Recensie: G3 Synapse Carbon 109

• evan
    Advanced
    evan op 14 december 2015 · 12:48
    Mijn beide paren freerideski’s (Lib Tech Pow NAS 191, Völkl Katana 197) wegen ruim tweeënhalve kilo per ski en zijn bovengemiddeld stijf tot zeer stijf. Als je vooral afdaalt, met langere bochten en in wisselende sneeuwcondities, is dat geen enkel probeem. Maar een wandeling van meer dan een uur met zulke zware ski’s is geen pretje. Ook de wendbaarheid laat soms te wensen over. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een paar nieuwe ski’s om mee te toeren (vooral met verse sneeuw) en eventueel voor in het bos.

Ik had daarbij de volgende eisen:
    - Gewicht: maximaal 1800g, bij voorkeur +/- 1500g
    - Lengte: minimaal 185cm, bij voorkeur +/- 190cm
    - Breedte: minimaal 105mm, bij voorkeur +/-110mm
    - R/C-profiel: minimaal tip rocker, bij voorkeur neutrale R/C onder de voet of lichte full rocker
    - Boogstraal: ongeveer 20m
    - Stijfheid: zo stijf mogelijk, maar ondergeschikt aan de andere eisen

Na enig zoeken kwam ik uit bij de volgende ski’s:
    - Zag Ubac XL ’15 (1790g; 186cm; 138-106-124mm; camber + tip rocker)
    - G3 Synapse Carbon 109 ’15 (+/-1500g; 190cm; 137-109-125mm; subtiele full rocker)

Uit wat ik had gelezen en over de Zag Ubac XL had gehoord van @TimV, maakte ik op dat de Zag Ubac XL stijver was dan de G3 Synapse 109. De andere eigenschappen gaven echter uiteindelijk de doorslag. De prijs voor beide ski’s was vergelijkbaar.
    “Stealth rocker”

Voor al mijn freerideski’s gebruik ik één paar bindingen -Dynafit Beast 16- waarvoor ik inserts monteer in mijn ski’s.
    Enigszins uit het lood

Reikhalzend keek ik uit naar het eerste fatsoenlijke poederalert om de ski’s eens aan de tand te voelen. Toen PA3 op de radar verscheen wist ik dat het moest gebeuren (http://wepowder.nl/forum/topic/216762).

Op de eerste dag in Elsigen-Metsch hadden we een mooie variatie aan sneeuwcondities om de ski’s te testen. De Elsigenalp is vooral vlak en de iets steilere toplift was helaas gesloten. De Metschalp is amper steiler. Op de overgang tussen beide zijn een paar leuke lijnen te zetten, maar veel stelt het niet voor. We waren dus vooral aangewezen op de veldjes direct naast de lift, waar we nog net genoeg snelheid kregen om een paar bochten te maken. Het was zoeken naar pockets waar de wind geen vat op had gehad.

Zoals verwacht draaiden de ski’s makkelijk in de verse sneeuw en op de zachte pistes kon ik er verrassend goed mee carven. Door de combinatie van de full rocker en de relatief geringe stijfheid hebben ze een kleine sweet spot. Vooral bij overgangen tussen hardere en zachtere sneeuwwas het dus uitkijken dat mijn gewicht niet te ver achter- of voorop de ski’s zou raken. Anders dan bij ski’s met camber of een stijve full rocker, word je namelijk niet teruggeduwd naar de middenpositie en beland je dus op je billen of je neus.

Op m’n kont op het liftspoor

Na de lunch wilde Winny wel een tourtje maken naar de top van de gesloten toplift, waar we aan het eind van de ochtend al wat splitboarders omhoog hadden zien lopen (http://wepowder.nl/forum/topic/217002). De zon scheen echter steeds meer op die helling en toen we afdaalden naar de parkeerplaats om mijn vellen op te halen, kwamen we op een mooie weide met perfecte diepe poeder en amper sporen terecht. De keuze was dus snel gemaakt om de rest van de dag deze afdaling te herhalen en de tour dus te laten voor wat die was. De vederlichte poeder is duidelijk waarvoor deze ski’s gemaakt zijn. Moeiteloos zweefden ze naar de weg, waar de ski’s op de rugzak gingen voor de wandeling naar de lift. De ski’s zijn zo licht, dat ik amper voelde dat ze op mijn rugzak zaten.

@FreeArno laat de cold smoke opstuiven, @RP ziet dat het goed is

De volgende dag stond Haldigrat op het programma. Het weer was omgeslagen en waar we op vrijdag nog onder een staalblauwe lucht skieden, was het zicht op zaterdag boven de boomgrens minimaal. Met beperkt zicht is de kans natuurlijk groter dat je enigszins uit balans raakt. Naar voren leunen bij een onverwachtse overgang naar lossere sneeuw werd beloond met een faceplant. De sneeuw verder beneden werd al wat zwaarder en vooral naarmate de afdaling over de oude piste meer verspoord raakte, had ik meer moeite om de ski’s te laten doen wat ik wilde. De geringe stijfheid speelde de ski’s hier duidelijk parten.
    Na de lunch gingen we het bos in, waar veel minder sporen stonden en de sneeuw überhaupt in betere conditie was. Hier waren de ski’s op hun best. Door de full rocker, het kleine gewicht en de taper in de tip en tail en de bijna perfecte sneeuw kon ik elke voorgenomen richtingsverandering razendsnel uitvoeren, genieten! @Tank24 had in het bos net zo veel plezier als ik en toen we na twee afdalingen @markindealpen weer tegenkwamen bij de stilstaande lift, konden we niet wachten om Mark mee te nemen naar het bos. Toen de lift stil bleef staan, ging Bas nog even zijn behoefte doen. Terwijl Bas op de WC zat, ging de lift zoals beloofd nog even aan voor een ‘letzte Bergfahrt’ vlak voor vieren. Mark en ik bedachten ons geen moment en sprongen in de stoeltjes (sorry Bas 😀 ). Op hoge snelheid vlogen Mark en ik door het bos en net toen ik de sharks vergeten was, sloeg er een toe.

Een ongebruikelijke manier om een bodemmonster te nemen

Gelukkig valt de schade mee

Ik had onder de lift een grotere pillow gedropt, maar had te weinig snelheid, dus landde ik die achterop. De tail biedt echter te weinig steun voor dat soort fratsen. Kleine pillows gingen daarentegen prima, behalve die met sharks.
    Voor de laatste dag in Engelberg-Brunni besloot ik gezien de oplopende temperatuur en de veel minder beboste hellingen mijn bindingen op mijn Lib Tech’s te zetten. (Tip: gebruik ruim epoxy bij het installeren van je inserts. Ik had net te weinig epoxy over en moest het dus zuinig gebruiken, waardoor ik een paar inserts uit mijn ski’s draaide bij het losschroeven van de bindingen. Gelukkig had Mark zijn Leatherman bij zich...) Wat mij meteen opviel toen ik weer op een ander paar ski’s skiede, is dat de full rocker van de G3 Synapse mij meer bewust had gemaakt van mijn longitudinale balans. Ik had dus zelfs op ski’s met camber profijt van de harde leerschool van de full rocker.
    De Dikke en de Dunne

Conclusie:
    De G3 Synapse Carbon 109 is een ultralichte poederski die uitblinkt in de (droge) poedersneeuw, vooral in het bos. Als je zoals ik niet gewend bent aan ski’s met full rocker is dat even wennen. Zodra je eraan gewend bent is het heerlijk skiën, mits de sneeuwcondities en het zicht het toelaten. De ski’s zijn helaas iets minder stijf dan ik hoopte. G3 maakt ook de Zenoxide 105, een ski met vergelijkbare afmetingen als de Synapse 109, maar met camber en early rise en een paar ons meer gewicht, die bekend staat om zijn stijfheid. Een Synapse 109 met de stijfheid van de Zenoxide 105 (en desnoods iets meer massa), ofwel een lichte 4FRNT Hoji, lijkt mij de ideale ski.

Ondanks dat ik nog niet getoerd heb met deze ski’s, is het door hun belachelijke lichtheid een open deur dat ze bij uitstek geschikt zijn om mee te toeren. Skinnen op een glad skin track zou door de full rocker mogelijk enigszins problematisch kunnen zijn.

Voor wie?
    Als je graag toert in de verse sneeuw en daarvoor een zeer lichte, wendbare ski met prima drijfvermogen zoekt en graag nauwkeurig skiet, is de G3 Synapse 109 misschien wel iets voor jou, zeker als je minder weegt dan mijn 95 à 100kg. Als je bereid bent het volle pond te betalen, moet je wel diep in de buidel tasten. Bij Bergzeit kosten deze ski’s bijvoorbeeld €900.

Voor wie niet?
    Als je niet of nauwelijks toert of vooral bij wisselende sneeuwcondities, geen dag zonder hucken kunt, je een hekel hebt aan technisch skiën of een belabberde techniek hebt en het bos meer iets voor Roodkapje vindt, zou ik je adviseren je geld aan andere ski’s te besteden.

PS Ik ben niet de enige hier die op de G3 Synapse 109 skiet. Hieronder de meningen van @MDA en @Vinnie (http://wepowder.nl/forum/topic/14884?page=68). Ze zijn LICHT, zeker voor die breedte. Zodra er ook maar 1 cm poeder of losse sneeuw ligt zijn ze top. Goede float, makkelijk draaibaar, landen sprongen heerlijk gedempt en voorpselbaar etc etc. Alleen als het echt hard afgewaaid of aangevroren is, tja, dan verliezen ze meteen veel grip. Het zijn geen super stijve skis, en met die rocker, breedte en lichtgewicht constructie houden ze de edge gewoon niet goed op de sneeuw (of ijs).... Maar goed, daar zijn ze nou eenmaal ook echt niet voor gemaakt. MDA op 11 nov 2015 17:54 Sluit me aan de bij de woorden van @MDA:
    top vanaf een paar cm vers, makkelijk te skien en geen noodle.
    Wel wat zoekerig als het aangevroren is, dan krijg je het gebrek aan gewicht wel mee.
    Vinnie op 11 nov 2015 22:43
  • rutgerberge
    Advanced
    rutgerberge op 14 december 2015 · 13:40
    leuke review!
    volgende trip wil ik ze weleens proberen 😃
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 14 december 2015 · 14:06
    Goeie review en met name het beschrijven van het gedrag van de ski t.o.v. je houding op de ski. Deze lat is voor mij als luie en niet zo technische skier een no-go dus 😃
  • evan
    Advanced
    evan op 14 december 2015 · 14:27
    leuke review!
    volgende trip wil ik ze weleens proberen 😃 rutgerberge op 14 dec 2015 13:40
    Gaan we regelen, @rutgerberge!
  • rollie
    Beginner
    rollie op 14 december 2015 · 15:40
    @evan en bruchharsch op de hoji maakt de balansuitdaging nog fijner... zeker met flex 60 sloffen, haha.
    "I don't think I have the proper amount of tail rocker to execute this jump!"
  • MDA
    Advanced
    MDA op 14 december 2015 · 16:23
    Ha... we hebben bijna dezelfde quiver Evan. Met de katana en de Synapse 109... Alleen weeg ik 71kg en heb ik beide ski's 1 of 2 maten korter. Bij de Katana schijnt er nogal wat verschil te zijn tussen de 191 en 184. Bij de Synapse geen idee.

Persoonlijk vind ik de vergevingsgezindheid van de G3's inderdaad kleiner dan de Katana's, maar ik vind het niet meteen een balansuitdaging (kan met mijn geringer gewicht of *kuch* mijn superieure techniek te maken hebben 😀 ).

De beasts zijn trouwens wel een beetje een overkill / zware binding voor de G3's, maar goed, de combo blijft een licht setje.
    In tartiflette we trust - Belouga Sandwich FTW
  • evan
    Advanced
    evan op 14 december 2015 · 17:16
    @evan en bruchharsch op de hoji maakt de balansuitdaging nog fijner... zeker met flex 60 sloffen, haha. rollie op 14 dec 2015 15:40Tijd om nieuwe laarzen te kopen, @rollie? Neem dan een paar met techzolen en doe er meteen een paar Beasts bij, net als @rutgerberge en @ErnstHendrikSprenger. Dan kunnen we eens van ski's ruilen. 😉

In Bruchharsch heb ik trouwens elke ski liever dan mijn Katana's; dat zijn dan stuurloze duikboten.

@MDA, ik zou het skiën op de Synapse ook geen balansoefening noemen, maar het vereist wel enige gewenning vanwege de beperkte sweet spot. Ze zullen echter nooit mijn favoriet worden bij slecht zicht en bij matige sneeuwcondities zou ik sowieso andere ski's meenemen.

Ik moet je gelijk geven dat de Beast overkill is voor de Synapse, maar het is momenteel mijn enige binding. De Synapse laat het soort gebruik dat de Beast zou verantwoorden envoudigweg niet toe. Voor alledaags gebruik voldoet de Beast overigens prima. Alleen voor lange tours zou ik een lichtere binding wensen. Maar ik denk dat ik eerder een paar Zenoxide 105's of een paar superbrede (en stijvere) full rockers zou kopen dan een extra paar bindingen.
  • rollie
    Beginner
    rollie op 14 december 2015 · 17:29
    @evan Dit seizoen ben ik dan ook op oranje pantoffels met tech inserts te vinden. komt goed 😉
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 14 december 2015 · 20:08
    @rollie en ook met beasts?
    FUCK YEAH I AM FREE
  • rollie
    Beginner
    rollie op 15 december 2015 · 00:48
    @rollie en ook met beasts? ErnstHendrikSprenger op 14 dec 2015 20:08

Nee, ik heb (niet verder lezen) ...
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    de techzolen vervangen voor alpiene meuk zodat ik met m'n slalomskietjes kan trainen.
    Guardiangrammen neem ik voor lief.
  • ErnstHendrikSprenger
    Expert
    ErnstHendrikSprenger op 15 december 2015 · 01:37
    hahaahahha
    FUCK YEAH I AM FREE
  • evan
    Advanced
    evan op 15 december 2015 · 13:01
    @rollie, jij gaat een trendsetter worden met jouw toerbinding op slalomski's. Heerlijk de backcountry in met wat palen op je rug, een mooie alpenweide uitzoeken om al sidesteppend en roetsjend plat te walsen, en dan de hele dag slaloms lappen en dan weer omhoogvellen.
  • rollie
    Beginner
    rollie op 15 december 2015 · 13:47
    hahahahahaha. Pas op hoor, volgend jaar ga ik ook het biathlon element toevoegen en dan mik ik maar al te graag op mensen op brede bakken. Gesponsord door ene N.M. uit Rotterdam. 😀

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro