Excuses voor de late reactie - ik zat zelf in de Alpen voor tests.
In antwoord op je vragen:
- Nee, de app houdt geen rekening met de reductiemethode. Ook wordt er geen rekening gehouden met "overhead hazards", "terrain traps" en "trigger points". SNOPRO is dan ook geen "all in one" oplossing voor navigatie door lawineterrein.
- Als je een serieuze off-piste skiër bent, dan lees je sowieso het dagelijkse lawinebericht omdat daar vaak belangrijke aanvullende informatie in staat, zoals de opbouw van het sneeuwdek en het type lawineprobleem dat je kunt verwachten.
- Ik ben zelf berggids-in-opleiding en heb het Amerikaanse brevet van "area forecaster". Dit is de hoogst haalbare graad in lawinekunde voor professionals in Amerika. Op dit moment wordt SNOPRO getest door enkele IFMGA-gidsen. Ik zal proberen "endorsements" te regelen.
- SNOPRO sluit iedere aansprakelijkheid uit, en daar moet je mee akkoord gaan voor ingebruikname. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om minimaal een cursus te volgen (zoals de WP Academy) en te leren hoe je de theorie moet toepassen in het terrein.
Dank voor je kritische vragen! SNOPRO is een project "in ontwikkeling" en alle hulp is gewaardeerd bij de doorontwikkeling.
Groet,
Mark - SNOPRO
@Alwaysalmostthere leuk dat je reageert en positief hoe je je opstelt! Als er iemand is voor techniek/gadgets ben ik het wel dus zeker positief als er een Nederlander is die een nuttige bijdrage levert aan het veilig onderweg zijn in de bergen, alleen ben ik nog steeds niet overtuigd van het bestaansrecht ervan / de invalshoek die jullie gekozen hebben. Ben nog steeds kritisch en heb daarom ook nog wel een paar vragen voordat ik overtuigd ben:
- Worden in de app reductie methodes toegepast?
- Met de kennis van een lawine cursus opzak, ben je met gebruik van deze app nog steeds genoodzaakt om het lawine bericht voor jouw gebied te lezen?
- Is er serieus een ervaren berggids die zijn naam aan deze app wil hangen / de app wil goedkeuren voor gebruik?
- Wat iets minder naar voren komt in de WePowder Academy maar vooral in de lawine trainingen van SSC is naast het veilig beneden komen ook het juridische aspect heel erg belangrijk in de lawinekunde, voordat je het weet sta je voor de rechtbank wegens nalatigheid...hoe hebben jullie dit afgedekt? #VoorkomenIsBeterDanGenezen ffKnallen op 17 dec 2015 14:34