Advies/gezocht wildkampeer equipment

• Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 9 maart 2015 · 11:21
    Dus.. Niet helemaal wintersport, maar volgensmij zitten hier ook genoeg actievelingen in de andere segmenten. Na jaren huttentochten te hebben gelopen ben ik mijn intresse gaan uitbreiden naar wildkamperen en wil ik mijn eigen gear gaan aanschaffen, echter is het mooie 'spul' natuurlijk allemaal erg duur, zeker met mijn budget.
    Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Ik zoek allereerst een tentje 1-2 persoons, dat heel snel op te zetten is. Het liefst met binnentent en buitentent ineen, of met eerst buitentent ivm regen. Uiteraard zo licht mogelijk en voor voorjaars/najaarsomstandigdheden, moet tegen een beetje storm kunnen en ook sneeuw moet geen probleem zijn. Ik zoek iets niet te duurs eigenlijk, maar wil geen troep kopen! Misschien heeft iemand zelfs iets te koop...
    Dan zoek ik een matje, zo dun mogelijk, niet al te glad, lekker liggend, durable. Zoveel keuze bij de Bever, iemand goede ervaringen?
    Dan maak ik gebruik van een Trianga brandersetje. Mummy slaapzak van Mammut 3season 195 heb ik op het oog. Iemand nog andere tips?

Bedankt voor zover!
  • IorusRoos
    Beginner
    IorusRoos op 9 maart 2015 · 11:34
    Er is een site voor buitensporters/wandelaars, ik geloof dat het iets van hiking-sport.nl is of zoiets. Die hebben ook een marktplaats afdeling en daar heb ik ook nog wel eens wat spullen gescoord. Tevens hebben ze heel veel info over tenten die je kunt gebruiken tijdens het hiken. Lastige is wel dat als je een 4 seizoenen tent wilt hebben (ivm sneeuw) deze vaak wat groter en iets zwaarder zijn door de extra stokken die ze nodig hebben. Ik heb zelf een 4 seizoenen tent van eureka maar daar ga je in je eentje niet mee lopen, met z'n 2en is het geen probleem. Volgens mij kiezen veel wandelaars voor Hilleberg tenten, even googelen en dan zie je ze vanzelf.
    Verder bedenken of je een brander mee neemt of op hout gaat koken. Wat matjes betreft, er zijn matjes die zeer compact op te rollen zijn met dons erin verwerkt. Deze zijn dus licht maar ook warm genoeg gezien slaapzakken over het algemeen minder vulling onder de rug hebben en dat is dus wel prettig.
    To turn is to admit defeat to the mountain
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 9 maart 2015 · 11:51
    Hier misschien iets bij voor je: http://www.decathlon.nl/C-899599-tent-kopen
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 9 maart 2015 · 11:54
    Er is een site voor buitensporters/wandelaars, ik geloof dat het iets van hiking-sport.nl is of zoiets. IorusRoos op 9 mrt. 2015 11:34

http://www.hiking-site.nl/ ?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 9 maart 2015 · 12:13
    [mention="/profile/25948"]@Luukie25[/mention] Kun je iets specifieker zijn over de omstandigheden waarin je wilt gaan kamperen? Is het bijvoorbeeld dat je tentje wat sneeuw moet kunnen lijden, of is het echt een bak sneeuw die het moet kunnen dragen?
    Hilleberg tenten zijn top onder de meest uiteenlopende omstandigheden, echter wel duur en wat zwaarder en degelijker uitgevoerd dan je misschien mee wilt torsen.
    Hilleberg maakt 3 en 4 seizoenen tenten, waarbij je de binnentent en buitentent tegelijk op zet.
    Zelf heb ik voor de winter goede ervaring met de Hilleberg Allak. Om lang mee te wandelen, en redelijk sneeuw bestendig, met wat meer leefruimte, zou ik zelf nu waarschijnlijk voor een 2-persoons Kaitum GT kiezen. Als je die in de aanbieding of tweedehands goedkoper op de kop kan tikken, dan kun je je daar geen buil aan vallen. Een Nallo is wat lichter, maar heeft ook een mindere ventilatie.
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 9 maart 2015 · 12:24
    Bedankt voor de snelle reacties! Hiking-site ken ik, stom! Had ik ook kunnen gebruiken! Even iets uitgebreider @Emmer. Ik zoek iets voornamelijk voor trekkings in voorjaarsonstandigdheden, dus waarschijnlijk weinig sneeuw, maar tegen een klein beetje moet hij wel kunnen, winterkamperen wordt het niet, dat komt volgend jaar pas haha! Hij hoeft niet heel ruim te zijn, maar rugtas (50L) moet erin kunnen en in noodzaak even koken onder t buitenzeil is fijn. Hij moet gewoon zo licht als de stevigheid toe laat, maar ik sjauw liever wat meer dan problemen te krijgen halverwege de tocht. Elke dag in en uitpakken dus moet snel en makkelijk te doen zijn! Had bij de Bever ook een paar tentjes rond de €300 gezien, die prijsklasse zou ik wel erg waarderen. Dus een tocht in Noorwegen in de vroege zomer, een tocht in Oostenrijk door 2800m gebied, etc zijn de omstandigheden die ik verwacht. Niks heel heftig dus. Bedankt!
  • IorusRoos
    Beginner
    IorusRoos op 9 maart 2015 · 12:43
    Was inderdaad hiking-site.nl die ik bedoelde. Met een grondzeil en een tarp kom je ook een heel eind, kun je zelfs overdekt koken 😉
  • Dorylus
    Tourist
    Dorylus op 10 maart 2015 · 08:50
    Ik sluit me aan bij Emmer, Hilleberg is echt wel top-of-the-line, maar dat betaal je ook.
    Heb ook een tadpole van TNF, maar de coating van dat buitenzeil was helemaal verbrokkelt na enkele trips. Persoonlijk wens ik ook geen North Face meer te kopen wegens slechte ervaringen met hun tenten op het splitfest. 😉

Ik zou voor Decathlon of Alpkit gaan moest ik een nieuwe kopen.
    Heb zelf nog een kleintje van Decathlon wat ik nu het meest gebruik, en ben daar erg tevreden van. Zeker als je het vergelijk maakt prijs/kwaliteit en de hoeveelheid dat je hem effectief gebruikt.
    Een anders merk wat mijn voorkeur ook geniet is Alpkit. www.alpkit.com
    Een Engels merk dat sinds 2 jaar ook tenten maakt. De Ordos 2 is met 1,2kg hun lichtste tent en voor 175 GBP best schappelijk geprijsd.
    Of je gaat voor de combinatie tarp met wandelstokken, dan ben je nog lichter af 😉
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 10 maart 2015 · 09:07
    Slaapzakken: Cumulus.

Klein pools bedrijfje, niet duur en volledig te customizen (ietsje langer, meer/beter dons, andere constructie, waterafstotend buitenstofje, etc, etc); de enige meerprijs die je betaalt is het extra materiaal! Denken graag mee. Kwestie van emailen.
  • Anouk
    Beginner
    Anouk op 10 maart 2015 · 10:08
    Kijk ook eens naar de Helsport tenten, het (iets goedkopere, maar net zo duurzame) broertje van Hilleberg. Ik heb jaren een vierseizoentent gehad van Helsport waar ik uitermate tevreden over was. Was wel een vier-persoons omdat wij onze hond altijd meehebben, maar ik geloof dat ze zelfs een tweepersoons tentje onder 1kg hebben.
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 10 maart 2015 · 12:13
    Bedankt voor de nuttige reacties! @Anouk Inderdaad een schitterend merk met mooie spullen, echter zijn de prijzen niet veel verwijderd van de Hillebergs volgensmij! Ga ik zeker naar kijken, of dat financieel haalbaar is. @Dorylus Mooie tent inderdaad van alpkit. Zijn die toevallig ook in NL te krijgen?

Heeft iemand misschien ervaring met de Vaude Hogan Ultralight 2p? Kreeg ik als tip ook, nette prijs, laag gewicht en volgens reviews ontzettend sterk en duurzaam en snel op te zetten.
  • IorusRoos
    Beginner
    IorusRoos op 10 maart 2015 · 12:33
    Vaude is als merk hier in Nederland niet zo populair, ken iemand die er werkt en hij is er (uiteraard) altijd heel enthousiast over. Hij geeft aan dat de spullen vaak vergelijkbaar zijn in kwaliteit met de betere lijn van o.a. TNF maar dan goedkoper. In Duitsland is de waardering van het merk veel beter dan hier. Over de Hogan zelf kan ik je niets vertellen dan wat je kunt vinden met google.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro