HELISKI in mijn achtertuin ?!

• JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 16 april 2015 · 16:21
    Nieuwtje, van gisteravond:
    Een lokale ondernemer is van plan een heliski-operation te beginnen in Lyngen. Hij begint op een heuvel van 600m, maar wil uitbreiden naar het hele gebergte.

Wat nieuws hier (in het Noors, maar google-translate komt daar wel uit):
    http://www.friflyt.no/Ski/Ja-til-heliski-i-Lyngen

Wat willekeurige feiten:
    - De CMH lodge in Canada beschikt over een privaat gebied zo groot als Zwitserland. Als het te lang niet sneeuwt komen ze ruimte tekort om hun groepen verse lijnen te bieden. Lyngen is vele malen kleiner.
    - In Lyngen heb je geen heli nodig om afstanden te overbruggen. Uniek aan Lyngen is juist dat er een gebergte van wereldklasse direct bereikbaar is vanaf de weg en het water. Binnen een kwartiertje skinnen zie of hoor je niemand meer, en sta je in een alpiene wildernis.
    - De valleien en fjorden zijn zo smal dat een heli op één berg het uitzicht, geluid en toereravring op een kwart van het schiereiland verziekt.

Kortom, ik heb hier een vrij sterke mening over, en gelukkig velen met mij. Facebook ontploft, op 16 mei houden we een stille toer, en iedereen denkt over andere initiatieven.

Als er iets internationaal gemobiliseerd wordt laat ik het natuurlijk weten, maar eerst ben ik benieuwd naar jullie mening:
    - Is Heliskien altijd een goed idee?
    - Of misschien niet overal, en niet onder alle voorwaarden?
    - Wat zijn die voorwaarden dan?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 april 2015 · 16:42
    Gatverdamme, een helibasis in zo'n mooi toergebied.

Het hele heli skiën is aan mij niet zo besteed geloof ik. Maar als we nu Europese klanten naar BC gaan vliegen, en mensen uit de US naar Noorwegen om een beetje te skiën zijn we dan wel helemaal goed bezig? Of is het gewoon waanzin en kerosine verspilling?
    splitfest.nl
  • Tim3
    Beginner
    Tim3 op 16 april 2015 · 17:45
    Heb geen ervaring met heli-skien, noch met toer-skien, maar ik ben tegen! Klinkt als een prettig stukje rust- en ervaring-verneukerij.
    'Go, go on that great adventure' - Jeremy Jones (Higher)
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 16 april 2015 · 18:44
    Na 5 u vellen boven op een top komen en dan ontdekken dat de heli-skiers de first-tracks hebben opgeëist. Dat is balen 😀
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 16 april 2015 · 18:52
    5 uur vellen in de herrie is sowieso geen aanrader. Als die heli gaat vliegen in het gebied waar ze het nu over hebben kan je de 5-10 populairste en meest bereikbare toppen in Lyngen afschrijven. Als ie ook buiten z'n eigen gebiedje gaat vliegen kunnen ze wat mij betreft de ferry naar Lyngen uit de vaart nemen, ik hoef er niet meer naartoe (in het heliseizoen iig)...
  • Seek2
    Advanced
    Seek2 op 16 april 2015 · 19:17
    Zelf ben ik erg anti heli skien. Zeker in goed ontsloten gebieden als de Alpen of zoiets als jij beschrijft op Lyngen. Maar eigenlijk ook in een gebied als Canada of Alaska waar ik het zie als verlies van wildernis, waar we toch al zo weinig, en steeds minder, van hebben.
  • PS
    Advanced
    PS op 16 april 2015 · 22:58
    @Seek2 +1. Ben ik het helemaal mee eens. Het op eigen kracht naar een piek vellen en klimmen is onderdeel van de journey. Als je daar de fysieke of technische skills en het geduld niet voor hebt, dan heb je wat mij betreft niets in dat terrein te zoeken.

Hoe het in Noorwegen zit weet ik niet, maar in een gebied als de Alpen vraag ik me altijd af wat heliskien nou toevoegt. Via liften als de Aguille du Midi en de Hellbronner sta je al direct in terrein dat extremer en veelzijdiger dan het gros van de heli dropzones die ik in Zwitserland op de kaart heb zien staan. Gaat heliskieen dan om het skien of om de helidrop? In dat laatste geval is het best wel sneu.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 16 april 2015 · 23:28
    [mention="/profile/12804"]@PS[/mention] 'Extremer en veelzijdiger' is niet voor iedereen.. 90% van wepowder skied liever 70+cm storm geblazen poeder op een 30 graden of minder helling en daar rijden ze prima 1000+ km voor..
    Heli skiën in Europa doet men vooral voor de heli ervaring en omdat ze het toch wel kunnen betalen..je komt ws echt niet op spannende / uitdagende plekken want te veel risico's enz..

[mention="/profile/114"]@JaapvR[/mention] Ik zou het verschrikkelijk vinden als er op zulke plekken ook heli's gaan vliegen.. Boven IJsland vliegen die dingen ook al 😞

Verder sluit ik me helemaal aan bij @Seek2
  • fcmvanloon
    Beginner
    fcmvanloon op 17 april 2015 · 08:33
    als het gebied goed toegankelijk is vanaf het water en de weg lijkt een helicopter mij overbodig en een verpesting van de rust en ervaring, een heli is niet nodig en is voor de luie mens. of zoals eerder genoemd: @Seek2 +1. Ben ik het helemaal mee eens. Het op eigen kracht naar een piek vellen en klimmen is onderdeel van de journey. Als je daar de fysieke of technische skills en het geduld niet voor hebt, dan heb je wat mij betreft niets in dat terrein te zoeken.
    fernando van loon
  • MTV
    Beginner
    MTV op 17 april 2015 · 09:05
    Ik weet niet wat ik zelf van heliskiën vind, ik heb het nog nooit gedaan. Ik vind omhoog lopen in de bergen met vellen of ski's op m'n rug ook prachtig. De stilte, zeker met zo'n geluiddempend sneeuwdek is fenomenaal en magisch. Tegelijkertijd rijd ik met plezier 1000 km in een benzine slurpende auto langs natuurgebieden naar de Alpen en geniet ik van beelden van James Heim en vrienden die met hulp van heli's de mooiste lijnen skiën. Als ik heliskiën weg zou zetten als iets voor luie onbekwamen, zou ik hypocriet zijn. Alles met mate, denk ik. En doe je best om de schade die je aanricht, met autorijden, gebruik maken van liften en heliskiën, goed te maken door af en toe eens wat goeds te doen.

In Nederland hebben we ons best gedaan of zijn we gedwongen de natuur te beperken tot kleine safe havens. Ik wil de Noren, Zwitsers en Canadezen niet voorschrijven dat ze mijn lokale gebrek aan echte natuur moeten compenseren, door incidentele helicopters te weren.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 april 2015 · 09:09
    Hmmm. Als je het een keertje mee wilt maken, en je behoefte hebt aan heupdiepe cold smoke blower snap ik dat nog wel hoor.
    Maar vooral in Europa snap ik eigenlijk niet zo goed waar het voor nodig is. Je bent namelijk gewoon in exact hetzelfde terrein bezig als waar ik ook op skins kan komen binnen een halve dag, en in veel gevallen kan je er zelfs met de lift bijna helemaal komen.
    Het argument van meer runs per dag gaat hier ook niet echt op, want vaak mag je beneden dan weer niet landen om je klanten op te pikken dus maak je op een dag alsnog maar één of twee runs.

Vroeger kon je in StMoritz zelfs met de heli omhoog naar dezelfde plek waar de lift kwam om vervolgens over de piste weer af te dalen. 😃

Van mij mogen ze het in heel Europa verbieden, als je wilt heliskien ga dan gewoon lekker naar BC. En als daar een jaar niet zo'n goeie sneeuw is heb je gewoon pech gehad.

Andere vraag: Waarom wijkt CMH dan niet uit naar Alaska? Dat is voor de gemiddelde Amerikaan toch veel dichterbij en goedkoper vliegen?
    splitfest.nl
  • MDA
    Advanced
    MDA op 17 april 2015 · 10:15
    Ik weet niet wat ik zelf van heliskiën vind, ik heb het nog nooit gedaan. Ik vind omhoog lopen in de bergen met vellen of ski's op m'n rug ook prachtig. De stilte, zeker met zo'n geluiddempend sneeuwdek is fenomenaal en magisch. Tegelijkertijd rijd ik met plezier 1000 km in een benzine slurpende auto langs natuurgebieden naar de Alpen en geniet ik van beelden van James Heim en vrienden die met hulp van heli's de mooiste lijnen skiën. Als ik heliskiën weg zou zetten als iets voor luie onbekwamen, zou ik hypocriet zijn. Alles met mate, denk ik. En doe je best om de schade die je aanricht, met autorijden, gebruik maken van liften en heliskiën, goed te maken door af en toe eens wat goeds te doen.
    In Nederland hebben we ons best gedaan of zijn we gedwongen de natuur te beperken tot kleine safe havens. Ik wil de Noren, Zwitsers en Canadezen niet voorschrijven dat ze mijn lokale gebrek aan echte natuur moeten compenseren, door incidentele helicopters te weren. MTV op 17 apr. 2015 09:05

+1

Ik heb geheliskied in de Alpen en op Groenland. En voordat ik dat gedaan had, was ik waarschijnlijk dezelfde mening toebedeeld als de meesten hier: Herrie, onnodig, etc. Maar de beleving, het zicht, het landen op een top etc is toch wel fenomenaal gaaf. Moet het overal en altijd kunnen: nee. Maar op dezelfde manier als we niet overal liften moeten bouwen in de alpen, en bepaalde gebieden over moeten laten voor het toeren. Moeten we heliskien dan overal verbieden: nee... ook niet. Het moet met mate, en op een plek die er geschikt voor is. En in je achtertuin is inderdaad misschien niet leuk, maar Noorwegen in het algemeen is volgens mij geen ongeschikte plek.

Als je probleem is de first tracks van de mensen die met de heli omhoog zijn gegaan, dan moet je uberhaupt niet in populaire toerskigebieden zitten. Van die 5 meest bekende pieken / routes zul je ook vaak niet de eerste boven zijn. Het toeren is zo populair geworden de laatste tijd dat ook hier in de alpen first tracks moeilijker beginnen te worden. Wat moet ik dan zeggen? Dat toeren voor toeristen verboden moet worden zodat ik als local nog een redelijke kans op first tracks heb?

Ik snap de punten van de TS wel hoor... maar neigt een beetje naar nimby gedrag...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • MTV
    Beginner
    MTV op 17 april 2015 · 11:39
    Mijn bijdrage was overigens niet bedoeld om de mening van andere schrijvers, onder wie de TS, weg te zetten. Er is voor alles wat te zeggen. En ik waardeer ook wel het activisme, de wil om de straat op te gaan, om te knokken voor een belang. Hoe lokaal ook. Het is een duivels dilemma: ik wil graag spelen in de natuur, én ik wil graag dat die natuur onberoerd blijft. Ik denk dat ik All.I.Can nog maar eens ga opzetten😉.
  • The_O
    Tourist
    The_O op 18 april 2015 · 18:00

- Is Heliskien altijd een goed idee?
    - Of misschien niet overal, en niet onder alle voorwaarden?
    - Wat zijn die voorwaarden dan? JaapvR

Als ze de helicopters geruisloos kunnen maken in de toekomst mag het dan wel?
    Zelfde soort discussie geldt trouwens voor snowmobilers (zeker hier in BC). Grootste probleem is toch dat zowel helis als snowmob. verrekte veel herrie maken. Ander puntje is dat het nu alleen betaalbaar is voor de wat meer bemiddelde medemens. Dus dat wordt dan of goedkoper maken 😉 of verbieden voor iedereen.

Dieperliggend probleem is dat de mensheid gemiddeld luier wordt en dus steeds minder met stijgvelletjes omhoog wil lopen.Als alle skiers sportief zouden zijn dan zou de heliski bedrijfjes geen klanten hebben en er is dan geen markt ook al zou het mogen (vraag en aanbod).

Persoonlijk is het nog moeijker : als ik nu gratis een helicopter trip aangeboden zou krijgen zou ik het zeker niet weigeren. Woon er vlak bij maar besteed mijn beetje verdiende geld liever aan andere zaken (roadtrips bijv. of nieuwe kite/mountainbike.). Maar als ze het heliskieen zouden verbieden zou ik daar ook mee eens zijn. Beetje hypocriet (met de wind meewaaien) maar wel eerlijk toch?
    And Also The Trees
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 18 april 2015 · 20:24
    Ik heb de gelukkige ervaring wel te hebben mogen heli-skien. Erg tof, errrrug tof. Maar misschien wel een beetje op een Disenyland-achtige manier. Het maakt de beleving in de bergen 'platter'/ 2 dimensionaler... Waar je tour-skiend het idee hebt een avontuur te beleven en/ of een prestatie neer te zetten, draait het bij heliskien om maximaal aantal (poeder) meters.

Het vervelende is (en helaas weet ik dat ook uit ervaring) dat als je aan het touren bent en er vliegt constant een heli/ vliegtuig rond, je elk gevoel van avontuur kwijt bent. Dan verandert dat eigenlijk ook in de platte/ 2 dimensionale ervaring. Alleen heb jij er niet om gevraagd (in tegendeel) en als je pech hebt, valt die platte belevenis ook nog eens tegen want dan staan er al sporen van 2 of 3 heli drops... dan heb je dus zelfs helemaal niets.

Al met al ben ik helemaal niet tegen heli-skien maar zou het fijn zijn als ze zich tot een beperkt gebied kunnen beperken. En daar horen de Lyngen alps wmb niet bij (de alpen ook niet overigens). Die Lyngen alps zijn te uniek; pak dan een ander stukje Noorse kust
    White room,Pillow lines,I rule
  • poedergeit
    Advanced
    poedergeit op 26 april 2015 · 13:29
    Zittend op een bankje in Tromso airport na een week lyngen kan ik met volle overtuiging zeggen dat dit gebied vernietigd zou worden door heliskieeen. Het omhoog lopen hier is eigenlijk nog leuker dan de afdaling. [mention="/profile/114"]@jaapvR[/mention] das wel een stille tocht waard.

Naast dit evt heli initiatief in Lyngen is het touren hier ook een stuk drukker geworden. Op elke tour schoot er wel een keertje door mijn hoofd dat hier voorheen op bepaalde plekken geen mensen kwamen. Dus omhoog lopen heeft ook impact op de natuur. Ze zullen hier op een gegeven moment toch ook een vorm van regulatie moeten gaan toepassen in trend van wildschutz in de alpen.

Poeder technisch heb ik de beste week van mijn leven met cmh beleefd maar ik loop toch nog het liefst zelf omhoog. Niets kan op tegen een zelf verdiende afdaling ook al ben je na 5 uur lopen in 15 min benenden 😉
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 27 april 2015 · 14:28
    Europa is te klein voor heliskieen. Daar hoef je helemaal niet hypocriet voor te zijn, dat is gewoon een feit. Ik ken de Lyngen alps (helaas) niet maar ik denk niet dat het te bestrijken gebied daar zoveel groter is dan wat je in de alpen met de heliski kan bereiken (doen ze nog steeds heliski in Italie vraag ik me af? Daar heb ik het iig een keer gedaan en ja, het is leuk. Voor een keer of twee..) Het heeft een grote impact op de natuur en daar hebben we op dit volgepropte continent al niet zoveel van. Dus nee. Siberie, Canada, China (die gaan dat daar natuurlijk ook allemaal doen en bergen hebben ze zat) lijkt me prima. (India, Iran, Kyrgigistan..) En dat is wel genoeg. Mensen die heliskitrips kunnen betalen kunnen ook de trip daarheen wel betalen. Deze ondernemer moet een ander gat in de markt zoeken. (Is dit eigenlijk wel een gat in de markt, in Europa, op dit moent? Ik heb de stille hoop dat Europeanen daar inmiddels te milieu bewust voor zijn..)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 29 april 2015 · 16:19
    [mention="/profile/114"]@JaapvR[/mention] Je zou de heli-enthousiastelingen ook door kunnen sturen naar http://www.arcticelements.com/ bij Riksgränsen 250 km verderop. Drie uurtjes (minder?) rijden en iedereen happy toch?
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro