Hoe beoordeel jij of een helling veilig is?

• meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 5 januari 2010 · 13:23
    We hebben te maken met een lawinerijke periode. Een periode met veel slachtoffers waarvan een deel zelfs zonder lawinepieper onderweg was. Wie weet is er van te voren ook niet in alle gevallen een analyse gemaakt of de helling safe was. Dat leidde bij mij tot de vraag:  Welke methode gebruik jij/analyse maak jij om te bepalen of een bepaalde helling/route safe is? Het gaat me er niet zozeer om welke methode je kent, maar welke methode je in meerderheid der gevallen gebruikt.

Gebruik je daarvoor de http://www.slf.ch/praevention/verhalten/Risiko-Check/index_DE..., http://www.bergredding.nl/?p=1206, http://nivocheck, de http://www.slf.ch/praevention/verhalten/Risiko-Check/index_DE... of de http://www.bergredding.nl/?p=1206? Gebruik je een andere methode, geef dat dan even aan. Maak je in meerderheid van de gevallen geen analyse, vermeld dat dan ook eerlijk.

Ik ben ook benieuwd op welk kennisniveau jij jezelf inschaalt op je freeride-paspoort. Freeride-paspoort? http://www.wepowder.com/nieuws/freeride-paspoort-0
    In het kort komt het op het volgende neer wat betreft kennis.

Kennis
    Kennis 1. je beheerst het lawine 1 curriculum van het SSC of een vergelijkbare cursus
    Kennis 2. je beheerst het lawine 2 curriculum van het SSC of een vergelijkbare cursus. Daarnaast beschik je over basis EHBO-kennis.
    Kennis 3. je beheerst het lawine 3 curriculum van het SSC of een vergelijkbare cursus
    Kennis 4. je beheerst het hooggebergte-curriculum van het SSC of een vergelijkbare cursus. Je kunt zelf je lawinebericht kunnen maken en daarnaast beschik je over EHBBO-kennis
    Kennis 5. waarom ben jij geen berggids? Je beheerst alle disciplines (weer, lawines, navigatie, EHBO, groepsdynamiek, reddingsacties kunnen uitvoeren)
    May the powder be with you.
  • ollie
    Expert
    ollie op 5 januari 2010 · 15:13
    Tijdens SSC2 geleerd om met de Snowcard om te gaan, dat gaat een nuttige aanvulling worden op de elementaire reductiemethode die ik tot nu toe toepaste. Vervolgstap is de uitgebreide reductiemethode icm snowcard.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik ook regelmatig een helling in ben gedoken waarbij ik niet 100% zeker was van de hellingshoek.. zeker tijdens de poederstress..
    ...more friends on a powder day: http://www.mountainmadness.org
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 5 januari 2010 · 16:14
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk nooit een formele analyse doe...

Als ik weet waar we heen gaan hou ik de weerberichten in de gaten in de week(en) voor we gaan. We checken het lawinebericht aan het begin van de dag en we kijken per helling naar de situatie (hoe steil, welke richting, sporen van eerdere lawines, tekenen van windinvloed, aard van het terrein, etc..). Maar we hebben vervolgens niet echt een tool om harde conclusies aan onze constateringen te verbinden...  :-X

Ik vindt het een goeie (en confronterende) vraag Morris!
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • famvermeent
    Tourist
    famvermeent op 5 januari 2010 · 16:21
    wij ploegen en zwoegen altijd achter een gids aan en volgen zijn instructies als hier 50 m uit elkaar blijven e.d., maar vanaf nu niet meer!
    feel like doin' it
  • brt
    Advanced
    brt op 5 januari 2010 · 16:23
    Ik probeer de elementaire reductiemethode te gebruiken. Had altijd problemen met de hellingsgraad inschatten, maar heb nu de handige iPhone app van de SLF 😃

On a sidenote: @fam, wat betaal je gemiddeld voor een gids voor een dagje? 200 EUR give or take?
  • famvermeent
    Tourist
    famvermeent op 5 januari 2010 · 16:52
    350:max 7
    feel like doin' it
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 5 januari 2010 · 21:11
    Ik weet niet meer hoe de methode heet die ik gebruik (Alipnkurs is 9 a 10 jaar geleden) vandaar ook mijn keuze "anders".
    Aan de hand van dit kaartje en het Lawinebericht neem ik mijn beslissing (ik heb hem volgens mij uit 3x3 lawinen of ik heb hem gehad bij de Alpinkurs). Heel soms doe ik er nog een schaufeltest bij.

Overigens ski ik vaker met een plaatselijke gids en/of skileraar (uit nood geboren, veel van mijn vrienden zijn meer van de 10 uur omhoog, half elf koffie! skieers  😞 )

;
    ;
    Go to heaven, ski like hell!
  • Opa
    Advanced
    Opa op 5 januari 2010 · 22:07

Ik weet niet meer hoe de methode heet die ik gebruik (Alipnkurs is 9 a 10 jaar geleden) vandaar ook mijn keuze "anders".

;
    ;

Dit mag je gewoon als elementaire reductiemethode scoren (met visuele ondersteuning?).
    Age is a matter of mind: if you don't mind it doesn't matter!
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 6 januari 2010 · 09:22

Aan de hand van dit kaartje en het Lawinebericht neem ik mijn beslissing (ik heb hem volgens mij uit 3x3 lawinen of ik heb hem gehad bij de Alpinkurs). Heel soms doe ik er nog een schaufeltest bij.

Overigens ski ik vaker met een plaatselijke gids en/of skileraar (uit nood geboren, veel van mijn vrienden zijn meer van de 10 uur omhoog, half elf koffie! skieers   😞 )

;
    ;

Als ik dat lijstje zo check komt dat aardig overeen met wat wij doen (zoals ik eerder in dit topic beschrijf). FF kijken of ik een printje kan maken.
  • elchico
    Tourist
    elchico op 6 januari 2010 · 19:08
    snowcard en ski hangen met een hoog risico gehalte alleen met meer ervaren rijders die het gebied kennen of vraag @ de skischool welke hangen vandaag een no-go zijn.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 7 januari 2010 · 23:02
    Ik vindt het aantal reacties (en de discussie) hier wel een beetje tegenvallen, zeker als ik zie hoe hard het 'op zoek naar het nieuwe lawinebericht' topic loopt...
  • Bart1
    Tourist
    Bart1 op 7 januari 2010 · 23:06

Ik vindt het aantal reacties (en de discussie) hier wel een beetje tegenvallen, zeker als ik zie hoe hard het 'op zoek naar het nieuwe lawinebericht' topic loopt...

Komt omdat al die safetyfreaks hier te bang zijn om eens stelling te nemen en vervolgens afgefakkeld te worden...

😉
    You ski? wePowder!
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 8 januari 2010 · 03:21
    Inderdaad. Voor wepowder en de ssc deed ik nauwlijks analyse. Lawinebericht? Nee, wat het weer gaat doen wil ik wel weten, maar lawine bericht? Wasda? Die en die en die helling niet, want daarvan weet ik inmiddels via mensen uit het dorp dat die vaak gaan. Die niet, voelt niet lekker, want is te stijl (geen idee waarop ik dat baseerde, want mat nooit een hellingshoek en dacht in die tijd nog dat 30 graden stijl was. Dat heeft me waarschijnlijk een paar keer gered) en die wel, maar niet over de rollover, want ik heb wel gezien dat lawines daar vaak breken (goh, dan had ik dus in ieder geval iets opgestoken van rondkijken) en die want daar is zo lekker veel zachte sneeuw ingewaaid en deze ook want die doe ik altijd (en het hele resort met mij. Ik weet inmiddels dat die helling 38 is en dattie vielbefahren is heeft me, andermaal, gered denk ik) en in het bos natuurlijk, want het bos is veilig.

Euh....

Waar is nou die fakkel?

Ben dus nu met liniaal en stafkaart en pieper met mijn goede voornemens bezig.En bedank even mijn beschermengeltje. Die heeft goed haar werk gedaan.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 8 januari 2010 · 10:20

... Die want daar is zo lekker veel zachte sneeuw ingewaaid ...

Zo herkenbaar  :😃
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 8 januari 2010 · 11:07
    Snowcard of elementaire reductie methode (vrij vergelijkbaar).

Heel af en toe las het kritisch wordt wil ik de elementen uit de uitgebreide Munter nog wel eens raadplegen maar die zit nog niet voldoende in het hoofd.

Komt dus toch op Snowcard/ elementaire reductie methode neer.

En GBV.
    White room,Pillow lines,I rule
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 8 januari 2010 · 11:10

Wat valt er te discussieren? Je vult de enquete in en klaar ben je...
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 8 januari 2010 · 15:33

[quote author=Willem2k link=topic=960.msg14399#msg14399 date=1262901725]

[/quote]

Waarom gebruiken mensen een bepaalde methode wel of niet?
    Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende methoden?

Maar het hoeft niet hoor.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 8 januari 2010 · 15:54

[quote author=telemikey link=topic=960.msg14451#msg14451 date=1262945427]
    [quote author=Willem2k link=topic=960.msg14399#msg14399 date=1262901725]

[/quote]

Waarom gebruiken mensen een bepaalde methode wel of niet?
    Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende methoden?

Maar het hoeft niet hoor.
    [/quote]

OK.

Elementair/ snowcard = gemakkelijk en ik hoef weinig uit mn hoofd te leren, dus weinig kans dat ik iets fout onthoud.

De volledige reductie methode geeft de mogelijkheid om dichter op de grens te opereren, doordat je genuanceerder gegevens invoert. Echter dichter op de grens betekent dat je damn goed moet weten wat je invoert (en vooral waarom). Je snijdt daarmee een stukje 'extra veiligheid' weg.

Het kan handig zijn om dit in je repertoire te hebben (heb ik grotendeels wel) maar ik wil er niet standaard mee op pad. Geef mij maar iets meer veiligheid zodat ik de ruimte heb om eens een foutje te maken. Dat past beter bij mijn, in mijn ogen, wat beperkter ervaringsniveau (= ca 10j vrij zelfstandig off piste skien en skitouren, met ca 20dagen/ jaar in de sneeuw; de laatste 4 a 5 jaar geheel zelfstandig; SSC I, II, III theorie, I, II praktijk).

Op dit moment ligt mijn uitdaging meer bij de factor mens. Om het anders te zeggen: ik vind het soms rete spannend om degene te zijn die de beslissingen (zelfstandig) neemt vooral als ze zulke verregaande gevolgen kunnen hebben en wil daar beter mee leren omgaan voordat ik mn marge ga verkleinen. En dat speelt helemaal als we er groepsdynamiek in gaan betrekken; nee durven zeggen.

Misschien ben ik een schijtert en/ of te voorzichtig. Ik weet het niet. Maar aan de andere kant zie ik sommige mensen, in mijn ogen, te gemakkelijk de beslissing van een ander overnemen, alleen omdat ie 'goed kan skien', 'stoer is' of 'het wel zal weten'. Ik wil mijn eigen beslissingen nemen, dat heb ik 'the hard way' wel geleerd.
  • BertJan
    Tourist
    BertJan op 8 januari 2010 · 16:58
    snowcard/elementaire reductie

ben vrijwel uitsluitend met gids op pad, heb dan dus niet de eindverantwoordelijkheid
    de uitgebreide gesprekken met de gids zijn bijzonder leerzaam, zo krijg je inzicht in de overwegingen van iemand die beroepsmatig onderweg is en vaak al tientallen jaren ervaring heeft

de overwegingen van Telemikey slaan de spijker op z'n kop
    hoe ver wil je gaan als je de eindverantwoordelijkheid draagt voor een groep?
    in der Beschränkung zeigt sich der Meister

groepsdynamiek is een bitch
  • robbie
    Expert
    robbie op 8 januari 2010 · 22:30

groepsdynamiek is een bitch

Juist!

En daarom, Mike, wil ik de volledige reductiemethode kunnen toepassen! Zodat je voor jezelf en voor de groep exact kan onderbouwen waarom je er wel of niet af gaat.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 8 januari 2010 · 23:32
    Ik zeg niet dat je m niet moet kunnen toepassen... Integendeel.

Alleen wil ik m niet ALTIJD gebruiken.

Overigens, wat heeft het wel of niet onderbouwen met het gebruik van de volledige reductie methode te maken? Volgens mij moet je gewoon een systeem gebruiken die duidelijk is [voor de groep]. Of dat dan Snowcard, Stop or Go, elementaire reductie methode of anders maakt volgens mij niet uit. Of ga jij alleen met groepen de sneeuw in de te overtuigen zijn met de volledige Munter?
  • elchico
    Tourist
    elchico op 9 januari 2010 · 23:50
    Ik was vandaag met een groep onderweg weg in der Ot, met o.a  Semmel een local uit Obertauern. En vond echt gaaf om de aanschouwen hoe christof en semmel samen discussierden over de stabilieit van het schneeuwdek. en of het nu een go of no was en waarom enz.

• Erwin
    Elite
    Erwin op 11 januari 2010 · 13:47
    @el chico: ik vond het redelijk chaotisch die dag als ik eerlijk ben:

- Lawinenstufe 2
    - Groep van 8 man
    - Communicatie mijns inziens niet lekker gecoördineerd
    - We reden af en toe wel >40°
    - Gevarentekens als Triebschnee waren aanwezig
    - Piepcheck hebben Han, Marc, Martin en ik uitgebreid gedaan (met bepaling van reikwijdte), maar met de hele groep hebben we dit niet gedaan. Af en toe ging het wel over piepers, maar dat is alles dat ik meekreeg.

Ik rijd dan toch echt liever met een kleinere groep waarbij niet iedereen door elkaar heen knalt. 't Kwam er op neer dat ik meestal als laatste ging aangezien ik me nog redelijk verantwoordelijk voelde voor mijn broertje die ook mee was.

Was wel te gek dat Chris(?) het riep toen ik een kleine schuiver lostrapte en naar mijn safepoint kon komen.
  • Bart1
    Tourist
    Bart1 op 11 januari 2010 · 14:11
    Misschien ben ik een schijtert en/ of te voorzichtig. Ik weet het niet.

Of misschien durf je gewoon geen beslissing te nemen? 😉
    You ski? wePowder!
  • huib
    Expert
    huib op 11 januari 2010 · 14:13

@el chico: ik vond het redelijk chaotisch die dag als ik eerlijk ben:

- Lawinenstufe 2
    - Groep van 8 man
    - Communicatie mijns inziens niet lekker gecoördineerd
    - We reden af en toe wel >40°
    - Gevarentekens als Triebschnee waren aanwezig
    - Piepcheck hebben Han, Marc, Martin en ik uitgebreid gedaan (met bepaling van reikwijdte), maar met de hele groep hebben we dit niet gedaan. Af en toe ging het wel over piepers, maar dat is alles dat ik meekreeg.

Ik rijd dan toch echt liever met een kleinere groep waarbij niet iedereen door elkaar heen knalt. 't Kwam er op neer dat ik meestal als laatste ging aangezien ik me nog redelijk verantwoordelijk voelde voor mijn broertje die ook mee was.

Helemaal gelijk. Een groep van 8!!!! zonder een duidelijke leider, zoals een berggids, is vragen om moeilijkheden.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 11 januari 2010 · 14:14

[quote author=telemikey link=topic=960.msg14479#msg14479 date=1262962482]Misschien ben ik een schijtert en/ of te voorzichtig. Ik weet het niet.

Of misschien durf je gewoon geen beslissing te nemen? 😉
    [/quote]

Ah! Ja, dat was het...  :😃
  • BruceSpringskiing
    Tourist
    BruceSpringskiing op 11 januari 2010 · 15:50
    de enige methode om het goed te beoordelen is gewoon afdalen. Als er niets gebeurt dan was de helling veilig. Zegt verder niets over een volgende afdaling of zo. Al dat gelul over reductiemethodes etc.
    Ook op 'veilige hellingen' kan van alles gebeuren.
  • Pazz457
    Expert
    Pazz457 op 11 januari 2010 · 19:43
    de enige methode om het goed te beoordelen is gewoon afdalen. Als er niets gebeurt dan was de helling veilig.

Lol, Ik heb ook ooit zo iemand gekend. Die stond boven, maakte een sneeuwbal en gooide die de diepte in. ff kijken, gebeurt niets? > veilig! en hup gaan*. En lachen erbij, maar wel gaan  :-\

Uiteindelijk is ie wel wat verstandiger geworden (gelukkig)

[size=8pt]* do not try this at home/on the mountain[/size]
    Go to heaven, ski like hell!
  • BertJan
    Tourist
    BertJan op 11 januari 2010 · 21:36
    als je de sneeuwbal wat groter maakt wordt de beoordelingsmethode wat meer betrouwbaar

http://straightchuter.com/2010/01/cornice-stomping/...
  • Dio
    Advanced
    Dio op 11 januari 2010 · 23:43
    Wat ik een beetje mis (of ik heb er overheen gelezen) is dat je een helling in de voorbereiding anders hebt ingeschat dan wanneer je 'm bovenaan staat te beoordelen. Bolletjes in het landschap, S-gelände, meer ingewaaid dan gedacht, de helling niet kunnen zien na de roll-over, corniches en nog wat van dat soort dingen. Ik merk dat ik dan niet zoveel aan die snowcard, reductiemethode, combinatie van Yin-Yang-Spitzenfingergefühl etc. heb. Met het risico om de hitte van Bart's Toornige Toorts te voelen: Ik doe dat op gevoel. Als ik me niet lekker voel bij een lijn dan rijd ik 'm niet. Dan rij ik liever een stukje om of loop ff terug.

Vorig jaar in OT, Wereldweekend.

Ik sta over het randje te gluren en in de helling te kijken en hoor/voel iemand op tempo aan komen. Huckt de windlip en dropt als een bom 5-6 meter lager in de helling en rijdt de face in 4 bochten. Loco-local. Prachtige moves, Ffing awesome. Maar die dag, die helling op dat moment, alles was er fout aan. Niet echt steil maar verkeerde ligging, vol met ingeblazen sneeuw, puntlawines in de wand.. En het kon, gelet op de enorme plof waarmee er werd geland. Na die drop vertrokken er meteen 3-4 kijkers en reden ook de helling in. Alles ging goed.

Toch, ik ben omgereden. No way, not for me. Als het niet goed voelt, niet doen.
    Life is what happens the moment you put your phone away.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro