Terug naar de poeder! Wat voor ski?!

• GMR
    Tourist
    GMR op 29 januari 2015 路 11:45
    Na 2 jaar ongewenst afwezig, durf ik me nu toch weer hier te melden...

Om de post niet te langdradig te maken, zal ik de historie even kort samenvatten:
    winter 2013 een ongelukje gehad met trampolinespringen, onderbeen gebroken en in het ziekenhuis beland.
    6 weken gelegen met veel complicaties, en dan krijg je ineens te horen dat er niet veel meer gered kan worden, en je gehele onderbeen eraf moet...
    Duss... de zaag erin, keihard revalideren, en 7 maanden later sta ik weer in snowworld om (met prothese) m'n eerste bochtjes te maken, en weer te leren skien.

Winter 2014 weer naar oostenrijk geweest, en daar veel gewerkt om de pistes weer goed af te komen.
    Deze winter erachter gekomen dat skien met prothese te weinig controle geeft, en dat ik me op 1 been (en skikrukken) veel relaxter en vrijer voel. (ik had daarvoor al wat indoor geoefend op 1 been)

Nu dan eindelijk waar m'n post over gaat... Ik wil de poeder weer in!
    Nu wil ik dat op 1 been gaan doen, op m'n (huidige) prothese heb ik niet de controle die ik wil, en denk ik niet dat ik in de poeder een goede techniek kan toepassen.

Nu zit ik nog even een beetje in dubio over wat voor ski ik moet gaan gebruiken.
    Momenteel ski ik op de piste met een echte race carver, dus die valt sowieso af, daarnaast heb ik nog een ARVti 178.
    Deze heb ik al even geprobeerd op de piste (want begin januari geen poeder 馃槥), maar daar voelde het alsof ie eigenlijk net iets te stijf voor me is. (ik ben 182 met 65kg)

Hoe denken jullie over het offpiste skien op 1 been? zal ik juist een bredere/langere ski moeten pakken?
    Het zal sowieso veel poederhappen worden in het begin, ik denk niet dat ik veel aan m'n skikrukken ga hebben, die zullen zich alleen maar ingraven...
    blog op www.burgwal.net
  • svenk
    Advanced
    svenk op 29 januari 2015 路 12:01
    Respect voor je doorzettingsvermogen. Ben je al eens bij bv Menno van MK Skiservice te rade gegaan? Mijn beeld is dat hij hier ervaring mee heeft.
    If in doubt, don't go out!
  • CuttingStorm
    Beginner
    CuttingStorm op 29 januari 2015 路 12:05
    Oeh lastige case, maar super dat je weer terug de poeder in wil.
    Qua ski geen idee, maar is de zitski ook nog een optie? Paar jaar geleden voor het eerst bij een Hike and Ride event van Red Bull kennis gemaakt hiermee en paar seizoenen geleden heeft FreeskiTV hier ook aandacht aan besteedt (zoek even episode met Josh Dueck)

Succes met de zoektocht!

(Dit is dat filmpje dat Red Bull Hike and Ride 2007 won:
    )
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 29 januari 2015 路 12:06
    Respect!

Even een zijstap/idee om over na te denken. Wil je een keer een monoski proberen? Om te kijken hoe dat bevalt met prothese, on en offpiste?

Ik hoor het graag.

Groeten en have fun,

Arjen

P.S. Ik heb je een keer bezig gezien in Landgraaf, meen ik. Toen je daar met Rutger aan het trainen was. Ik mocht ook even door jullie slalombaantje. 馃槂
  • evan
    Advanced
    evan op 29 januari 2015 路 12:10
    Tsjonge, wat een verhaal zeg... Geweldig dat je weer off-piste wilt gaan skiën!
    Op één been merk ik dat de lengte van de ski veel meer invloed heeft op mijn wendbaarheid dan op twee benen. Ik zou daarom voor een relatief korte maar brede ski kiezen, met reverse camber om je wendbaarheid verder te vergroten.
    Zijn er geen skikrukken met bredere skietjes eronder?
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 29 januari 2015 路 12:12
    Sowieso onwijs goed bezig! Kan me voorstellen dat de nadruk moet liggen op wendbaarheid, naast float. Dus niet langer, wel breder. Als je af kijkt bij sit-skiing dan gebruiken ze alsnog skikrukken voor de stabiliteit?
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • GMR
    Tourist
    GMR op 29 januari 2015 路 12:38
    Dat zijn flink wat reacties in korte tijd! even zien:

- Al een paar keer bij Menno geweest, nog niet over ski's gehad, ik zit het op de agenda voor de volgende keer 馃槈
    - Een zitski lijkt me heel erg gaaf om een keer te doen, maar daar komt nog wel een hoop bij kijken, flink wat kosten, en nog best wat gedoe met liften en mobiliteit. denk dat op 1 been makkelijker is 馃槈
    - Op een monoski skien is erg lastig denk ik, mijn linkerbeen is door de knie geamputeerd, dus ik heb geen kniegewricht meer. ik kan dus niet mijn knie naar binnen drukken. De prothese geeft geen kracht terug als ik hem buig, dus ik kan ook niet op een gebogen knie steunen.
    - In Landgraaf heb ik inderdaad een aantal keer getraint met Rutger! klein wereldje 馃槈
    - Ik denk inderdaad dat ik het meer in de breedte moet zoeken dan in de lengte... Eens kijken of ik ergens een keer een aantal ski's kan proberen!
    - Als ik op 1 been ski heb ik sowieso mijn skikrukken nodig (anders kom ik niet meer vooruit op platte stukken 馃槈), wellicht kan ik eens kijken of ik die skietjes iets breder kan maken ofzo!

Tevens ben ik ook bezig met een ski(/sport)-prothese, maar dat gaat hem dit seizoen nog niet worden, daar moeten nog wat zaken voor geregeld worden...
    blog op www.burgwal.net
  • Dio
    Advanced
    Dio op 29 januari 2015 路 12:51
    Petje af.
    Life is what happens the moment you put your phone away.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 29 januari 2015 路 13:49
    Respect met een hoofdletter R.

En ik sluit mij aan bij wat hierboven gezegd is. Je hebt denk ik een brede, relatief lichte, wendbare ski nodig. En wendbaar betekent dan inderdaad waarschijnlijk eerder slap en full rocker dan een korte radius. Misschien zelfs reverse sidecut?

En met de lengte: Ik zou hem niet te kort nemen, maar wel met een lage 'swing weight'. Lengte op zich hoeft geen probleem te zijn, als je het maar met de balans van maar 1 been toch 'om' krijgt.

je staat met je gewicht maar op 1 ski, dus dat is kwa druk vergelijkbaar als iemand van 130 kg met twee skis. Dus ik zou echt wel zoeken naar iets met veeeeel oppervlak en relatief licht. Carbon skis? Iets van DPS? Een lotus? Een BD carbon megawatt? Mijn favo G3 synapse Carbon? Of iets conventioneler in de Rossignol S7 / Sin7 serie? Veel opties, en niet allemaal even makkelijk voor een test te pakken te krijgen...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • pieter_ski
    Beginner
    pieter_ski op 29 januari 2015 路 14:02
    Voor zitski les/ervaring/info kan je prima bij http://www.shos.nl/ terecht.

Suuk6 met het plezier in de sneeuw!
    Je nieuwe signature
  • Snowzone
    Advanced
    Snowzone op 29 januari 2015 路 14:12
    Respect met een hoofdletter R.

+1
  • RP
    Advanced
    RP op 29 januari 2015 路 14:28
    +2
    Explore the Outdoor!
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 29 januari 2015 路 14:51
    +3 (Succes!)
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • evan
    Advanced
    evan op 29 januari 2015 路 15:16
    Als je (zeer) brede en niet te lange ski's zonder camber overweegt, zou ik naar deze kijken:
    Whitedot Redeemer (180): http://www.whitedotskis.com/skis?product_id=155

Of de lichtere versie:
    Whitedot Redeemer Carbonlite: http://www.whitedotskis.com/redeemer-carbonlite

Er zijn mensen actief op dit forum die dan mogelijk iets voor je kunnen betekenen. 馃槈

Of anders de Völkl Three (176; R=43,5m!):
    http://www.voelkl.com/skis/freeski/freeride-playful/three.html...
  • GMR
    Tourist
    GMR op 29 januari 2015 路 16:26
    Thanks allemaal!
    Heb nu wel een wat beter idee waar ik op moet letten...

De wendbaarheid en het gewicht zal voor mij een grote rol spelen, met mijn 65kg kost het flink wat kracht om een zware ski door de poeder te ploegen... Met kerst was ik in saalbach, en hadden we 1 dag met 15cm vers op de pistes... daar was het op een racecarver (ik had niks anders bij me) al bijna onmogelijk om fatsoenlijk op de sneeuw te blijven 馃槈

Ik ga sowieso m'n Armada ARVti nog even een kans geven, volgende week naar kirchberg, en dan zal er vast nog wel wat goede sneeuw te vinden zijn!
    blog op www.burgwal.net
  • MDA
    Advanced
    MDA op 29 januari 2015 路 17:24
    Volkl Three is groot en wendbaar, maar zwaar.

Maar het formaat lijkt me wel aardig wat we moeten hebben. 120+ onder de voet. Nu alleen minder dan 2kg per plank...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • CorD
    Beginner
    CorD op 29 januari 2015 路 18:41
    RESPEST, +4!!!
    Think with powder
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 29 januari 2015 路 19:31

- Op een monoski skien is erg lastig denk ik, mijn linkerbeen is door de knie geamputeerd, dus ik heb geen kniegewricht meer. ik kan dus niet mijn knie naar binnen drukken. De prothese geeft geen kracht terug als ik hem buig, dus ik kan ook niet op een gebogen knie steunen.
    GMR op 29 jan. 2015 12:38

Je stuurt/beweegt meer vanuit je heupen. Je knie naar binnen drukken is niet echt aan de orde, in ieder geval niet extreem. Het is meer een kwestie van je buitenbeen/heup op trekken om op je binnenbeen/bergbeen te gaan staan. Wat wel lastig kan zijn is het druk zetten op de voorvoet/kleine teen (van je binnenbeen) om goed te kunnen sturen. Geen idee hoe je onderbeen prothese in elkaar zit en of je dan via enkel en scheendruk daar druk kunt zetten. Wel kun je onderbenen en bovenbenen samenbinden met 'monobelts'. Dat zou ook iets kunnen opleveren.

Ik hoor wel of je het een keer wilt proberen. Monobelts heb ik ook liggen.
  • Joske28
    Advanced
    Joske28 op 29 januari 2015 路 20:06
    En iets heel anders, een Skwal?
    je prothese voet achter en je goede been voor.
    Lijkt mij de beste oplossing en de meeste stabiliteit bieden.

Veel succes, met jou doorzettingsvermogen gaat het hoe dan ook lukken!
    Geniet nooit met mate!
  • bartus
    Beginner
    bartus op 29 januari 2015 路 20:10
    @GMR misschien niet echt bepaald een antwoord op je vraag maar misschien kun je eens contact opnemen met Ronald Miezelmoe van Indoorski Veenendaal. De Nederlandse paralympische skiester Anna Jochemsen traint daar. Niet bepaald poeder skien maar misschien kunnen ze je helpen met wat tips?
  • skiester
    Advanced
    skiester op 29 januari 2015 路 20:39
    PM!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • GMR
    Tourist
    GMR op 29 januari 2015 路 23:38
    Wow, wat een reacties! Super bedankt allemaal!

@bartus ik heb contact gehad met Anna, maar ze focust meer op wedstrijden, komt niet veel in de poeder.... 馃槈 (misschien dat ik me ook nog eens wat meer op wedstrijden ga richten)

Ik wil nog wel een keer indoor op een rolbaan wat gaan trainen, dat lijkt me sowieso goed voor de balans en de techniek! (en een goede training voor de juiste spieren, een hele dag op 1 been is best vermoeiend 馃槈)

Heb trouwens een filmpje van mn wintersportweken van dit seizoen op mijn blog gezet:
    http://www.burgwal.net/2015/01/de-eerste-weken-van-het-seizoen-zitten....

Het hele verhaal over m'n ongeluk en revalidatie staat er ook op, voor als mensen nieuwsgierig zijn 馃槈
    blog op www.burgwal.net
  • BasV
    Beginner
    BasV op 31 januari 2015 路 17:11
    @GMR mijn zus is net (volgens mij komt ze vannacht terug) als skileraar mee geweest met winterkolder, een wintervakantie voor kinderen met verschillende vormen van kanker waaronder dus ook veel kinderen met amputaties. Er gaan daar ook skileraren mee die een been missen en volgens mij kan ik me herinneren dat mijn zus na vorig jaar zei dat er eentje op de paralympics had gestaan. Met andere woorden skiers met erg veel ervaring op één been. Als je wilt kan ik mijn zus vragen om contactgegevens van een of meerdere van deze leraren, wellicht kunnen zei jou verder helpen met je wens terug de poeder in te gaan?
  • WillemHvdW
    Tourist
    WillemHvdW op 31 januari 2015 路 18:04
    Respect hoor!

Kwam volgende berichten tegen over Steve Karczewski, die off-piste rijdt op één been als ik zo naar de foto's kijk

http://www.snowchamps.nl/nieuws/steve-karczewski-skier-met-een-been...
    http://freeskier.com/stories/meet-steve-our-hard-charging-one-legged-s....

Misschien dat hij je tips kan geven?
    Live your Life the Fullest
  • GMR
    Tourist
    GMR op 2 februari 2015 路 08:58
    @BasV de vereniging van Winterkolder is de VGW, daar heb ik ook contact mee gehad toen ik net begon met skien op 1 been. Heb er nog geen navraag gedaan over het offpiste skien, dat ga ik dan nog wel even doen! Thnx!

@WillemHvdW Die Steve Karczewski gaat goed zeg, zelfs zonder krukkenski's de piste (en offpiste) naar beneden! Ik heb hem via facebook even een bericht gestuurd!
    blog op www.burgwal.net
  • GMR
    Tourist
    GMR op 16 maart 2015 路 19:18
    Inmiddels via @skiester een enkele whitedot ski weten te bemachtigen, om dat eens te proberen!
    Lekker breed, maar nog lekker wendbaar!

Helaas nog niet echt aan het poedertrippen geweest, dus ik moest tijdens een weekje met piste-vrienden maar eens kijken of ik wat poeder zou treffen...

We hadden in de week welgeteld 1 dag een beetje vers, maar daarbij ook lawinestufe 4...
    Daarom nog niet veel écht kunnen testen, maar wel wat korte vlakke stukken naast de piste met wat vers kunnen proeven, en dat ging al wel aardig!
    Het is nog heel veel zoeken naar balans, en goed inschatten wat er gaat gebeuren, de skikrukken heb ik niet veel aan 馃槈

In ieder geval wel een ski gevonden waar ik mee vooruit kan! Super bedankt @Skiester!!!!
    Wie weet kan ik met pasen hem nog wat meer testen!
    blog op www.burgwal.net
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 16 maart 2015 路 22:56
    RESPECT!
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 17 maart 2015 路 09:26
    Voor zo ver @GMR geen inspiratie is, hier nog wat...

gigiski.com | deskiclub.nl
  • CuttingStorm
    Beginner
    CuttingStorm op 17 maart 2015 路 09:41
    Zeer vet @GMR, keep up the good work!
  • skiester
    Advanced
    skiester op 17 maart 2015 路 18:46
    Leuk om te horen dat ie onder de voet is geweest! Ik vind het echt heel stoer en hoop dat je de balans op 1 ski steeds beter gaat vinden!
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro