Staar je niet blind op het lawinegevaar!

• Aryen
    Advanced
    Aryen op 5 februari 2015 · 08:46
    Afgelopen maandag ben ik gered uit een 'Tree well'. Ik heb ontzettend veel mazzel gehad, echt ontzettend veel.

Met de huidige grote hoeveelheden verse sneeuw, van vaak sublieme, donzige, kwaliteit, ligt ook bij ons in Europa het gevaar op de loer, dat je vast komt te zitten met je hoofd onder de sneeuw.
    Verdiep je alsjeblieft in het risico. Houd er rekening mee, voor jou en de jouwen.

Zie bv:
    http://www.backcountryaccess.com/2012/10/22/issw-2012-snow-immersion-s...

en:

http://www.deepsnowsafety.org/index.php/

Let's be careful out there!

• doov
    Advanced
    doov op 5 februari 2015 · 09:06
    Scary.

Gelukkig is het goed afgelopen voor je.
    Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
  • Borrie
    Beginner
    Borrie op 5 februari 2015 · 10:18
    Ontzettend beangstigend! Dank voor het delen.

Spread the word!!
    The first fall of snow is a magical event. You go to bed in one world and wake up in another...
  • Caspar
    Advanced
    Caspar op 5 februari 2015 · 10:45
    Doodeng.
  • Whistler
    Beginner
    Whistler op 5 februari 2015 · 10:52
    Mijn maatje heeft afgelopen maart in Bad Gastein kennis gemaakt met dit fenomeen.....; doodeng!

Goed om te horen dat jij ok bent.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 5 februari 2015 · 11:13
    Holy crap. beangstigend. Verder niks aan over gehouden?
  • pulverdude
    Advanced
    pulverdude op 5 februari 2015 · 11:19
    Oefff. Gelukkig kan je het navertellen!
    Let the riding do the talking and you've said enough
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 5 februari 2015 · 11:39
    Linke boel, fijn dat het goed is afgelopen..

@meteomorris : misschien iets om in deze tijden van mooie treeruns aandacht aan te besteden nu het boven de boomgrens de standaardriedel is van instabiel sneeuwdek en de gebruikelijke risicoanalyse daarvan?
    Avalensemble!
  • FreeArno
    Advanced
    FreeArno op 5 februari 2015 · 11:56
    Gelukkig ben je er nog @Emmer !

Dit Treewell rescue filmpje zag ik een paar jaar geleden:
    Dromen zijn er om te realiseren
  • RP
    Advanced
    RP op 5 februari 2015 · 12:26
    Poeh Emmer, scary! Gelukkig kun je het navertellen!
    Explore the Outdoor!
  • evan
    Advanced
    evan op 5 februari 2015 · 12:38
    Pics or it didn't happen! 😉
    Poeh Emmer, scary! Gelukkig kun je het navertellen! RP op 5 feb. 2015 12:26Ben benieuwd naar het hele verhaal.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 5 februari 2015 · 13:09
    Pics or it didn't happen! 😉 Poeh Emmer, scary! Gelukkig kun je het navertellen! RP op 5 feb. 2015 12:26Ben benieuwd naar het hele verhaal. evan op 5 feb. 2015 12:38
    Ik ben nog niet toe aan het hele verhaal hier.

Holy crap. beangstigend. Verder niks aan over gehouden? _Alex op 5 feb. 2015 11:13
    Fysiek heb ik er waarschijnlijk niks aan overgehouden.
  • evan
    Advanced
    evan op 5 februari 2015 · 13:47
    OK, behoorlijk geschrokken dus. Sterkte!
    Gelukkig staan er op de Oberalppas weinig bomen, of ga je niet naar het Splitfest?
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 5 februari 2015 · 15:26
    Pfff. Heftig man. Sterkte!
  • IorusRoos
    Beginner
    IorusRoos op 5 februari 2015 · 15:59
    In Canada waren er ook veel mensen die mij vertelde weinig te hebben aan mijn ABS rugzak omdat je meer kans had tegen een boom onzacht tot stilstand te komen. Ook 2 x in een treewel terecht gekomen maar die zijn gelukkig aldoor heel gebleven. Was het alleen hard werken om los te komen met een ski aan de ene kant en de andere ski aan de andere kant van de boom.
    To turn is to admit defeat to the mountain
  • 49
    Advanced
    49 op 5 februari 2015 · 16:59
    heftig @Emmer, meteen weer het paard op ?...!
    montagna bianca, ti amo
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 5 februari 2015 · 17:44
    Heftig @emmer! Blij dat je het overleefd hebt en ben benieuwd naar het hele verhaal. We kunnen elkaar de hand schudden wat betreft dat afgelopen maandag een drama-dag was; ik belandde namelijk ook in het ziekenhuis. In mijn geval omdat ik een shark raakte en head-first op rotsen klapte (niet heelhuids er af gebracht, maar wel overleefd dankzij mijn helm). Ga er nog een topic over schrijven zodra alles voor de bergredding en ambulance en dergelijke geregeld is met de verzekering, om de gehele 'ervaring' te delen. Ook bij mij geld; niet blind staren op lawinegevaren.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 5 februari 2015 · 18:24
    Beterschap @Tim3.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 5 februari 2015 · 18:34
    Poeh, blij dat het goed afgelopen is. Maar het is inderdaad haast belachelijk diep op sommige plaatsen.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 5 februari 2015 · 19:10
    @Emmer, heftig. Dank voor het delen!

Dit is ook het verhaal dat we proberen te vertellen in de Safety Academy. Niet voor niets noemen we daarin de treewell expliciet. Heb je daar overheen gelezen?
    Check nog even module 1, hoofdstuk 2, paragraaf 2.
    May the powder be with you.
  • Ee1co
    Advanced
    Ee1co op 5 februari 2015 · 20:23
    [mention="/profile/56"]@meteomorris[/mention] het stukje staat in hoofdstuk 4 (Terrein). Ik ben het nog maar eens na gaan lezen...
  • Jespervz
    Beginner
    Jespervz op 5 februari 2015 · 20:37
    Pff je zou toch helemaal gek worden als je in zo'n donker hol zit ondersteboven..
    Gelukkig niks aan overgehouden
    !
    Skileraar bruin Jelmer
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 5 februari 2015 · 22:21
    @Emmer
    Blij dat je het kunt navertellen! Is me in Canada ook soort van overkomen. Je floept er zo in en zie er maar eens uit te komen. Niet levensgevaarlijk maar wel K in mijn geval. Met dank nog aan @Dirk77 😉
    powpowwowjippiajippieee
  • Dirk77
    Beginner
    Dirk77 op 6 februari 2015 · 08:00
    Graag gedaan hoor @QmaartenQ ! Altijd goed om het scheppen in het echt even te oefenen... 😉
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 6 februari 2015 · 13:16
    Blij dat je er weer uit kwam! Ik hoop dat je het ook van je af kan schudden. Goede maatjes zijn goud waard.

Ik moet zeggen dat ik me in Japan met een avalung beter voel dan een abs. Als je alleen maar bossen rijdt is het best het overwegen waard voor een avalung te gaan.
    http://wepowder.nl/weblog/4169/Treewells-en-NARSID's...
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • koen_djfistel
    Advanced
    koen_djfistel op 6 februari 2015 · 13:43
    heftig Emmer !! goed dat je het deelt !!

een avalung in japan is zeker te overwegen...
    Daar eens volle petrol achter boompjes blijven steken. Hoe dat ik het gedaan heb weet ik niet juist meer maar het resultaat was dat ik op m'n rug, head first naar beneden lag en m'n board en benen lichaamslengte hoger vast achter twee boomstammekes ... Potvast. Vooral angstwekkend als je weet dat er in japan altijd ne meter sluff achterna komt. Enigste moment in japan dat ik op het punt stond m'n ABS te trekken ; kweet niet of dat geholpen zou hebben. Ik zette me schrap en probeerde me zo hoog mogelijk op te trekken... ZWOEFFFF Daar is ie ! Gelukkig was het er steil genoeg zodat die meter sluff grotendeels over me heen raasde en ik zo spartelde dat ik gelukkig nét boven "water" kon blijven met m'n mond. In die houding (op je rug ondersteboven vast hangen) wil je écht niet onder ne meter sluff begraven worden (vooral niet als je alleen bent schaam-smiley)... Very scary ! Was wél ne serieuze wake-up-call daar toen ...
    sbs roelz
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 6 februari 2015 · 17:35
    Blij dat je het kunt navertellen! Succes en deel je verhaal svp als je zover bent.
    White room,Pillow lines,I rule
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 10 februari 2015 · 16:02
    [mention="/profile/1971"][mention="/profile/1971"]@Emmer[/mention][/mention], heftig. Dank voor het delen!
    Dit is ook het verhaal dat we proberen te vertellen in de Safety Academy. Niet voor niets noemen we daarin de treewell expliciet. Heb je daar overheen gelezen?
    Check nog even module 1, hoofdstuk 2, paragraaf 2. meteomorris op 5 feb. 2015 19:10

[mention="/profile/56"]@meteomorris[/mention] Mijn post is niet bedoeld als kritiek op de academy. Het is bedoeld als waarschuwing. Dat we in onze inspanning het risico te verminderen, andere, mogelijk dodelijke, dreigingen uit het oog zouden kunnen verliezen.
    Het gaat op het forum in het algemeen over de lawinedreiging, waarbij andere gevaren misschien uit het oog verloren worden. Ik meen me te herinneren dat ik niet de eerste ben die zoiets ventileert.
    Maakt verder niet uit. Ik hoop dat we er ons voordeel mee doen.

http://www.deepsnowsafety.org/index.php/
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 10 februari 2015 · 16:06
    @Emmer, zo bedoel ik het ook niet. Ik vroeg me af of je hier in de Academy overheen gelezen hebt, danwel het er onvoldoende duidelijk in staat. Ik hoor het graag van je.
    May the powder be with you.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 10 februari 2015 · 16:39
    [mention="/profile/56"]@meteomorris[/mention] Ik denk niet dat ik er overheen gelezen heb. Je weet dat ik de academy vrij grondig doorgewerkt heb. 😉
    Ik was op de hoogte van het gevaar, maar heb het niet in de juiste context geplaatst van het skiën door onze Europese bossen.
    Het staat in de Academy, en misschien ook wel voldoende duidelijk. Wat ik nu wel (duidelijker) zou zeggen is: blijf zoveel mogelijk bij de bomen uit de buurt na overvloedige sneeuwval. En wat betreft het maken van een bocht bij een boom, als je daar iets over wilt zeggen: Maak je bocht zo dat als je valt, je wegvalt van de boom, zodat je niet 'head-first' naar de boom toe valt. Maar dit wordt misschien wat ingewikkeld.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro