Jup ... de zoveelste op zoek naar een one-quiver

• kly86
    Advanced
    kly86 op 2 december 2015 路 17:47
    Ieps!

Na een jaar uitstel, is de knoop doorgehakt: ik koop me een nieuw paar ski's.
    Maar goed ... dat was nog het makkelijke stuk.

-- Lichaam --
    Gewicht: 83kg en op dieet 馃槂
    Lengte: 178cm
    Leeftijd: 30 and counting
    Conditie: Best ok, ik doe dagelijks aan sport maar ik lust een biertje en een steak. Laten we het houden op: ik heb een sixpack onder dat bierbuikje 馃槂

-- Ervaring en stijl --
    Ervaring: sinds m'n 3e levensjaar hebben m'n ouders me op de latten geduwd. Elk jaar minimum 2 weken en de laatste 10 jaar maak je daar maar 2 weken en minimum 2 weekends van.
    De laatste 10 jaar is de leuze: Pistes vermijden als het kan en als het niet anders kan, gaan we er liefst toch naast dan er op (tenzij buckles ... die vind ik enorm leuk ... als ze niet kapotgecat worden).
    Alleen: we hebben lang volgehouden dat naar boven stappen (hiken of vellen) tijdverspilling is. We zochten wel altijd naar routes die niet meteen voor de hand lagen en dus niet altijd meteen kapotgeskiet waren.
    3-4 jaar geleden dan toch maar een eerste hike gedaan, meteen verkocht en bijgevolg ondertussen ook wel geveld ... helaas altijd op gehuurde ski's.

Skistijl: Leren ski毛n via ESF (de Franse rode pakjes) toen ik amper kon lopen. Best ok dus maar je ziet de stokken in het rond springen en hoe dichter de benen bij elkaar zijn, hoe beter. Ik verslijt skibroeken doordat mijn ski-brakes er gaten in maken. Ik kan carven maar als het niet moet, laat ik het zo (koppig ... ik weet het)
    Ik ga liever wat trager, neem liever enkele bochten extra dan dat ik in 2 grote bochten beneden ben.
    Ook als het smal en stijl wordt, spring ik liever een keer extra, dan dat ik in 茅茅n ruk naar beneden ga.

-- Huidige ski --
    Scott Neo van 2010 ... 176cm lang en 83mm onder de voet dacht ik.
    Ondanks dat ik er enorm tevreden van ben, doen ze in echte poeder toch wat onder.
    Te weinig float als het echt diep wordt.
    Dat forceert je om sneller te gaan wat niet altijd mogelijk is (smal en stijl bvb).
    Daarnaast is snel gaan in de poeder met deze ski's zeer onwenselijk omdat ze te graag willen draaien. Probeer je ze in 茅茅n lijn te houden, proberen ze echt alle kanten op te gaan.
    In diepsneeuw met ijslaagje bovenop is het helemaal een ramp.

-- Wat zoek ik in een ski --
    Welja ... niet dat ik mijn Scott's wil dumpen maar ik zoek toch eerder naar een nieuwe one-size-fits-all (one-quiver), gewoon wat breder om de mankementen van de Scott's op te lossen.
    De interesse voor het touren zal zeker niet afnemen (integendeel) en misschien doen we in 2016 al een meerdaagse.
    Tech bindings of niet: ik stel liever de investering (nieuwe botten) uit.
    Dus: meer float, bredere ski maar ook niet t茅 breed zodat het tijdens het touren een belemmering wordt.

De investering voor een tech binding (en vooral: nieuwe botten) stel ik liever nog 2 of 3 jaar uit.
    Langs de andere kant zou een AT binding me nu ook 300e kosten.

-- Informeer je! --
    Ja duh ... daar ben ik hier voor 馃槂
    Maar ook: ik ben net langs een skishop gepasseerd.
    Daar krijg ik voor dit weekend (S枚lden) volgende ski's mee:
    - Atomic Automatic - vorig seizoen
    - Salomon Q98 - vorig seizoen
    - Rossignol Soul 7 (op mijn expliciete vraag)

De verkoper raadde me de Soul 7 af omdat ik er mee zou willen touren.
    Hij vindt het een h茅茅l goeie ski maar zou onder de 100mm blijven als je ook wil gaan touren.

Verder heeft hij er een hele hoop andere ski's laten zien maar die kon ik helaas niet testen.

Nu ja ... wat is jullie advies?
    Zijn er nog ski's die ik zeker zou moeten testen en in mijn profiel zouden passen?
    Afgaande op reviews is die Soul 7 echt wel een topper maar is die 10 extra mm onder de voet 茅cht zo'n belemmering tijdens het touren?
    Vooral de float en de wendbaarheid spreken me aan in de reviews.
    Is 108mm (Soul) geen probleem voor iemand die de ski's nog heel dicht bij mekaar houdt?

Ik kan na dit weekend van bovenstaande ski's een beeld geven en aangeven wat ik er wel/niet goed aan vind.
    Misschien helpt dat ook wel.

Thanks!
    kly
  • MDA
    Advanced
    MDA op 2 december 2015 路 18:01
    a) http://blistergearreview.com/gear-reviews/one-ski-quiver-reviewers-cho...

b) Volkl Mantra (mijn persoonlijke favo)

c) 100mm, flat camber, niet te zwaar. Take your pick.

108 vind ik eerlijk gezegd inderdaad wat breed voor een one-ski-quiver (zegt de persoon wiens smalste ski 109 mm is... maar ja, ik heb dan ook een hekel aan boekels, en ski graag grote lijnen...)

p.s. Ik heb ook op mijn 3de leren skien bij het ESF... en ook ik sla gaten in mijn broek, maar dan met de scherpe kanten van mijn 112 Katana's...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • kly86
    Advanced
    kly86 op 2 december 2015 路 19:09
    Bedankt voor de reactie.

Ja ... de gaten komen misschien ook wel door de kanten van de ski's.
    De reden dat ik 'brakes' zeg is omdat de brakes zelf soms in de gemaakte gaten blijven hangen.
    Best gevaarlijk want je merkt het op het punt dat je net naar beneden gedraaid staat tijdens je bocht.
    Dan moet je dus even met al je gewicht op de bergski ski毛n terwijl je de dalski terug naar voren uit het gat moet halen zeg maar.
    Gelukkig doet het zich vooral voor op minder steile hellingen. Als het te steil wordt, zorgt het hoogteverschil tussen je voeten er al voor dat het zich niet voordoet.

Ennieweej, niet echt de kwestie hier.
    Bedankt voor de tips ... ik had al enkele reviews gelezen op blister reviews maar dat artikel is inderdaad ideaal.
  • crashtestdummy
    Tourist
    crashtestdummy op 2 december 2015 路 21:00
    a) http://blistergearreview.com/gear-reviews/one-ski-quiver-reviewers-cho...

b) Volkl Mantra (mijn persoonlijke favo)

c) 100mm, flat camber, niet te zwaar. Take your pick.

108 vind ik eerlijk gezegd inderdaad wat breed voor een one-ski-quiver (zegt de persoon wiens smalste ski 109 mm is... maar ja, ik heb dan ook een hekel aan boekels, en ski graag grote lijnen...)

p.s. Ik heb ook op mijn 3de leren skien bij het ESF... en ook ik sla gaten in mijn broek, maar dan met de scherpe kanten van mijn 112 Katana's... MDA op 2 dec 2015 18:01

Heb jij toevallig zowel de oude als de nieuwe mantra geskied? Ben meestal niet echt te vinden voor een allmountain zonder camber, maar ben wel eens benieuwd want vroeger was het toch echt een ragbak.
  • Bartvideler
    Advanced
    Bartvideler op 3 december 2015 路 11:25
    Ik tour met een K2 Coomback met 104 mm. onder de voet. No problem. Alleen zijn bestaande sporen meestal wat te smal 馃槈 Bij zulke brede ski's gaat natuurlijk wel het gewicht parten spelen als je ermee gaat touren. De oplossing: toch maar een pinbinding. Scheelt +1 kg.
  • MDA
    Advanced
    MDA op 3 december 2015 路 11:47
    Ik heb de oude mantra geskied en de nieuwe katana (flat camber / light rocker / early rise, noem het hoe je wil). De nieuwe Katana is een ragbak bij uitstek. 112 breed, en met een plaat titanal. Dus breder en iets stijver dan een Mantra. Dat zou de iets smallere, iets lichtere, iets flexiere Mantra dus een goede ski voor zo'n beetje alle condities moeten maken. Dat het flat camber zou in deze geen zorg moeten zijn. Het ontbreken van de titanal plaat misschien, maar ik heb ook Gotama's geskied zonder metaal, en de extra flex is alleen een merkbaar minpunt als je heul hard skiet on-piste of in hele steile ijzige afdalingen...
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 3 december 2015 路 12:07
    Ik heb zelf de Automatic 102 van vorig seizoen met Dynafit Radicals er op. Beste aankoop die ik tot nu toe heb gedaan (ski technisch dan).

Ik heb WTR zolen onder mijn Salomon boots gedaan en dat werkt prima. Voor de lange en meerdaagse hikes zou ik echter toch wel andere boots willen hebben omdat de Salomons te weinig voor / achter speling hebben.
  • IorusRoos
    Beginner
    IorusRoos op 3 december 2015 路 12:54
    Ik heb de Mantra van 14/15 en die is me echt heel goed bevallen. Helaas erg weinig poeder mee gedaan, in maart in de Dolomieten lag vorig jaar niet veel. Op de piste en in de blubbersneeuw waren ze zeer fijn te skien, in de zware/vochtige poeder die we even hadden was het te doen maar wel erg anders dan mijn Kung Fujas die ik ervoor had. Kortom, de echte poederverhalen moeten er nog mee geschreven worden.
    To turn is to admit defeat to the mountain
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 3 december 2015 路 13:07
    als je gaat toeren, is dat vnl in zachtere sneeuw? dan is 100-110 prima. Wordt het vaker wat harder dan 90-100mm. Zelf kijk ik binnen zo'n spectrum niet mer op de mm (bijv 102 vs 107mm) want dan doet het gewicht en "geometrie" (breedte, rocker, stijfheid, etc.) er meer toe of een ski lekker skiet of niet.
    Mijn motto: wat minder gewicht kan je weer in de breedte toevoegen 馃槈

mijn lieveling die t in het harde nog best ok doet: http://www.downskis.com/shop/countdown-107-2015 Is iets korter dan de specs doen vermoeden (hoewel nu aangepast. die van mij stond als 185cm in de boeken) en voor z'n breedte goed licht. Maar door z'n carbon nog een goed karakter.
    wellicht iets meer voor jou lengte: http://www.downskis.com/shop/yw8-102-179cm-2015

zit je erg te springen om ze te kopen? Down Ski's heeft altijd goede inkoopdeals in de zomer. 40-50% korting als je preseason je order plaatst. Soms gedurende het seizoen ook nog ineens een actie.

ik zou er direct Tech bindingen op zetten. Je hebt al een Dynafit ST voor e300 bij Sport Conrad. Maakt je ski lichter en daardoor breder inzetbaar (alsin een wat "grovere"/zwaardere bak wordt dan geschikter om mee te toeren)
    http://verticaldissidents.net
  • kly86
    Advanced
    kly86 op 8 december 2015 路 13:04
    All right, bedankt voor de reacties!
    Zeer goed geamuseerd tijdens de 2 dagen S枚lden en 1 dag Hoch-/Obergurgl.
    Helaas weinig poeder gevonden (zoals te verwachten) ... max 20cm poeder en meestal met een ijzig toplaagje waar je al dan niet doorbreekt.

Even kort mijn bevindingen:
    - 1e dag Salomon Q98: Deed me enorm denken aan m'n huidige Scott's.
    Op de hardere stukken veel controle maar in iets diepere (nou ja ... diep ... max 20cm dus) sneeuw met een crunchy toplaag is het een ramp om beide ski's onder controle te houden.
    Echte poeder niet getest waar het een betere float zou moeten opleveren dan m'n Scott's maar al bij al niet echt de verbetering die ik zocht.

- 2e dag Rossignol Soul 7: Mijn god ... wat een plezier!
    Deze ski gaat werkelijk overal door, ongeacht wat je er naartoe gooit.
    Op de gletsjer nog wat losse sneeuw gevonden, hier en daar met een ijslaagje. Overal even capabel en voorspelbaar.
    Ondanks de lengte (188) is ie echt wendbaar.
    Op hardpack is ie niet in zijn element maar best handelbaar.
    Nadeel: best wel zwaar vergeleken met de andere ski's (was wel de enige ski waarop een alpine tourbinding was gemonteerd).

- 3e dag Salomon Rocker 2 (en dus niet de Atomic's): Eerder tussen de 2 in al hebben we in Gurgl weinig losse sneeuw gevonden. Enkele keren 10cm gevonden met een ijslaagje en daar waren ze best voorspelbaar maar ik vond het niet de ideale omstandigheden om de ski te testen.

Nu ... de Soul's waren zo'n plezier dat ik er een sterke voorkeur voor heb gekregen.
    Alleen nog het gewicht ... en dan ben ik toch aan het twijfelen of ik nu al niet zou investeren in een tech binding en bijhorende botten om het touren dan minder pijnlijk te maken.
    Of dan toch maar een toegeving doen in de breedte?

Een ding ben ik wel al uit: geen flat tail voor mij. De Q98 is niet echt een flat tail denk ik maar de rocker in de tail is echt beperkt. Ze bieden me niet de gezochte voorspelbaarheid in stukken met crust en dat doet me vrezen voor dezelfde nadelen als m'n huidige ski's, ook in 'echte' poeder.
  • kly86
    Advanced
    kly86 op 13 december 2015 路 18:06
    De knoop doorgehakt.
    Het zijn de Soul's geworden met kingpin bindingen en Technica Cochise pro light boots.

Volgend weekend meteen testen ... Nu nog wat sneeuw vinden 馃槂
  • Teleaddict
    Advanced
    Teleaddict op 15 december 2015 路 15:16
    have fun!
    http://verticaldissidents.net

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro