BCA tracker 1

• MartijnSchell
    Elite
    MartijnSchell op 18 oktober 2015 · 14:13
    BCA tracker 1 te koop. In prima staat. Deze digitale lawinepiep heeft 2 antennes.
    Per stuk € 35,- zonder verzendkosten. 6 stuks voor € 150,-
  • BasV
    Beginner
    BasV op 18 oktober 2015 · 15:44
    Ik heb hier als arme student wel oren naar want dit is geen geld uiteraard. Ik heb in de academy uiteraard het een en ander gelezen over de verschillen tussen 2- en 3-antenne piepers en als ik het goed begrijp is de range van deze net iets minder dan de huidige 3-antenne piepers en dat het fijnzoeken iets makkelijker gaat en het voordelen heeft bij multiple burials. Toch?

Vinden jullie het onverstandig om als beginner voor goedkoop (=duurkoop?) te gaan of zolang ik er maar genoeg mee geoefend heb is dit dit een goede optie tot ik student af ben en degelijke gear kan betalen? Het feit dat @MartijnSchell ze als berggids verkoopt lijkt me in ieder geval een positief teken dat ze niet zo out-datet zijn dat ze eigenlijk de prullenbak in moeten.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 18 oktober 2015 · 17:24
    Ik heb hier als arme student wel oren naar want dit is geen geld uiteraard. Ik heb in de academy uiteraard het een en ander gelezen over de verschillen tussen 2- en 3-antenne piepers en als ik het goed begrijp is de range van deze net iets minder dan de huidige 3-antenne piepers en dat het fijnzoeken iets makkelijker gaat en het voordelen heeft bij multiple burials. Toch?
    BasV op 18 okt 2015 15:44

Enerzijds; Iets is beter dan niets. Maar kun je er dan niet beter een huren? Ik vind het ergens wat egoïstisch als je zo met een groep op pad gaat. Je kunt wel gevonden worden maar moet je maten met een "handicap" zoeken.

Ik heb wel nog de oude een antenne pieper voor controle van de nieuwe en te oefenen. Een duurkoop is dit nooit.
  • telemikey
    Advanced
    telemikey op 18 oktober 2015 · 17:41
    Vroeger reden we allemaal met een 2 antenne pieper. Maar dat is omdat er niets anders was!

Zeker voor iemand met geen/ beperkte ervaring heeft een 3 antenne pieper wel zoveel voordelen t.o.v. een 2-antenne pieper dat het eigenlijk een no-brainer is (het valse minima probleem bij een 2-antenne is echt verraderlijk). Ik zou deze piepers kopen als oefen piepers als ik ze al zou kopen...
    White room,Pillow lines,I rule
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 18 oktober 2015 · 20:46
    ja hallo, als je per maand ongeveer 150 euro overhebt, wat heb je dan liever, een transciever of geen transciever? Ik heb heel lang met deze tracker gereden. En wat betreft dat 'egoisme' in mijn ervaring is deze pieper echt lastig (zo niet onwerkbaar) bij deep burials. Dan ga je het slachtoffer inderdaad niet zo snel vinden. Maar de persoon met de drie antenne pieper, zou die hetzelfde slachtoffer wel snel genoeg uitgraven? Met een Deep burial zit je per definitie heel diep (duh) in de problemen.
    Ook met meerdere burials kan je sneller in de problemen komen met deze pieper dan met een modernere versie.

Ik weet dat dit wat hard klinkt, maar zou je niet de kennis moeten bezitten om niet in de situatie te komen dat je twee, drie, vijf personen moet gaan uitgraven?

En als iemand moet kiezen voor en een pieper kopen en op poederjacht kunnen gaan, tegenover een drie antenne pieper kopen en niet meer op poederjacht kunnen gaan, wat is dan de logische keuze?

Huren, dat is duurkoop.

In mijn opinie: een prima pieper. Oefen er wel veel mee (van die oefenveldjes in de alpen zijn erg handig, hebben ook deep burial en multiple burial scenario's) en zodra je het geld hebt, koop een drie antenne pieper en hou deze als oefenpieper en extra pieper voor de 'oh shit vergeten' vriend(in) Ja, een drie antenne pieper is beter. Maar deze is in budget.

Welke je ook koopt: oefenen, oefenen, oefenen.

En je snowsafety kennis toepassen. Dat is het belangrijkst.

Egoistisch zou ikzelf dat zeker niet noemen.
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 18 oktober 2015 · 20:54
    Oh ja, en disclaimer: ja, je kan alle protocollen volgen en alle kennis hebben en alles goed hebben gedaan en ik kan niet oordelen enzomeer enzoverder, dat weet ik, het is zeer wel mogelijk dat je dan toch nog met meerdere begraven raakt etc etc, weet ik ook, en ik kan niet oordelen ook al doe ik het toch

maar dan nog is het niet egoistisch naar mijn mening om een twee antenne pieper die goed werkt voor 35 euro te kopen als je een drie antenne pieper voor 200 nog iets niet betalen kan (of wil omdat je ook nog de sneeuw in wilt)
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 18 oktober 2015 · 21:53
    Ik sluit me aan bij wat @Dutchess zegt.

Met huren is het ook altijd maar de vraag wat je mee krijgt en nu heb je in ieder geval een eigen apparaat waar je de eigenaardigheden van kunt leren kennen... Maar dan moet je wel oefenen dus! 😃

Aan de andere kant, fatsoenlijke 3 antenne pieper hoeft tegenwoordig ook niet meer dan 200 euro te kosten. Dus ik zou me nog eens goed achter de oren krabben of je dat écht niet kunt missen.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • Mars
    Tourist
    Mars op 18 oktober 2015 · 23:08
    Ik ben het eens met heel veel @Dutchess en @Willem2k schrijven

Maar tav het egoïsme: poeder is een keuze. En er zijn veel keuzes; welke bestemming, vervoer, duur, 3eenheid, skies/board, kleding etc. Dat kost veel en dan zijn die 200 Euro niet zo veel meer. En of je die dan op de veiligheid van je kameraden moet besparen of op iets anders?

Als ik in een noodsituatie door die pieper kostbare minuten had verloren en net te laat was zou dat aan mijn geweten blijven knagen. Had ik niet toch die andere......
    Dan liever een tweedehands board, goedkoper hotel of zo. Maar iedereen moet zijn eigen keuzes maken
  • MDA
    Advanced
    MDA op 18 oktober 2015 · 23:45
    Ik wil er denk ik wel eentje als spare voor als die vriend(in) uit NL hier is en z'n pieper is vergeten / er geen mee heeft etc. Ik ben het roerend met Dutchess eens: oefen er veel mee, en je bent sneller dan een ongeoefend persoon met de laatste generatie 3-antenne pieper.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • BasV
    Beginner
    BasV op 19 oktober 2015 · 20:39
    Bedankt voor alle nuttige reacties!

Voor men volgende trip kan ik misschien een nieuwere pieper lenen via een van men reisgenoten, maar het lijkt me sowieso verstandig om voor die tijd iets te hebben. Kan ik in ieder geval ergens mee oefenen, en anders voor de toekomst om te begraven tijdens het oefenen.

Ik heb nog 2 vrienden die er misschien om dezelfde reden eentje willen. Ik wil er dus sowieso graag eentje en die andere laat ik je binnenkort weten. @MartijnSchell ik stuur je binnenkort wel een pm als ik weet wat die andere willen, dan kan je ze in een keer versturen.

(Als we dan toch goedkoop bezig zijn, iemand nog een sonde over voor een prikkie (heh), graag PM, zodat we niet de rest van dit topic hijacken)
  • MartijnSchell
    Elite
    MartijnSchell op 20 oktober 2015 · 10:09
    De BCA trackers zijn verkocht!

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro