ik rijd wel eens alleen...

• thomas
    Tourist
    thomas op 1 februari 2015 路 05:26
    ik rijd wel eens alleen, zeg op een mooie dag wanneer alles klopt.
    in de omgeving waar ik woon, waar ik dagelijks en verder periodiek weet wat het weer en de sneeuw doet in mijn omgeving. en als er dan in een stabiele periode, meestal in maart, 20 tot 40 cm valt, rijd ik alleen.

met 3 eenheid en met airbag, maar dit is in mijn ogen niet meer voor mn eigen veiligheid.

ik rijd dan ver weg, tourroutes of backcountry hoe je het ook wil noemen, mooie noordwanden tot 40 graden, alles is op eeens open om alleen te rijden, met een halve dag lopen in of uit kan op eens alles.

begrijp me niet verkeerd, ik spreek met mensen in mn omgeving af wanneer en of ik indrop en opbel of ik. wanneer en op welk punt ik dan weer bel dat alles ok is en wanneer ik niet bel ze de rega moeten bellen.

ben ik dan onverantwoord bezig als ik die perfecte dag alleen op pad ga of zijn veel mensen tijdens een PA onverantwoordelijker op pad omdat ze de mensen, gear en de omstandigheden niet kennen waarmee ze op pad zijn?
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 1 februari 2015 路 07:54
    De enige die risico loopt ben jij zelf. Zo te zien ben je je daar erg bewust van. Ik zal je dus nooit veroordelen. Je maakt die keuze zelf, de evt gevolgen zijn voor jou (en dierbaren).

Redenen dat ik zelf een andere keuze zou maken zijn:
    De bergen blijven altijd een stuk onvoorspelbaar houden. Wie gaat me redden als het toch mis gaat?

De vergelijking met anderen die zouden gaan rijden met onbekenden tijdens PA's is niet te maken in mijn ogen. Er zijn zo enorm veel variabelen.

Ik wens je veel plezier, verstandige keuzes en veiligheid toe! 馃槂
    Dromen zijn er om te realiseren
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 1 februari 2015 路 08:19
    Wat FreeArno zegt. Jouw beslissing. Je maakt je route bekend, en belt mensen om te laten weten of het goed is gegeaan. In die omstandigheid een hele verstandige actie.
    Je bent veiliger met anderen, ja. Maar je bent je bewust van de gevaren en (dus) het is jouw keuze. Van mij zal je geen onvoltogen woord horen.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Bros
    Advanced
    Bros op 1 februari 2015 路 08:59
    Het is een keuze om als bergsporter solo op pad te gaan. Je krijgt er een bijzondere ervaring voor terug en bent 100% onafhankelijk. Ik denk dat je het beter niet kunt vergelijken met het risico dat anderen nemen. Uiteraard is het veiliger als je dezelfde tocht met iemand anders maakt. Open deur...
    Ik mountainbike bijna altijd alleen in NL. Laatst mijn hand gebroken op een plek waar bijna niemand komt en slecht gsm bereik; dan moet je het zelf regelen. Maar uit je verhaal maak ik op dat je je hier ook bewust van bent.
    Bros
  • ieism
    Tourist
    ieism op 1 februari 2015 路 09:21
    Goed punt. Zelf ben ik ook wel eens een dagje alleen onderweg, maar dan moeten de condities wel heel gunstig zijn. En ik ga in de regel ook veel minder steil op die dagen, dat bewaar ik wel voor een andere keer.

Wat ik wel altijd doe is iets meer voorzorgsmaatregelen, en ook iets meer gear mee dan ik normaal zou doen. Meer reparatiespul vooral, grote ehbo kit, pijnstillers, een bivakzak en een extra donsjasje, navigatie, hoofdlamp, extra accu telefoon. Dat soort dingen.
    Een klein probleem kan al heel snel levensgevaarlijk worden als je alleen bent en ver weg. Dus zorg dat je daar ook qua gear op voorbereid bent.
    Een lawine is niet het enige gevaar, een botbreuk, onderkoeling, (hoogte)ziekte kan net zo goed heel erg uit de hand lopen.

Vergeet ook niet goed op het weer te letten. De heli bellen is niet altijd een optie, als het opeens dichttrekt vliegen ze niet en moet je het zelf doen.

In een ehbo/bergreddingcursus leer je hoe je je skimaatjes kan helpen redden als het echt nodig is en de heli te laat of niet komt. Dan blijkt dat met een groep al moeilijk, laat staan als je alleen bent. Onderschat dit niet. Het is echt niet makkelijk, zelfs met een relatief kleine verwonding heb je al heel snel een groot probleem.

Maar met de juiste instelling en voorzichtigheid is er eigenlijk niets mooier dan in je eentje onderweg zijn voor mij. Dan hoeft het niet eens zo extreem te zijn qua terrein, het gaat meer om het gevoel ofzo.
    splitfest.nl
  • robbert
    Advanced
    robbert op 1 februari 2015 路 10:33
    Ik board/ski regelmatig alleen. In de buurt van het gebied kom ik vaak mensen tegen die ook alleen rijden en meestal zijn die er ook wel voor in om een paar afdalingen samen te maken. Na de eerste afdaling weet je meestal wel of je daar vaker mee op pad wil. Prima manier om mensen te leren kennen in de buurt. Gister nog een splitter tegengekomen die het ook wel ziet zitten om langere toeren te maken en redelijk vaak tijd heeft. Wat opvalt is dat steeds meer ook niet Nederlanders wepowder checken.

Voor extremere toeren verder buiten het gebied ben ik liever samen met een goede vriend onderweg. Maar als die geen tijd heeft dan ga ik alleen op pad. Mits goede voorbereiding vind ik dat niet onverantwoordelijk.

Denk wel dat er groepjes onverantwoordelijker bezig zijn tijdens een PA dan wanneer ik alleen pad ben. In een groep heb je toch dat groepsproces en factor mens is echt een valkuil.
  • sanno
    Tourist
    sanno op 1 februari 2015 路 10:45
    ik doe hier ook aan mee. En ja de bewustwording van gevaren en daarmee het zoveel mogelijk ontlopen van potentiele obstakels, cliff drops, lange steile couloirs zit daarin. aan het eind van de dag geeft het een goed gevoel, hoewel de stoke hoger zou zijn geweest als er meer mensen bij waren, en mogelijke weer met nieuwe risico's van dien.
    Gelukkig heb ik nog nooit iets opgelopen tijdens deze avonturen, behalve verkeerd gekozen routes met het gevolg veel lopen of klauteren over prikkeldraad. 1 keer zag ik een cliff te laat en tijdens de rembocht gleed ik met lage snelheid de rots af. ik landde wat hard en ongelukkig en mijn skibril lens had een aardige kras van een rotspunt opgelopen, maar het had zoveel slechter kunnen zijn. De schrik zat er toen wel flink in.
    De kras op mijn lens herinnert me nog steeds dat alle signalen op groen zijn, maar er genoeg kan gebeuren wat je misschien wel (beter kijken, tempo aanpassen) en ook wat je niet onder controle hebt.
    Toerisski
  • evan
    Advanced
    evan op 1 februari 2015 路 10:56
    Gewoon blijven doen zolang jij je daar prettig bij voelt. Wat andere mensen in groepen tijdens PA's doen lijkt me er moeilijk mee te vergelijken en ook niet relevant voor jouw beslissingen.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 1 februari 2015 路 11:24
    Ik moedig het niet aan, maar er zijn momenten dat ik het ook doe. Het is soms gewoon fijn om alleen onderweg te zijn. Ik voel me dan 'naakter' en 'kwetsbaarder'.
    May the powder be with you.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 1 februari 2015 路 12:33
    Ik vind het zelf gewoon leuker om met een maat te genieten van het moois... Dat je elkaar dan kunt helpen bij een calamiteit is mooi meegenomen...

Was vorig weekend de eerste dag met een groep van 9 onderweg, en dat was teveel. Die groep heeft zich uiteindelijk ook opgesplitst. Je raakt elkaar kwijt. Lang wachten. Te vaak met meer in een helling. Etc.

2 is fijn maar ingeval van calamiteit is 1 helper wel weinig. 4 is qua veiligheid denk ik perfect.
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 1 februari 2015 路 12:55
    Ik denk dat iedereen dat wel eens doet. Zolang je maar bewust bent van wat je aan het doen bent. Bij gunstige condities ga ik ook wel eens alleen, maar eigenlijk nooit ver weg en ook niet heel steil.
    Er is wel een verschil met vroeger, toen ging ik wel eens alleen zonder bewust te zijn van de gevaren (zie topic over naast de piste), nu kies ik een solo route bewuster uit (in het zicht van anderen, gematige hellingshoek, relatief stabiel sneeuwdek, etc.)
  • 49
    Advanced
    49 op 1 februari 2015 路 12:56
    Ik rij ook weleens een lijntje alleen. Wat mij betreft is dat 'gewoon' een extra risicofactor om in je go-no-go beslissing mee te wegen.
    montagna bianca, ti amo
  • The_O
    Tourist
    The_O op 1 februari 2015 路 16:59
    Waarom ga je alleen ? Ivm ontbreken buddies op die dagen, of heel bewust in je eentje?

Backcountry doe ik zeker niet alleen ivm mogelijke noodsitutaies in combi ontbreken gsm bereik (wie trekt me eruit?). Hele dagen alleen is ook niet bepaald gezellig (delen ervaringen), ga me dan afvragen waar ik mee bezig ben!!

Halve dagen slackcountry, langlaufen + snowkiten regelmatig wel maar alleen dichtbij bewoonde wereld met gsm bereik.
    And Also The Trees
  • Frenktastic
    Advanced
    Frenktastic op 1 februari 2015 路 20:43
    Ik ga ook wel eens alleen op pad. In april 2013 in fiss met gunstige stufe 2 met 15cm vers!. Ik ken het gebied al een heel seizoen. Was afgehaakt bij mijn buddies die treeruns wilde maken, ik niet! Ik had andere runs in gedachten. Iets verder achterin het skigebied. Daarvoor was te weinig tijd voor mijn maatjes. Ik zat bij toeval achter een paar andere vrijerijders die een peak verder zaten. Zij dropte eerst in. Ik had een mooi klein coiloirtje gezien die ik als eerste kon strepen. De andere vrijerijders stonden te kijken.

Ik duik erin, de 1e 15m is wat weinig sneeuw. Ik zoek de rand op waar meer sneeuw ligt. 2-3 bochten, de boel breekt onder me weg... lawine fuck!
    Trek mijn abs, probeer te zwemmen, (dat helpt zeggen ze) na 3 sec is het enige wat ik wil de sneeuw uit mijn mond halen, fuck wat gaat dat snel.... 8 sec later. Ik lig stil, boven op. Godzijdank!

Het was een heel klein plakje waaisneeuw die veel sluff meenam. Was dat mijn geluk?

Ik rij niet meer alleen.

Achteraf had ik kunnen zien/weten dat er beetje triebschee lag. ( maar stoke took over)

Alleen rijden is je eigen keus. Laat het niet je laatste keus zijn.
    If the conditions are crap, it's called training!
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 1 februari 2015 路 21:34
    slik
    sbs roelz
  • thomas
    Tourist
    thomas op 2 februari 2015 路 09:20
    oei
  • Ors
    Advanced
    Ors op 2 februari 2015 路 22:58
    Shit zeg @Frenktastic.... Daar word je stil van
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • rogierkoop
    Advanced
    rogierkoop op 2 februari 2015 路 23:38
    Hallo allemaal,
    Ik het rogierkoop en ik ski alleen.

De mensen met wie ik ging skieen hebben nu allemaal een vrouw, huis, kinderen, en een labrador.

Ik heb een bus waarin ik kan slapen en leven en kan rijden naar de poeder wanneer ik dat wil.

Ik ski conservatief, en ik ben me bewust dat elke fout mijn einde kan zijn (nou ja..))

Maar daarnaast (vooral) vind ik het heerlijk om alleen in die stille, witte, wereld te zijn, geen geluiden, geen andere mensen.

Just me and the mountains.
  • skiester
    Advanced
    skiester op 3 februari 2015 路 08:24
    Nou rogier, dat ligt echt niet aan die echtgenoot, kinderen, huis of labrador hoor. Ik heb ze allemaal (moet zeggen niet geheel meer in de standaard versie maar ok) en ik ga gewoon skien...
    Als je alles onder controle hebt ga je niet hard genoeg!
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 3 februari 2015 路 09:01
    Solo rijden lijkt mij prima als het een bewuste keuze is waarbij je van te voren bij de risico's hebt stilgestaan en ze hebt geaccepteerd.

Het lijkt mij niet meer of minder gevaarlijk dan solo zeezeilen of klimmen.

Je moet jezelf ook niet rijk rekenen: aan een telefonische hulplijn (zoals in het voorbeeld van [mention="/profile/1754"]@thomas[/mention]) heb je niet veel als je compleet begraven wordt onder een lawine.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro