La Nina ON? Het 1e poederalert van winter 2010-2011?

La Nina ON? Het 1e poederalert van winter 2010-2011?

Gaat het dik worden in Canada?

Na El Nino (wat voor wat extra warmte zorgde in Japan en met name Canada… (wie herinnert zich niet die vakantieplaatjes van een Nicolien die in de regen een gouden wintersportmedaille binnensleept?))…kondigt zich nu La Nina aan… en dat zorgt voor betere perspectieven.

Althans…
Men is er het nog niet helemaal over eens, maar al een paar maanden houdt met het op een La Nina: http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/analysis\_monitoring/enso\_advisory/ensodisc.html
[b]Therefore, La Niña conditions are expected to strengthen and last through Northern Hemisphere Winter 2010-11.[/b]

Voor de golfsurfers die komend najaar nog naar France/Portugal willen: [i]Also, La Niña can contribute to increased Atlantic hurricane activity by decreasing the vertical wind shear over the Caribbean Sea and tropical Atlantic Ocean[/i] Met waarschijnlijk wat mooie ex-hurricanes die verder trekken via de Atlantic en daar een portie swell brengen.

Terug naar de winter…
Want La Nina heeft effect op de winters in Noord Amerika

  1. [i]La Niña affects the Pacific jet stream, and therefore a portion of the flow that actually determines our weather patterns.[/i]
  2. [i]La Niña causes above average precipitation across the North Midwest, the Northern Rockies, Northern California, and in the Pacific Northwest’s southern and eastern regions.[/i]
  3. [i]In Canada, La Niña will generally cause a cooler, snowier winter, such as the near record-breaking amounts of snow recorded in the La Niña winter of 2007/2008 in Eastern Canada.[/i]

En zo ziet dat op een kaartje eruit
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2c/La\_Nina\_regional\_impacts.gif[/img]

Kortom: Oost-Canada lijkt meer dan ooit een GO!

En Europa? Er is geen verband gevonden tussen winters in Europa en La Nina. Voor ‘onze’ winters kijken we naar [url=http://www.wepowder.nl/nieuws/een-sneeuwrijke-winter3-de-nao-index]de NAO-index[/url]. En daarvan zijn wetenschappers nog immer van mening dat die te moeilijk te voorspellen is.

9 september volgt de nieuwe La Nina update. Dan weer meer!

meteomorris

Reacties

Gevorderd
Willem2kAuteur10 augustus 2010 · 12:41

Canada zeg je … zucht Moet ik dan toch snel een krantenwijkje naast mijn baan nemen om pow te kunnen rijden deze winter?

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur10 augustus 2010 · 12:46

@willem2k Op de pof/pow (streep door wat van toepassing is) leven ;)

powfinder.com
Gevorderd
OrsAuteur10 augustus 2010 · 13:55

wtf?? :-S

Ik ben dit jaar nog niet eens weggeweest wat ‘zomervakantie’ betreft en de winter begint nu al aan de poort te rammelen… Cool!

Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
Toerist
AnoniemAuteur10 augustus 2010 · 14:05

Toevalig gisteren zitten kijken naar tickets! nu boeken is voor EUr 700,- retour naar Vancouver half januari en twee weken later weer terug…

Gevorderd
Willem2kAuteur10 augustus 2010 · 17:00

@morris
\

Ahja, ‘van de rente van de schuld’ zoals mijn ouders dan zeggen :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Gevorderd
FonzieAuteur11 augustus 2010 · 14:02

Oost Canada? @Antonis, daar ligt vancouver niet in. Ik denk dat je naar Montreal moet

om bij Vermont te komen? Misschien nog goedkoper vliegen via NY?

En ik hoorde gisteren dat er een leuk berggebeid ligt niet ver van Philadephia.

D’r is nog genoeg die kant op…

En by-the-way 2 weken canada is niet perse veel duurder dan 4 keer 1 trip in europa.

Never a last run..
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!