Custom Ski Project

• Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 20 september 2015 · 11:55
    Hallo allemaal,

Ik ga ook mijn eigen ski’s bouwen. Dankzij de andere topics en internet heb ik informatie verzameld en verwerkt. Ik heb de eerste stappen op papier gezet.

Momenteel heb ik Volkl racetigers 176 (2014/15) en een set K2 Extreme (2010/11). Daar wil ik graag een brede ski aan toevoegen. Ik wil graag een big mountain ski maken voor mijzelf. Ik ben 1.82 meter en rond de 84 kg en sportief gebouwd. Het moet een ski worden die speels is, maar vind het niet erg om af en toe hard te moeten werken om de ski’s te skiën onder controle te houden.

Mijn eerste opzet voor het ontwerp heb ik samengesteld n.a.v. andere ski-ontwerpen.

https://s39310.gridserver.com/ski/wailer99

Van hieruit heb ik de eerste opzet gemaakt voor mijn ski.

Wat vinden jullie? Het wordt een zero camber rocker met early rise tip. Ik twijfel nog over de lengte van de early rise, hij lijkt me nu nog wat kort, daardoor heb ik een lang zero camber/running length onder de voet wat wellicht moeilijk skiet (?)

De tail heeft een fancy afwerking, puur omdat ik het leuk vind. Echter, voor custom made is het misschien een brug te ver om zo een detail toe te voegen i.v.m. het door laten lopen van de steel edges. Eventueel zou ik de staalkanten laten beginnen en eindigen aan het einde van de ski, zoals hieronder aangegeven. Iemand ervaring met deze montage? Of zijn er bepaalde rules of thumb voor het monteren van de staalkanten?

Dat brengt me naar de productieplannen die ik tot nu toe heb. Ik wil de ski opbouwen uit verschillende lagen (van onder naar boven).

Base P tex
    Staalkanten
    Rubbertape voor montage staalkanten
    Fiberglass
    Houtkern (Bamboo)
    Fiberglass
    (eventueel nog een graphics layer, textiel of papier)
    Toplaag

Een redelijk standaard opbouw, er missen sidewalls, maar ik wil het niet te moeilijk maken voor mijn eerste ski. Daarnaast heb ik ergens in een ander topic opgepikt dat een Bamboo kern redelijk geschikt is voor het maken van een ski zonder sidewall (http://wepowder.nl/forum/topic/103826?page=2, waarvoor dank).

Ik heb zelf, of via via, de tools voor het bewerken van de houtkern en de mal etc. Echter het belangrijkste, de pers/de perstechniek moet ik nog bepalen. Hier wordt aan gewerkt.

Het profiel van de houtkern heb ik bepaald n.a.v. de tekeningen hierboven. Hierbij vraag ik me af hoe lang het gedeelte van 2,5 mm kan zijn zonder dat de ski te zwak wordt.

Om nog wat enthousiasme toe te voegen bij dezen nog een plaatje van de houtkern gebogen volgens het skiprofiel (zonder afwerking aan de tail)

Zoals jullie lezen heb ik nog genoeg punten oom over na te denken, maar wat denken jullie tot nu toe? Zijn er dingen die ik vergeten ben? Beginnersfouten?
    Ik hoor het graag.
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 20 september 2015 · 20:24
    Ziet er goed uit!
    Bamboe kern is inderdaad wel een goeie, maar dat ligt er wel aan wat voor bamboe je neemt. Ik heb horizontaal/verticaal/horizontaal gelamineerd bamboe gebruikt. Dit is wel ontzettend lastig te bewerken. Het is namelijk erg hard en zodra je een laag horizontaal er af hebt trekt die krom, waardoor er tijdens het persen niet helemaal goed kan gaan zitten en luchtbellen ontstaan. Ik had 1 grote luchtbel in het belag, maar daar heb ik verder weinig last van.
    Mocht je nog een site nodig hebben voor spulletjes, www.junksupply.com
    A winter without powder isn't a winter!
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 28 september 2015 · 16:55
    Thnx Joost, ik zag in jouw topic junksupply ook voorbij komen inderdaad.

Afgelopen week ben ik begonnen met het maken van een sjabloom van het breedteprofiel van de ski.

Hiervoor het ik de technische tekening in twee stukken op A1 geplot, geknipt en vastgelijmd met spuitlijm

en ervolgens uitgezaagd, dit sjabloom kan ik nu gebruiken voor het uitzagen/frezen van de houtkern, base.
    Daarnaast heb ik ook nog een freesrail gemaakt zoals op skibuilders uitgelegd staat (http://www.skibuilders.com/howto/equip/profiler.shtml...)

De rails zitten met deuvels vast, mocht ik ooit nog een andere ski met een ander profiel willen, dan kan ik dezelfde bodemplaten gebruiken.

De volledige frees-tafel met tray als ondersteuning voor de frees.

Komende week probeer ik een begin maken met de mal, en eventueel een edge bender klussen 😃
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 29 september 2015 · 16:20
    Heel gaaf! Laat de updates maar komen!
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 13 oktober 2015 · 18:31
    Tis even een tijdje geleden, maar ik heb veel tijd moeten stoppen in het zoeken naar een houtkern dicht bij huis ivm vervoer, en ik wil graag weten wat ik in huis haal. Dus ben ik al bij menig houtboer geweest, maar de kern is vrij specifiek en ik ben een geen grote afnemer... Uiteindelijk heb ik die (nog) niet, dan maar alvast met de andere materialen aan de slag.

De contour overgetrokken op het base materiaal wat ik inmiddels binnen heb gekregen
    Daarna heb ik de base uitgesneden mbv het MDF sjabloom.

Hierna konden de kanten worden gebogen, een lastige klus, de onhandelbare lengte van de staalkanten helpt niet mee om dit snel en gemakkelijke te doen.

De home made kantenbuiger werkt naar behoren 😃.

Uiteindelijk de eerste van een kant voorzien (nog niet gelijmd, dat komt nog)
    En de uiteindjes zo goed mogelijk afgewerkt.

Komende dagen/weken de twee ski voorzien van gebogen kanten, en de boel vastlijmen en de mal maken.
  • QmaartenQ
    Beginner
    QmaartenQ op 13 oktober 2015 · 20:42
    Mooi hoor, goed bezig!
    powpowwowjippiajippieee
  • EmileHendrix
    Advanced
    EmileHendrix op 13 oktober 2015 · 21:05
    Die kantenbuiger is ook een lekker idee... 😃
    Een kleine fantasie kan groter zijn dan de wereld.
  • maartenvc
    Tourist
    maartenvc op 16 oktober 2015 · 15:35
    super deze blijf ik volgen
    If you aren't living on the edge, you are taking up to much space
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 30 oktober 2015 · 16:15
    Ondertussen.... zucht
    Doordat ik de kanten al heb gebogen, maar niet meteen in de ski geperst heb, is de boel gaan roesten....
    Helaas, domme fout, maar daar leren we weer van.. Ik heb al her en der geïnformeerd, zandstralen is een oplossing of eventueel schuren denk ik zelf. Dit moet ik dus doen vlak voordat de boel de pers ingaat.

Ik ben begonnen met het bouwen van de mal. Het 3D model:

Vervolgens zagen, zagen zagen

Het middelste gedeelte is zero camber 😃, dus gelukkig niet heel ingewikkeld 😋.

In elkaar zetten van de mal, tussen elke lamel (van de tip en tail section) zit een spacer

De tip en tail section:

Nu wil ik de mal nog afdekken met een alu plaat. Vervolgens de mal geschikt maken voor de persmethode. Ik heb al wel een adres voor het persen (ski pers), maar wellicht dat ik het zelf probeer met een vacuumzak. Ik moet even kijken het dit uitkomt met kosten, tijd etc.

Komende tijd de mal afronden en gaan richten op de graphic layer, daarvoor zijn al wat ideetjes in de maak. I'll keep you posted
  • IorusRoos
    Beginner
    IorusRoos op 30 oktober 2015 · 17:56
    Goed bezig!
    To turn is to admit defeat to the mountain
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 30 oktober 2015 · 18:29
    Ik heb nog wel een vacuümpomp staan mocht je die willen gebruiken. Omgeving den Haag.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 30 oktober 2015 · 18:29
    Lekker bezig btw!
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 2 november 2015 · 12:18
    @Surfertje Dank voor je aanbod, ik stuur je zo een PM.

Dit weekend een begin gemaakt met de graphic layer. Ik moet eerlijk toegeven, deze stap is een soort van experiment.
    Er zijn verschillende methoden om een graphic layer te maken, screen printing, sublimation prints, een textiel laag gebruiken etc. Op sommige fora wordt ook het gebruik van stiften/markers/etc (met name Sharpies, vanwege de vele kleuren) aangedragen als optie. Vanwege de kosten en mogelijkheden heb ik voor de combinatie van permanent markers en een textiel laag gekozen.
    Nadat ik eerst een proefstukje heb gekleurd met permanent marker en geplakt met expoxy ging de inkt een klein beetje vlekken. Tijdens het drogen van de epoxy weekt de inkt van de nylon topsheet los en gaat 'in' de epoxy zitten. Op zich geen probleem zolang de epoxy niet gaat vloeien/bleeden/etc. tijdens het drogen.

De print., ik heb hier eigenlijk overdreven veel aandacht aan besteed, maar ik vind dit ook één van de leukste dingen van het project.
    Combinatie van idee-schetsen:

Uiteindelijke tekening WIP

Na de scan van de print in illustrator aan de gang en in goed formaat uitgewerkt met kleur

De print zwart wit geplot en met marker overtrekken op de transparante topsheet (inkt aanbrengen op de onderkant van de topsheet, tekening zal dus in spiegelbeeld zichtbaar zijn)

De witte elementen uit wit textiel knippen en op hun plek plaatsen

Nadat de lichtblauwe achtergrond is toegevoegd, is de layer bijna compleet. Enkel het onderste gedeelte moet nog een witte achtergrond krijgen.

Nu enkel de houtkern prepareren, dan zijn alle lagen geprepareerd. Inmiddels heb ik twee bamboe-kern te pakken kunnen krijgen. Deze gaan we van de week profilen. Daarna de lay-up.....
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 9 november 2015 · 16:54
    In mijn tweede post liet ik de core profiler al zien om de kernen het gewenste profiel te geven.
    Afgelopen dagen heb ik na veel testen de kernen 'geprofled'.
    De opstelling van de freesbank met de twee kernen:

Door continue heen en weer te gaan krijgt het kern een hoogteprofiel wat bepaalt wordt door de rails van de freesgeleiding

De tip en tail zijn gebruikt om de kernen in te klemmen op de bank. Deze gedeelte zullen als laatste worden bewerkt

Stapsgewijs is het gewenste profiel uitgefreesd met het uiteindelijke resultaat:

Daarna moest de contour aan worden gebracht m.b.v het contourprofiel en de freesbank, zie hier de opstelling:

Hier ben ik tot twee keer toe de fout in gegaan....
    Als eerste was de contourmal niet goed gefixeerd, is vervolgens verschoven en daardoor heeft de freest een hap uit de kern genomen.
    Auw....

Daarnaast ging het hout splinteren. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De kern is aan de uiteinden slechts 2,5mm dik. De gelamineerd structuur is daardoor te zwak voor het geweld van een frees. Echter het hout kan ook te droog zijn geweest waardoor het te snel splintert. Het splinteren kwam op meerder plekken voor.

Om dit op te lossen heb ik de 'gaten' gevuld met eigen vulhout (combinatie van houtlijm en zaagsel, zaagsel genoeg na het profilen 😃)
    WIP:

Resultaat:

Ondertussen ontdekte ik een andere grote fout. Door mijn enthousiasme en stress had ik 1 ski verkeerd om op de contourmal gelegd. Hierdoor had ik uiteindelijk twee verschillende skikernen. Het hoogteprofiel van tip naar tail verschilde per kern. Even een plaatje ter uitleg:

Ik had weinig zin om een compleet nieuwe kern te halen, profilen etc. etc. Uiteindelijk heb ik besloten om het hoogte profiel zo aan te passen dat de kern symmetrisch is geworden:

Dus uiteindelijk nog een keer op de freesbank om de juiste hoogte en de juiste contour aan te brengen:

Tijdens het drogen van het vulhout de laatste hand gelegd aan de mal:

De Alu plaat is bevestigt met schroeven en een siliconen pakking. Zo wil ik de verbinding luchtdicht maken i.v.m. het vacuümvormen.

Surfertje is zo vrij geweest om mij een vacuümpomp te lenen 😃. De spullen om deze aan te sluiten (slangen, folie, ventiel etc.) zijn onderweg. Zodra deze binnen zijn kun de vacuümpers gebouwd worden. Tot dan 😃
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 9 november 2015 · 17:10
    Nice!

Dat splinteren van het hout komt doordat je aan een kant van de houtkern tegen de nerf in draait met het freesje, dan kan hij happen en een splinters meetrekken. Het zou kunnen dat je er al mee weg komt door met de frees de andere kant op te bewegen(dus altijd richting het einde van de ski). En anders kun je de houtkern omdraaien zodat je netjes met de nerf mee kunt bewegen en de kop ook de goede kant op draait. De ski is symmetrisch om de lengteas dus dat zou moeten kunnen.

Je heb de schroefgaten nu met siliconenkit luchtdicht gemaakt, dat zal waarschijnlijk wel aardig werken maar ik vraag me af of het echt dicht is. Wat goed werkt is om er wat wat secondenlijm omheen te blubberen, dat is lekker dun en loopt goed tussen eventuele kiertjes.
  • niek
    Tourist
    niek op 9 november 2015 · 21:55
    Ziet er goed uit! Ben wel benieuwd of het vulhout niet voor problemen gaat zorgen. Zal altijd een zwak gedeelte blijven in de ski. Of zie ik dit verkeerd?
    Ben erg benieuwd wat uiteindelijk de kosten zijn van het materiaal wat je hebt gebruikt.
    Kijk alweer uit naar je volgende bericht!
    Niek
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 november 2015 · 22:06
    Ziet er goed uit! Ben wel benieuwd of het vulhout niet voor problemen gaat zorgen. Zal altijd een zwak gedeelte blijven in de ski. Of zie ik dit verkeerd?
    Ben erg benieuwd wat uiteindelijk de kosten zijn van het materiaal wat je hebt gebruikt.
    Kijk alweer uit naar je volgende bericht! niek op 9 nov 2015 21:55

Zal wel meevallen. Soms zitter hier zelfs tipspacers en helemaal geen hout.

+1 voor de andere kant op frezen, dan heb je dit probleem volgende keer niet meer. Frezen is gewoon hetzelfde als schaven of houtsnijden, het gaat bij hout maar één kant op zonder happen en splinteren.

Goed bezig, gewoon lekker zo doorgaan.

edit; waarom zie je de roestige kanten als zo'n groot probleem? Ben je bang dat je epoxy niet hecht ofzo? Eén keer slijpen als de ski af is en je ziet er aan de buitenkant niets meer van, ik zou het lekker zo laten als ik jou was.
    splitfest.nl
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 9 november 2015 · 23:03
    @Surfertje, Dank voor de tip, de andere kant op frezen zou een optie kunnen zijn, echter gaat je frees dan 'lopen' als je de frees niet sterk genoeg vasthoudt. Als je dit ontwijkt is het inderdaad iets wat ik ga onthouden. Ik kon de kern niet zo goed omdraaien i.v.m het hoogte profiel, de bovenkant van de kern is daardoor niet meer vlak.

@Niek, ik begrijp je gedachte over het vulhout. Zoals @ieism zegt, er worden ook wel eens spacers gebruikt. Deze heb ik ook nog gemaakt terwijl de lijm aan het drogen was, voor het geval dat

Deze spacer is alleen erg smal, en gaat minder goed werken dan de huidige constructie denk ik, omdat je weer een los onderdeel in de constructie toepast (pure aanname).
    Ik hou een kostenoverzicht bij, het loopt erg uit de hand, ik moet veel materiaal aanschaffen m.b.t. mal, verschillende lijmen, kit, freesbitjes etc etc. Dat komt allemaal omdat dit de eerste keer is. Daarnaast heb ik veel materiaal als reserve aangeschaft en bijvoorbeeld de mal behoorlijk over gedimensioneerd.

@ieism, voor mijn gevoel is het niet erg verstandig om geroest metaal te gebruiken. Nu ik er over nadenk zullen de kanten in de ski niet verder gaan roesten zolang daar geen zuurstof bij komt. En idd na een slijpbeurt is de roest er aan de buitenkant weer af. Dank voor je input.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 10 november 2015 · 10:12
    @Mucrup, niet te veel aan de kosten denken, als je er plezier aan beleefd mag het toch wat kosten? En zoals je zegt voor de volgende set heb het leeuwendeel van de spullen al in huis.
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 17 november 2015 · 00:20
    Alle spullen zijn vorige week binnen gekomen. Afgelopen weekend bezig geweest met de voorbereidingen van het vacuümvormen.
    Eerst nog even de laatste puntjes op de I voor de lagen, de base is beschermd met tape.

De houtvulling is inmiddels gestold en afgewerkt, alle lagen zijn nu geprepareerd om het vacuümvormen te starten

Naast de pomp, slangen en folie ook nog wat ventielen gemaakt om alles zo smooth mogelijk aan te sluiten
    Het zwarte onderkapje is home made (deo-bus dopje 😋) en moet zorgen dat het ventiel niet dicht wordt gezogen door het folie

De eerste laag is natuurlijk de base, die kon alvast neer worden gelegd op de uitgemeten locatie op de mal.

De rest van de lay-up zit in de time laps

Alles lijkt goed te gaan, echter het ventiel sluit zichzelf af, waardoor de onderdruk in de ruimte lang niet voldoende is. Ik denk dat het komt doordat het ventiel zichzelf afsluit en daardoor te weinig luchtkanalen heeft om de lucht helemaal vanuit achter de mal uit de mal te pompen. Ik heb alle randen en ventielen gecontroleerd, en twee maal afgeplakt met de tacky tape, maar de manometer blijft een angstvallige waarde van slecht -0.15 bar (veel te laag. Ik weet het, maar ik heb alles geprobeerd, we laten het zeau).
    Achteraf had ik een luchtkanaal aan moeten leggen om dit te voorkomen... achteraf...

Fingers crossed, ik ben benieuwd....
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 17 november 2015 · 14:31
    Nice! Jammer dat het vacuüm trekken niet helemaal gelukt is. Misschien moet je inderdaad een soort kanaal maken langs de volledige lengte van de ski.

Geeft die manometer de absolute luchtdruk weer of relatief? Dus of 0.15 bar absolute druk (wat dus neerkomt op een relatieve druk van 0.85bar) of -0.15 bar tov atmosferisch?

In het slechtste geval heb je nog altijd zo'n 600 kg op je ski's drukken, ook niet niets natuurlijk.
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 17 november 2015 · 14:32
    Heb je die manometer nog even rechtstreeks op de pomp aangesloten om uit te sluiten dat die gewoon slecht staat te pompen?
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 17 november 2015 · 14:44
    Het is het slechste geval, 0 is atmosferisch... de manometer loopt van 0 tot -1. Echter hoop ik dat de druk richting het ventiel oploopt, het ventiel zit aan de andere kant van de ski.

Ik heb de manometer op de pomp + separatievat (resin-trap) aangesloten, toen lieptie mooi af naar -0.95.
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 november 2015 · 15:40
    Om de lucht helemaal achter uit de zak te krijgen gebruik ik altijd een soort gaas:
    http://www.vactechcomposites.com/vacuum-infusion-mesh-moulded-knitted....
    Ik weet even niet meer waar ik het vandaan heb, maar bij lange werkstukken is dit vooral nodig. Dan leg je er een strook van over de hele lengte zodat je een soort luchtkanaal krijgt.

Begrijp ik goed dat er bij de pomp geen meter op zit, alleen achterop de zak?
    splitfest.nl
  • JoostW
    Beginner
    JoostW op 17 november 2015 · 16:54
    Je zou inderdaad een luchtkanaal moeten vormen, anders knijpt die op het gegeven moment ergens dicht waardoor het achterste gedeelte niet goed vacuum zuigt. Misschien kan het ook met een pvc buis van een cm dik aan beide kanten?
    Hopen dat het nog goed is gekomen.
    A winter without powder isn't a winter!
  • Mucrup
    Tourist
    Mucrup op 17 november 2015 · 17:57
    @ieism, ik heb inderdaad lay-up filmpjes gezien waar ze een soort doek op de skies leggen voordat de skies worden bedekt met folie. Dat zal hoogstwaarschijnlijk dit soort spul zijn. Er zit inderdaad geen meter op de pomp. Ik heb een losse manometer gehaald en achter op de zak gemonteerd. Tussen de pomp en de zak zit overigens een separatievat om de aangezogen epoxy niet in de pomp te laten komen.

@JoostW, het scenario wat jij schetst over het dichtknijpen is exact wat er is gebeurd.

Een andere oplossing zou zijn om 'lussen' in je folie te maken waardoor je bewust vouwen in je folie creert die als luchtkanalen functioneren.

• MDA
    Advanced
    MDA op 17 november 2015 · 18:03
    ik reken effe snel 15 kN ofwel 1500 kg over het volle oppervlak van de plastic zak (die 600 kg per ski van Surfertje komt aardig overeen)... dat is equivalent aan een 1.5 ton pers. Ik ben geen skibouwer, maar als eenvoudige natuurkundige lijkt me dit redelijk afdoende om goed te lijmen... of niet?
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 november 2015 · 18:43
    ik heb inderdaad lay-up filmpjes gezien waar ze een soort doek op de skies leggen voordat de skies worden bedekt met folie. Dat zal hoogstwaarschijnlijk dit soort spul zijn. Er zit inderdaad geen meter op de pomp. Ik heb een losse manometer gehaald en achter op de zak gemonteerd. Tussen de pomp en de zak zit overigens een separatievat om de aangezogen epoxy niet in de pomp te laten komen.

@JoostW, het scenario wat jij schetst over het dichtknijpen is exact wat er is gebeurd.

Een andere oplossing zou zijn om 'lussen' in je folie te maken waardoor je bewust vouwen in je folie creert die als luchtkanalen functioneren.

Mucrup op 17 nov 2015 17:57

Het doek dat je op die filmpjes ziet is breathercloth. Dit is een soort viltachtig materiaal dat ook een teveel aan epoxy opneemt. Daaroverheen doe ik bij lange werkstukken ook nog dat gaas. Het lijkt een beetje op van dat gaas wat ze op bouwsteigers spannen, maar dan is het dikker en meer 3d en dus ook in de hoogte verweven. Hierdoor komt er altijd lucht door. Je hebt er niet veel van nodig, een lange dunne strook is voldoende. Je kan volgende keer wel een stuk van mij krijgen.

Nadeel van die vouwen methode is dat je daar een ophoping van epoxy krijgt en dus ook een soort vouw in je werk die je er weer uit moet schuren.

De layup is bij mij meestal als volgt:
    werk
    epoxy
    (eventueel gelcoat)
    gaatjesfolie of release film [over het hele oppervlak]
    peelply [over het hele oppervlak]
    breathercloth [over het hele oppervlak en dubbel aan de zijkant waar je veel epoxy verwacht. ]
    breathergaas [dunne strook]
    vacuumzak

De breather en gaas laat je echt helemaal tot onder het de aansluiting van de slang lopen.
    splitfest.nl
  • ieism
    Tourist
    ieism op 17 november 2015 · 18:49
    ik reken effe snel 15 kN ofwel 1500 kg over het volle oppervlak van de plastic zak (die 600 kg per ski van Surfertje komt aardig overeen)... dat is equivalent aan een 1.5 ton pers. Ik ben geen skibouwer, maar als eenvoudige natuurkundige lijkt me dit redelijk afdoende om goed te lijmen... of niet? MDA op 17 nov 2015 18:03

Vaak is minder dan volledig vacuum helemaal geen probleem inderdaad. Je kan glas & epoxy namelijk ook prima zonder pers of vacuum verwerken, zo bouwen ze ook boten en mallen. Alleen heb je meer hars in je laminaat waardoor het iets zwaarden en iets minder sterk zal zijn. Het glasvezel is taaier dan alleen de epoxy namelijk.
    Ik heb ook wel eens een lekkende vacuumzak gehad, het hele werkstuk verhitten helpt dan ook nog iets. De epoxy zal dan beter vloeien en het geheel zal sterker worden. Kachel vol open en fohnen helpt dan best wel wat.
    splitfest.nl
  • PaulJ
    Advanced
    PaulJ op 17 november 2015 · 19:22
    Hoe meer vacuüm je creëert hoe meer overtollige exopxy die je eruit duwt en hoe beter het materiaal zich naar de mal gaat zetten. Ik verwacht dat je een vrij groot vacuüm nodig hebt om je houten core gebogen krijgt in de juiste vorm van de mal.

Ik zou trouwens aanraden omdat je geen pers hebt om het in de juiste vorm te krijgen is het een misschien een idee om het geheel incl. mal vacuum te trekken, het gaat zich dan beter zetten naar de juiste vorm en kan meer kracht uitoefenen. Let dan wel op scherpe randen etc. anders scheurt de zak. En tip 2: gebruik altijd een veel te grote zak, zodra je rek krijgt op je zak op bepaalde plekken heb je grote kans op scheuren en zul je die moeten dichten met tacky tape of een nieuwe zak gebruiken.

Zoals @ieism al aangeeft is het gebruik van een breather materiaal vrijwel vereist, deze zorgt er dus voor dat zoveel mogelijk lucht uit alle uithoeken van je mal gezogen kan worden door de pomp. Zeker het gebruik van peelply zal je helpen om zo min mogelijk nabewerking te hoeven doen. Dit trek je er namelijk af nadat het geheel uitgehard is, het laat (mits netjes glad zonder ribbels & kreukels) een mooi glad resultaat over. Het grotere vacuum helpt er ook bij om het netjes afgewerkt te krijgen. Sowieso een groot vacuum zal er voor zorgen dat het geheel mooi aansluit.

Voor het ventiel raad ik een vacuum koppeling aan, ik heb zo 1,2,3 geen foto van..
    http://www.scabro.com/nl/composieten/vacuembenodigdheden.html... kijk eens op deze site, hier halen wij onze spullen vandaan voor het lamineren. Op foto 3 & 5 zie je een onderdeel wat je eigenlijk nodig hebt om een zak vacuum te trekken. Het onderste deel met de schuine rand gaat in je zak, op de plek van de schroefdraad maak je een gaatje in je zak en schroef je het ventiel erin. Dit zal er ook voor zorgen dat je pomp blijft zuigen en je ventiel het niet begeeft.

Sowieso die tacky tape is echt een geweldig product, met dat spul is het zelfs mogelijk om een mal vacuum te zuigen op een onafgewerkte vloer. Duurde wel even tot het volledig vacuum was, mede dankzij er altijd lucht in schuim blijft zitten (tijdelijke mal van schuim laten maken). Het werkstuk ging tot 0,11 bar, en hebben vacuumpompen zo'n 8uur lang laten pompen om het op druk te houden zodat het kon uitharden.

Discover the unknown

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro