Muziek op film

• dorfke
    Beginner
    dorfke op 4 april 2015 · 14:47
    Ik ben al even bezig om mijn opgenomen beeldmateriaal te verwerken tot iets toonbaar maar ik mis nog een leuk deuntje op de achtergrond. Nu koop ik sinds een aantal jaren geen cd's meer en bezit ik dus zo goed als geen recente muziek meer (spotify to blame) en vroeg mij af hoe ik nu een streepje muziek onder mijn film krijg. Hoe doen jullie dit?
  • Ors
    Advanced
    Ors op 4 april 2015 · 15:24
    Het kan het snelst en gemakkelijkst door in iTunes een track te kopen. Worden Apple en de artiest er ook beter van. Maar elk nummer is tegenwoordig wel zo'n beetje te vinden op youtube. Download de muziekvideo naar keuze met de Add-On van Firefox "Download Youtube Videos as MP4". Vervolgens kun je met Avidemux (open source) het filmpje openen en de audio opslaan als mp3.
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • evan
    Advanced
    evan op 4 april 2015 · 18:18
    Het kan het snelst en gemakkelijkst door in iTunes een track te kopen. Worden Apple en de artiest er ook beter van. Maar elk nummer is tegenwoordig wel zo'n beetje te vinden op youtube. Download de muziekvideo naar keuze met de Add-On van Firefox "Download Youtube Videos as MP4". Vervolgens kun je met Avidemux (open source) het filmpje openen en de audio opslaan als mp3. Ors op 4 apr. 2015 15:24Gewoon kopen die muziek! Als je een nummer mooi genoeg vindt voor je edit, dan heb je toch ook wel een euro over voor de makers?
    Vergeet vooral alle alternatieven voor iTunes niet (http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_online_music_stores...), zeker als je niet verliefd bent op Apple.
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 4 april 2015 · 18:20
    Inderdaad levert het met betaald downloaden via iTunes oid ook de artiest wat centjes op. Denk er wel aan dat je er voor eigen gebruik waarschijnlijk geen problemen mee gaat krijgen als er muziek van anderen onder zit, maar dat publiceren niet is toegestaan als je de rechten niet hebt. Dus als je erover denkt om het op YouTube oid te zetten of via de WePowder site te laten zien zul je over de rechten moeten beschikken.
    Omdat je dat bij grote artiesten waarschijnlijk niet gaat lukken zou je erover kunnen denken om onbekende artiesten te benaderen, zodat je hun muziek een groter podium kunt geven. Laat in het beeldmateriaal zien dat je over de rechten beschikt.
    Ik zou in ieder geval een vorm kiezen waar de artiest ook beter van wordt. Zelf ben ik gelukkig in staat om muzikaal te klussen onder beelden, maar ik weet hoe lastig het is om geld te verdienen met cultuur tegenwoordig. Er wordt iets te gemakkelijk zonder te betalen gebruik gemaakt van muziek waar de artiest wel zijn boterham mee probeert te verdienen.

En in het verlengde hiervan...
    Zijn er niet meer WePowderaars die in de muziek(productie) zitten? Dan kun je met elkaar zorgen voor soundtracks op maat voor de beelden van collega's...
    Avalensemble!
  • -Jurjen-
    Advanced
    -Jurjen- op 4 april 2015 · 21:35
    Je zou het ook kunnen omdraaien KRovers. De artiest, zeker als die zijn geld ermee moet verdienen, heeft er misschien ook wel baat bij als er fragmenten van zijn muziek onder hobbyvideootjes worden gezet. Ik bedoel het is niet alsof ik zijn hele album openbaar verspreid als ik een deel van een nummer onder mijn video zet. Wat er wel gebeurt is dat je bekendheid krijgt in bepaalde kringen. En misschien kopen die mensen je cd's dan wel weer.

Ik snap dat rechten belangrijk zijn, maar ik denk dat je het in deze homevideo setting meer als reclame moet zien.

Over muziek vergaren zou ik ook zeggen: itunes, het trucje van ORS of downloaden op de baai van de welbekende piraten. Youtube herkent tegenwoordig bepaalde artiesten en geeft daar problemen. Vimeo daarentegen werkt wat makkelijker.
  • rollie
    Beginner
    rollie op 4 april 2015 · 22:11
    op soundcloud zijn vaak ook songs te downloaden van beginnende artiesten, zitten soms heerlijke tracks bij die ze je gewoon gratis laten downloaden (voor hen is het inderdaad 'promotie')
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 4 april 2015 · 23:00
    @yuryen Dit is in homevideland volgens mij ook geen probleem.
    Alleen is dat tegenwoordig al snel voor de hele wereld te zien als je het op een site zet. FaceBook is dat actief aan het filteren. En dan is het te gemakkelijk om eenzijdig, als je de rechten er niet van hebt, te bepalen dat de artiest in kwestie niet moeilijk moet doen als je een nummertje van een album gebruikt. Als iedereen dat doet ligt het album alsnog op straat.
    En inderdaad, de artiest kan er bekendheid door krijgen, maar dat is aan de artiest om daar toestemming voor te geven, niet aan de gebruiker om zelf te bepalen dat hij daar niets over te zeggen heeft. Er wordt door heel veel artiesten heel divers over gedacht. Niets mis mee om dat te respecteren en dan iets van een artiest te nemen die er geen problemen mee heeft dat je zijn muziek gebruikt.
    Ik vind de soundcloud tip ook een goede om muziek en artiesten te vinden wiens nummers je mag gebruiken. Ik denk dat er genoeg muziek te vinden is waar dat voor geldt.
    Avalensemble!
  • -Jurjen-
    Advanced
    -Jurjen- op 5 april 2015 · 08:23
    @KRovers. Ja je hebt ook gelijk hoor, maar het blijft voor mij een grijs gebied. Sommige artiesten doen er misschien ook onnodig moeilijk over. Soundcloud is inderdaad een hele goeie. Er zijn een aantal goede artiesten die hun muziek (deels) gratis aanbieden.

Gramatik is een leuke populaire artiest waarvan je zelfs op zijn website de albums gratis kan downloaden
  • fanneige
    Tourist
    fanneige op 5 april 2015 · 14:54
    effe kort door de bocht:
    het gaat er uiteindelijk ook niet over hoe een artiest er over denkt, maar vooral hoe de huidige nationale en internationale wetten er over 'denken'.
    In de Auteurswet staat gewoon dat voor eigen gebruik het mag, maar bij openbaar maken het niet mag, tenzij je daar de artiest een billijke vergoeding voor geeft.Dit is net zo een soort regel dat je maar 130 mag rijden op de meeste Nederlandse snelwegen, alleen wordt er minder gecontroleerd.
    Buma en Stemra kunne heel goed aangeven wat een billijke vergoeding is. Helaas is dat wel meer dan 'wij' meestal willen betalen, "wij verdienen er toch geen geld mee " etc zijn veel gehoorde argumenten om het te omzeilen, maar mogen doet het niet.
    Als een artiest zijn nummer heeft vastgelegd bij de Buma / stemra/ Sena een welke akorting ik nog vergeet dan zit hij of zij daar aan vast.

Zoek gewoon eens naar creativecommon licenties, dat zijn licentie vormen die niet via Buma of dergelijken lopen en je direct met makers zaken regelt en er zijn genoeg licentie vormen die synchroniseren van muziek met film toelaten
    Knowledge is limited. Imagination encircles the world
  • Carel
    Expert
    Carel op 5 april 2015 · 21:00
    https://soundcloud.com/orangepow-com/sets/edit-music...

Hitjes samengesteld uit een aantal salomonfreeskitv episodes, en andere favorieten.
  • KRovers
    Advanced
    KRovers op 17 april 2015 · 15:04
    Ik zag net een video op het pannenkoekentopic van 29 maart die door YouTube al was verwijderd door inbreuk op de muziekrechten. Dat ik hem nog wel kon zien was te danken aan de Vimeo link die in het online forum zat waarnaar ook verwezen werd, maar het gaf aan dat de muziek onrechtmatig was gebruikt.

Dit brengt een ander punt van dit topic aan het licht. Tegenwoordig wordt er heel veel en snel gedeeld via de diverse platforms. Op het moment dat blijkt dat er ergens iets niet in orde is met de rechten gaan ook meteen alle verwijzingen mank. Op de embedded YouTube link ziet iedereen dan sneeuw.

Nu houden wij van sneeuw, maar om te voorkomen dat je er een lawine aan gedoe bij krijgt wil ik er een vergelijking op los laten...

De zwakke laag onder de video is in dit geval het al dan niet geregeld hebben van de rechten, of dat nu van beeld of van muziek is.
    De dikte van de plak lijkt mij verband te houden met het gewicht van de artiest of rechthebbende wiens toestemming al dan niet is gevraagd. Hoe groter de belangen, des te meer er kan gaan schuiven.
    En de steilheid van de helling zou je kunnen zien als de potentie om heel veel mensen te bereiken. Een groter platform maakt de problemen groter.

Wanneer gaat het schuiven?

Het grote voordeel is hier dat je het "lawinegevaar" in eigen hand hebt. Je kunt de zwakke laag geheel vermijden door de rechten te regelen.
    Zit er toch een zwakke laag, dan is het de vraag of het gewicht en de samenhang van de rechthebbenden de boel willen laten ploffen. Grote artiesten of bedrijven als Google trekken snel van alles uit de kast en ze hebben de rekenkracht om in één keer een heel gebied mee te nemen.
    Steile hellingen kun je hier vermijden door je film alleen via eigen hardware te laten zien. Alles wat online staat heeft de potentie om plots een belachelijk steile helling te worden als het viral gaat. En op grote platforms die hun content per definitie scannen gaat alles met een zwakke laag vroeg of laat glijden.

Je trapt een aanwezige zwakke laag gemakkelijk kapot als je het in je enthousiasme met net iets teveel mensen deelt en de groep die op de helling zit te groot wordt.

Wanneer is het gevaarlijk?

Het is vooral gevaarlijk als je onder het gewicht van de rechthebbenden ligt en ze de schade op jou gaan verhalen. In Duitsland worden al flinke boetes uitgedeeld voor illegaal downloaden.
    Helaas is er geen handige drie- eenheid die je eruit helpt. Of het moeten een ARVA (Artiesten Recht Vaardige Advocaat), een sonde om te voelen waar de adders onder de sneeuw zitten en een schep met geld zijn...
    Avalensemble!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro