Help deze Spitsbergenganger aan een board!

• Svenoos
    Tourist
    Svenoos op 22 juni 2015 · 19:02
    Goedenavond!

Ik vertrek aankomende vrijdag naar Spitsbergen, waar ik met school een studiereis ga maken. Hier bij gaan wij lopend verschillende plekken bezoeken. Ook is er de mogelijkheid om op bepaalde delen een kleine afdaling te boarden. Die kans wil ik niet aan mij voor bij laten gaan, alleen acht ik mijn Flagship even te waardevol om mee tenemen.

Nu is mijn vraag, heeft er iemand een boardje met bindingen over die hij of zij niet meer gebruikt? Maakt niks uit dat het boardje helemaal afgeragt is, zolang er nog maar een beetje op te boarden valt ben ik helemaal tevreden. Het liefst ben ik op zoek naar een board van weinig waarde zodat het board na een mooie week op het kampvuur kan!
    Ik ben 1m 85, 70 kilo en rij normaal een Jones flagship 161.

Ik hoop dat iemand op dit forum mij kan helpen!

Met vriendelijke groet,
    Sven Oosterbaan
    board-vecht-huil-bid-lach-werk en bewonder
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 23 juni 2015 · 17:33
    Contact Jaap v R even. Hij heeft Spitsbergen ervaring en kan je misschien helpen...
    White room,Pillow lines,I rule
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 23 juni 2015 · 17:34 White room,Pillow lines,I rule
  • Mars
    Tourist
    Mars op 23 juni 2015 · 17:42
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 24 juni 2015 · 09:04
    Mag ik vragen waarom je flagship te goed is voor spitsbergen? Of ligt er geen sneeuw meer?
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 24 juni 2015 · 09:43
    Sneeuw ligt nu eigenlijk alleen nog op de gletschers, tenzij je diep de bergen in trekt (betwijfel of je daar terechtkomt nu het scooterseizoen voorbij is). Het voordeel van gletschers is dat ze van ijs zijn, dus dat je niet bang hoeft te zijn om stenen te raken. Kwestie van stoppen voor de sneeuw ophoudt... Ik zie eigenlijk niet in hoe dit slechter voor je board kan zijn dan een late voorjaarstrip in de Alpen?

Verder, er is (bijna) niks wat ze bij Sportsenteret niet kunnen fixen, en misschien hebben ze er ook wel een boardje te huur voor je.

Is die studiereis verbonden aan UNIS? Als student kan je (fjell-)ski's lenen, destijds was er ook één snowboard..
  • Svenoos
    Tourist
    Svenoos op 24 juni 2015 · 09:53
    Bedankt heren voor de waardevolle reacties!
    @markindealpen ik bedoelde niet dat mijn flagship te goed daarvoor is, zeker niet, maar ik vind hem te waardevol omdat ik moeilijk in kan schatten hoe het met de sneeuwlaag daar zit. Volgens een vanonze begeleiders liggen er op bepaalde plekken nog wel een laagje waarop te boarden valt.
    @JaapvR bedankt voor je advies! Het is zo dat wij met leerlingen uit 4 havo en 5vwo(waar ik in zit) gaan. Het lijkt mij niet dat het verbonden is aan de unis
  • JimZwa
    Beginner
    JimZwa op 25 juni 2015 · 09:21
    Svenoos, er ligt inderdaad, wat JaapvR al zei, geen sneeuw meer zoals te zien is op onderstaande foto van 2 dagen geleden.

Ik weet natuurlijk niet wat je trip inhoudt en waar je komt, maar mocht je in Longyearbyen blijven dan heb je 2 gletsjers als opties, waar je qua snowboarden weinig uitdaging zult vinden. Je loopt anderhalf uur omhoog voor een flauwe afdaling, wat wellicht niet helemaal is wat je voor ogen hebt.

Ik denk overigens ook niet dat er nu nog mensen zijn die skien, en alleen een afdaling doen kan ik je alleen maar afraden i.v.m. alle risico's.

Kortom, bespaar je de extra kosten om een snowboard mee te nemen, je gaat er vast mooie dingen zien!
  • Svenoos
    Tourist
    Svenoos op 3 september 2015 · 17:15
    Hallo dames en heren!

Inmiddels zijn we al een aantal weken terug in Nederland. Ik heb genoten, en zal jullie middels dit kleine verslagje een beeld proberen te schetsen van de trip.
    Zoals velen van jullie weten is het 24 uur per dag licht in de zomer op Spitsbergen. Dit is raar, heel raar. Een aantal nachten heb ik hierdoor nauwelijks geslapen. Na een tussenlanding waren wij rond half 2 ’s nachts geland op Longyearbyen, de hoofdstad van Spitsbergen. Na een korte nacht slapen werden wij dmv 2 ribs/zodiacs aan land gebracht in de buurt van de Borebreen gletsjer. ’S avonds werd er een avondwandeling naar de gletsjer gemaakt. Prachtig was dat. Ik heb er geen ander woorden voor. Na veel te weinig slaap vertrokken we ’s ochtends naar Rijpsburg, de verlaten Nederlandse nederzetting. Deze Nederzetting is gebouwd met als doel steenkool te delven. Steenkool ligt hier namelijk aan de oppervlakte, of in ieder geval erg ondiep. Na een rustige dag waar je wat aan je onderzoek kon doen was ik ’s avonds aan de beurt voor berenwacht, wat inhield dat ik 1.5 uur moest waken over het kamp. Het enige dat ik gezien heb was een jagende poolvos. De volgende morgen vertrokken we voor een 2-daagse tocht naar de Wahlenbergbreen. Deze gletsjer is groot, heel groot, en nog is actief ook. Dit betekend dat er af en toe een mega ijsblok breekt en dus het fjord in donderd. In dit fjord heb ik ook nog een frisse duik genomen. Iets waar ik voortaan wel 2 keer over na zal denken, maar geen spijt van heb. De volgende dag werden wij weer met de 2 zodiacs opgehaald en afgezet in de haven van Longyearbyen. Na een dagje Longyearbyen, waar we naar de universiteit waren geweest en naar het noordelijkste toppenboekje van de wereld waren gelopen was het ’s avonds tijd om weer via Oslo terug naar Amsterdam te vliegen.

Nu school weer is begonnen denk ik nog vaak terug aan die ene week. Een week van veel plezier, waarin we hebben gezien hoe prachtige deze aardbol weer kan zijn. Het gevoel dat er elk moment een hongerige ijsbeer in de buurt kan zijn is best raar. Die week hebben we (helaas of gelukkig, ligt eraan hoe je het bekijkt) geen ijsberen gezien. Wel hebben wij verschillende speciale vogelsoorten, poolvossen en rendieren gezien. De rendieren waren zelfs zo nieuwsgierig naar ons dat zij steeds dichterbij ons kamp kwamen,wat natuurlijk erg speciaal is. Spitsbergen is prachtig, ook al zou ik er voor geen goud willen wonen.

Ik wil heel graag terug, maar dan in de winter met snowboard olv een gids.
    Ik zou graag iedereen willen bedanken voor zijn of haar feedback.

Met vriendelijke groet,
    Sven
  • Svenoos
    Tourist
    Svenoos op 3 september 2015 · 17:17
    Hier de link met de video!

• sanno
    Tourist
    sanno op 3 september 2015 · 19:19
    Martijn Schnell is er afgelopen april geweest. Geen idee of hij het in z'n reisaanbod meeneemt voor komende winter.
    Toerisski
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 3 september 2015 · 19:42
    @Svenoos : Kort maar krachtig om te lezen/zien 😀
    Erg mooi. (En 'dag'licht wen je toch gauw genoeg aan 😉 )
    Thanks for sharing!
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 1 oktober 2015 · 12:37
    Mooi dat t mooi was Sven! Er zijn steeds meer ski- en/of ski&boat reizen naar Spitsbergen, gewoon een kwestie van boeken (en betalen 😃) als je terug wilt. Maar, als je nog op school zit is er een betere optie: Kies een relevante studie en zorg dat je een paar maanden of een jaar vakken aan UNIS kan volgen; op Spitsbergen wonen is de enige manier om het te beleven.. Check hun website: www.unis.no.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro