Welke allmountain

• Havana
    Beginner
    Havana op 8 november 2015 路 08:54
    Dag beste wintersportvrienden!

Allereerst excuses voor het zoveelste "welke ski" topic. Heb het nodige gelezen maar kom er niet (echt) uit.

Allereerst zal ik mezelf voorstellen. Ik ben 33 jr, ski al sinds mijn 3e. Ik weeg zo'n 74 kg, ben 1m82 lang en ben een gevorderde ski毛r. Ik ski meestal op de piste maar dat is niet uit vrije wil, dat heeft met name te maken met het gezelschap waar ik mee ben. Off-piste is waar ik het allemaal voor doe 馃槈

Tot dusver redde ik me prima met 2 paar ski's: een paar Head XRC's slalomski's voor op de piste en voor buiten de piste heb ik een set Salomon Scream XTRA Hot. Beide setjes zijn nu al wat jaren oud.

Maar nu ben ik 2 jaar geleden begonnen met telemarken. Aangezien je niet overal telemarkmateriaal kunt huren, heb ik recentelijk m'n eigen (2de hands) materiaal aangeschaft. Omdat 3 paar ski's wel een beetje heel erg extreem wordt (ook qua ruimte in de dakkoffer en thuis) wil ik mijn alpineski's vervangen door 茅茅n setje.

Waar moeten ze aan voldoen...

- Gezien het gezelschap waar ik mee ski zal ik ze toch voornamelijk op de piste willen gebruiken (helaas)
    - Ze moeten echter ook geschikt zijn voor off-piste
    - Op de piste maak ik meestal korte bochten, maar een stukje carven vind ik op een verse geprepareerde piste ook wel erg lekker

Ook advies qua binding is welkom!
  • Havana
    Beginner
    Havana op 9 november 2015 路 08:59
    - AMPHIBIO 88 XTI FUSION
    - Atomic Vantage 85
    - Atomic Vantage 95C

schiet er eens op...
  • ieism
    Tourist
    ieism op 9 november 2015 路 10:34
    Waarom niet een telemark poederski? Ga je op een poederdag niet liever Telemarken?
    splitfest.nl
  • MDA
    Advanced
    MDA op 9 november 2015 路 11:09
    De eeuwige standaard in de all-round ski: Volkl mantra. En die korte bochten gewoon vergeten en altijd vol gas in de kanten hangen.
    Met sterke benen en een voorkeur voor stijvere skis, kun je misschien een ouder model opzoeken (tot 2 jaar geleden had ie nog een titanal plaat...)
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • GuyF
    Beginner
    GuyF op 9 november 2015 路 12:49
    Havana, ik ben ook zoek naar een all mountain om in de toekomst mijn slalomcarver te vervangen.

Vorige week heb ik hiervoor een topic aangemaakt, maar er is nog niet veel reactie 馃槈 ..
    http://wepowder.nl/forum/topic/214455
    De nordica enforcer zou ook goed zijn.
  • ijsbeer
    Expert
    ijsbeer op 9 november 2015 路 13:46
    Misschien een idee om skis te gaan testen. Genoeg test dagen te vinden in de alpen. Mijn ervaring is namelijk dat iedereen wel iets kan roepen maar dit toch niet per definitie hoeft te passen met wat je zoekt in een ski.

2e optie. hoe doen die Offpiste skis het op de piste? zou dat goed genoeg kunnen zijn? Voordeel is dat je nix nieuws hoeft te kopen.
  • Havana
    Beginner
    Havana op 9 november 2015 路 16:14
    De Screams ski毛n niet geweldig op de piste. Bochten maken kost erg veel kracht.

Heb een paar geleden een keer op Bandit B2's geskied en die vond ik veel fijner op de piste.

Ik ben een beginner qua telemark, off piste duurt denk ik nog wel even, alhoewel ik na 2 dagen al wel vrij aardig de zwarte piste af kom.
  • Havana
    Beginner
    Havana op 10 november 2015 路 12:50
    Heb advies gevraagd bij Snowcountry, de selectie is teruggebracht naar 2 opties

- Atomic Vantage 90 cti
    - V枚lkl Kendo

Thoughts anyone?
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 10 november 2015 路 12:57
    Dag beste wintersportvrienden!

Omdat 3 paar ski's wel een beetje heel erg extreem wordt (ook qua ruimte in de dakkoffer en thuis) wil ik mijn alpineski's vervangen door 茅茅n setje.

Ook advies qua binding is welkom! Havana op 8 nov 2015 08:54

Kijk hier zit je denkfout!
  • Havana
    Beginner
    Havana op 10 november 2015 路 16:13
    Want...?
  • Surfertje
    Beginner
    Surfertje op 10 november 2015 路 16:19
    3 Paar is niet extreem veel. Sterker nog met 3 paar ben je er nog niet zoals je hebt gemerkt. Als het even kan sleep ik het volgende mee: slalom, downhill, telemark, mono- en uiteraard poeder ski's. Minimaal 2 paar schoenen (telemark en stijve freeride schoenen waarmee je ook lekker kunt piste-knallen), en als het toch niet past dan laat ik de ski-selectie afhangen van de sneeuwverwachting.

En dan prijs ik me nog gelukkig dat ik niet snowboard!
  • Havana
    Beginner
    Havana op 10 november 2015 路 16:50
    Ik vermoed zo dat jouw situatie een beetje anders is dan de mijne...

Ik ski 1-2 weken per jaar, heb een gezin, een vrouw met een baan van 60 uur per week werken, zelf ook een (bijna) fulltime baan, 2 kleine kinderen van 2 en 3... Weekendjes vrij nemen bij een dump zit er bij mij niet in (ben ook nog eens docent, dus wel veel vakantie, maar kan het niet vrij opnemen). Bovendien moet m'n vrouw ook vaak de weekenden werken (is arts).

Ik begrijp dat je met een all-mountain ski altijd concessies doet... Aan de andere kant is het materiaal voor mij niet zo heel belangrijk. Ik durf te beweren dat ik op de meeste ski's de meeste hellingen wel afkom, ook off-piste (toegegeven, op een slalomski van 1m60 zal het lastig worden in de poeder). Nog voor het carvetijdperk kwam ik off-piste ook omlaag met m'n kaarsrechte Heads van 1m90...
  • Aryen
    Advanced
    Aryen op 10 november 2015 路 17:01
    3 Paar is niet extreem veel. Sterker nog met 3 paar ben je er nog niet zoals je hebt gemerkt. Als het even kan sleep ik het volgende mee: slalom, downhill, telemark, mono- en uiteraard poeder ski's. Minimaal 2 paar schoenen (telemark en stijve freeride schoenen waarmee je ook lekker kunt piste-knallen), en als het toch niet past dan laat ik de ski-selectie afhangen van de sneeuwverwachting.

En dan prijs ik me nog gelukkig dat ik niet snowboard! Surfertje op 10 nov 2015 16:19

Misschien leuk om hier ook eens een draadje met quiverpics te starten. 馃槂
  • MDA
    Advanced
    MDA op 10 november 2015 路 17:40
    Havana: Tussen de Kendo en de Mantra zou ik voor all mountain altijd voor een Mantra kiezen (al heb ik de 2016 modellen van beiden nog niet aan de voeten gehad).

De Atomic kan ik niks over zeggen.

In de all mountain afdeling krijgt de Blizzard Bonafide overal de handen op elkaar... ook geen ervaring mee, maar misschien de gok waard.

Ik heb trouwens ook even een middagje op X-Screams geskied, en eerlijk gezegd was ik niet onder de indruk toendertijd. Mantra (en ik vertrouw ook Bonafides) is wel een ander niveau skis... dus een keer test skien zou geen slecht idee zijn.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • Cheizz
    Beginner
    Cheizz op 11 november 2015 路 16:17
    Beide ski's die je noemt hebben niet de beste pistekwaliteiten, vind ik. Als in: ze stuiteren de berg af, hebben op harde ondergrond weinig grip of demping. Maar het is zo afhankelijk van je voorkeur voor het gevoel van die ski, testen is de enige optie om erachter te komen.
    gigiski.com | deskiclub.nl
  • CorD
    Beginner
    CorD op 11 november 2015 路 19:12
    Beide ski's die je noemt hebben niet de beste pistekwaliteiten, vind ik. Als in: ze stuiteren de berg af, hebben op harde ondergrond weinig grip of demping. Maar het is zo afhankelijk van je voorkeur voor het gevoel van die ski, testen is de enige optie om erachter te komen.

@Cheizz: Helemaal mee eens. Na testen kun je inderdaad pas bepalen of een ski bij je past of niet. Ikzelf heb er ook twee jaar over gedaan voor ik mijn huidige ski's kocht. Die bevallen nu al vijf jaar uitstekend voor zowel off- en on piste.
    Think with powder

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro