Wordt snowsurfen de nieuwe trend?

Wordt snowsurfen de nieuwe trend?
(Foto: Lodewijk Duijvestein)
(Foto: Lodewijk Duijvestein)

Sinds 2 jaar rijd ik nu regelmatig op een zogenaamde snowsurfer. Na jaren op een enorme swallowtail te hebben gereden en tussendoor regelmatig een big mountain board onder mijn voeten te hebben gehad maakte ik 2 winters terug de overstap naar een gigakorte wingswallow van Moss. Slechts 149 cm lang was ik erorm skeptisch, maar het waren de lyrische woorden van dr. Gear die me ervan overtuigden om het eens een middagje te proberen. Dat middagje werden 2 winters en inmiddels wil ik niets anders meer.

Mijn oude trouwe swallowtail
Mijn oude trouwe swallowtail

Waar het me eerder niet steil genoeg kon, speur ik nu de berg af op dat object waar ik mijn bocht tegenaan kan zetten. Misschien is het de tand des tijds dat ik weer teruggrijp op oude shapes of zijn het de ongelukken van de afgelopen jaren waarin we vrienden en bekenden zijn kwijt geraakt. Wie zal het zeggen. Wat ik wel weet is dat de boards me gelukkig maken. Het gevoel dat deze boards bij me losmaken is als de eerste stoke van toen, maar dan in een moderne verpakking. Steil is niet altijd geil, stijl verpak je in je bocht. Je signature die je achterlaat in een onverspoorde helling.

Speurend naar objecten
Speurend naar objecten

En dan blijkt poederrijden weer dichtbij te komen bij datgene waar het voor mij voor staat. Eén worden met de sneeuw, zoals je ook kunt opgaan in de golf. Waar een ritje van enkele seconden voor je gevoel uren duurt.

1 met de sneeuw
1 met de sneeuw

Afgelopen winter was ik in Japan, een land dat het snowsurfen in zijn hart heeft gesloten of volgens sommigen zelfs onderdeel van de ziel. Samen met wat andere vlaklanders reden we daar eindeloze bowls en trokken onze lijnen. Het plezier dat we daarbij hadden was blijkbaar zo aanstekelijk dat Arjen de legendarische woorden sprak ‘als ik jullie zo zie krijg ik ook enorm zin om te snowboarden.’ Maar het was dan ook zo lekker.

Frontside topturn
Frontside topturn
Vitelli turn
Vitelli turn
Backside slash
Backside slash

En soms ben je zo stoked dat je het wilt delen. Maar blijkbaar ben ik niet de enige. Dit jaar hebben we voor het eerste een snowboardtest met daarbinnen een categorie snowsurfers. En ik vermoed dat die groep de komende jaar alleen nog maar gaat groeien. Zowel wat betreft het aanbod van boards als de groep die ze daadwerkelijk gebruikt. Kwam 6 jaar geleden het splitboarden (ook daarvan hebben we een heuze splitboardtest), nu is het de tijd voor de snowsurfers. Zo zeer zelfs dat we 1 zaal tijdens het Freeride Film Festival helemaal besteden aan de snowsurfers. Om de passie te delen en te verspreiden.

Snowsurf Festival?

Wat zeggen jullie, moeten we aan het eind van deze winter ergens in maart eens met een groepje er op uit trekken, zoeken naar banks, natural waves en halfpipes en dan onze sporen trekken? Dat wij de (test)boards regelen, last minute een locatie prikken en dan maar speuren naar de ultieme golf? En natuurlijk deze rijden. Organiseren? Bij voldoende ja’s gaan we dat regelen.

Zin in
Zin in
meteomorris

Reacties

Gevorderd
SteefAuteur21 oktober 2014 · 12:47

Snowsurf…dikke like! Tripje? Dikke vette like, oftewel een JA!!
Ik weet nog wel wat leuk terrein in Solden :)
http://i61.tinypic.com/8zjr0m.jpg

Every turn is a sign of weakness. I'm weak...
Gevorderd
Willem2kAuteur21 oktober 2014 · 13:45

Snowsurfing klinkt als een woord wat een paar handige marketing boys bedacht hebben om een ouder wordende doelgroep te verkopen dat het misschien allemaal niet zo steil en hard meer hoeft, maar dat ze desondanks toch écht nieuwe gear nodig hebben.

Volgens mij is wat Morris beschrijft namelijk gewoon hoe velen van ons al jaren (willen) freeriden. Gewoon een beetje spelen met het terrein en dikke sprays zetten. :)

Wat trouwens niet wegneemt dat ik best wel nieuwsgierig ben naar die test. Want die old school shapes zijn gewoon best wel sexy.

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur21 oktober 2014 · 13:59
powfinder.com
Gevorderd
Willem2kAuteur21 oktober 2014 · 14:18

Cool! Thx @@meteomorris :)

Snowboarding without friends is not snowboarding.
Expert
meteomorrisAuteur21 oktober 2014 · 14:22

Willem2k graag gedaan… ik geloof niet dat snowsurfen iets is van de marketingjongens.
Het is een categorie die nog geen naam had en wij snowsurfen hebben gedoopt. Iets wat we geleerd hebben van de Japanners de afgelopen 3 jaar. Zelfs in zogenaamde bowls en op pistes worden snowboarden weer wat het was… surfen in de sneeuw. Maar dan zal een hele generatie wel weer moeten leren carven ;)

Vitelli is back ;P

powfinder.com
Gevorderd
MarkieAuteur21 oktober 2014 · 15:43

Test graag een plankje in Japan dit seizoen en dan bedoel ik niet een van de volgende…

DRYBOARDS.NL -Dutch designed and handcrafted snowsurfers-
Gevorderd
3zelAuteur21 oktober 2014 · 16:39

I’m in for a spin!

knowledge is powder
Gevorderd
GhiniAuteur21 oktober 2014 · 16:55

Snowboarden heeft me nooit echt aangesproken, tot ik in aanraking kwam met dat snowsurfen. Niet alleen in de poeder maar ook op de piste lijkt me dat heerlijk. Ik kan nog niet echt snowboarden, maar staat zeker nog op de planning! Dat snowsurfen ziet er gewoon te lekker uit!
Kan het nu even niet vinden maar zag laatst een filmpje uit Japan waar ze een speciaal park hadden aangelegd met bowls en ramps etc, erg tof.

Expert
meteomorrisAuteur21 oktober 2014 · 17:07

@@Faberge… bedoel je deze:

Draait 7 november in de Japan zaal tijdens het FFF.

powfinder.com
Gevorderd
GhiniAuteur21 oktober 2014 · 17:22

Nee, een ander… Zal vanavond even zoeken…

Gevorderd
SamSamAuteur21 oktober 2014 · 17:40

JAA! Snowsurfen zit voor de komende jaren in mijn hoofd als prioriteit nr 1! Op 2 en 3 slapen en eten

Elite
ErwinAuteur21 oktober 2014 · 19:51

@@meteomorris hoor ik je nu echt zeggen dat we allemaal weer moeten leren carven? Big smile! :D

Zoiets??

Expert
meteomorrisAuteur21 oktober 2014 · 19:59

@@Erwin kom maar lekker naar de Snowsurfzaal tijdens het FFF. Carven op softboots ;)

powfinder.com
Toerist
The_OAuteur21 oktober 2014 · 20:06

Mooi Mooi… Kan het maar beter niet proberen… the garage puilt al uit…

Maar ben je op zo’n boardje een Ski Bum of een Surfer Bum?
En zo ja welke type?
Zie: http://mpora.com/articles/15-surfers-you-are-guaranteed-to-see-on-your-local-beach/1

And Also The Trees
Gevorderd
koen_djfistelAuteur21 oktober 2014 · 20:57

mmmm …

sbs roelz
Gevorderd
SportGillieproAuteur21 oktober 2014 · 21:45

@Morris, lust een koe gras…? Tuurlijk organiseren!!! Ben erbij. Ik heb zelf de mazzel gehad dat ik een Moss snowstick mee had op een trip. Wat een heerlijk board. Surf’s up dude!!!

Live to ride, ride to live
Gevorderd
koen_djfistelAuteur21 oktober 2014 · 23:41

én wat hierachter???

sbs roelz
Gevorderd
DutchessAuteur22 oktober 2014 · 09:58

Zo snowboard ik mijn hele leven al, wist niet dat het wat met surfen te maken had (tot ik vijftien jaar later dat ook eens uitprobeerde…) Geen bank naats de piste of in het terrein waar geen slash op word gezet! Ik stem uiteraard JA ook al zal ik niet meekunnen. Ben heeeeel benieuwd hoe die Moss en gelijkgestemde boardjes nou rijden…

We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
Gevorderd
FonzieAuteur22 oktober 2014 · 12:45

Ja… ik liep ook al te mijmeren… what about a Moss board? Had ik net voor het eerst in mn leven een redelijke betaalbaar en recente (2e hands) Swallowtail gekocht, zag ik in Japan op diverse plekken in shops en onder diverse mensen hun bindingen deze mooie boardjes… Ik dacht toen ook… had ik mn pegels even moeten bewaren en in het land van de rijzende zon… een board bemachtigen?.. echter wist ik voor die trip nog niet wat en hoe en hoe duur. Maar bij nader inzien had het misschien het overwegen waard geweest. Enfin… zonder aankoop teruggekomen, maar des te geinteresseerder in ‘hoe zal dat rijden?’ Dus maybe i can hook-up?

Never a last run..
Gevorderd
FonzieAuteur22 oktober 2014 · 13:03

Ik zag overigens best wat ‘afwijkende’ vormen van planken, van surfboard-achtige shapes tot en met bijna vierkante deuren en fish achtigen… kheb n foto’s maar kan ze niet uploaden hier?
Ook al waren we 1 dag in Tokyo, is het jammergenoeg niet gelukt om in de mega-stores rond te kijken aldaar. De wijk Kanda bleek er nogal wat te hebben. Maar komt inmiddels naar Europa is t niet ?

Never a last run..
Gevorderd
FonzieAuteur22 oktober 2014 · 13:05

Ik bedoel Moss wordt gedisctributeerd in NL…toch?

Never a last run..
Expert
meteomorrisAuteur22 oktober 2014 · 16:03

@@Fonzie, jep. We zijn inmiddels na jullie reacties een kop koffie gaan doen met Lodewijk en er komt een event. Lodewijk doet Moss en Gentemstick en we gaan ook even goed bij andere distributeurs in de collectie kijken… Zal einde seizoen worden. Dus save your euros… ;)

powfinder.com
Gevorderd
robbertAuteur22 oktober 2014 · 19:00

Yes in. Naast steil en geil is snowsurf ook best leuk ;)

Toerist
AnoniemAuteur23 oktober 2014 · 11:35
Gevorderd
SportGillieproAuteur23 oktober 2014 · 15:04

Een paar jaar geleden was ik in Verbier en toevallig was er een stop van de Ultimate Test Tour. Een franse organisatie met heel veel informatie over freeriden en heel veel merken waarvan je het materiaal mag testen. Onder andere skies, snow- en splitboards. Testen was gratis. Tegen een speciaal tarief van tien euro voor een skipas kon je met een gids op pad. Dat was m’n eerste kennis making met snowsurfen. Een Dupraz D1+ 6’ kreeg ik mee. Ik wordt alweer licht opgewonden… Ik ben zelf (naar eigen zeggen) 1.66 en ik kreeg een board mee van 1.78!!! Serge Dupraz stelde me gerust en verzekerde mij dat ik juist het gevoel zou hebben van een veel korter board. Niets van gelogen. Wat een heerlijk surfy gevoel… Het was de bedoeling dat ik meerdere merken zoals Furlan of Swell Panik zou testen, maar ik had helaas te weinig tijd…
Ik vindt het een goede zet van Morris om deze vorm van snowboarden onder de aandacht te brengen. En mocht het zo zijn dat er een event komt dan ben ik er zeker bij

Live to ride, ride to live
Gevorderd
NielsAuteur23 oktober 2014 · 19:31

Likelikelike!

Gevorderd
SamSamAuteur26 oktober 2014 · 18:46

man man, té zalig die Find away aflevering hierboven, dank om te delen!

Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!