Geïnteresseerde gezocht voor Charmonix trip 14 t/m 16 mei

• ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 4 mei 2015 路 12:09
    Hoi,

De winter is nog niet over dus 馃榾 dus zijn @ArjanK2 en ik van plan om van 14 t/m 16 mei naar Chamonix te gaan om een vette trip te maken en steile lijnen te gaan boarden onder begeleiding van een gids. Hebben al een gids gesproken die tijd heeft en geïnteresseerd is maar nu zoeken we nog minimaal een persoon om de kosten te delen zodat het betaalbaar wordt.

Dus:
    - 3 dagen Chamonix experience
    - Beschikking over vellen en ervaring ermee (er is maar één lift open Aiquille du Middi dus de rest wordt vellen)
    - Stabiel skiën of boarden in 45 graden terrein in slechte omstandigheden
    - Een goede conditie
    - ervaring of kennis in het hooggebergte niet nodig
    - niet erg vinden om met boarders onderweg te zijn 馃槈

Wie heeft er interesse?
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 4 mei 2015 路 12:21
    Ik heb wel interesse. Alleen dat stabiel skiën in 45 graden terrein in slechte omstandigheden, daar ben ik niet helemaal zeker van. Dit seizoen nog weinig steil gedaan, maar wel vooruit gegaan tov van vorig seizoen, toen ik het in bepaalde ijzige couloirs in La Grave nog best lastig vond om rustig bochtjes te draaien.
    [mention="/profile/331"]@Frenktastic[/mention] kun jij een inschatting maken ahv van ons dagje Sölden?

Zeker wel interesse 馃槂
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 4 mei 2015 路 14:48
    Oijoijoi... zin zeker 馃槈
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • evan
    Advanced
    evan op 4 mei 2015 路 16:09
    Die 'Chamonix Experience' lijkt me wel wat. Ga je dan ook op een bierfiets door het dorp?
  • Guy.
    Advanced
    Guy. op 4 mei 2015 路 17:00
    Cool plan, wat zijn de kosten?
  • Polhovsky
    Expert
    Polhovsky op 4 mei 2015 路 17:46
    Heb je enig idee wat de plannen zijn van de gids? Een gids neemt namelijk nooit klanten mee naar steil terrein zonder dat hij zijn klanten kent. Zelfs als hij zijn klanten goed kent, dan nog is het maar de vraag. Grand Envers is zo'n beetje het maximum dat ze zullen doen zonder dat ze je kennen en die afdaling is denk ik niet meer te doen half mei.
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 4 mei 2015 路 20:33

- ervaring of kennis in het hooggebergte niet nodig
    ffKnallen op 4 mei 2015 12:09

Heb je enig idee wat de plannen zijn van de gids? Een gids neemt namelijk nooit klanten mee naar steil terrein zonder dat hij zijn klanten kent. Zelfs als hij zijn klanten goed kent, dan nog is het maar de vraag. Grand Envers is zo'n beetje het maximum dat ze zullen doen zonder dat ze je kennen en die afdaling is denk ik niet meer te doen half mei. Polhovsky op 4 mei 2015 17:46

Als je geen ervaring of kennis in / van het hooggebergte nodig hebt ben ik ook wel benieuwd wat voor plannen die gids heeft.. Wie is het en wat heeft hij jullie voorgesteld?
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 6 mei 2015 路 16:47
    Leuk @Emmer dat je mee wilt! Nadeel alleen is dat er geen uitwijk mogelijkheden zijn omdat alle andere liften zijn gesloten, dus stabiel zijn en er vertrouwen in hebben is wel belangrijk voor deze trip. Dus wie weet een ander keertje!

De gids waar wij contact mee hebben is Lars Vanhaelewyck, ik heb hem gemaild over wat hij verwacht te gaan doen dus daar kom ik nog op terug. Probleem op dit moment is een beetje de weersvoorspellingen. Veel natte sneeuwlawines en zelfs modder lawines in het dal dus moeten even kijken hoe snel het stabiliseert.
  • tellie-G
    Expert
    tellie-G op 6 mei 2015 路 18:28
    Ben net terug uit chamonix waar we bijscholing hadden van Martijn Schell. Zijn nogal hard weg geregend, sneeuw rond 2600m was een triest hoopje natte blub, bovendien steeg t lawinegevaar naar 4 vanwege de smelt en regen beneden (idd paar flink grote natte lawines gezien) en de wind en sneeuw boven, serieus alpien touren in hogergelegen deel was geen optie, lawinegevaar, sneeuwbruggen instabiel en slecht zicht.
    We hebben wel t eindfeestje van de grand montets lift meegevierd 馃槂
    Uiteindelijk unaniem besloten de rest van de bijscholing uit te stellen, maar positief puntje is wel dat er hoog op de berg dus nog een dikke 2 meter bij aan het vallen was dus voor jullie trip biedt dat wel weer perspectieven, mits t weer dan wel mee zit natuurlijk en de temperaturen wat dalen 馃槂 beneden is de sneeuw wel echt weg nu, wel wat om rekening mee te houden in de planning...
    (gravity) I fought the law but the law won...
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 8 mei 2015 路 16:32
    Thx voor de info Gina! Wat ben je trouwens weer een gave dingen aan het doen!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 8 mei 2015 路 16:37
    Ik heb contact gehad met Lars Vanhaelewyck en de omstandigheden zijn op dit moment zo slecht, en de voorspellingen zien er ook niet geweldig uit dat Lars niet meer verwacht dat de situatie in de komende dagen voldoende gaat stabiliseren voor de dingen die wij van plan waren om te gaan doen. Dus helaas maar de trip wordt gecanceld 馃槥
    Dus het lijkt erop dat ook mijn winter over is...
  • Roelaano
    Advanced
    Roelaano op 8 mei 2015 路 18:06
    Ik snap niet echt wat er slechter is geworden de laatste dagen... Er komen 5 dagen mooi weer aan, het lawinegevaar daalt, en de temperatuur gaat weer flink omhoog.

Eigenlijk wordt het alleen maar beter tov vorige week, toen het ook warm was, er zelfs lawinegevaar 4 voorbij kwam en het ook nog eens de hele week aan het sneeuwen /regenen was.... Wel lijkt het weer vanaf de 14e weer wat minder te gaan worden. Maarja, hij zal er wel verstand van hebben 馃槂

In ieder geval zit ik vanaf morgen weer 5 dagen in Cham van het mooie weer, en de stabiliserende situatie te genieten 馃榾
  • Raoultn
    Beginner
    Raoultn op 10 mei 2015 路 21:32
    Wellicht een beetje off-topic maar help deze klimmer uit de brand!
    Ik ben erg benieuwd waar jullie de fore-cast en lawine berichten voor chamonix vandaan halen.
    We zijn van plan aankomend weekend Alpine toeren te gaan maken vanuit Le tour en op het midi plateau mits de weersvoorspelling bijdraait.
    Hebben jullie ook een idee hoeveel sneeuw er nog ligt. We willen eigenlijk zonder tourski's op pad.

Alvast bedankt!
  • WoutM
    Expert
    WoutM op 12 mei 2015 路 15:04
    Sorry, maar als je niet weet waar je deze informatie (lokale condities, lawineberichten, weersvoorspellingen) kan vinden vraag ik me af of je het überhaupt wel kan interpreteren en niet beter een gids kan huren. Vooruit hier een paar tips voor de veiligheid als je toch zelfstandig gaat: bel OHM (binnen een paar minuten weet je of je plan op voorhand een go of no go is) en check routeboeken van camptocamp,gulliver,bergtour.ch,on-ice, chamoniarde etc.
  • Raoultn
    Beginner
    Raoultn op 12 mei 2015 路 17:07
    Ha Wout,
    ik begrijp je verontrusting, maar ik was gewoon benieuwd wat jullie favoriet is. De vraag was meer uit voorzichtigheid dan dat ik echt geen idee had natuurlijk馃槈
    De situatie rondom Chamonix is uitermate delicaat op dit moment dus voor mij geldt, hoe meer informatie hoe beter!

Bedankt voor de aangegeven websites. De meeste had ik al gehad maar er zitten nog een aantal nieuwe bij! Overigens ziet het er nu zo slecht uit dat we niet gaan.

Bedankt en groet,
    Raoul
  • Ghini
    Advanced
    Ghini op 12 mei 2015 路 18:49
    [mention="/profile/28579"]@Raoultn[/mention] [mention="/profile/2628"]@ffknallen[/mention]

Ik verdoe mn tijd nu niet met het uitzoeken van de condities omdat ik toch niet weg kan, maar ik vraag me toch af wat jullie willen doen of waar jullie die info vandaan halen..
    Ik zie de laatste dagen meerdere trip reports en fotos op sociale media uit Cham komen en niet van weken terug oid, van van dezelfde of vorige dag.. Zelfs wepowder members Koen, Roel en Robbert zijn in Cham en hebben gister nog een lijn gedaan:
    https://www.facebook.com/WITTELIJNEN?fref=ts
    Als je die kant niet op gaat komt het er sowieso niet van...en zijn de situaties in gebieden als Chamonix niet altijd 'delicaat'??
  • WoutM
    Expert
    WoutM op 12 mei 2015 路 19:09
    Lawinebericht kent geen favoriet die is er maar een. Voor weersverwachtingen naast wepowder check ik meestal Chamonix-meteo.com en DAV bergwetter. Grtz
  • ArjanK2
    Advanced
    ArjanK2 op 13 mei 2015 路 09:59
    @Fabergé:

ffknallen en ik gaan niet omdat we vastzitten aan komende donderdag tot zondag en dan is het sowieso geen mooi weer.

Mbt overige condities: We hebben gewoon een aantal gidsen aangeschreven, en de meesten gaven aan dat dit jaar mei gewoon niet zo lekker is als andere jaren. Te weinig sneeuw icm te hoog lawine gevaar, waardoor het beste qua routes niet aangeboden kon worden, werd gezegd. Eens dat die fb post en andere posts wel iets anders laten zien.

Misschien dat gidsen per definitie wat meer aan de voorzichtige kant gaan zitten, dat afdalingen dit jaar per definitie hoger en dus steiler moeten omdat er te weinig sneeuw op lager niveau ligt, en dat ze dat niet willen ofzo. Kwestie van meer zelf organiseren lijkt het.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro