PA#6: Jetzt geht's los

Door meteomorris op 11 januari 2015 · 21

Wax up! PA#6 komt er aan.
Wax up! PA#6 komt er aan.

Wat was het warm gister. In sommige dalen steeg de temperatuur tot voorbij de 20+ celcius. En dat voor een 10e januari. Hoeveel kouder is het opeens vandaag. Het sneeuw op veel plekken inmiddels tot diep in de dalen. En hoewel de start van de komende week weer warm is, lijkt de winter in aantocht. In ieder geval komt poederalert#6 er aan. Jetzt geht's los of beter nog, C'est parti!!!.

Van +7,4 naar - 7,2
Van +7,4 naar - 7,2

Terugblik

Warm was het. Regen tot lokaal zelfs 2800 meter en een snoeiharde wind. Wat een contrast met de start van het jaar toen de sneeuw nog koud en fluffy was. Het lawinegevaar steeg gister tot 4 en nog steeds is het opletten geblazen. Gelukkig volgde vanochtend de afkoeling. Weliswaar waait het nog steeds stevig, maar het is kouder en er valt sneeuw. Het vogelhuisje in het Bregenzerwald heeft weer sneeuw op zijn dak en de komende 24 uur valt er nog eens 5-20 cm, lokaal zelfs 30 cm. Dit alles bij een snoeiharde wind.

Er ligt weer sneeuw op 800 meter hoogte
Er ligt weer sneeuw op 800 meter hoogte

Nog eens 10-30 cm erbij
Nog eens 10-30 cm erbij

Korte termijn, maandag is een poederdag

Maandag is een poederdag in de Noordalpen en het noorden van de Franse Alpen. Het is fris er ligt verse poeder en er kan zeker wel een mooi lijntje gereden worden. Houd rekening met een opwarming gedurende de dag en het feit dat het sneeuwdek nog steeds instabiel is. Het wordt zeker niet de dump van de eeuw, maar wie een kleine poederdag niet eert is een poederalert niet... Ach, je weet wel. Genieten en het maximale er uit halen. Dinsdag wordt het dan alweer rap warmer en daarna....

Waarheen te gaan? Wel, denk aan de usual suspects bij sneeuw uit het noorden. Het sneeuwt nu lekker door in het Kleinwalsertal, Bregenzerwald en rond de Arlberg. Reken daar tot morgenvroeg op 25-40 centimeter vers. Waarschijnijk net genoeg om de hard opgevroren base niet meer te voelen. Maandag dan snel opklaringen en poeder.

In de loop van de maandag wordt het dan alweer snel warm en op dinsdag stijgt het nulgradenniveau aan de noordkant van de alpen als gevolg van een opstekende zuidwestfohn. In de nacht naar woensdag zorgt dit voor de eerste sneeuw in de west- en zuidalpen. De sneeuwdansjes hebben effect gehad en het depressiegeweld zelfs een paar dagen naar voren gehaald. Maar denk nu niet direct dat het woensdag al AAN is.

Dinsdag zuidwestfohn
Dinsdag zuidwestfohn

Middellange termijn, c'est parti!

Poederalert 1 en 2 waren voor de Zuidalpen, poederalert 3 voor Noorwegen en poederalert 4 en 5 voor de (oostelijke) Noordalpen. Nu is het de beurt aan de Franse Alpen. Poederalert#6 is voor het westen: C'est parti! En niet alleen voor de westalpen ook het oosteliijk van de zuidalpen hebben goede kansen op significante sneeuw, net als de noordalpen tussen Gstaad en de Arlberg regio. Hoeveel de andere regio's gaan krijgen is nog niet zeker.

Het is wel zeker dat er een sterke westelijke stroming opsteekt. In beginsel nog zuidwest, maar daarna meer en meer west tot noordwest. De Alpen komen daarbij ten zuiden van de straalstroom te liggen (en dus in de koude lucht) en front na front wordt op het westen en noordwesten van de Alpen afgevuurd.

1 tot 2 meter vers?

De kans is groot dat er tot en met volgende week maandag 1 a 2 meter verse sneeuw valt in de Franse Noordalpen. Ook het Glanerland en de gebieden ten westen van de Arlberg doen het in de regel goed wanneer vanuit een westelijke straalstroom warmte- en koufronten elkaar opvolgen. En dan zijn er nog de gebieden in de Alpi Giulie en Slovenie die kans maken op heel veel sneeuw. Details worden de komende dagen nog verder aangescherpt. Maar 1 ding is zeker. Ga maar alvast vrij nemen. Ofwel de vrijdag vrij, dan wel een verlengd weekend door er de maandag bij te trekken. Als je het mij op de man afvraagt zou ik zeggen... vrijdag vertrekken en er een verlengd weekend van maken om maximaal te kunnen profiteren.

Lange termijn

Vanaf woensdag dus kouder en sneeuw. Een beeld dat redelijk consistent blijft tot en met maandag volgende week. Of het daarna weer warmer wordt, danwel de kou blijft is nog niet gezegd.

Morgen een kleine poederdag kortom en vanaf woensdag gaat de sneeuwmachine weer aan. Poederalert#6 komt er aan! Morgen meer.

Stay stoked

Morris

Reacties

• Haagje
    Beginner
    Haagje op 11 januari 2015 · 13:21
    De sneeuw zet toch in mindere mate door tot de Franse zuid Alpen? Rond Frejus, 30 cm toch?
  • evan
    Advanced
    evan op 11 januari 2015 · 13:42
    Yes! Weg met die nattehondenalerts.
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 11 januari 2015 · 16:22
    Heeft de warmte en dan nu weer de kou nog voor een stabilisatie van het sneeuwdek gezorgd? Is de zwakke laag er een beetje uitgegaan?
  • ronf
    Advanced
    ronf op 11 januari 2015 · 18:35
    Hé Morris, waar morgen heen te gaan als mijn huidige thuis basis Le Devoluy is?
    Heb jij ideeën over de dichtbijzijnde plek waar morgen verse sneeuw te vinden is.
    Beetje rijden is geen probleem. Hier is het lente, de laatste sneeuw op de pistes is inmiddels wel weggedooid. De racefiets is alweer buiten geweest...
  • Constant
    Beginner
    Constant op 11 januari 2015 · 18:44
    Graag een metertje poeder in Verbier vanaf 17 januari, kan dit geregeld worden? 😃
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................
  • Jack-D
    Beginner
    Jack-D op 11 januari 2015 · 19:01
    @ronf ,
    Ik ben op dit moment in la joue.
    Mischien kunnen we samen.
    Ik heb je een pm gestuurt.
    Gewoon omdat het kan!!!!!
  • Ors
    Advanced
    Ors op 11 januari 2015 · 22:24
    Stoke... Klinkt alsof je deze niet mag missen! Beetje lastig focussen nog. De hoek van Courmayeur of Tignes?
    Screw the cool guy standard procedure... I'm gonna CLAIM! --Shane
  • ieism
    Tourist
    ieism op 11 januari 2015 · 23:20
    Onmogelijk veel te doen voordat ik vrijdag zou kunnen gaan. Maar thuisblijven is niet echt een optie. Wie van de splitsplit jongens en meisjes gaat er en wil wel een dagje met de ultimate amateur in de piepa staan?

Ik moet nog wel even een airbag, sonde, kompas, hoogtemeter, oppas en auto regelen. Voor de rest ben ik er helemaal klaar voor. 😃
    splitfest.nl
  • PaulJ
    Advanced
    PaulJ op 11 januari 2015 · 23:34
    Ik hoop dat we hier in Tignes de volle lading ontvangen! Misschien dat de sneeuwdansjes en t eindeloze hopen toch geholpen heeft!
    Discover the unknown
  • Joost
    Tourist
    Joost op 12 januari 2015 · 09:24
    Hé Morris, hoe ziet het eruit voor de inneralpine gebieden van Wallis? Wij vetrekken zondag richting Val D'Anniviers en heb de indruk dat daar ook een grote behoefte aan sneeuw bestaat. Natuurlijk niet echt een sneeuwgat en heb de indruk dat ze er in de verschillende PA's nogal bekaaid vanaf zijn gekomen. Kunnen ze de komende dagen wat verwachten daar?
  • mhilberts
    Beginner
    mhilberts op 12 januari 2015 · 09:46
    @Joost: uit de wepowder omschrijving van Val D'anniviers: "Hartje winter komt de sneeuw het liefst uit het westen en is de aangevoerde lucht niet al te koud. Dat zijn de momenten dat Val d'Anniviers op zijn best is. En vergeet niet als alle poederjagers alweer weg zijn je vellen onder te doen. Door de onbekendheid en ligging in de alpenhoofdkam blijft de sneeuw hier lang vers."

PA6 lijkt West en niet enorm koud ? you do the math.....
  • evan
    Advanced
    evan op 12 januari 2015 · 09:53
    Toch iets meer Zuid, @meteomorris?
    Dit gaat lastig kiezen worden op basis van sneeuwval/base/lawinegevaar/weer/afstand etc.
  • Wiebe
    Advanced
    Wiebe op 12 januari 2015 · 09:56
    Kan niet wachten! Vrijdag twee weken naar de Tarentaise. Nog iemand die in La Rosiere / Les Arcs zit?
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 12 januari 2015 · 10:03
    @Wiebe, ik zit iets zuidelijker rond La Norma
  • jefdeschutter
    Advanced
    jefdeschutter op 12 januari 2015 · 10:24
    Iemand die momenteel in de buurt van Portes Du Soleil zit? Hoe zit't daar met de base? Dik genoeg om bij een dump dit weekend de bossen in te duiken?
  • ieism
    Tourist
    ieism op 12 januari 2015 · 10:38
    @Haagje Aaah, La Norma! Daar heb ik nog eens de auto tot het middenstation gereden, en daarna hopeloos vast gestaan. 😃 Ga je daar vaak heen? Het zag er wel leuk uit.
    splitfest.nl
  • Mattje
    Beginner
    Mattje op 12 januari 2015 · 11:52
    Komend weekend richting Flaine, als ik dit zo lees ga ik helemaal gebakken zitten daarzo. Westelijke, naar Noordwestelijk draaiende stroming. Dat belooft meters sneeuw voor een Schneeloch als Flaine 😀
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 12 januari 2015 · 12:26
    @Haagje @evan @Jakk @ieism @PaulJ @Joost @mhilberts @Wiebe @Mattje.. er is een update: http://wepowder.nl/weblog/5670/PA%236-Aftellen-maar...
    Gaat spannend worden!

@Emmer, ja onder de 2000 meter.
    @ronf, eff wachten. Het gaat beter worden. Tot wanneer ben je er?
    @Constant, als je heel veel geld overmaakt op 'help morris de winter door'.... 😉
    @Ors, gaat spannend wordt. Finetunen is in de maak.
    May the powder be with you.
  • Haagje
    Beginner
    Haagje op 12 januari 2015 · 14:25
    @meteomorris, thanx. Ik blijf nog ff poederdansen 😉
  • ronf
    Advanced
    ronf op 14 januari 2015 · 08:07
    @Morris Tot 1 mei.
  • Constant
    Beginner
    Constant op 14 januari 2015 · 23:24
    Dank voor de poeder! Graag een korte onderbreking van de sneeuwbuien tijdens de autorit op zaterdag.
    Beginner , beginner en nog eens een beginner..................

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro