Reflectie van Neil McNab op lawinedoden Chamonix 23/24 jan

• Jesper2
    Tourist
    Jesper2 op 26 januari 2015 · 11:42
    Bekende snowboard gids en Chamonix local schrijft uitgebreide reflectie op de lawinedoden van afgelopen weekend en over safety condities en beslissingen. Must read!

http://www.mcnabsnowboarding.com/snowboarding/the-times-they-are-a-cha...
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 26 januari 2015 · 12:11
    Interessant stuk. Mooie afsluiting ook; The times they are a changing, I am not judging, I am questioning.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • BasV
    Beginner
    BasV op 26 januari 2015 · 12:21
    Hij slaat de spijker op z'n kop. Ik kan weinig zeggen over de gevorderden maar ook onder de beginnende wintersporters is dit een enorm probleem.

Er zijn enorm veel mensen die zichzelf overschatten en de bergen onderschatten. En dit wordt alleen maar erger door al die belachelijke vette professionele films en alle GoPro filmpjes op youtube. Zoveel mensen gaan 1 week per jaar op wintersport, hebben een aantal van die filmpjes gezien en denken dat wil ik ook. En dan maakt het dus niet uit hoe de sneeuw-condities zijn, ze zijn er maar 1 week dus zullen ze kosten wat kost elke centimeter poeder gebruiken om off piste te rijden zonder over de gevaren na te denken.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik hier zelf ook moeite mee heb aangezien ik tot op heden nog niet het geld bij elkaar heb kunnen sprokkelen voor een 3-eenheid en een lawinecursus (ik ben een arm studentje) moet ik me toch echt beperken tot de piste. De wil is er maar de kennis en equipment mist nog. Maar er zijn dan zo veel mensen die in hetzelfde schuitje zitten als ik, maar het wel gewoon doen terwijl ze vaak nog niet eens van een 3-eenheid gehoord hebben, laat staan van triebschnee of een lawinebericht...
  • tsc72149
    Advanced
    tsc72149 op 26 januari 2015 · 14:13
    zo veel waarheid en toch blijven zo veel ogen en oren gesloten voor de gevaren!!

Ik weet nog dat, toen wij begonnen met safety en awareness, er ook nog werd gesproken van de sneeuw twee tot drie!!! dagen te laten rusten,te laten settelen.
    Dat is helaas ver verleden tijd en ook ik vraag me af wat het allemaal zal worden.
    Misschien dat inderdaad de wijsheid met de jaren moet komen,maar wat dan met de lawineslachtoffers van de laatste tijd die toch al een zeer respectabele leeftijd hadden?
    Let the mountains have it's day or two following a big storm
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 26 januari 2015 · 20:32
    Volgens mij waren het niet alleen lawineslachtoffers, maar correct me if I'm wrong...
  • Jesper2
    Tourist
    Jesper2 op 26 januari 2015 · 21:43
    Klopt idd Erwin, woensdag was een lawine- en op vrijdag zowel een lawine- als een klim-ongeval. Dit artikel gaat idd eerder om de laatste twee op vrijdag...
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 31 januari 2015 · 20:37
    Nieuwe blogpost van Neil:

Over de winter tot nu en hoe nu verder..

http://www.mcnabsnowboarding.com/snowboarding/a-season-like-no-other-s...
  • CorD
    Beginner
    CorD op 1 februari 2015 · 10:58
    Interessant artikel, zeker de moeite waard zijn de "rodevlaggentips"
    Think with powder

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro