GEZOCHT: Pickel/ijsbijl en stijgijzers

• Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 9 mei 2015 路 22:32
    Het eind van het seizoen nadert maar vast en zeker leest nog iemand die die mij kan helpen!
    Heeft er toevallig nog iemand een redelijk technische pickel te koop liggen? Van ongeveer 65cm. In juni ga ik wellicht nog wat hoogalpiene gebeuren doen en wil er dan neem ik graag zelf eentje mee. Ik denk er al wat langer over er eentje aan te schaffen, dus dit lijkt mij een mooi moment 馃槈

Ook ben ik nog op zoek naar andere stijgijzers... Mijn bergschoenen zijn maat 47 en B/C. Ze zijn dus niet heel technisch en ik denk dan ook dat enkel de iets minder stijve stijgijzers erop passen (als de maat het al toelaat!).
    Als iemand iets heeft, (liefst niet al te ver vanuit Amsterdam/Hoofddorp) hoor ik het graag!
  • Mars
    Tourist
    Mars op 10 mei 2015 路 09:22
    Als je hem als pickel wilt gebruiken moet je de gewenste lengte opgeven
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 10 mei 2015 路 09:57
    Snap ik, maar ik spreek mijzelf in mijn bericht nogal tegen. Enerzijds wil ik een wat technischere pickel, anderzijds ben ik 191 lang dus zoek ik niet een hele korte. De technische is voornamelijk zodat ik er wat langer mee door kan, maar misschien heeft dat wel meer nadeken dan voordelen voor mij op dit moment. Dan lijkt mij 70 cm een geschikte lengte? Zal vanmiddag even mijn enkel-hand opmeten, maar heb nu niks bij de hand..
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 10 mei 2015 路 11:58
    Een goede klassieke pickel blijft altijd nuttig. En als je doorgroeit in het alpinisme wil je echte ijsbijlen. Dus die ene pickel om alles mee te doen bestaat niet. Een beetje net als met ski's 馃槈

Als ik steil ijs of steil sneeuw in ga dan pak ik een ijsbijl(en). Als ik een gletsjeroverschreiding/eenvoudige graat, rotstour met aanloop door ijs/sneeuw doe pak ik een 60 cm lange klassieke pickel mee.

Dus ik zou zeggen koop een goede pickel. (Wel met een echte stevige doorn en schoffel en niet zo'n wandel-ding). Als je doorgroeit zul je zeker meer materiaal nodig hebben...

70 cm is best lang. Ik ben 186 en heb een pickel van 60 cm. Het gebruiken van de pickel als wandelstok is niet echt meer van deze tijd 馃槈
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 10 mei 2015 路 13:35
    @Rogier Bedankt! Dat was inderdaad precies mijn insteek. Helaas, ook hier dus additie in plaats van substitutie... Dan ga ik inderdaad voor nu op zoek naar een goede pickel en heb ik over enkele jaren weer een mooi doel voor een volgende aankoop. Dus rond de 60-65cm zou ideaal zijn.
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 10 mei 2015 路 14:54
    @Luukie25
    Volgens mij heb je met de sum'tec van Petzl toch wel wat van zowel klassiek piolet als ijsbijl. Heb hem in 59 cm (ben zelf 1m 84) (en had hem achteraf bekeken misschien liever 10 cm korter gehad, wat compacter op de rugzak) Hij komt ook in steil terrein, zonder dat er echt constant in de ijsbijl wordt gehangen maar wel al hakkend wordt gebruikt, goed van pas .
    http://mountcoach.be/ // RAB // Lowe Alpine // Petzl // K2
  • Luukie25
    Advanced
    Luukie25 op 10 mei 2015 路 15:18
    [mention="/profile/5444"]@Jozua[/mention] Thanks voor de tip! Die had ik inderdaad ook voorbij zien komen, net als de Grivel Air Tech Evolution, ook een redelijk technische pickel. Qua gebruik inderdaad het segment dat ik zoek.
    Ik hoop nog even dat er hier op het forum iemand een nog in goede staat eentje aan wil bieden voor een iets lichtere prijs maar anders ga ik zeker voor zo eentje. (Ik heb absoluut geld over voor veiligheidsmateriaal en wil ook zeker geen troep kopen, maar als er een goede 2e hands is vind ik dat ook wel fijn 馃槂 )
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 10 mei 2015 路 22:25
    @Luukie25
    2dehands is zeker het overwegen waard.
    Zelfde geld voor Petzl Links crampons, ook voor alles inzetbaar en aanpasbaar aan verschillende schoenen.
  • Rogier
    Elite
    Rogier op 11 mei 2015 路 10:04
    sum'tec en air-tech zijn geweldige pickels zeker voor iets steiler sneeuw. Maar dit zijn zeker geen ijsbijlen.
    Met beide ga je heel veel plezier hebben en heel erg lang....
  • Yves
    Advanced
    Yves op 12 mei 2015 路 12:36
    ik heb een Black Diamond Venom, beetje combinatie, in 50 cm. Idd minder toepasselijk als wandelsteun, maar zoals hierboven aangegeven is dat niet meer van deze tijd...
    http://eu.blackdiamondequipment.com/en/climbing-ice-axes-piolets/venom...
  • ieism
    Tourist
  • tjoep2
    Beginner
    tjoep2 op 22 juni 2015 路 15:38
    Zelfde geld voor Petzl Links crampons, ook voor alles inzetbaar en aanpasbaar aan verschillende schoenen. Jozua op 10 mei 2015 22:25
    Je bedoeld waarschijnlijk te de Petzl LYNX? http://www.petzl.com/en/Sport/Crampons/LYNX?l=INT
  • Jozua
    Advanced
    Jozua op 22 juni 2015 路 23:09
    [mention="/profile/11692"]@tjoep2[/mention]
    Dat klopt idd 馃槂

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro