App: SNOPRO

• RalfLins
    Beginner
    RalfLins op 16 december 2015 · 10:26
    Had zojuist een mailtje binnen van de ANWB, stond een artikel in over een Nederlandse App: SNOPRO

Wat is SnoPro?
    Om SNOPRO mogelijk te maken heeft Sping topografische kaarten van de gehele Alpen getekend en voor elke plek berekend wat de hoogte, hellingshoek en kompas-oriëntatie is. Alle lawineberichten worden dagelijks "vertaald" en ingekleurd op deze kaarten.

Even de website gechecked van de ontwikkelaar, nah, mijn eerste indruk: als je op de berg pas gaat kijken naar de hellingen dan ben je al een aantal stappen te laat..

Misschien helpt het wel weer een stap extra, maar je huiswerk de avond van te voor is des te interessanter.

Heb de app zelf nog niet gedownload. Iemand al bekend ermee? Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

https://sping.nl/projecten/snopro-waarschuwt-voor-lawinegevaar...
    Life is short, ride a board!
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 16 december 2015 · 10:33
    @RalfLins Het lawinebericht wordt altijd 's ochtend vrij gegeven, dus wordt het lastig om de avond ervoor iets mee te doen 😃 Je kunt de avond ervoor natuurlijk altijd je routes plannen en de de volgende ochtend de app erbij halen. Lijkt mij een leuke testcase.
  • RalfLins
    Beginner
    RalfLins op 16 december 2015 · 10:46
    Heb hem nu gedownload. Je moet licenties kopen, per dag (€1,99) / week (€4,99) / seizoen (€12,99). Zonder dat is de app onbruikbaar..
    Life is short, ride a board!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 december 2015 · 11:00
    Misschien snap ik het even niet helemaal goed, maar als je je telefoon dus de andere kant op wijst is gewoon de hele lawineschaal een Stufe of twee lager? Dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling.

En hoe zit het dan met Triebschnee, Neuschneemenge en andere locale problemen? Lijkt me levensgevaarlijk om globaal alleen op basis van het lawinebericht expositie en een GROVE hellingshoek schatting een groen licht voor een hele afdaling te geven.

Welke berggids heeft hier aan meegewerkt? Ik heb vragen.
    splitfest.nl
  • Poedertijn
    Beginner
    Poedertijn op 16 december 2015 · 11:14
    Ik heb de app ff gedownload. Het werkt met licenties. Voor een seizoen is dit 12,99, per week 4,99 en per dag 1,99. Hier ligt het verdienmodel van de app. Je begint met het instellen van het gebied waar je bent. De app werkt in Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Italie. Het viel me op dat toen ik Adelberg aanwees als gebied, dit buiten de te downloaden kaarten viel.
    Je moet wel over wifi beschikken om de kaart te downloaden (kan je al thuis doen), maar ook om het geldend lawinebericht te downloaden. De app waarschuwt keurig dat het geen vervanging is voor gezond verstand en nodige lawinekennis.
    Er zit een Bird's eye modus in die de kaart van boven laat zien, waar jij staat en waar de gevarengebieden zijn, in kleuren aangegeven. Dan is er ook nog een Aim & Go modus die ik niet helemaal snap. Deze modus werkt door via je camera op de gewenste richting te richten. SnoPro laat je dan een balkje zien met gevaren percentage. Dit zou zelfs in een white out werken.

Aangezien ik niet in de sneeuw sta, en nu geen geld wil betalen voor een licentie, kan ik nog niet verder kijken en kan ik er nog niet veel over zeggen. Ik weet dus niet hoeveel info vanuit het lawinebericht meegenomen wordt in het bepalen van het gevaar. Is het alleen de steilheid van de helling t.o.v. stufe (elementaire reductie methode), of worden er ook andere elementen in meegenomen. Verhoogd risico mbt expositie zou ook al te doen moeten zijn. Maar er blijven veel vragen over. Is het niet veel te beperkt?

De app is op zich misschien interessant als hulpmiddeltje. Maar het gevaar is dat je er te veel op gaat vertrouwen, ook al waarschuwt de app er genoeg voor dat niet te doen. Daar buiten wil je ook niet te veel met je telefoon lopen kutten in de sneeuw en juice gebruiken die je misschien nodig hebt in een noodsituatie, en je laten afleiden van je snow en common sense. Buiten het feit dat je natuurlijk altijd 200% moet genieten als je in de bergen bent en niet met een apparaat moet prutsen.

Dat gezegd hebbende wil ik het nog wel een keer in de sneeuw proberen en wat meer testen.
    My drug is white powder. Deep, white powder.
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 december 2015 · 11:18
    @Alexski @RalfLins Het lawinebericht wordt altijd 's ochtend vrij gegeven, dus wordt het lastig om de avond ervoor iets mee te doen 😃
    AlexSki op 16 dec 2015 10:33

Niet helemaal correct

In het grootste deel van de Alpen verschijnen lawineberichten in de middag. LB in Frankrijk verschijnt om 16.00 uur. In Zwitserland het nationale bulletin om 17.00 uur ('s ochtends de deelgebieden), in Italië tussen 14 en 17 uur. Enkel Oostenrijk brengt alleen in de ochtend een bericht uit.

Daarnaast is het gebruikelijk om al de avond ervoor aan je voorbereiding te werken, dat doe je dan met behulp van het meest actuele bericht. Gedurende de ochtend ga je dan verder finetunen en filteren. In Oostenrijk en Zwitserland kun je dan de ochtend uitgaves van de lawineberichten meenemen.

Hetzelfde geldt voor de Pyreneeën en Noorwegen: allemaal 's middags.
    In Canada verschijnen ze in de nacht. In de US verschilt het per staat.
    May the powder be with you.
  • Willem2k
    Advanced
    Willem2k op 16 december 2015 · 11:23
    Zo als ik het lees is het eigenlijk gewoon een grafische weergave van de elementaire reductie methode? Hellingshoek berekenen en overeenkomstig met de gegevens uit het lawinebericht een kleurtje over een kaartje leggen.

Niet echt iets mis mee imo, zo lang ze er maar duidelijk over zijn wat ze doen (of eigenlijk vooral, wat die app doet) en welke risico's je dan nog overhoudt.
    Snowboarding without friends is not snowboarding.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 16 december 2015 · 11:44
    @meteomorris Thanks, weer wat geleerd 😃
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 december 2015 · 14:38
    En wat als de app je groenlicht geeft, maar er ligt een wand van 50 graden boven de afdaling die je gaat maken? Wat als de data (net als alle andere online tools) niet fijnmazig genoeg is om kleine steile delen in de helling te herkennen?
    Zoals ik het lees geeft de app advies over expositie, dat is geen ERM meer. Dan moet je ook meteen uitzonderingen gaan maken bij natte sneeuw als je tweede klasse reductie toe wil passen. Dat zie ik dan weer niet terug.
    Voor de ervaren freerider is dit geen aanvulling, voor de beginner wel. Maar durf je er een fles op te zetten dat het echt werkt? En als het niet werkt, is het dan niet gevaarlijk om mensen het idee te geven dat het veilig is?
    splitfest.nl
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 16 december 2015 · 15:01
    Na wat ik van de app kan zien zou ik zeggen niet gebruiken, zoals @ieism al aangeeft er zijn iets meer facetten die je moet gebruiken of een helling een GO of NO GO is dan alleen de hellingshoek (die door de app niet eens nauwkeurig genoeg kan worden bepaald).

Dan kun je beter de app van http://www.outdooractive.com/de/ gebruiken die kleurt ook netjes in welke gedeeltes volgens de hoogtelijnen van de topo kaarten vallen in de gedeeltes >30, >35 en >40 en dan kun je samen met het lawine bericht 's avonds alvast je routes plannen, kijken in welke gedeeltes van je gebied interessante hellingen zijn te vinden.

En zoals Wolfgang zegt kun je in principe gewoon zonder kaarten rijden, observaties in het terrein is waar het omdraait! Dus de gevaren in het terrein kunnen waarnemen en de steilheid van de helling / route kunnen inschatten en het lawinebericht erop kunnen toepassen. Maar een app gebruiken die op basis van onnauwkeurige data een beslissing voor jou neemt lijkt me helemaal verkeerd, ook al gebruik je het erbij zou het je gemakzucht kunnen geven waardoor je minder zelf gaat nadenken...
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 16 december 2015 · 16:33
    Ik gebruik erg vaak xgeo.no, keurige online kaart met hellingshoeken (>30, >35, >40, etc) in kleur. Tijdens de voorbereiding, op een lekker groot scherm. Als ik in het terrein sta mag ik hopen dat mijn eigen informatie nauwkeuriger is dan wat een app me kan vertellen op basis van digitaal hoogtemodel.
    Beetje spelenderwijs leren met deze app is prachtig, iedereen die een go/no-go beslissing aan een app overlaat vraagt om een Darwin-award.

zo lang ze er maar duidelijk over zijn wat ze doen (of eigenlijk vooral, wat die app doet) en welke risico's je dan nog overhoudt.

Net als die airbags en allerlei andere gear zit deze app dichtbij het randje tussen slimme en onverantwoorde marketing...
  • Alwaysalmostthere
    Elite
    Alwaysalmostthere op 16 december 2015 · 17:55
    JaapvR at 16 dec 2015 16:33 & en anderen:
    Snopro is door SPING en mij ontwikkeld. Dank voor jullie nuttige gedachten die ons goed helpen om de communicatie rond Snopro te verbeteren.
    Niemand zou buiten de piste moeten gaan zonder elementaire kennis van lawines (zoals bijv. de wepowder academy). Zelfs met een cursus én een sloot ervaring zou niemand moeten vertrouwen op één instrument, app, of bijv. een airbag. Wij waarschuwen daar duidelijk voor in de communicatie. Snopro waarschuwt bijvoorbeeld niet voor "overhead hazards" of voor "terrain traps" en Snopro doet niets met het onderscheid in soorten lawines (bijv. een natte sneeuw lawine versus een droge losse lawines).
    Snopro is een goede aanvullende "tool" in je toolkit: Om je tochten te plannen is het overzicht van een gebied handig omdat je in één oogopslag kunt zien hoe het lawinegevaar gespreid is over het terrein. Tijdens het skiën kan je Snopro goed gebruiken om snel te checken wat het lawinebericht betekent voor de geplande run. Maar ook dan is Snopro geen substituut voor kennis, ervaring en gezond verstand.
    Nogmaals dank . Wij gaan binnenkort gratis vouchercodes uitgeven aan een deel van de leden van Wepowder omdat we graag feedback krijgen.
    Mark
    Mark@snopro.eu
  • meteomorris
    Tourist
    meteomorris op 16 december 2015 · 18:18
    @Alwaysalmostthere goed initiatief van die codes. The proof of the pudding is in the eating, waarna het product eventueel verder geperfectioneerd kan worden.
    May the powder be with you.
  • AlexSki
    Tourist
    AlexSki op 16 december 2015 · 18:26
    @Alwaysalmostthere misschien is het een idee om iets met een trialperiod te doen. Dan kan je als gebruiker bepalen of de app toegevoegde waarde voor je heeft. Gelijk een licentie kopen zou voor mensen een drempel kunnen zijn ook al is het maar voor een dag.
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 16 december 2015 · 19:57
    Om je tochten te plannen is het overzicht van een gebied handig omdat je in één oogopslag kunt zien hoe het lawinegevaar gespreid is over het terrein.
    Die manier van gebruik is imho verschrikkelijk handig. Pas wel op dat de app alleen informatie geeft (hellingshoek, orientatie, hoogte, in relatie tot lawinebericht), en de mens het kies- en denkwerk blijft doen. Kijk voor een simplistisch voorbeeld eens op skredkart.ngi.no (alleen helling). Grootste probleem bij deze tool is de resolutie: de meeste ruggetjes, couloirs of convexen komen er niet uit.

Ik vind het persoonlijk geen probleem om de prijs van 1 biertje te betalen om die app een dag te proberen, als ik daarmee een beginnende berggids wat kan sponsoren is dat alleen maar mooier! Succes!
  • ieism
    Tourist
    ieism op 16 december 2015 · 20:12
    @Alwaysalmostthere

Bedankt voor de reactie, dat geeft aan hoe serieus jullie zijn. Het begin is veelbelovend en het ziet er mooi en duidelijk uit, als ik kan helpen testen hoor ik het graag. Heb ik weer een goede smoes om op pad te gaan. 😃
    splitfest.nl
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 17 december 2015 · 14:34
    @Alwaysalmostthere leuk dat je reageert en positief hoe je je opstelt! Als er iemand is voor techniek/gadgets ben ik het wel dus zeker positief als er een Nederlander is die een nuttige bijdrage levert aan het veilig onderweg zijn in de bergen, alleen ben ik nog steeds niet overtuigd van het bestaansrecht ervan / de invalshoek die jullie gekozen hebben. Ben nog steeds kritisch en heb daarom ook nog wel een paar vragen voordat ik overtuigd ben:

- Worden in de app reductie methodes toegepast?

- Met de kennis van een lawine cursus opzak, ben je met gebruik van deze app nog steeds genoodzaakt om het lawine bericht voor jouw gebied te lezen?

- Is er serieus een ervaren berggids die zijn naam aan deze app wil hangen / de app wil goedkeuren voor gebruik?

- Wat iets minder naar voren komt in de WePowder Academy maar vooral in de lawine trainingen van SSC is naast het veilig beneden komen ook het juridische aspect heel erg belangrijk in de lawinekunde, voordat je het weet sta je voor de rechtbank wegens nalatigheid...hoe hebben jullie dit afgedekt? #VoorkomenIsBeterDanGenezen
  • Alwaysalmostthere
    Elite
    Alwaysalmostthere op 22 januari 2016 · 10:47
    Excuses voor de late reactie - ik zat zelf in de Alpen voor tests.

In antwoord op je vragen:
    - Nee, de app houdt geen rekening met de reductiemethode. Ook wordt er geen rekening gehouden met "overhead hazards", "terrain traps" en "trigger points". SNOPRO is dan ook geen "all in one" oplossing voor navigatie door lawineterrein.

- Als je een serieuze off-piste skiër bent, dan lees je sowieso het dagelijkse lawinebericht omdat daar vaak belangrijke aanvullende informatie in staat, zoals de opbouw van het sneeuwdek en het type lawineprobleem dat je kunt verwachten.

- Ik ben zelf berggids-in-opleiding en heb het Amerikaanse brevet van "area forecaster". Dit is de hoogst haalbare graad in lawinekunde voor professionals in Amerika. Op dit moment wordt SNOPRO getest door enkele IFMGA-gidsen. Ik zal proberen "endorsements" te regelen.

- SNOPRO sluit iedere aansprakelijkheid uit, en daar moet je mee akkoord gaan voor ingebruikname. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om minimaal een cursus te volgen (zoals de WP Academy) en te leren hoe je de theorie moet toepassen in het terrein.

Dank voor je kritische vragen! SNOPRO is een project "in ontwikkeling" en alle hulp is gewaardeerd bij de doorontwikkeling.

Groet,
    Mark - SNOPRO

@Alwaysalmostthere leuk dat je reageert en positief hoe je je opstelt! Als er iemand is voor techniek/gadgets ben ik het wel dus zeker positief als er een Nederlander is die een nuttige bijdrage levert aan het veilig onderweg zijn in de bergen, alleen ben ik nog steeds niet overtuigd van het bestaansrecht ervan / de invalshoek die jullie gekozen hebben. Ben nog steeds kritisch en heb daarom ook nog wel een paar vragen voordat ik overtuigd ben:

- Worden in de app reductie methodes toegepast?

- Met de kennis van een lawine cursus opzak, ben je met gebruik van deze app nog steeds genoodzaakt om het lawine bericht voor jouw gebied te lezen?

- Is er serieus een ervaren berggids die zijn naam aan deze app wil hangen / de app wil goedkeuren voor gebruik?

- Wat iets minder naar voren komt in de WePowder Academy maar vooral in de lawine trainingen van SSC is naast het veilig beneden komen ook het juridische aspect heel erg belangrijk in de lawinekunde, voordat je het weet sta je voor de rechtbank wegens nalatigheid...hoe hebben jullie dit afgedekt? #VoorkomenIsBeterDanGenezen ffKnallen op 17 dec 2015 14:34
  • Alwaysalmostthere
    Elite
    Alwaysalmostthere op 22 januari 2016 · 10:50
    Goed plan.
    Ik ben bezig met een trial via de NKBV en een verzekeraar, en misschien dat Morris open staat voor een trial via WP.
    Mark

@Alwaysalmostthere misschien is het een idee om iets met een trialperiod te doen. Dan kan je als gebruiker bepalen of de app toegevoegde waarde voor je heeft. Gelijk een licentie kopen zou voor mensen een drempel kunnen zijn ook al is het maar voor een dag. AlexSki op 16 dec 2015 18:26
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 23 januari 2016 · 13:36
    - Als je een serieuze off-piste skiër bent, dan lees je sowieso het dagelijkse lawinebericht omdat daar vaak belangrijke aanvullende informatie in staat, zoals de opbouw van het sneeuwdek en het type lawineprobleem dat je kunt verwachten.
    @Alwaysalmostthere Alwaysalmostthere op 22 jan 2016 10:47

Ik vraag me persoonlijk af of het niet slimmer is om gewoon een overlay te maken waarin je in kleuren aangeeft hoe stijl het volgens de kaarten in dat gebied is, <30, <35, <40 en > 40 zodat je snel kunt zien in welke omgeving je interessant terrein kunt vinden en omdat je toch al kennis hebt van het lawine bericht geeft dat je voldoende informatie om onderweg te kunnen zijn. Ben je door de insteek die jullie gebruiken niet bang dat mensen die geen cursus hebben gedaan deze app als vervanger gaan gebruiken onder de noemer daar is het groen dus kan ik wel afdalen?
  • Erwin
    Elite
    Erwin op 23 januari 2016 · 13:44
    @ffKnallen het wordt misschien tijd om de twee topics samen te voegen! 😉
  • dylanvansluis
    Advanced
    dylanvansluis op 23 januari 2016 · 16:40
    Een overlay voor hellingshoeken is zeker een mooie toevoeging denk ik!
    Dylan van Sluis
  • Dutchess
    Advanced
    Dutchess op 24 januari 2016 · 13:40
    Ben je door de insteek die jullie gebruiken niet bang dat mensen die geen cursus hebben gedaan deze app als vervanger gaan gebruiken onder de noemer daar is het groen dus kan ik wel afdalen? ffKnallen op 23 jan 2016 13:36

@ffKnallen Het lijkt alsof je wilt ondervangen dat mensen domme beslissingen maken, en dat siert je, maar ik denk zelf dat dat eigenlijk domweg (sic) onmogelijk is. Als de app voordat je hem in gebruik neemt (en ook tijdens?) de gebruiker erop wijst dat dit slechts een tool is en je altijd eerst kennis en kunde moet toepassen, dan lijkt me dat redelijk gedekt.

Dat er idioten zullen zijn die zeggen 'oh, het is groen in de app dus ik mag afdalen' zonder rekning te houden met convexjes en kommetjes -alles was toch groen?- tja... daar kan je eenvoudigweg geen rekening mee gaan houden, want als je dat doet, dan kan je niets meer doen. Genoeg mensen die een hamer slecht gebruiken, maar dat is geen reden om de hamer dan maar niet meer ter beschikking te stellen...
    We dont stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing
  • JaapvR
    Tourist
    JaapvR op 24 januari 2016 · 15:32
    Volledig los van andere gebruikers en een eventuele opvoedkundige plicht bij het verstrekken van informatie:

Ik gebruik zelf liever een app/kaart die met kleuren hellingshoeken laat zien, precies zoals ffknallen als voorbeeld geeft. Alle andere info en besissingen zijn per dag, groep, lawinebericht, etc verschillend, dus die voeg ik liever zelf toe. Ik gebruik een app graag voor informatie, maar als ie zich begint te bemoeien met het denk- en beslisproces wordt t voor mij te ingewikkeld.
    Dit is imho een valkuil waar veel ontwikkelaars van 'slimme apps' instappen: een slimme gebruiker wil een 'domme' app!
  • ffKnallen
    Advanced
    ffKnallen op 27 januari 2016 · 12:13
    Ben je door de insteek die jullie gebruiken niet bang dat mensen die geen cursus hebben gedaan deze app als vervanger gaan gebruiken onder de noemer daar is het groen dus kan ik wel afdalen? ffKnallen op 23 jan 2016 13:36

@ffKnallen Het lijkt alsof je wilt ondervangen dat mensen domme beslissingen maken, en dat siert je, maar ik denk zelf dat dat eigenlijk domweg (sic) onmogelijk is. Als de app voordat je hem in gebruik neemt (en ook tijdens?) de gebruiker erop wijst dat dit slechts een tool is en je altijd eerst kennis en kunde moet toepassen, dan lijkt me dat redelijk gedekt.

Dat er idioten zullen zijn die zeggen 'oh, het is groen in de app dus ik mag afdalen' zonder rekning te houden met convexjes en kommetjes -alles was toch groen?- tja... daar kan je eenvoudigweg geen rekening mee gaan houden, want als je dat doet, dan kan je niets meer doen. Genoeg mensen die een hamer slecht gebruiken, maar dat is geen reden om de hamer dan maar niet meer ter beschikking te stellen... Dutchess op 24 jan 2016 13:40

Klopt maar als een tool gewoon niet functioneel is lijkt mij er geen bestaansrecht voor!
    Ik denk namelijk dat het zelfs voor mensen met lawine kennis meer valkuilen zal ontwikkelen ipv oplossen! Als jij de kennis hebt dan is het grootste probleem het bepalen van de hellingshoek, de rest van de kennis kun je hier vervolgens zéér simpel op toepassen. Maar als de tool de hellingshoek verbergt en de beslissing ook nog grotendeels voor jouw rekening neemt creëer je al snel problemen, want het neemt de beslissing "grotendeels" voor je, daar kun je niet op bouwen, het moet of de beslissing volledig nemen of functioneren als een tool in het beslissingsproces en in mijn ogen is dat het aangeven van de hellingshoek.

En op punt twee, voor mensen zonder lawine training, mensen in de Westerse samenleving zijn zo geconditioneerd dat groen staat voor veilig en rood voor onveilig, als je dan zoiets gaat aanbieden dat aangeeft wat veilig is door het groen af te beelden moet je in mijn ogen wel zo zeker van je product zijn om het op die manier te gaan aanbieden want mensen met een "spreekbeurt" over lawine kunde gaan dan denken dat ze samen met deze app veilig onderweg zijn. We hebben het hier over leven en dood beslissingen, net iets anders dan andere belevingen van mensen in het dagelijks leven. Vertel mij eens waarom worden de kleuren Rose, Blauw en Geel dan niet gebruikt???

Reageer

Je hebt een account nodig om te kunnen reageren in dit topic. Login of registreer.

Upgrade naar wepowder Pro

• Uitgebreide 14 dagen verwachting
  • Hellingshoek- en expositielagen
  • Inspirerende freeride routes
wepowder Pro