06.02.2010 - Obertauern: Lawinenabgang endete gimpflich

• elchico
    Tourist
    elchico op 7 februari 2010 · 08:14
    Ein Variantenfahrer löste in der Zehnerkarrinne in Obertauern ein Schneebrett aus.

Ein 25-jähriger Freerider löste in der sogenannten „Zehnerkarrinne“ am Samstag, 6. Februar, ein Schneebrett aus.
    Der Mann aus Niederösterreich war trotz hoher Lawinengefahr Samstagmittag in diesem steilen und felsigen Gelände unterwegs.

Der Variantenfahrer stürzte dabei über eine 30 Meter hohe Felswand und rutschte weiter über den 30 Grad steilen Nordhang ca. 200 Meter talwärts.

Dort kam er schwerverletzt an der Oberfläche der Lawine zu liegen.

Ein 26 jährige Begleiter, welcher den Lawinenabgang beobachten konnte, fuhr mit seinem Snowboard zum Unfallort und leistete Erste Hilfe.

13 Mitgliedern der Bergrettung Obertauern halfen bei der Bergung und übergaben den Mann an den Notarzt.

"Der Variantenfahrer war zwar mit Lawinenairbag ausgerüstet, allerdings konnte er ihn nicht auslösen", so der Einsatzleiter der Bergrettung Obertauern, Christian Binggl. "Er dürfte großes Glück haben, dass nicht mehr passiert ist. Wahrscheinlich ist er mit Rippenfrakturen gimpflich davon gekommen".

Das Schneebrett hatte ein Ausmaß von 50 Meter Breite und 200 Meter Länge.

Bergung aus Zehnerkarrinne

Bereits am 4. Februar ist es ebenfalls in der Zehnerkarrinne zu einem Einsatz der Bergrettung Obertauern gekommen:
    Um etwa 13.30 Uhr fuhr ein 20-jähriger slowakischer Staatsangehöriger mit den Alpinskiern von der Bergstation Zehnerkarbahn in Obertauern talwärts.
    Er wollte er in die Zehnerkarrinne einfahren, übersah dabei allerdings die Einfahrt in die Rinne und geriet in steiles, felsdurchsetztes Gelände. Oberhalb eines Felsabbruchs konnte der Mann schließlich nicht mehr weiter abfahren.
    Auch ein Aufstieg war ihm aufgrund des Geländes nicht mehr möglich. Deshalb alarmierte er mit seinem Handy die Bergrettung Obertauern.

in de foto rechts de skier in de rinnen

Der Slowake wurde vom Hubschrauber Alpin 6 mittels Seilbergung (50 m Seil) aus der alpinen Notlage befreit.

• elchico
    Tourist
    elchico op 7 februari 2010 · 08:23

Ik was gisteren ook o.a bij een Zehnerkar rinnen onderweg voordat dit gebeurde. Maar wij hebben helemaal niks los getrapt. Ik heb het vermoeden dat die snowboarder tegen een boom is gereden en tijdens de val het schneebrett heeft ausgelóst.

Ik voel me bijna schuldig, omdat het wel eens kan zijn dat die gasten onze sporen zijn na gereden zonder na te denken.
    Ik was met 5 man op pad waarvan 4 afgelopen December alpinkurs hebben afgesloten wat er voor zorgde dat we op een zeer "verantwoorde" manier aan het freeriden waren.

• Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 7 februari 2010 · 13:55
    Ik denk dat je je daar niet schuldig over moet voelen. Dan kan je wel stoppen met off piste gaan! Jij bent niet schuldig als iemand besluit jouw sporen te volgen zonder zich daarbij af te vragen hoe oud die sporen zijn (afdaling was gisteren prima, vandaag gevaarlijk, of zelfs vanmorgen prima, vanmiddag gevaarlijk) en of die sporen misschien wel getrokken zijn door mensen die 55 graden hellingen en 20 meter cliffs supercool vinden. Je bent en blijft zelf verantwoordelijk wat je doet. Ook de onwetenden. Het enige wat je kan doen, is, als iemand jouw spoortjes volgt en je merkt het, hem/haar vragen of-ie weet wat-ie doet. Bij een luisterend oor dan uitleggen waarom sporen volgen niet verstandig is. Wil iemand niet luisteren, dan is dat ook een beslissing waarvoor hij/zij zelf verantwoordelijk is.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • elchico
    Tourist
    elchico op 7 februari 2010 · 16:47

Ik denk dat je je daar niet schuldig over moet voelen. Dan kan je wel stoppen met off piste gaan! Jij bent niet schuldig als iemand besluit jouw sporen te volgen zonder zich daarbij af te vragen hoe oud die sporen zijn (afdaling was gisteren prima, vandaag gevaarlijk, of zelfs vanmorgen prima, vanmiddag gevaarlijk) en of die sporen misschien wel getrokken zijn door mensen die 55 graden hellingen en 20 meter cliffs supercool vinden. Je bent en blijft zelf verantwoordelijk wat je doet. Ook de onwetenden. Het enige wat je kan doen, is, als iemand jouw spoortjes volgt en je merkt het, hem/haar vragen of-ie weet wat-ie doet. Bij een luisterend oor dan uitleggen waarom sporen volgen niet verstandig is. Wil iemand niet luisteren, dan is dat ook een beslissing waarvoor hij/zij zelf verantwoordelijk is.

Schuldig hoef ik me niet meer te voelen. De persoon in kwestie blijkt een "bekende" van me te zijn en is een zeer ervaren offpiste skier, die wel van 55 graden en 20mtr cliff-drops houdt.
    Vraag me af wat er nu precies fout is gegaan tijdens zijn run. Wat ik wel weet dat hij de vorige nacht veel gedronken had en weinig slaap heeft gekregen en toch weer vroeg op pad is gegaan.

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro