Op zoek naar poeder in juli

Op zoek naar poeder in juli

1961, New Zealand, poeder. Toen was het al mogelijk. Nu nog steeds. Kun je echt niet zonder, dan is poeder in Nieuw Zeeland zeker een optie. Hoe de poeder er gaat worden? NIWA, het KNMI van Nieuw Zeeland gaat uit van een milde winter. Predict Weather, een private partij, voorspelt veel poeder. De komende maanden zullen uitwijzen wie er gelijk heeft. Ik ben er nog nooit geweest. Jij wel?

meteomorris

Reacties

Gevorderd
FonzieAuteur13 juni 2013 · 14:41

Jazeker!. Ik ging 10 jaar geleden een rondtrip maken van een week of 5 en had de sites gechecked. Op Mt Ruapahu (noordereiland) lag dat jaar veel sneeuw, en werd het seizoen met 2 weken verlengd, (eind oktober) dat wil zeggen de paar skiliften die dat ‘grootste’ skigebied van NZ kent werd langer open gehouden. Dus een dag na geland te zijn in Auckland, als een speer die kant op. Prachtige omgeving, en het kwam af en toe bekend voor, maar ja Lord of the Rings was net uit in die tijd. Verder is Mt.Ruapehu een actieve vulkaan, dus als je naar National Park / Tongariro rijd en je ziet die witte punt van ver, krijg je wel kriebels. Het begon te regenen die middag, en ik was even naar boven gereden om een glimps van het gebied te krijgen maar het zag er wat verlaten uit. Na een nacht in een hostel, de volgende dag boardverhuur winkeltje ingelopen, had wat winterkleding en spullen mee, maar geen boots natuurlijk. En passent verteld de verhuurder. It is probably the best day of the season… Echt? Hij had het goed, regen beneden, en bluebird next day! Het is er niet groot (size of a small austian village), maar er is plenty te doen. Ongeprepareerde gemarkeerde routes, lawineveilig, en een waazinnig uitzicht op het groene achterland. Een dag epic powder. Toen weer verder met mn trip want reisgenoot zat maar te wachten. Als je zo iets gaat doen, ik heb meerder kennissen die daarna ook zo’n 2 weken zijn gegaan, ga je in onze zomer. Buiten het ticket is het leven zeer betaalbaar en aangenaam. Maar dan ga je kies je niet voor het noordereiland wellicht maar ga je naar Queenstown en omliggende (relatief nog kleinere gebieden), je kunt er heliboarden, en er zijn ook her en der skifields, waarbij er echt nog een aggregaat met een touw naar boven je een helling ophijst.
Binnenlandse vluchten zijn betaalbaar. Alles is mogelijk. Ik heb nog een stapel ouwe folders liggen. Wanaka en omgeving, Remarkables, Coronet Peak etc…Mt Hutt niet te vergeten bij Christchurch. Gek genoeg kwam ik daar veel promo tegen over wintersport in Canada, maar daar zitten weer veel Australiers en Kiwi’s op seizoen. Dus die doen japan en noord amerika. Verder zijn er best wel wat geweest die de seizoenen europea en nz deden, fransen, oostenrijkers e.d. leraren etc…
Ik voelde me ook en beetje zo’n dude, want ik had in onze winter 4 trips gedaan waarin 2 weken Canada en daarna nog even dit :-) Ik zeg doen …!

Never a last run..
Gevorderd
FonzieAuteur13 juni 2013 · 15:03

psje… ben ook met een heli op die Franz Jozef Gletcher geweest, uitzicht op Mt. Cook. Ongeveer zo als in dat filmpje sta je ineens op een bijn onmogelijk plek. En zie je van bovenaf het ijsblokken als gebouwen die langzaam naar beneden gaan tot aan zeenivo, en uitmonden in een rivier en de zee. Verder is het een mega, outdoor activities land. Surfen, natuur, het relatief nog rustige leven, ver weg van de rest van de wereld… erg mooi. Dus doen :-)

Never a last run..
Expert
meteomorrisAuteur13 juni 2013 · 16:22

@@Fonzie klinkt goed. Heel goed. Weer iets voor op mijn lijst.

powfinder.com
Gevorderd
LunsAuteur13 juni 2013 · 20:31

In juni 2006 een maand in NZ rondgetrokken met camper en snowboard gear achterin, vriendin voorin. Misschien wel het mooiste land dat ik gezien heb, rondrijden is al een feestje.

Omstandigheden waren erg goed die winter en ik heb dan ook veel verse meters gemaak. De meer commerciële gebieden (Mt. Hut, Remarkebles, Cardona, Coronet Peak enz.) waren cool en hadden redelijk wat feeride mogelijkheden. Het coolste waren echter by far de ski clubs. Dit zijn privé gebieden die low key en afgelegen zijn. Liften zijn oud en simpel. Het summum van crappy liften is de Nutcracker: soort klimgordel aan en een groot soort notenkraker om een hard voorbij razend touw klemmen. Touw loopt over een paar wielen en de rest moet je maar uitzoeken (vast wel te googlen voor wat meer duidelijkheid). Maar, hoe moeilijker de lift, hoe mooier de feeride mogelijkheden. Dagen nog na de laatste dump.

Als je de kans krijgt zeker gaan. Coolste (zij het wat commerciëlere) vibe is rond Queenstown met ook veel gebieden in de buurt. Maar met een Lonely Planet en local knowledge ski clubs afstruinen is pas echt een uniek avontuur. Aantal hoogtemeters valt wat tegen en gemiddeld valt er niet heel veel sneeuw geloof ik. Oh ja, ski clubs bereik via mijnenvelden die ze wegen noemen; gewoon liften want met de camper is het niet verzekerd (maar wel te doen hoor;))

Oh ja, walvissen, dolfijnen, gletsjers, parachute springen, surf, prachtige natuur, vet aardige mensen e.d.e.d. Dat ook.

Gevorderd
lennart75Auteur14 juni 2013 · 07:37

Ja bovenstaande herinner ik me ook nog al te goed. Al was mijn jaar in NZ al wat eerder (pre-Lord of the Rings tijdperk, 1997-98) maar mijn laatste 3 maanden heb ik bijna alleen maar geboard op het zuidereiland.
Ik had bij aankomst in NZ een bouwvakker busje gekocht met verhoogde bodemplaat en een matras en wat kook gerei erin gezet. Onderin heel veel opbergruimte en een jaar lang door NZ (noord- en zuidereiland) gereden. In principe mag je gratis op heel veel plaatsen overnachten. Daarnaast zijn er een soort Staatsbosbeheer kampeersites voor heel weinig en op de meest mooie plekken. En natuurlijk heel veel backpacker hostel voor niet al te veel.
Fantastisch mooi land en staat nog steeds bovenaan bij mij! Ook hele relaxte mensen ontmoet. Kiwi’s zijn sowieso heel erg open en sportief dus dat bevalt mij wel.
De laatste 3 maanden alleen in hostels gebleven, werd mij een beetje te koud, en veel geboard in Mt Hutt, Remarkables, Coronet Peak etc.
Je moet inderdaad overal zelf naar boven rijden. Kan met de bus of inderdaad liften maar ik had nog even dat busje. Is nogal een beleving de eerste keer…

Gevorderd
evanAuteur15 juni 2013 · 16:55

Ze zijn al los in NZ! Coronet Peak is vorige week open gegaan en Mt. Hutt vandaag. Ik ben in augustus 2000 in Mt. Hutt geweest. Ik was aan het backpacken dus had geen eigen gear mee, maar alles (inclusief kleding) is er te huren. Toen ik er kwam was het gebied een aantal dagen gesloten geweest vanwege storm (wat wel vaker voorkomt). De weg omhoog was (is?) een soort grindpad, dus slecht begaanbaar en een belevenis op zich. Er lag zo’n 20 centimeter poeder, maar de base was matig (gelukkig had ik huurski’s). Het hoogteverschil is maar 700 meter en het terrein is redelijk afwisselend, goed gemarkeerd en veilig. Niks spectaculairs, maar het uitzicht maakt veel goed. Mt. Hutt ligt aan de rand van een vlakte (Canterbury Plains) dicht bij zee. Dus op mooie dagen kijk je uit over die vlakte en de oceaan! De onbeschutte ligging is meteen ook de verklaring van het hoge aantal downdays, dus zorg dat je een plan B hebt. Dat geldt ook voor andere gebieden, want overal ski je uitsluitend boven de boomgrens. Overnachten doe je onderaan de berg in Methven waar je ook nog een leuke pub hebt. Daarvandaan is het nog een halfuur rijden naar Christchurch waar wat meer te doen is.

De andere gebieden heb ik links laten liggen, dus daar kan ik weinig over zeggen. Van Treble Cone heb ik vaak mooie beelden gezien (uitzicht op Lake Wanaka), die het ook goed doen in de bladen. Met 5,5 m/jr schijnt Treble Cone van alle gebieden in NZ het meeste aan sneeuw te krijgen, dus er valt niet heel veel sneeuw. Blijkbaar liggen de skigebieden teveel in de luwte van de bergen in het westen, want de westkust is extreem nat. Dat de gletsjers er tot aan zee doorlopen terwijl het er bijna altijd dooit zegt genoeg over de sneeuwval hoog in de bergen.

Ik zou niet speciaal voor het skiën naar Nieuw-Zeeland gaan, tenzij je er gaat werken. Het is leuk om er even aan te proeven als je op doorreis bent en het skiën is zeker beter dan in Australië (al heeft skiën tussen de gumtrees ook wel wat). Als ik weer naar Nieuw-Zeeland zou gaan, zou ik er de tijd voor nemen (minimaal vier weken), een camper huren, wel mijn eigen spullen meenemen en laat in het seizoen gaan; dan kan je het skiën combineren met zomerse activiteiten (zeker in het noorden). Ga vooral voor het avontuur en alle andere dingen die je er kunt doen (surfen, raften, parachutespringen, bungyjumpen etc.) en niet met heel hoge verwachtingen van het skiën. Als je puur voor het skiën gaat kan je denk ik beter naar Chili/Argentinië gaan. O ja, en al die clichés over Nieuw-Zeeland kloppen :-).

Gevorderd
Guy.Auteur22 juni 2013 · 15:12

In 2005 2 weken naar zuidereiland geweest om daar te boarden. Was een geweldige ervaring, alleen had ik achteraf gezien mij meer moeten verdiepen in het weer en dergelijken. Maar ach, dat was nog voor mijn freeride epoch…

Ben in Remarkables, Cardrona, Temple Basin en nog ergens anders geweest. Temple Basis was het meest indrukwekkende. De weg er naar tooe, het terrein en die vervloekte nutcrackers…

Gevorderd
JustFrankAuteur1 augustus 2013 · 12:43

Ben in 2011 2 weken wezen boarden vanuit Wanaka, inderdaad heel anders dan in europa nagenoeg alles licht boven de boomgrens en resorts hebben geen slaap plaatsen iedereen rijdt elke ochtent omhoog, geboard in Cadrona and TC (treble cone) en een dag met de jongens van Southern Lakes heliski op pad geweest. Heliboarden is in vergelijking met europa en canada “redelijk” betaalbaar vanaf NZD 1000 (€ 600) voor 8 runs. Let well op dat je geen kneuzen in je groep krijgt want dan het programma op hun niveau aangepast… Zeker TC is bij verse poeder fantastisch en inderdaad ligt na genoeg alle poeder “inbounds” al had ik toch altijd mijn 3 eenheid bij… super uitzicht op lake Wanaka vanaf TC… Ga zeker weer terug, hebben een vaag plan om de continental devide (ruweg van Wanaka naar Haast in Mount Aspiring National Park) over te toeren op splitboards…

Life is Good! Enjoy the Ride!
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!