Roadtrip Hokkaido: Furano wel of niet ?

• Leon
    Beginner
    Leon op 29 januari 2015 · 00:31

Hallo,

volgende week vrijdag ga ik (eindelijk!) naar Hokkaido voor een roadtrip. Op het kaartje heb ik de geplande route getekend.
    Vooralsnog ben ik van plan om Furano over te slaan. Vooral omdat er in het Snow Search Japan boek staat dat er nogal fanatiek wordt opgetreden tegen offpiste skieers. In de Japanberichten hier zie ik dat Furano wel veel wordt aangeraden als bestemming. Iemand persoonlijk ervaring met skiëen in Furano?

Hieronder de skigebieden die ik wil bezoeken met aantal skidagen.
    Sapporo Teine (2 dagen)
    Kamui Ski Links (1 dag)
    Asahidake (3 dagen)
    Kurodake (1-2 dagen)
    Tomamu/Sahoro (4 dagen)
    Rusutsu/Moiwa (4 dagen)

2 jaar terug ben ik een week in Niseko geweest dus dat sla ik dit keer over. Mis ik een must-see of staan er gebieden tussen die ik beter kan overslaan? Ik hoor het graag!

groet,
    Léon.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 29 januari 2015 · 07:19
    Mooi rondje
    Het boekje is nogal oud en tot een jaar of 5 geleden waren ze heel streng, met overal borden e.d.
    Nu schijnt bc open te zijn.
    1 dag Sahoro is wel genoeg behalve als je gratis in club med zit. Zou meer op Tomamu richten en Kamui.
    Toerisski
  • Leon
    Beginner
    Leon op 29 januari 2015 · 12:04
    Hoi Sanno, bedankt voor je reactie. Dan ga ik waarschijnlijk Kurodake laten schieten voor Furano. Sahoro had ik inderdaad als dagtrip vanuit Tomamu geplanned.
  • Fonzie
    Advanced
    Fonzie op 29 januari 2015 · 12:26
    Inderdaad mooie bestemmingen. Krijg er ook zin in. Misschien wil je Kiroro ook niet overslaan? Ach ja keuzes he? Luxe probleem.
    Never a last run..
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 29 januari 2015 · 14:02
    Volgende week heb ik een coherenter antwoord voor je. Zit nu net een dag in Furano, er staan overal borden en touwtjes en regels, maar er gaan ook overal sporen onder die touwtjes door. Ik ben de bc niet ingedoken want ben alleen. Ga vanaf maandag met gids mee, dus dan weet ik meer..

Als ik je lijstje zo zie denk ik niet dat je Furano heel erg gaat missen overigens..
    Als je een huurauto hebt zou ik de keuze gewoon af laten hangen van waar de beste mogelijkheden zijn die dagen.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Leon
    Beginner
    Leon op 29 januari 2015 · 21:04
    Hi Dutchess, ben benieuwd naar je ervaringen. Ook wat betreft de gids. Ga je nog andere gebieden bezoeken? Have fun!
    Léon.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 30 januari 2015 · 10:44
    Hoi Leon,

Op dit moment zit ik op Hokkaido en heb helemaal niets gepland. Blijf flexibel en rijdt de sneeuw achterna. Als je je gebieden vastlegt loop je het risico veel verspoord terrein te rijden. En ja, dit jaar merk ik dat het drukker is geworden.

Daarbij komt dat centraal Hokkaido een erg slechte start heeft en eker nog 80 cm nodig heeft om alles op te vullen.

gebruik de weerkaarten van GFS en de JMA, http://www.jma.go.jp/en/radnowc/. Kijk ook op snow forecast en Snow Japan voor de dagelijkse updates.

WIj hebben nu al 13 dagen onverspoorde poeder gereden aan de hand van deze methode.

Succes.
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 30 januari 2015 · 13:23
    Ps, in Furano hebben ze zelfs gates en is er een "premium zone". tips, vanaf stoeltjes toplift rechtdoor de backside en onder aan de run naar links traverseren. Duurt wel ff, maar je komt uit bij een dam, dan er over heen en volgt er een pad naar de piste.

Maar het ligt er nog karig bij. Veel begroeiing door het sneeuwdek wat wij vorig jaar niet gezien hebben. Het heeft echt zeker 2 dikke dumps nodig.
  • Leon
    Beginner
    Leon op 30 januari 2015 · 16:16
    Hi Guy,
    bedankt voor je tips. Toen ik twee jaar terug in Niseko was hadden ze volgens mij nog nooit zo veel dagen achterelkaar zon gehad in februari. Het zal toch niet waar zijn dat ik nu weer mooi-weer-pech heb ;'( Hope for the best dan maar...

We gaan overigens niets vooruit boeken maar het leek me wel handig om iets van een route te plannen.

Welk gebied sprong er voor jou de afgelopen 13 dagen het meest uit?

Veel plezier nog!
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 31 januari 2015 · 00:45
    Hoi Leon.

Kamui en Furano hebben erg veel leuke mogelijkheden. Kiroro met hiken ook, maar de inboundsruns zijn relatief kort en het is er onoverzichtelijk aangezien er veel vlakke stukken in het gebied zitten.

Rusutsu heeft ook echt geweldog terrein, alleen binnen een dag getracked. Je kan nog wel kiezen voor de backside vanaf mount east terug naar de weg.

Dit jaar echt veel drukker dan vorig jaar, dus kies voor de kleinere resorts.

Sahoro en bv Nukabira zijn zeker rustig, maar zij hebben echt nog veel sneeuw nodig om alle begroeiing te bedekken.Nu is het er een no go.

Succes.

Overigens heb ik juist in Kiroro mijn diepste dagen gehad en pakken ze dit seizoen de meeste sneeuw van Hokkaido.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro