Tips: Boren

• JoostW
    Beginner
    JoostW op 12 februari 2015 · 21:04
    Ik moet mijn ski's boren voor m'n Marker Lord SP14 bindingen. Alleen na een paar keer oefenen op een stukje hout wil het me echt voor geen meter lukken. En bij een skiwinkel in de buurt hebben ze geen mal voor de bindingen, en daar zeggen dat dat niet zo 1 2 3 uit losse pols gaat. Daar ben ik dus achter gekomen.
    Het gaat om Rampa's die ik eerst inboor. Zover kom ik nog wel, maar zodra ik die indraai. Gaan ze hartstikke scheef...
    Iemand tips of een stappenplan wat ik het best kan doen om ze wel goed te boren?

Thanks!
    A winter without powder isn't a winter!
  • PS
    Advanced
    PS op 12 februari 2015 · 21:14
    @joostw, als je recht geboord hebt met de juiste diameter dan zou het bij het indraaien bijna niet meer fout kunnen gaan. Weet je zeker dat je recht geboord hebt?

Misschien eens proberen met een kolomboor, of anders een boorhulp (zie bijvoorbeeld http://www.bol.com/nl/p/wolfcraft-boorhulp/9200000010533013/...)
  • MickeydeHaas
    Advanced
    MickeydeHaas op 12 februari 2015 · 21:53
    Misschien een domme vraag, maar gebruik je een template? Met inserts moet je heel precies werken. Heel klein zo precies mogelijk voorboren en dan steeds breder gaan. Heb ook erg veel moeite gehad bij mijn eerste keer. Vooral vaak oefenen!
    One step at a time.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 12 februari 2015 · 22:02
    @PS Kan dat opzicht wel gebruik dat is inderdaad handig. Weet niet of ik recht geboord heb maar volgens mij wel aardig recht.

Kan geen goede templates vinden... Ik heb de bindingen op een blaadje gezet en puntjes gezet waar de gaatjes van de schroeven zitten. Dat wil wel maar dat verschuift heel snel en het is niet echt precies. Ja oefenen ga ik zeker nog veel doen. @MickeydeHaas
  • evr66
    Beginner
    evr66 op 13 februari 2015 · 07:35
    Als je een kloppende (papieren) mal hebt, wellicht even langs de plaatselijke timmerman en zuiver met een kolomboormachine op diepte en recht laten boren?
  • sanno
    Tourist
    sanno op 13 februari 2015 · 08:36
    Ik heb een houten boormal gemaakt van een dikke plank, dan heb je meteen een redelijke geleider. ziet er niet bijzonder uit, maar werkt erg goed. Met een stukje hardhout of bewerken met epoxy en een kolomboor zou het nog beter zijn.

http://wepowder.nl/forum/topic/106181
    Toerisski
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 13 februari 2015 · 15:08
    Jep wat Sanno zegt, je moet die inserts er niet rechstreeks indraaien, dan gaan ze geheid scheeft. Neem een plankje fatsoenlijk hout (niet van dat waaibomen spul), boor er een gat in en draai de insert via dat gat in je ski.
  • jriph
    Tourist
    jriph op 13 februari 2015 · 15:11
    http://wepowder.nl/forum/topic/86292

heb je wat plaatjes , das altijd handig

en een accuboor gebruiken boor het indraaien
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • huib
    Expert
    huib op 13 februari 2015 · 15:33
    [mention="/profile/12804"][mention="/profile/12804"]@PS[/mention][/mention] Kan dat opzicht wel gebruik dat is inderdaad handig. Weet niet of ik recht geboord heb maar volgens mij wel aardig recht.
    Kan geen goede templates vinden... Ik heb de bindingen op een blaadje gezet en puntjes gezet waar de gaatjes van de schroeven zitten. Dat wil wel maar dat verschuift heel snel en het is niet echt precies. Ja oefenen ga ik zeker nog veel doen. [mention="/profile/1908"][mention="/profile/1908"]@MickeydeHaas[/mention][/mention] JoostW op 12 feb. 2015 22:02

Eerste hit op google http://www.tetongravity.com/forums/attachment.php?attachmentid=104052&...

Zou wel even controleren dat het goed is. En controleren dat de schaling van jouw printer goed is.

Voor het inschroeven van de Rampa moeren kan je het best eerst een tapje maken van een Rampa moer om schroefdraad in de ski te tappen. Dan lijm in het gat en de echte moer erin. Ik kijk even of ik fotos kan vinden.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 13 februari 2015 · 16:33
    @tiger de link wijst naar een template voor een Jester Schizo. Is deze ook te gebruiken voor een Lord?
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 13 februari 2015 · 16:56
    @Sanno Goed idee dat ga ik zeker gebruiken! Thanks

@jriph Ja zal dat graag willen maar heb geen kopje die er precies op past..

@tiger Ja heb volgens mij de template ook gebruikt, maar dat klopte niet precies. Misschien kan het inderdaad aan de schaal liggen. Zal zo nog een keer proberen.
    Dat tapen is inderdaad slim. Alleen met die lijm ben ik bang dat dat niet goed gaat omdat die aan beide kanten open is. En tevens heb ik dan het probleem dat als het lijm niet onder in komt. Dat je dan het hout nog ziet en als er dan vocht bij komt dat het dan gaat rotten. Ik had zelf het idee om er een beetje ptex in te smelten zodat dat is afgesloten. Weet niet of het kan maar zal wel handig zijn. Misschien kan dat ook wel met loctite maar dat zou ik dan ook moeten proberen. Alleen is loctite zo ontzettend duur... Is het niet mogelijk met een beetje epoxy?
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 13 februari 2015 · 17:28
    Loctite is voor de schroef in insert/rampa moer verbinding, voorkomt los trillen van de schroef.
    Ptex in boorgat druppelen zodat je onderkant waterdicht wordt is prima, net als epoxy.
  • Easy
    Advanced
    Easy op 13 februari 2015 · 19:47
    Er van uitgaande dat je redelijk recht geboord hebt (met een beetje finesse en/of ervaring moet dat lukken).

Mij lukte het eerst ook niet om inserts er recht in te draaien (met een platkop schroevendraaier). De volgende methode werkte voor mij wel:
    Draai een bout met inbus kop in de insert (je kan moeren gebruiken om een "stop" te creeren zodat de bout niet uitsteekt onder de insert).
    Met een inbussleutel of een accuboormachine kun je (door de inbuskop) veel meer hefboom/invloed uitoefenen op de insert zodat deze er recht in gaat. Dit vereist ook wel enige aandacht, want door de hefboom werking kun je de insert er ook een stuk schuiner indraaien ...

e.e.a. is natuurlijk wel afhankelijk van kluservaring en finesse. Indien je niet 2 linkerhanden hebt en/of lomp bent zou deze methode moeten werken. 😉

Voor de borging gebruik ik trouwens niets tussen de bout en de insert. Ik heb in het verleden ook loctite gebruikt, omdat ik dit standaard bij auto's en motoren gebruik i.v.m. risico op lostrillen. Nadeel van loctite is dat ik soms de gehele insert i.c.m. de bout er uit trok. Daarnaast is mijn ervaring tot op heden dat alles zonder loctite ook prima blijft zitten. Wel af en toe nalopen en aandraaien waar nodig, maar dat moet ook bij gebruik van loctite.

Voor de borging van de insert in de ski gebruik ik een goede houtlijm, dit schijnt vergelijkbaar te zijn met de producten van skimerken (alleen een factor 10 goedkoper 😉 ). Epoxy kan ook, maar dat moet je (met een soldeerbout op de insert) kapot braden, want anders trek je bij het verwijderen van de inserts stukjes hout mee.
    Built for Speed
  • huib
    Expert
    huib op 13 februari 2015 · 20:42

In een Rampa moer met de Dremel vier verticale groeven gemaakt en die moer als tap gebruiken om een mooie schroefdraad te tappen. Niet te klein voorboren! Gewoon met de schuifmaat de diameter tussen de schroefdraad opmeten en die maat boor gebruiken. Even passen of een nieuwe Rampa moer soepel in de schroefdraad gaat, eruit draaien en met lijm vastzetten. Als lijm epoxy, PU of gewone secondenlijm.

Ik heb eerst geoefend op een stuk hardhout, daarna op een oude ski. Tape gebruikt om op de ski netjes te kunnen aftekenen.
  • Ingmar
    Beginner
    Ingmar op 13 februari 2015 · 22:16
    Andere mogelijkheid zodat insert altijd recht er in gaat, stuk draadeind in de kop van de kolomboor (stekker er uit!). Twee moeren contra tegen elkaar met vlak daaronder de insert tegen de onderste moer. Ski er onder, kop naar beneden en eventueel met sleutel op bovenste moer de insert er in. Contra moer los en draaddeind uit de insert. Klaar is Kees... euh, Joost.
    Ik snap maar niet waarom iedereen met Loctite aan de gang gaat. De bedoeling is toch dat je af en toe de binding wisselt? Die bouten vallen er toch niet vanzelf uit? Zelfs met een een oud zakmes kan je zo'n boutje nadraaien.
    Pas trouwens op met te vast aandraaien! Je bent metrische bouten en niet houtschroeven aan het aandraaien. De klemkracht onder de kop is navenant hoger!
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 13 februari 2015 · 22:50
    (offtopic: ik gebruik vibra tite)
  • jriph
    Tourist
    jriph op 15 februari 2015 · 22:45
    Blauwe loctite gaat prima los zonder speciale truuks. Groene wil alleen los nadat hij erg heet geworden is en dan ook liever niet .

Of het zonder vast blijft zitten hangt af van het behoud van voor spanning. Ergo rek in boutjes (bij gebruik van 8.8 of hoger kan je iets daadwerkelijk vast trekken zonder dat je alleen het boutje rekt) compressie van plastic of alu baseplates kan er voor zorgen dat je voorspanning verliest en dan valt het er wellicht uit.

ik doe er dus loctite (equivalent) blauw in
    we demand rigidly defined areas of doubt and uncertainty !
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 16 februari 2015 · 08:39
    Ik gebruik Bison Lockbond. Ik heb nog geen last van loszittende schroeven gehad en de lijm is weer redelijk makkelijk los te krijgen. Aantasting van kunststoffen heb ik ook nog niet bemerkt.
  • DaSpike
    Advanced
    DaSpike op 16 februari 2015 · 16:45
    Of gebruik inserts die je kan halen bij de Fabory, die hebben een veel fijnere draad.
    Even putten uit een oud topic http://wepowder.nl/forum/topic/72995

- RVS draadbus -- te halen bij http://www.fabory.nl/ ik had daar een M5 x 10 treaded insert c4 tp302 à 1,35ps (50 tegelijk gekocht). Voorboren met 6.8 boor en als je tapt zorg voor een fijne tapper, deze tappers zijn echter duur en er zit een zelftapper op de draadbus dus onnodig.

Door in de draadbus een draadeind te draaien, met moer, zoals @Easy aangeeft, geeft je de mogelijkheid om het draadeind in je boorkop te steken. Als je dan de boor gebruikt om je insert in te boren, dan kan je die veel rechter er in krijgen. (opstelling van boven naar beneden is dan: boor, boorkop, draadeind met moer, insert.
    Zet de insert dan met de boor bovenop het gat, en draai hem zeer voorzichtig naar beneden.

Overigens zoals hier boven benoemd, zit er al een zelftapper op de Fabory inserts. Echter je kan ze ook met een normale schroefdraad voortappen, om toch wel een beginnetje te hebben.

Succes!
    Vliegen doet geen pijn...
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 16 februari 2015 · 19:33
    Ik heb nu een mal gemaakt in een stukje bamboe van 2 cm. Eerst de stippen gezet van de bindingen. Daarna geboord met een kolomboor. Dit is goed gegaan en ze passen perfect. Ik ga ze boren door die mal heen met een stopper op de boor en dan op 10mm. Dan heb ik 2mm speling. Dat ga ik woensdag doen omdat morgen mijn ski's klaar zijn. Als ik dat gedaan heb ga ik de inserts er in draaien en dan er weer uit zodat het in ieder geval een beetje getapt is. Dan Ptex in het gat laten druppen. Dan om de insert en in het getapte gedeelte secondelijm of houtlijm. Mijn voorkeuze gaat naar houtlijm. Dan de inserts er weer in en dan kan ik ze als het goed is er zo in draaien. Toch ga ik het nog wel een keer oefenen op een anders stukje bamboe.
  • PS
    Advanced
    PS op 16 februari 2015 · 19:43
    @joostw, hoe draai je de insert eruit als ie er eenmaal inzit?
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 16 februari 2015 · 20:08
    Terug draaien met schroevendraaier. Er zitten geultjes boven op de inserts waar je de schroevendraaier in kunt zetten. @PS
  • Timsen91
    Beginner
    Timsen91 op 16 februari 2015 · 20:09
    Loctite?
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 16 februari 2015 · 20:22
    Betaal jij? @Timsen91
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 20 februari 2015 · 19:31
    Help... Ik moet voor 12 uur mijn ski's geboord hebben. Ben het op een latje aan het proberen maar het wil echt niet lukken, die rampa's die draai ik helemaal kapot aan de bovenkant en dan zitten er 3 goed maar de 4de die zit een millimeter verkeerd. Kan ik niet gewoon hout schroeven er inzetten en na de vakantie inserts draaien? En hoeveel kost het om te doen in Oostenrijk? Ik zit in Zell am Ziller..
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 20 februari 2015 · 19:44
    Je kan prima eerst normale binding schroeven gebruiken en later de gaten verder uitboren inserts installeren..
  • huib
    Expert
    huib op 20 februari 2015 · 19:45
    Help... Ik moet voor 12 uur mijn ski's geboord hebben. Ben het op een latje aan het proberen maar het wil echt niet lukken, die rampa's die draai ik helemaal kapot aan de bovenkant en dan zitten er 3 goed maar de 4de die zit een millimeter verkeerd. Kan ik niet gewoon hout schroeven er inzetten en na de vakantie inserts draaien? En hoeveel kost het om te doen in Oostenrijk? Ik zit in Zell am Ziller.. JoostW op 20 feb. 2015 19:31

Als het boorgat groot genoeg is moet dat toch goed gaan? Al geprobeerd om eerst van één Rampa moer een tapje te maken? Gewoon even met de Dremel 4 sleuven aan de zijkanten maken, door die sleuven wordt dan het hout afgevoerd dat je met de schroefdraad wegsnijdt. Dat voorkomt dat je in hard hout steeds meer kracht moet zetten als de insert dieper komt.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 20 februari 2015 · 19:46
    Oke Thanks @Faberge Dan ga ik dat denk ik toch maar doen...
  • Easy
    Advanced
    Easy op 21 februari 2015 · 10:56
    Oeps ... ik ben inderdaad iets vergeten in mijn uitleg: tappen (met een insert die uitgeslepen is om het hout af te kunnen voeren) doe ik ook altijd. Dat is essentieel! Sorry dat ik was vergeten dat te vermelden.

Ook nadat je getapt hebt moet je overigens een inbus-bout als hulpmiddel gebruiken (ook een goed voorgetapte insert draai je er vrij gemakkelijk scheef in met een platkop - speaking from experience 😞 ).
    Built for Speed

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro