 · 22:19
    Als je het niet vertrouwd de heli bellen (kan de heli een trigger zijn? Hoe veilig is je plek?)

Anders als het heikel is igg de reddingsdiensten inlichten en vertellen wat je gaat doen. Dan zou ik waarschijnlijk voor optie E gaan. Dat lijkt een snelle exit te zijn naar minder link terrein.

Top dat je dit voorlegd. Ik ben benieuwd hoe jullie je hieruit gered hebben!
  • elisa.tmc
    Tourist
    elisa.tmc op 21 januari 2015 · 22:24
    Ik zou gaan zitten, janken en de heli bellen in willekeurige volgorde... En totaal in paniek raken ook al weet ik dat dat niet helpt.
    Ik krijg al jeuk van die foto, al die scheuren😮
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 21 januari 2015 · 23:41
    Deze afdaling al verschillende malen geskied.
    Mijn actie: skiërs rechts de geul door en daar het bos in.
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 22 januari 2015 · 00:00
    Lastig hoor,

Ik zou denk ik het oude lawine pad induiken (de geul skiers rechts)
    Daar gaat geen lawine meer af en in de oude lawine zal je ook geen lawine op afstand triggeren.

Tof dat je dit deelt!
    If the conditions are crap, it's called training!
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 22 januari 2015 · 08:17
    Interessante case. Dank je voor het delen.

Ik denk dat ik ook zo hoog mogelijk rechts door de geul zou traverseren en door het bos naar beneden.

Je zegt 'vroeg of laat sta je in een situatie waar je niet wilt zijn'. Een veilige oplossing is vaak, op je schreden terugkeren. Dat was hier niet goed mogelijk.
    Ik heb van [mention="/profile/603"]@telemikey[/mention] geleerd dat skins je safety-gear zijn in zo'n situatie. Overweeg je een splitboard aan te schaffen voor het freeriden, om veilig uit penibele spots te komen?
  • Remmie
    Advanced
    Remmie op 22 januari 2015 · 08:58
    @frenktastic deze keuze zou ik ook maken. wat is het sterkste argument om dit niet te doen? het feit dat je verder op samen komt in een andere geul die nog niet gegaan is?
  • CPet
    Advanced
    CPet op 22 januari 2015 · 09:30
    Vellen onder en conditie trainen. In jou geval inderdaad op je bord blijven en hem hoog inzetten en door de geul er uit. Ik zelf zou hem echt terug vellen tot een veilig punt.
    Let the snow come!
  • MDA
    Advanced
    MDA op 22 januari 2015 · 10:28
    voor mij zouden er twee opties zijn:

1) De veiligste keuze is exact terugvellen zoals je er in gekomen bent. Niet recht omhoog (steiler terrein, grotere kans op lawine).

2) rechts uittraverseren. Risky, want de kans dat je hiermee wat lostrapt is echt niet gering.

De geul in duiken lijkt me echt geen goede optie. De kans op spontane lawines lijkt me duidelijk hoog, en je zit dan exact in het pad waar die lawine heen gaat.

En als je toch naar rechts gaat, lijkt me traverseren beter dan klimmen: je blijft korter in het gevaarlijke gebied.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • xs2arjan.
    Advanced
    xs2arjan. op 22 januari 2015 · 10:30
    @FreeArno Allereerst TOF dat je dit deelt.... Hier leren we allemaal van! Zelf krijg ik het idee dat ik de lawine die al gelost was (vermoedelijk de dag ervoor) op foto heb staan. De foto heb ik zondag genomen vanaf de andere kant van Livigno. Ik zal hem vvnd incl. een foto vd hoogt kaart hier plaatsen zodat de case nog duidelijker gaat worden.
    xs2arjan
  • RP
    Advanced
    RP op 22 januari 2015 · 10:42
    @FreeArno Laten de 020tig'ers je een ochtend alleen en dan doe je dit?

Zonder gekheid, heel mooi en leerzaam dat je dit met ons wilt delen, wat jullie ook gedaan hebben, blijkbaar wat het een goede keuze want je kunt dit verhaal nog schrijven.....

Ik kan het niet geheel overzien maar ik denk dat ik in jullie geval skiërs rechts zou traverseren naar de hogere rug en dan afdalen (zoals al door meerderen aangegeven). Dirk op de ski's voorop om voor jou een pad te maken, veel afstand bewaren en vooral doorgaan tot aan de rug.

Ik denk dat omhoog lopen geen optie was omdat je geen vellen c.q. Spitboard hebt, de piekbelasting zou denk ik te hoog worden en bovendien ben je dan een 'sitting duck', lang bezig in behoorlijk exposed terrein.

Indien jullie wel zouden kunnen vellen vraag ik het me af of terug vellen over dezelfde route die jullie hadden genomen wel de verstandigste keuze zou zijn.... Het moment dat je je spullen uit gaat doen om de vellen onder te leggen heb je volgens mij een behoorlijke piekbelasting en het vellen zelf geeft natuurlijk ook een behoorlijke belasting op het sneeuwdek.

Dit kan jij het beste beantwoorden of dat het punt waar jullie stonden in jouw opinie 'safe' genoeg zou zijn om deze exercitie door te voeren, daar ben ik wel benieuwd naar!

Nogmaals, dank voor het delen!
    Explore the Outdoor!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 22 januari 2015 · 10:48
    Voor zover ik het kan overzien nav de foto en de google maps kaart en je verhaal, zou ik ook voor de optie rechts uittraverseren over de lawinemeuk. Om dezelfe reden als die boven al is aangegeven: de lawine ligt er al. Ervan uitgaande dat die van die dag was (hoe scherp waren de randen van de brokstukken?) en het lawine pad niet opnieuw met verse sneeuw/waaisneeuw is gevuld.

Mijn angst zou m dan zitten in de (zuid) rand van de rechtergeul die je op moet klauwen of dwars door moet traverseren als boarder, maar gezien je zegt dat de andere verre wand van de linkergeul (die dus een noordelijke expositie heeft?) vol zit met scheuren en de rechter niet, gok ik erop dat de zuidelijke wand van de rechtergeul in ieder geval iets beter aan elkaar hangt dan de andere. Ik zou in het lawinespoor de minst steile plek uikiezen waar je de wand als boarder door kan komen, en misschien zelfs helemaal naar boven lopen tot waar de lawine loskwam en daar mijn board weer aandoen in vlaker terrein zonder iets erboven (als dat een optie zou zijn) Een voor een, goed afstand houden, trigger startklaar of avalung in de mond. Niet leuk.

Daarna beneden de boomgrens de minst steile lijn naar beneden kiezen, rechts van de geul zoals jullie hem oorspronkelijk wilden rijden.

Nogmaals, afgaand op wat ik begrijp uit jouw verhaal. Dank je wel voor het delen. Leerzaam!
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • doov
    Advanced
    doov op 22 januari 2015 · 10:55
    Ik denk dat optie B de minst slecht keuze is.
    Verder afdalen is naar mijn mening geen optie de boel staat op springen en je komt zeker in een terrain trap uit of je weet niet waar je terecht komt.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • evan
    Advanced
    evan op 22 januari 2015 · 11:18
    Mooie case, @FreeArno, al kan ik me goed voorstellen dat jullie daar erg van geschrokken zijn. Zo leek het zeker toen wij jullie vlak voor de tunnel tegenkwamen. Maar goed dat we er daar niet langer over hebben gesproken, want dan had @rutgerberge nog asocialer moeten rijden om de trein te halen. 😉

Ik zou naar rechts traverseren, net boven de scheuren. Het feit dat daar scheuren zitten, betekent dat de spanning daar al uit het sneeuwdek is. Vervolgens verder traverseren over de oude lawine (idem, spanning eruit) naar het bos rechts van de geul, waar lijnen vlakker dan 30° mogelijk zijn.
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 22 januari 2015 · 11:32
    De couloir straightlinen aan een snelheid die geen enkele lawine kan halen...
  • PS
    Advanced
    PS op 22 januari 2015 · 11:47
    Skiers-rechts weg traverseren naar de beboste rug boven de geul zijn mijn voorkeur hebben. Daar opnieuw evalueren. Aan de kaart te zien, lijkt het alsof er vanaf daar door het minst steile terein schuin af te dalen is naar je rode route op hoogtelijn 2200. Is dat optie E?

Vellen heb ik meestal bij me, maar in dit geval zou ik niet voor een optie kiezen waarin ik ze nodig had. Terug naar boven skinnen langs de entry route lijkt me te link terein gelet op de omstandigheden die je hier treft. Hetzelfde voor klimmen richting rechtsboven. Ik ga er niet vanuit dat het sneeuwdek 300 hoogte meters hoger veel stabieler is. Het terrein is wel stijler, en je bent langer onderweg.

Wellicht dat ze van pas zouden komen bij het korte klimmetje in optie E, maar dat is wellicht ook wel te doen met zorgvuldig traverseren. Wel de skieer eerst een pad laten maken.

Erg zinvol dit, en goed dat je het deelt.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 22 januari 2015 · 12:02
    Geen idee wat ik gedaan zou hebben. Maar fijn dat het goed afliep, en dank voor het delen.
    splitfest.nl
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 22 januari 2015 · 12:05
    Wouw, thanks voor de vele reacties!
    Eerst even een rondje reageren op vragen hierboven en dan zal ik later vandaag vertellen wat we gedaan hebben, en wat ik na het lezen van al bovenstaande tips wellicht had gedaan.

@cojack We hebben een heli kort overwogen, maar vrij snel afgewezen omdat we wel mogelijkheden zagen.

@Emmer Ik overweeg zeker om een splitboard aan te schaffen om te gaan touren. Ik had er nog niet over nagedacht dat me dat ook uit benarde situaties kan redden. Goed punt, thanks.

@Remmie, de wanden van de geul waren niet kaal, maar nog gevuld met dikke poeder. Als dat gaat glijden en we zouden in de geul zitten, dan kunnen we geen kant op. De lawine was het eerste deel van de geul ingegleden, maar de lawine leek ons niet groot genoeg om meer dan bv 100 meter doorgegleden te zijn.

@xs2arjan. Zou zeker interessant zijn om de wand vanaf de andere kant te zien!

@RP Ik kon door de hoofdpijn van dat Amsterdamse bier niet helder denken die ochtend 😉

@Dutchess Rechtdoor is west. Links is Zuid. Rechts is Noord. (Goed punt, had ik beter direct kunnen vermelden 😃

@evan ja we waren wat onder de indruk. Maar gelukkig had Rutger dat goed in de gaten en na het dubbel liggen om zijn capriolen op de weg waren we weer helemaal ontspannen haha

Later meer...
    Dromen zijn er om te realiseren
  • Easy
    Advanced
    Easy op 22 januari 2015 · 19:32
    @RP en ik kan op geen enkele ochtend helder denken (concludeerden we een dag eerder toen ik de verkeerde bus had gekozen). 😉
    Tot zover het dollen, terug naar de serieuze situatie:

@Grim3 couloir/geul straightlinen was in mijn ogen geen optie. Deze was op stukken vergelijkbaar met een smalle beek, m.a.w.: snelheden waarmee je echt een lawine voorblijft waren niet haalbaar. Daarnaast was een val zo goed als gegarandeerd bij enige straightline poging. De kans dat je de sneeuw op de graat triggert vanaf het lawine puin/spoor is minimaal, maar een andere skier/boarder of oplopende spanningen (door temperatuur stijging gedurende de dag) zouden dit wel kunnen veroorzaken. Mijn conclusie: high risk terrain trap = No go

Ik zal de honneurs aan @FreeArno laten om onze keuze bekend te maken. Kleine tip van de sluier: direct aansluitend hadden we weer een beslissingsmoment ... 😞
    Built for Speed
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 22 januari 2015 · 19:54
    @Easy: Ik heb deze lijn al 10-tallen keren gereden en besef heel goed dat een straightline daar niet mogelijk is. De ironie was je waarschijnlijk ontgaan... Meestal moet ik in de geul net verschillende malen rusten door verzuring van de spieren 😉

Zoals ik eerder zei zou ik de geul skiërs rechts hebben getraverseerd om vervolgens via het bos verder af te dalen. Ik ben benieuwd naar jullie beslissing!
  • Easy
    Advanced
    Easy op 22 januari 2015 · 20:09
    @Grim3 Sorry de optie E beslissing had ik even gemist. We kunnen beter samen in de sneeuw staan of met een biertje in de kroeg, want dan begrijp ik je duidelijk beter. 😉 😀 😀
    Built for Speed
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 22 januari 2015 · 20:11
    bij nader inzien (beter lezen en kijken naar de foto's) zou ik niet de hele geul (rechts) uitrijden, omdat die geul wel klein en smal wordt en dus idd een terraintrap is.

maar rechts in de vallijn snel (1 voor 1) traverseren, de oude lawine een stukje uitrfijden en vervolgens verder rechts richting de boombrens. Dus resume, in de vallijn rechts blijven houden
    If the conditions are crap, it's called training!
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 22 januari 2015 · 20:19
    Hmm, interessant, hoop idd niet dat ik zelf in deze situatie kom. Zo kritiek heb ik hem gelukkig nog niet meegemaakt. Maar enkel dit soort situaties zorgen er volgens mij voor dat je leert. Dank voor het delen dus.

Wellicht heeft Easy de kans gehad om de richel waar jullie op staan op de amerikaanse manier te ski-cutten, waardoor de scheuren verder gaan, en het geheel omlaag gaat. Maar dat is niet een methode die ik zou vertrouwen. De voorzichtig omvellen methode en dan terug in je spoor, dan wel een veiliger stuk is mijn inziens buiten de helikopter de beste optie. Als je toch omlaag moet, dan zou ik de rechter geul door steken en weer omhoog gaan. Dan in de boomgrens kom je volgens mij je volgende keuzemoment tegen.

Ik ben benieuwd.
    Vliegen doet geen pijn...
  • Grim3
    Advanced
    Grim3 op 22 januari 2015 · 20:46
    Ik ben vooral benieuwd naar de reactie van de experts eigenlijk! [mention="/profile/56"]@meteomorris[/mention] [mention="/profile/170"]@opa[/mention] [mention="/profile/516"]@haas[/mention] [mention="/profile/406"]@kanski[/mention]@arjen
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 22 januari 2015 · 21:05
    @easy die bussen inderdaad 😃
    Wij hebben er de eerste 2 dagen ook wat van gezien!

Ik vind de situatie op deze manier lastig te beoordelen maar een stukje terug omhoog en dan rechts lijkt mij de veiligste optie
  • Easy
    Advanced
    Easy op 22 januari 2015 · 21:56
    @FreeArno zit in de bios, dus het zal wel 23u worden ofzo 😉
    Built for Speed
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 22 januari 2015 · 21:59
    @FreeArno @easy, er zijn daar meerdere couloirs op die helling. Bij welk couloir stonden jullie precies? Was je werkelijk zo ver gekomen als je aangeeft op de kaart?

Zo ja, dan is over links geen optie. Daarnaast heb je heel wat resten van spontane lawines voorbij moeten gaan. Was je werkelijk zover links?

Ik denk dat je iets meer naar rechts zat. Waarschijnlijk ben je toen rechts door de lawinekegel gegaan en snel de wand op. Toen het bos in en toen kwam je weer bij een couloirtje uit. 2e beslissingsmoment?
    May the powder be with you.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro