Voorjaarswaxbeurt zonder fluor?

• EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 22 maart 2015 · 13:52
    Stel nou dit: Je wilt op korte termijn nog en keer een voorjaarstochtje gaan maken in sneeuw die mogelijk wat minder dan midwinters koud is. En je hebt tijd om zelf even 't strijkijzer uit de kast te pakken, maar niet om langs je favoriete skiwinkel te fietsen en wat fluor wax in te slaan...

Was het dan net de wat hardere wax uit je verzameling waxrestjes die je in 't holst van de nacht onder je ski wilde smeren, of vergis ik me, en wil je juist je laatste restje echt zachte wax opmaken voor je laatste tourtje van 't jaar?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 22 maart 2015 · 13:56
    Ik stem voor zachte wax met een laag smeltpunt.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 22 maart 2015 · 21:31
    Gewoon de witte toko van 0 tot -20 en de gewonnen tijd besteden aan het zoeken van mooie touren.
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 22 maart 2015 · 21:36
    Gewoon basiswax of maakt niet uit welke wax dan ook die je in je vingers krijgt. Tenzij je je runs echt wilt gaan klokken...dan fluor en racepoeders 😃
  • Constant
    Beginner
    Constant op 22 maart 2015 · 22:09
    Beetje fluor doet toch wonderen in de natte voorjaarssneeuw?
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 23 maart 2015 · 21:53
    Nou, precies die ervaring heb ik ook wel eens gehad. Vandaar mijn misschien wat overbodige materiaalvraag. Maakte toen bijna een verschil van dag en nacht. Maar we zullen zien wat wat zachte- of basiswax brengt. Bedankt voor 't meedenken
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 25 maart 2015 · 20:38
    Hard = koud
    Zacht = warm

[edit: tenminste, voor zover ik weet]
    White room,Pillow lines,I rule
  • Hessel
    Beginner
    Hessel op 25 maart 2015 · 21:28
    Wat nog een overweging is, zachte wax slijt harder naar mijn gevoel.
    En verder is het verschil tussen basiswax en fluorwax minimaal. Het verschil tussen slecht/niet gewaxte ski's en goed gewaxte ski's, met welke wax dan ook is veel groter.
    Tenzij je racert bent en de laatste tiende wilt pakken.
  • BMT
    Advanced
    BMT op 31 maart 2015 · 16:50
    Stem het af op de temparatuur, in het voorjaar kan het wat warmer zijn en de sneeuw wat natter in dat geval is het beter om een wax te nemen voor hogere temparaturen. Zelf haal ik mijn wax bij de Decathlon (rode fluor wax) werkt prima. Dus kijk voor welke temparatuur de wax geschikt is.
  • BMT
    Advanced
  • alexsvw
    Advanced
    alexsvw op 31 maart 2015 · 20:03
    Tourtje? Let op dat als je skins hebt met lijn dat deze lijn geen fan is van fluor wax heb ik mij laten vertellen.
    Walking down a mountain is a waste of gravity
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 31 maart 2015 · 20:12
    Ik heb ondertussen de ervaring opgedaan dat zachtere wax (zelfs zelfgemaakte op paraffine-basis) prima werkt op vochtigere sneeuw. Niet helemaal doorweekt, maar wat warmer/vochtiger.
  • Planteydt
    Beginner
    Planteydt op 1 april 2015 · 13:40
    Pas wel op, als je op kunstsneeuw gaat skien is je zachtere wax er in een mum van tijd eraf
  • Planteydt
    Beginner
    Planteydt op 1 april 2015 · 13:41
    Pas wel op, als je op kunstsneeuw gaat skien is je zachtere wax er in een mum van tijd eraf
  • Dio
    Advanced
    Dio op 3 april 2015 · 14:00
    Zardoz NotWax puck in je jaszak stoppen. Prima spul vooral als het allemaal wat natter is en niet wil glijden.
    Life is what happens the moment you put your phone away.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro