Rugzak

• ThijsMeeusen
    Beginner
    ThijsMeeusen op 5 maart 2015 路 12:47
    Hallo freeriders,

Ik had ff een vraagje en omdat er op wintersporters.nl te veel gapers met een eastpack op hun rug naar beneden komen stuiteren dacht ik dat het beter was om mijn vraag hier te stellen 馃構.

Goed, omdat ik volgend jaar een seizoen in de Alpen zit ben ik op zoek naar een goede rugzak.

Wat moet daar in dan?
    - spare lens
    - beanie
    - buff
    - lunch troep
    - actie camera + accesoires
    - portemonnee
    - en ik ben bang dat daar nog een hoop troep bij komt waarvan ik het nu nog niet weet

Mijn vraag is nu dus hoe groot de rugzak moet zijn. Ik zat zelf te denken aan iets van 11 liter, of is dat weer veel te groot?

Merken waar ik aan denk zijn Dakine en mammut. Weten jullie misschien een goede rugzak?

Airbag hoeft er niet in te zitten omdat ik buiten skiroutes nooit off-piste ga.
    Real skiing is something which you feel in your heart, not in your wet, frozen and cramped feet
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 5 maart 2015 路 12:55
    Rugzakken moet je net zoals schoenen, etc. passen. Het merk is minder relevant als je het mij vraagt. Ik ben zelf van de grotere rugzakken omdat ik graag ruimte wil hebben voor mijn spullen. Als je alleen op de piste verblijft dan zou je kunnen kijken naar de Dakine Heli lijn. Zijn ook fijn m.b.t. liften, weinig koordjes, uitstekende dingen enzo.
  • 49
    Advanced
    49 op 5 maart 2015 路 13:06
    zelf vind ik deze heel fijn: http://www.ortovox.com/free-ride/free-rider-18, voelt alsof je zonder zak onderweg bent.

kleiner dan dit (18L) lijkt mij echt niet nodig voor go-light en wel te klein om nog handig te zijn. ook heerlijk voor in de stad trouwens.

oh ja, als je een seizoen de berg op gaat vergeet dan toch stiekem niet om ruimte voor je toekomstige drie-in-de-pan te reserveren, want echt: de vrije flanken gaan aan je trekken.
    montagna bianca, ti amo
  • IorusRoos
    Beginner
    IorusRoos op 5 maart 2015 路 13:07
    Ik zoek zelf altijd naar een grotere rugzak die ik daarna weer kleiner kan maken door bandjes aan te trekken. Bij te weinig ruimte in de tas heb je er weinig aan, heb ik liever te veel. Zelf gebruik ik verschillende modellen van rond de 30 liter maar let op, de ene 30 liter is heel anders dan de andere. Er is geen standaard voor wat precies 30 liter inhoud is.

Ik wil zelf altijd de ruimte hebben om een jas of extra trui of zoiets mee te kunnen nemen als de omstandigheden zo zijn. Maar goed, ik neem ook rustig een spiegelreflex camera mee met extra lens dus vandaar mijn voorliefde voor een grotere maat.

Belangrijkste is dat je voelt hoe een tas past met gewicht erin. Ben zelf een keer bij Zwerfkei geweest om verschillende tassen te proberen, met gewicht erin en dan in de winkel rondlopen om te voelen hoe deze na enige tijd zit. Gaf uiteindelijk een hele andere keuze dan die ik van te voren had verwacht.
    To turn is to admit defeat to the mountain
  • evan
    Advanced
    evan op 5 maart 2015 路 13:12
    Als je een seizoen naar de Alpen gaat gaat de verleiding om de piste te verlaten waarschijnlijk groot worden. Als je een iets grotere rugzak koopt, kun je dan makkelijk je schep en sonde en een mid-layer erin kwijt. 11 liter vind ik sowieso heel klein.
    Ik kan je de rugzakken van Ortovox aanraden.
    http://www.ortovox.com/free-ride/free-rider-18
    Blijft goed zitten, er zit een (uitneembare) rugbeschermer in en er is aan ruimte voor je Camelbak gedacht.

Edit: ik zit blijkbaar op een lijn met 49. 馃槂
  • rollie
    Beginner
    rollie op 5 maart 2015 路 13:24
    yes, in een winkel gewoon passen wat lekker zit. met 16 liter kon ik precies een lunch, extra laagje en 3 eenheid mee, maar was wel proppen. Verder, zowel een band voor de buik als de borst is wel een must (wat de meeste goede tassen ook wel hebben)! 馃槈
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • svenk
    Advanced
    svenk op 5 maart 2015 路 13:37 If in doubt, don't go out!
  • CuttingStorm
    Beginner
    CuttingStorm op 5 maart 2015 路 13:42
    Ik heb nog een hele mooie Deuter FreeRider pro in de aanbieding (http://wepowder.nl/forum/topic/92758) over prijs valt nog wel te praten..

Geweldige tas die groot genoeg is om alles mee te nemen voor (langere) dagtocht + materiaal, maar ook flink klein te maken (niet in de lengte natuurlijk 馃槈). Ook veel vakjes zodat spullen op hun plaats blijven zitten en niet alles in een klomp onder zit.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 5 maart 2015 路 14:00
    @CuttingStorm idd toptasje, kan ik uit ervaring vertellen 馃槂
  • booggie
    Beginner
    booggie op 5 maart 2015 路 15:17
    Ikzelf heb een Ortovox Free rider 26 (kan ook 24 afhankelijk van hoe groot je bent) en ik vind dit echt een toprugzak.

In het grote vak zitten: reservehandschoenen, muts, 2e lens, mijn zonnebril in een grote case, een flesje water, wat energierepen, mijn ehbo set en nog wa kleine zaken. Na het skiën is er ook een handig netje aanwezig waarmee je je helm kan bevestigen aan de rugzak.
    Verder is er ook een handig emergency-vak waar er opbergvakken zijn voor je sonde en je schup.

Nog een groot voordeel is dat ik totaal geen last heb van het gewicht van mijn rugzak door de ergonomische schouderbanden en de grote heupband. Ik denk dat ik ongeveer kan aftikken op een +10 kilogram waar ik helemaal niks van voel.

Het enige nadeel hieraan misschien is dat het niet de goedkoopste rugzakken zijn
    (en ook dat je bij het instappen in de lift je hoofd goed naar achter houdt anders krijg je elke keer die kloteveiligheidsbar tegen je helm)
  • Arnoutk
    Beginner
    Arnoutk op 5 maart 2015 路 15:21
    Ben ook in bezit van een Ortovox Freerider 26. Verreweg de fijnste rugzak die ik ooit heb omgehad. Oneindig veel functies, en hij zit enorm lekker. Zoals booggie zegt voel je hem niet/nauwelijks zitten, ook als en veel gewicht in zit. Daarnaast vind ik dat hij ook enorm mooi op je lichaam zit, waardoor het er gewoon stoer uitziet!

Voor 99€ kun je hem kopen, snowsports Tirol versie.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 5 maart 2015 路 15:58
    11 Liter is erg klein. Je kunt beter iets groter en comprimeerbaar kopen

De Deuter Freerider Pro van [mention="/profile/2924"]@CuttingStorm[/mention] is een aanrader. Ik gebruik een ouder model als hij aanbied, ze is onverwoestbaar en van al het nodige voorzien. Behalve de ABS nooit meer naar iets anders gaan zoeken. Dr Gear vindt ze niet voor niets geweldig:
    http://wepowder.nl/weblog/4026/Deuter-Freerider-Pro-30-review...

100 Euro is wat stevig. Maar als je een deal maakt zit je goed.
    En je helpt een Wepowderaar 馃槂
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 5 maart 2015 路 16:59
    Ik heb de Dakine Heli Pro 11L, Schep kan er op via externe vak. Die valt er niet zo 1 2 3 af omdat je dat ding strak kan aantrekken. In de tas past makkelijk de sonde en het andere deel van de schep, ook de pieper past er goed in. Maarja die gebruik je bij off piste toch niet in je rugtas. Verder heb ik er altijd een flesje water in, zonnebril, eventueel een Ehbo pakketje. Reserve handschoenen, Handenwarmers, Gopro en dergelijke en skikaarten etc. Past er allemaal goed in. En zit erg fijn met de band die je om je buik en borst kan doen. Ook eventueel bevestiging voor ski's en een snowboard. Voor het geval je een hike gaat maken of je een stuk moet lopen naar een lift en geen zin hebt om de ski's te dragen. Voor 65 euro heb ik die tas gekocht geloof ik.
    A winter without powder isn't a winter!
  • tjoep2
    Beginner
    tjoep2 op 5 maart 2015 路 18:03
    Hier ook en deuter Freeride pro 30. Aanrader. Zou niets kleiners willen, maar ik heb dan ook de neiging meer mee te slepen dan ik eigenlijk echt nodig heb.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro