oudere ABS rugzak kopen... goed idee?

• SAHA
    Advanced
    SAHA op 25 januari 2015 · 23:31
    Hallo allen,

naast de 3-eenheid (pieper, sonde, schop) ben ik ook op zoek naar een airbag-rugzak.

Op 2dehands-sites vond ik enkele oudere ABS-rugzakken (2005/2006 modellen) die voor ongeveer 300 euro (ready to go) verkocht worden.

GO? NO GO?
    Zijn er zaken waar ik voor moet oppassen?

Ik hoor het graag!

Thanks
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 26 januari 2015 · 07:45
    Is die Mammut actie van dr gear hier op het forum dan niet een betere optie? vanaf EUR 400 compleet meen ik, en dan is het spul gewoon 100% nieuw.
  • doov
    Advanced
    doov op 26 januari 2015 · 10:01
    Er zijn nogal wat recalls geweest in de tussentijd. Even nagaan of de tas de recalls "overleefd" heeft.

Wel proeftrekken voor de koop om te kijken of alles naar behoren functioneert.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • SAHA
    Advanced
    SAHA op 26 januari 2015 · 10:02
    @evr66 idd, dat overweeg ik zeker! Maar nu een ready-to-go ABS uit 2005 gevonden voor 175 euro. Ik wil gerust economisch gaan, maar zou t stom vinden om onbetrouwbare spullen te kopen uiteraard.

Wat denken jullie?
  • Bono
    Beginner
    Bono op 26 januari 2015 · 10:07
    Kijk of je deze kan testen, als deze top functioneert, waarom niet
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 26 januari 2015 · 10:13
    Hi Saha, je zit in ongeveer dezelfde fase als ik geloof ik 😃 Wel met je eens, zou leuk zijn als het een beetje betaalbaar blijft, anderzijds, setje nieuwe autobanden kost me ook 900 EUR en daar gaan ik echt niet naar gebruikte spullen kijken.

Om even jouw topic te kapen: Worden recalls en eventueel onderhoud geregistreerd op dit soort apparatuur? Met andere woorden, in hoeverre is na te gaan of e.e.a. helemaal up-to-date is? Gaan we af op de blauwe ogen van de verkoper of wordt e.e.a. bijvoorbeeld bij de leverancier bijgehouden?
  • Mars
    Tourist
    Mars op 26 januari 2015 · 15:37
    Worden recalls en eventueel onderhoud geregistreerd op dit soort apparatuur? Met andere woorden, in hoeverre is na te gaan of e.e.a. helemaal up-to-date is? Gaan we af op de blauwe ogen van de verkoper of wordt e.e.a. bijvoorbeeld bij de leverancier bijgehouden? evr66 op 26 jan. 2015 10:13

Bij de laatste recall zit een brief bij de rugzak met het registratienummer. Die kun je bij de verkoper opvragen.
    Als de rugzak telkens voor service naar ABS is geweest hebben ze daar misschien iets geregistreerd. Maar dat kun je moeilijk voor elk aangeboden 2e handsje gaan navragen.
    Bovendien zullen maar heel weinig rugzakken telkens voor service zijn ingestuurd.
    Je zult het dus zelf aan de hand van het lijstje in het recall topic moeten controleren. Als er een oude cilinder bij zit weet je eigenlijk al genoeg.

Maar belangrijker; wil je wel een airbagrugzak van 10 jaar oud? Klimmateriaal wordt na uiterlijk 10 jaar verschrot ivm veroudering.
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 27 januari 2015 · 00:00
    Goed punt! Geen idee eigenlijk in hoeverre eea gevoelig is voor veroudering. Heb zelf wat scuba equipment onderhouden (sterk afhankelijk voor gassen onder druk) en daar was het geen enkel probleem om het spul een jaar of 20 te blijven gebruiken mits juist (en jaarlijks) onderhouden.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro