The Story of Snowboarding

The Story of Snowboarding

Snowboarden en skiën zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ons maakt het ook niet uit of je op één plank of juist op twee naar beneden komt. Het is het freeriden dat ons bindt. Beide sporten hebben ook een lange historie, waarbij die van het snowboarden de ‘oudjes’ van ons nog het helderst op het netvlies staat.

We Ride!

Onlangs is de film We Ride – The Story of Snowboarding verschenen, waarbij de geschiedenis en de ontwikkeling van het snowboarden aan bod komt. Je ziet de snurfer, de eerste snowboards van pioniers als Jake Burton en Tom Simms tot de helden van nu, zoals Shaun White. Door de jaren heen zie je de sport ontwikkelen. Naar vaste bindingen, kampioenschappen en gepiel op de local hills tot grote lijnen in de backcountry.

Wat was jouw eerste snowboard?

Als je even anderhalf uur over hebt is dit echt een aanrader om te kijken. Al is het alleen maar dat je dan precies weet waar je als boarder vandaan komt. Wanneer ben jij begonnen met boarden? En wat was jouw eerste snowboard?

Arjen
was born with maps of ski areas in the cradle and has visited almost all of them. His great passion is freeriding.

Reacties

Gevorderd
ArjenproadminAuteur25 februari 2013 · 10:20

Mijn eerste snowboard was een Nitro Range. Volgens mij was ik toen een jaar of 15/16. Mooie tijd!

One day, they'll invent synthetic powder, ban all kinds of work and give you a free liftpass...
Toerist
AnoniemAuteur25 februari 2013 · 11:10

Burton Elite 150, in 1987, inclusief vin onder de staart en met je fluo roze moonboots in de bindingen want softboots waten er nog niet. Inderdaad, een fantastische tijd. Film gaan we aanzetten!

Gevorderd
DennisAuteur25 februari 2013 · 12:20

Elfgen snowboard uit 1990: http://www.snowboardmuseum.de/board/show/id/128

Wat was dat een slecht board, logisch want sidecut was nog niet uitgevonden dus omschoppen was de enige manier om op de piste van richting te veranderen - een slechte eigenschap waar ik vervolgens een paar jaar voor nodig had om af te leren ;-)

(hij staat nog steeds op zolder - sentiment)

Gevorderd
RPAuteur25 februari 2013 · 13:01

Haha, moet omstreeks 1985 zijn geweest: Hooger Booger

Explore the Outdoor!
Toerist
AnoniemAuteur25 februari 2013 · 13:59

Een Rossignol in 1998, model en lengte weet ik niet meer, was geen memorabel board. Vandaar dat deze in rap tempo vervangen werd door een Burton Custom in '99.

Beginner
patrick3Auteur25 februari 2013 · 15:11

Een Nitro Mission was mijn eerste board. Het oude board van mijn vriendin. Sinds vorig jaar door haar begonnen met snowboarden en helemaal verkocht.

Mijn huidige(tweede) board een jones MT.

Film maar even kijken op het vliegveld, wachtend op het vertrek naar de alpen.

Gevorderd
snelle_henkieAuteur25 februari 2013 · 22:15

Nidecker Platinum, 2005 (jaja, beetje laat begonnen rond m’n 25e), mét snowtip voor extra float in de poeder. Ik kon toen nog nauwelijks snowboarden. Maar 1 vakantie, een paar lesjes van een leraar die liever naast dan op de piste lesgaf en jaja, die die snowtip, waren genoeg voor een nieuwe passie! Nu een Jones Flagship, fan-tas-tisch!

Alleen ga je sneller. Samen kom je verder.
Gevorderd
Robert1968Auteur26 februari 2013 · 09:15

Het was een hooger booger uit 1992.
Ik begon met snowboarden vallen en opstaan geen les maar ik was helemaal verkocht.

Snowboarder 🤙
Gevorderd
FonzieAuteur26 februari 2013 · 12:23

Must see …!

Never a last run..
Toerist
AnoniemAuteur27 februari 2013 · 18:01

Erg mooi stukje over Terje en Craig Kelly. Maakt je heel bewust over de gevaren.

Voor de rest heb ik nu sinds een jaar of 3 een bijna 20-jaar oud merkloos board van mijn oom gesponsord door Libertel :) Goed boardje alleen wel lang en minder flexibel dan de huidige boards en erg op slalom ingesteld.

Gevorderd
koen_djfistelAuteur2 maart 2013 · 23:30

dawasnog eens en goei filmke ; thx arjen 4 posting it … en nu, hup naar de sneeuw :-)

sbs roelz
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!