Trip report: Het Gletsjer Alert

Trip report: Het Gletsjer Alert

Nadat ik terugkwam van mijn lange 4x4 weekend met kids en vrienden en ik wePowder checkte steeg in een keer de stoke (of Poederjeuk) naar eenzame hoogte: het zou eind van de week aan gaan! Ladies & gents: wax on and start your engines: PA#1 van het 14-15 seizoen is een feit en we dopen hem het Gletsjer Alert! Na wat te hebben nagedacht over dit alert kwam er een PM binnen van een zekere Guy: hey RP, ik zie dat jij ook zin hebt om te gaan. Euhm: ja, dat heb ik zeker! (blogje Poederjeuk niet gelezen?) Eh, zullen we samen gaan? Ach ja, waarom niet! Mijn Toyocruiser staat bij de garage, wat heb jij? Mini Countryman 4x4 Say no more, wanneer gaan we?

Hintertux

Donderdag 24 oktober rolde Guy om 14.00 de dam op en 5 minuten later on our way to Hintertux. Acco was een prima pension nog geen kilometer van de lift en na een relatief voorspoedige rit (baustellen en wat stau) kwamen we om 23.15 kwamen aan. Snel gear klaarleggen, wekker zetten en na een redelijke nacht (poederjeuk?) zaten we om 7.15 aan het ontbijt en om 8.00 bij de lift.

Mede-Wepowderaars

In de rij voor de skipassen kwamen we @Roelaano en @TimV tegen die de afgelopen nacht om 2.00 waren aangekomen. Guy kende ze al maar voor mij nieuwe gezichten, net als Guy, drie vliegen in een klap! Er stond al een rij van hier tot Tokio maar gelukkig bleken dit allemaal pisterammers te zijn uit zo’n beetje alle windstreken. Na wat duw- en trekpartijen te hebben aanschouwd stapten we met zijn allen in de lift en na de eerste afdaling was het al snel duidelijk dat we met zijn vieren door zouden knallen. We wisten dat @emmer en @ieism ook in Hintertux waren maar we hebben ze niet gezien. Naar later zou blijken ook naar mij gezocht maar waren op zoek naar de Black Bomber, niet wetende dat ik in een nieuwe kleurige rood-blauwe outfit zou poederen….

Bluebird

Tot zo’n 2.000 meter wat het mistig maar toen we daar eenmaal bovenuit kwamen…. ZON! Volle bak bluebird en dat op de eerste dag dat de liften weer draaiden na de dump, hoezo met de neus in de boter! We hebben een geweldige dag lopen spelen. Hoewel de wind stevig had staan tetteren en de pof dus op een hoop plekken behoorlijk crusty was wisten we heel veel plekjes te vinden waar de wind niet bij had kunnen komen. Heerlijke oktober-pof en dat met een stralende zon erbij, wat wil een freerider nog meer?

Shark valley

Na wat onschuldig te hebben lopen afkrassen werd het tijd voor het meer serieuze werk. Roel wist een mooie route buitenom naar het midden station, het kon wel zijn dat hier wat steentjes zouden liggen…… Ach, waarom niet, we zijn er nu toch vonden we. Prachtige route, mooie diepe pof en inderdaad heul veul sharkies…… arm belag! Aan het einde van deze vallei wachtte ons een mooie hike omhoog naar het midden station, flink zweten in het warme zonnetje maar meer dan de moeite waard. We hebben Tux de hele dag lopen afkrassen en veel gehiked maar de dag met een zeer voldaan gevoel afgesloten, wat een start van het seizoen!

Pitztaler Gletscher Zug

Na een pow-wow sessie in een Mickey D aan het einde van het dal besloten we naar de Pitztaler Gletscher te gaan vanwege de stijgende temperatuur. Roel en Tim vonden het ook een goed idee en zouden ook die kant op komen. Even later een sms van Ivar: wij komen wellicht ook die kant op! Via booking een pension met ontbijt geregeld en om 19.00 kwamen we aan. Snel douchen en omkleden en aan de overkant een grillteller met salat scoren. Om 22.00 ging het licht uit en om 7.15 zaten we weer fris en fruitig aan het ontbijt. Om 8.00 wederom bij de lift en ook weer een lange rij pisterammers! Hier kwamen we Ivar en Emmer tegen maar die moesten nog passen kopen. Na een half uur wachten konden we eindelijk het treintje in die ons in een klap naar ruim 2.800 meter zou brengen.

Mooi terrein

Hoewel de temperatuur aan de hoge kant was en de wind ook hier zijn werk had gedaan hebben we toch nog wat mooie onverspoorde stukken kunnen vinden. We probeerden nog een mooi couloir onder de top van de gondel te scoren maar bij nader inzien bleek deze toch wat te kaal en stijl…. Dan maar een alternatieve route buitenom over de gletsjer waar we uiteindelijk oog in oog kwamen te staan met 4 pistebully’s en een boze opzichter…. Hierna daalden we verder af naar het midden station en om uur of een vonden Guy en ik het wel mooi geweest en besloten we naar het dal te gaan om weer richting NL te vertrekken. Roel en Tim gingen nog even de (niet bestaande) dal afdaling doen en zouden daarna beslissen om al dan niet te blijven of ook weer richting B/NL te gaan. Om 21.30 stond ik al weer in Breukelen na een rit die eigenlijk meer dan voorspoedig ging en waarbij de Mini nieuwe records vestigde. Onderweg kreeg ik een bericht van Roel dat ze ook onderweg naar huis waren, het was mooi geweest voor PA#1.

Aftermath

Wat was het een dikke PA#1 en wat waren de omstandigheden al on-herfst-goed! We hebben volle bak genoten van de goede omstandigheden, heerlijk zonnetje en prima pof! Voor mij ook leuk om weer drie nieuw poederbuddy’s te leren kennen en hier ook weer veel van opgestoken met betrekking tot routekeuze en beslismodellen. Tim bedankt voor je jeugdige enthousiasme, de aanblik van je geweldige skistokken en non-jeanettekes skigedrag…. Roel voor je aanstekelijke platte humor, mooie routekeuzes en sprongen en Guy voor je mooie pow-slashes, je oordopjes en top room- en carmate!

Op naar de volgende……

RP

Reacties

Expert
ManoniAuteur27 oktober 2014 · 08:25

Lekker!! Gaaf hoor, we zijn jaloers. Heel leuk geschreven ook weer :)

Gevorderd
VinnieAuteur27 oktober 2014 · 08:45

Lekker gasten goed bezig!

Sharing Secrets, Sharing freedom!
Gevorderd
rutgerbergeAuteur27 oktober 2014 · 08:53

nice!

Gevorderd
evanAuteur27 oktober 2014 · 09:04

Lang niet gek, zo’n gletsjeralert!
Eén stukje Pitztal kwam me bekend voor uit een filmpje van een paar dagen geleden. :-)

Gevorderd
49Auteur27 oktober 2014 · 09:21

Wat een geweldig winterwonderland RP, heerlijk!

… alleen mis ik het sprookjesbos ;)

montagna bianca, ti amo
Beginner
GerritAAuteur27 oktober 2014 · 09:24

Heerlijk filmpje, Ik was vrijdag Op Pitztaler Gletscher en heb inderdaad wat van zelfde afdalingen genomen en gefilmd :)

. En volgens mij heb ik dezelfde Piste opzichter boos gemaakt…

And snow it is.....
Gevorderd
RPAuteur27 oktober 2014 · 09:26

@@49 tsja dat miste ik ook, echter als jij me een sprookjesbos op een Gletsjer kan wijzen dan ruil ik die graag in tegen de sharks!

Ga jij nog overwinteren in Alagna? (dit gaat wel een Noordwinter worden hoor…)

Explore the Outdoor!
Gevorderd
koen_djfistelAuteur27 oktober 2014 · 09:36

wootwoot te gek !!!

sbs roelz
Gevorderd
ffKnallenAuteur27 oktober 2014 · 09:47

Lekker begin van de winter!!!

Gevorderd
49Auteur27 oktober 2014 · 10:10

@@RP slecht voorstel, geen interesse ;)
helaas geen totaalwinter in Alagna dit jaar. Ik hoop er wel veel te zijn. Eind december gaat het daar zeker weer los.

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
AryenAuteur27 oktober 2014 · 10:11

Lekker RP! :)

Ik zie aardig wat dingen waar wij ook langs zijn geweest (hoe hebben we elkaar kunnen missen? :)), maar ook wel veel mogelijkheden om een volgende keer ook eens te gaan kijken.

Wat waren de condities top voor deze tijd. :D

Gevorderd
RPAuteur27 oktober 2014 · 10:31

@@GerritA Haha, had ik nog niet gezien! Geweldig, wat een poederstressende pannekoek zeg… instapje was niet best meer, heel veel rotsjes daar…

@@49 Ah, een winter poederjagen dus?

@@Emmer Waren inderdaad top condities, smaakt naar meer!

Explore the Outdoor!
Gevorderd
ReneAuteur27 oktober 2014 · 10:38

Potdomme wat een jaloers makend verslag en beelden zeg! Dank voor het delen van deze stoke heren!

The future belongs to those who believe in the beauty of their dreams - Long Live
Beginner
WallcrawlerAuteur27 oktober 2014 · 10:52

Super lekker report! Nu is de zomer echt weg en de stoke hoog! Nog een weekje doorbuffelen en dan heb ik zeeën van tijd! Snel een tweede alert?

He set my feet upon a rock!
Expert
TimVAuteur27 oktober 2014 · 10:56

mooimooi, wat heb je toch lekkere woordenschat bijgeleerd! ;) lekker filmpje, sebiet nog is naar kijken… :D

Gevorderd
49Auteur27 oktober 2014 · 10:58

@@RP Eigenlijk ben ik er aan gewend geraakt dat La Dama Bianca op mij jaagt, maar jouw plaatjes laten mij toch wel erg verlangen naar een goede Powhunt!

montagna bianca, ti amo
Gevorderd
Mitchel.Auteur27 oktober 2014 · 11:15

Naise!! Jaloers!
Mooie beelden!

Skiing is Freedom!
Gevorderd
FriscoAuteur27 oktober 2014 · 11:33

Heerlijke beelden! En dat in oktober…

Never eat yellow snow!
Expert
ERESAuteur27 oktober 2014 · 11:51

hele fijne beelden!

Elite
ErnstHendrikSprengerAuteur27 oktober 2014 · 12:52

Goed begin is het halve werk!

FUCK YEAH I AM FREE
Gevorderd
henwildieproAuteur27 oktober 2014 · 12:54

GerritA die drop in lag er zaterdag wat minder florissant bij. Dat hebben mn kanten geweten, maar gelukkig schrikte het andere mensen wel af :)

Pistes, zijn dat niet die platgereden stukken tussen de poeder?
Gevorderd
philipcAuteur27 oktober 2014 · 19:23

Kijk aan, eerste pof os al binnen… Lekker bezig, Ben jaloers!!

Gevorderd
philipcAuteur27 oktober 2014 · 19:33

Nog even een vraag van mijn kant: hoe zit het eigenlijk met het lawine risico zo vroeg in het seizoen? Is dit lager omdat er nog geen zwakke onderlaag aanwezig is, of is dit te makkelijk gedacht?

Expert
BSSKI.chAuteur27 oktober 2014 · 20:20

Nice! Genieten RP!

Gevorderd
RPAuteur27 oktober 2014 · 20:26

@@philipc Zie hier het ‘extra lawine-bulletin’ van Tirol: http://lawinenwarndienst.blogspot.co.at/

@@TimV Amai, zekers en vast Jong! Heb je de GoPro nog kunnen claimen bij de verzekering?

@@Berber Volgens welingelichte bronnen heb jij ook wel wat pof gezien…

Explore the Outdoor!
Gevorderd
Haas™Auteur27 oktober 2014 · 20:32

Gave foto’s en leuke report!!

Rex Monte - Amor Nix
Beginner
MarkieMarkAuteur27 oktober 2014 · 23:40

Heeeeeeeeeel lekker hoor!

Een dag niet geskied is een dag niet geleefd
Gevorderd
FonzieAuteur28 oktober 2014 · 11:43

Weer als eerste in de poffertjes he? @@Guy net als vorig jaar en @@RP ! Reputatie !! ;-)

Never a last run..
Gevorderd
doovAuteur28 oktober 2014 · 13:09

Goed begin is het halve werk !

Welcome back my friends to the snow that never ends. Let's rocker!
Gevorderd
telemikeyAuteur28 oktober 2014 · 14:34

@@philipc: er spelen verschillende zaken.

  • Sneeuwdek = dun waardoor thermisch gradient hoog is = metamorfose\
  • De ondergrond is nog ‘warm’ waardoor thermisch gradient nog groter wordt (zie boven) en gleitschnee een probleem kan vormen. (Mbt tot dat laatste: ik verwacht dan ook meer spanningen in het sneeuwdek agv grotere vervormingen (voordat een gleitschnee event plaatsvindt)\
  • Afstand tot (onregelmatige bodem) is nog klein waardoor je gemakkelijker een slechte laag belast

Daarnaast grote kans op sharks zoals opgemerkt wordt in de verslagen groot (=kans op blessures).

Kortom, afhankelijk van de situatie is over het algemeen: begin van het seizoen (de eerste sneeuw) is risicovoller! Het is niet voor niets dat de bergbewoners zich pas laat in het seizoen (februari/ maart) pas op de noord wanden en steilere off piste gingen storten…

Neemt niet weg dat nu al freshies scoren wel heul erg lekker is!

White room,Pillow lines,I rule
Reageren
Mis helemaal niets meer!

Ontvang het laatste nieuws, PowderAlerts en meer!