Splitboard: wide versie of niet?

• JohanP
    Advanced
    JohanP op 6 december 2015 路 15:13
    Hey iedereen,

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een Jones Solution, en ik heb een gevoel dat die er dit jaar toch van zal gaan komen...

Nu, ik rij al jaar en dag met een "wide" snowboard, omdat dat met een maat 44, en dan zeker met mijn vorige snowboardschoenen door iedereen aangeraden werd. Splitboarden is echter een ander verhaal:
    * hoe smaller je "ski" (al is het maar een centimeter), hoe minder weerstand bij het stappen.
    * Hoe smaller je "ski", hoe minder groot het moment op je zachte snowboardschoen is als je in een ijzige traverse staat.
    * Bovendien zal je vel over een langere lengte tot aan de rand kunnen lopen (een splitboardvel is meestal 140mm breed, en zal dus aan de neus en staart van je bord een kleine centimeter overschot hebben bij de meeste wide splitboards), en wie weet hoeveel ik daarmee minder zal sukkelen op hardere traverses.
    * Als klap op de vuurpijl ben ik een grammenjager, en je kan met het verschil tussen wide versie en normale versie, inclusief de skins, toch al snel 250g uitsparen. Lijkt niet veel, maar als je daar consequent in bent met al je gear tikt dat aan 馃槈

Dus ik ben geneigd naar de normale versie? Of zou ik daar spijt van krijgen in ride mode?

PS: als solid board heb ik een flagship van 3 jaar oud, 163W
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 6 december 2015 路 15:48

* Bovendien zal je vel over een langere lengte tot aan de rand kunnen lopen (een splitboardvel is meestal 140mm breed, en zal dus aan de neus en staart van je bord een kleine centimeter overschot hebben bij de meeste wide splitboards), en wie weet hoeveel ik daarmee minder zal sukkelen op hardere traverses.
    JohanP op 6 dec 2015 15:13

Het is zelfs zo dat je al je skin meer dan +/-40cm voor en achter je boots weg kunt snijden, enige belangrijke stuk skin is het gedeelte waar je met je boots / lichaamsgewicht druk op uit kunt oefenen, dus zeg 80cm skin moet netjes aansluiten aan de staalkant. De rest is niet van belang, want zonder druk op de skin functioneert de skin toch niet.

Verder, je staat op een snowboard wat impliceert "it's all about the down" dus ik zou zeggen zorg dat je op de fijnste manier beneden komt want anders ging je wel op smalle tourskietjes omhoog wandelen 馃槈 Dus persoonlijk zou ik voor een wide gaan zodat je altijd voldoende float hebt in alle omstandigheden en je geen problemen hebt met je teentjes.

Succes met je keuze!
  • Bono
    Beginner
    Bono op 6 december 2015 路 16:28
    Gewoon wide gaan
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 6 december 2015 路 16:30
    Tja, it's all about the down, das relatief: ten eerste, ik kan volledig niet ski毛n, dus eer ik even stabiel op skies sta dan op een bord nu, dan ben ik oud en versleten, ten tweede: het mag dan wel all about the down zijn, maar als je een meerdaagse tocht doet, en vooral uren bergop zit te zwoegen om in totaal 20 minuutjes op je bord on the way down te staan (excl. stops om op de groep te wachten), dan is de vraag waar je de grens legt tussen het belang van de 2 馃槈

Wat je zegt van die skin is al een heel goede tip , tnx 馃槈
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 6 december 2015 路 16:56
    Als je bang bent om in het nadeel te zijn berg op dan zou ik voor de Salomon Premiere gaan, omhoog als een ski毛r omlaag als een boarder:

http://www.salomon.com/nl/product/premiere-1.html?article=375720...

http://www.baumsport.nl/salomon-premiere-voile-kit-2015-2016?gclid=CJD...
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 6 december 2015 路 17:34
    Hehe, kheb hem vorige week gezien in de winkel, en even in mekaar gepuzzeld. Maar dat moet boven op de berg in weer en wind toch een enorm geputs zijn lijkt me. Stel dat 1 van die kleine plankjes wegwaait! Nu goed, dat heb je ook met handschoenen en ander gerief, maar het zijn 2 delen extra om te 'managen' tijdens de ombouw.

Misschien even wachten tot na deze winter, ik heb 1 trip gepland samen met iemand die dit aan het testen zal zijn 馃槈
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 7 december 2015 路 12:50
    @johanP
    Met een maat 44 heb je toch geen WIDE nodig en al zeker niet in de poeder. Heb je bang voor Toe- en heel-drag? Dan ga je al heel snel over de ijzige stukken moeten knallen 馃槈
    Als ik de voordelen (die je zelf opsomt) en de nadelen voor je afweeg, zou ik voor de gewone versie gaan en een paar kilootjes vermageren 馃槈
    knowledge is powder
  • JanP
    Advanced
    JanP op 7 december 2015 路 15:54
    Zelf heb ik mt 46/47, dus voor mij is een normaal board geen optie en zal ik altijd voor wide gaan. In jouw geval zit je wat meer op de rand en is het ook afhankelijk hoe breed de 'normale' versie is, want dit scheelt veel. Je keuze is mede afhankelijk van wat je plan is met touren. Als je een meerdaagse tour gaat doen kun je meestal alle omstandigheden sneeuw/ijs tegenkomen. Ik zou er niet aan moeten denken dat ik ergens op een steil 'niet vallen' stuk met harde sneeuw/ijs sta waarbij ik een risico heb op toe/heeldrag. Voor de nadelen van een wide board in de beklimming zul je gewoon een betere conditie op moeten bouwen馃槈
    Als je gewoon dagtourtjes gaat maken, waarbij je makkelijker je route kan aanpassen en/of keuze kan maken in sneeuwomstandigheden, kun je best de regular overwegen.

Overigens de tip tav je vellen wegsnijden voor en achter (@ffKnallen) heb ik m'n twijfels over. Ik heb toch vaak dat het terrein onregelmatig is (door bijvoorbeeld voetstappen oid), waabrij je 'ski' onder je voet geen sneeuw aanraakt en je hangt op je nose en tail. Op dat moment heb je volgens mij erg veel aan een skin die ook die delen bedekt. Dus wat mij betreft verkeerde gewichtsbesparing馃槈 van die paar gram.
  • caveman
    Advanced
    caveman op 8 december 2015 路 08:22
    Ik rij ook met een Flagship w163. Voor mijn Solution heb ik geen wide genomen. Ik heb schoenmaat 45
  • BasV
    Beginner
    BasV op 8 december 2015 路 08:32
    Kijken of je ze ergens kan testen, desnoods gewoon in Snowworld oid? De ene schoen met maat 44 is aan de buitenkant net wat groter dan de ander wat het verschil kan maken. Als je er op een piste geen last van hebt zal het in de poeder ook niet voor problemen zorgen.
  • MrMikey
    Advanced
    MrMikey op 8 december 2015 路 08:39
    Ik rijd de Solution 162wide (26cm waist) dus niet echt mega wide hoor, voor m'n schoenmaat 42.5-43 (Burton ion), en gewone plank LibTech TRice Pro 157 (25.5cm waist, mid wide).
    De solution rijdt lekker en stapt heel licht naar boven..
    De "gewone" solution is eerder een narrow plankske, dus misschien best de wide kiezen 馃槈
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 8 december 2015 路 08:59
    Zoveel mensen als meningen. We worden er niet wijzer uit 馃槈

Om in te pikken op een aantal dingen die ik lees:

* mijne dada is meerdaagse toeren, de wereld ontdekken. 23kg totaal aan gear, inclusief ondergoed 馃槈 Dus die ijzige stukken waar je liefst niet wil vallen ben ik al tegengekomen. Zowel in de way up (wat een reden is om goeie vellen en een smal bord te hebben) als in de way down (wat dan weer een reden is om toe drag ten allen tijde te vermijden). Met mijn huidig wide bord (Prior BC 165) en lichtjes te smal gesneden vellen was die way up een keer zo sketchy dat ik van miserie mijn alpiene crampons aangedaan heb, ijspikkel genomen heb, bord op de rug gehangen heb, en de helling zo omhoog gewandeld ben, terwijl de rest vrolijk op zijn ski's bleef staan (sommigen wel met harsheisen). Waarschijnlijk een mengeling van gebrekkige techniek en gebrekkige gear, maar deze situaties vermijd ik dus liefst...
    * Op mijn vorige schoenen had ik effectief wel last van toe drag (ik zag letterlijk 2 lijnen op de piste, eentje van mijn staalkant, eentje van mijn tenen). Toen een bord gekocht dat beter kant (een flagship 163w) + compactere schoenen, pak minder last van, en die fagship reed overigens met de grote schoenen een pak beter dan m'n Nidecker Legacy 159w. Dus het dit niet alleen in de schoenen, ook het feit dat ik die nidecker veel harder moest kanten om te blijven snijden..
    * Het toeval wil dat binnen de Jones reeks de 162w inclusief vellen lichter is dan een 164. 30 gram ofzo, niet echt de moeite, enfin daar hoef ik het dus niet voor te doen...
    * Dat dieet is mis aan het lopen. Mijn collegas trakteren veel te veel op taart en ander lekkers 馃槥
  • 3zel
    Advanced
    3zel op 8 december 2015 路 10:04
    @johanP ik moet dikwijls lachen met die dikkere wielertoeristjes die duizenden euro's uitgeven aan carbonnen kaders, velgen,...
    Maar goed, ik zou dus investeren in een goede conditie, een goede techniek en een uitgepuurde afstelling van je gear (trial and error).
    En wat BasV zegt: 'testen'.
    knowledge is powder
  • ieism
    Tourist
    ieism op 8 december 2015 路 10:18
    Een paar gram, welke plank....maakt allemaal geen bal uit. Gewoon doorlopen met je kadaver. 馃槂
    splitfest.nl
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 8 december 2015 路 10:24
    Tja, daar hebt ge allebei gelijk. Waarschijnlijk chronisch gear-acquirement-syndrome 馃槂
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 8 december 2015 路 11:50
    Zeker een wide! Je wil toch ook op je splitboard geen toe- of heeldrag? En reken maar dat je niet alleen pow tegen komt. Maat 44 is al best groot, tenzij je extreem compacte botten hebt. Ik heb beide - maat 44 en extreem compacte botten - en rijd een wide.

Met ieder tweedelig splitboard heb je sowieso extra weerstand in oude sporen.

Succes!
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 8 december 2015 路 11:55
    Bleef de rest vrolijk op zijn ski's als in tourski's staan, of op splitboards? Ik zou nooit zonder harscheisen op pad gaan en die altijd al op tijd onder doen. Dan nog is het soms een heel goeie beslissing om je board op de rug te binden en echte stijgijzers onder te doen. Goeie call!
  • JohanP
    Advanced
    JohanP op 8 december 2015 路 12:16
    We waren toen ongeveer 50%-50% verdeeld (ski-splitboard). De andere 3 splitters hadden ook wel harscheisen ingelegd, en die heb ik ook even opgelegd (ik heb die altijd aan de buitenkant van mijn rugzak hangen, zodat ik ze zonder rugzak afdoen in kan leggen), maar bij mij wou het gewoon niet vlotten: op een gegeven moment kom je nog wat brokken van een lawine tegen, en de rest was al niet veel beter, dat met een helling van tussen de 35 en 40 graden onder U...

Maar dan nog kom ik teveel naar mijn goesting in situaties waarbij ik wegglij, sporen wegtrap en ander leuks. Dat kost dan weer pakken energie, wordt je nog opgedraaider, etc... Ik heb een zwartbruin vermoeden, dat dat naast techniek, aan de breedte van mijn vellen ligt. (pakt dat die een 5mm smaller zijn dan wat ze ideaal zouden zijn (enkel staalkanten vrij). Nieuwe vellen zou ik zoiezo moeten kopen. Maar die Solution roept al 3 jaar mijn naam, dus wil niet zodadelijk in de situatie komen dat ik volgend jaar weer deze nieuwe vellen moet weggooien wegens nieuw bord...
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 8 december 2015 路 13:28
    Een paar gram, welke plank....maakt allemaal geen bal uit. Gewoon doorlopen met je kadaver. 馃槂 ieism op 8 dec 2015 10:18

zegt de man met zn carbon plank 馃槂
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 9 december 2015 路 11:57

Overigens de tip tav je vellen wegsnijden voor en achter (@ffKnallen) heb ik m'n twijfels over. Ik heb toch vaak dat het terrein onregelmatig is (door bijvoorbeeld voetstappen oid), waabrij je 'ski' onder je voet geen sneeuw aanraakt en je hangt op je nose en tail. Op dat moment heb je volgens mij erg veel aan een skin die ook die delen bedekt. Dus wat mij betreft verkeerde gewichtsbesparing馃槈 van die paar gram.
    JanP op 7 dec 2015 15:54

Ik zou het zelf ook niet wegsnijden en zeker niet aan de voorkant want het zorgt ervoor dat er geen sneeuw onderloopt, maar het gaat erom dat het niet uitmaakt of de vellen daar goed aansluiten of niet.

Maar kijk bijvoorbeeld eens naar de voile revelator, dit board heeft standaard altijd zijn vellen eronder, hoef je niks meer aan te doen 馃槂 Gewicht besparing, iets voor jou Johan? 馃槈 En waar zitten ze, juist alleen op het punt waar je druk kunt uitoefenen op je board.

http://www.voile.com/voile-splitboards/voile-revelator-bc-splitboard-2...
  • markindealpen
    Beginner
    markindealpen op 9 december 2015 路 12:06

Ik zou het zelf ook niet wegsnijden en zeker niet aan de voorkant want het zorgt ervoor dat er geen sneeuw onderloopt, maar het gaat erom dat het niet uitmaakt of de vellen daar goed aansluiten of niet.

Maar kijk bijvoorbeeld eens naar de voile revelator, dit board heeft standaard altijd zijn vellen eronder, hoef je niks meer aan te doen 馃槂 Gewicht besparing, iets voor jou Johan? 馃槈 En waar zitten ze, juist alleen op het punt waar je druk kunt uitoefenen op je board.
    ffKnallen op 9 dec 2015 11:57

t klonk heel vet, maar dan is enige nuance ook wel op zijn plek!

" All that said, the 鈥渇ish-scaled鈥 base is not a substitute for carrying climbing skins, so please don鈥檛 leave home without them. "

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro